10-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Mekke Döneminde Namaz, Önceki Peygamberlerin Abdesti
Mekke döneminde namaz, önceki peygamberlerin abdesti
Hakkında Mekke döneminde namaz, önceki peygamberlerin abdesti
Mekke döneminde namaz, önceki peygamberlerin abdesti
Cevap:
Abdest ve namaz diğer ibadetlerde olduğu gibi sadece Peygamberimize ve biz ümmetine değil, her peygambere ve ümmetlerine farz kılınmıştır Ubeyy İbn Ka’b radıyallâhu anh’ın şöyle dediği rivayet olunmuştur:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem su istedi ve abdest uzuvlarını birer defa yıkayarak abdest aldı Sonra buyurdu ki:
“Bu, kişinin öyle bir abdestidir ki, onu almazsa Allah, hiç bir namazını kabul etmez ”
Bundan sonra O, uzuvlarını ikişer defa yıkayarak abdest aldı ve şöyle buyurdu:
“Bu, kişinin öyle bir abdestidir ki, onu aldığı zaman Allah iki kat sevap verir ”
Daha sonra O, uzuvlarını üçer defa yıkamak suretiyle abdest aldı ve sonra şöyle buyurdu:
«Bu, benim ve benden önceki Resullerin abdestidir » (İbn Mace, Taharet, 47)
Hadisin Ahmed b Hanbel rivayetinde bu son cümle «Bu, benim ve benden önceki Nebilerin abdestidir » şeklinde yer almaktadır (Ahmed b Hanbel, 2/98)
Hadiste görüldüğü gibi Peygamberimizin «Bu, benim ve benden önceki Resullerin/Nebilerin abdestidir » dediğine göre, abdestin Mekke’de biliniyor olması ve namazların abdestli olarak kılınmış olması gerekir Fakat abdest ayetinin daha sonra inmesi sebebiyle bu bilgiler bize ulaşmamış olabilir
Üsame b Zeyd’in, babası Zeyd b Harise’ye dayanarak rivayet ettiği bir başka hadise göre abdest ve namaz, ilk gelen vahiyle birlikte Cebrail aleyhisselam tarafından Peygamberimize öğretilmiştir (Ahmed b Hanbel, 4/161)
İlave bilgi olarak şunlar da söylenebilir:
“ … Cebrail’in Hz Peygamber’e namaz ve abdesti öğrete*rek birlikte abdest alıp namaz kıldıkları ve söz konusu âyetin nüzulünden önce asla abdestsiz namaz kılınmadığı, siyer âlimlerinin üzerinde ittifak ettikleri bir husustur Abdestin ilgili âyetle farz kı*lındığı, daha önceleri ise namaz için ab*dest almanın mendub olduğu yolunda*ki münferit görüşler bir yana, bütün müslüman âlimler abdestin Cebrail’in öğretmesiyle Mekke’de namazla birlik*te farz kılındığını, zikredilen âyetin de mevcut bir hükmün ehemmiyetine bi*naen teyit ve takriri mahiyetinde oldu*ğunu kabul ederler Böylece abdest, üzerinde ihtilâf söz konusu olamaya*cak kesin ve müstakil bir nassa dayan*dırılmış olup, namaza bağlı tâli bir hü*küm mülahazasıyla zamanla önemsen*meyerek ihmal edilmesi ihtimali orta*dan kaldırılmıştır ” (Abdulkadir Şener, “Abdest”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c: 1, s: 69)
|
|
|