Yalnız Mesajı Göster

Ruhun Mahlukiyeti İnkisafindan İbarettir.” Ne Demektir?

Eski 10-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Ruhun Mahlukiyeti İnkisafindan İbarettir.” Ne Demektir?




Ruhun mahlukiyeti inkisafindan ibarettir” Ne demektir?
Hakkında Ruhun mahlukiyeti inkisafindan ibarettir” Ne demektir?




“Ruhun mahlukiyeti inkisafindan ibarettir” Ne demektir?

Muhyiddin Ibn-i Arabinin bu ifadesi 9 Lem’a ve Barla lahikasinda ele alinmistir Oralardan anladigimizi söyle hülasa edebiliriz

1 Hz Muhyiddin aldatmaz, fakat aldanabilir
2 Kendisi hidayet ehlidir Fakat her kitabinda mühdi olamiyor
3 Gördügü dogrudur, fakat hakikat degildir
4 Bu mevzuda sadece ruhun mahiyetini düsünerek “mahluk degildir” demis Yani ruh, su gördügümüz esya gibi halk aleminden olmayip emir alemindendir
5 Ayatin sarahatini incittiginden dolayi ehl-i sünnet vel-cemaat onun gibi düsünmüyor
6 Kendisi makbul olsa da düsünce ve kanaatleri hudutlari asmis Ask mesrebindendir
7 Mühim bazi asfiya onun eserlerini ve meslegini tetkike dahi müsaade etmemislerdir
8 Ehl-i sünnet ile Muhyiddin-i Arabinin meslegi arasindaki fark, o kadar derin, dakik ve incedir ki o meslegi derinlemesine inceleme yoluna gitme geregi duyulmamis O meslek umuma mal olmamis, makbul ve özel bir tarz olarak kalmistir Hatta Hazret-i Muhyiddin kendi mak----- gelmeyenlere kitabini okumayi yasaklamistir

Dolayisiyla Hz Üstadin soruda geçen ifadeyi açiklamasi söyledir:

Ruh mahiyeti itibariyle alem-i emirden oldugundan sebeb ve madde ile alakasi yoktur Allah’in zat, sifat ve esmasina; en güzel, en net bir ayine olmasi sebebiyle ruh, diger maddi alemin arizalarla dolu ahvalinden çok uzak ve beri oldugundan mahiyetini mahluk kabul etmiyor Ancak o mahiyetin madde ve sebeple alakali kismi inkisafa ve müsahedeye layik ve açik oldugundan, bu müsahade edilen kismi mahluk kabul ediyor Mesela güzellik bir mahiyet ise bu mahiyet mücerret olarak temiz ve safi oldugundan Allah’a isnad edilip bir nevi kudsiyet telakki edilerek, bu kisim mahlûk degildir deniliyor Ancak gül de, çiçek de ve ceylan da maddi hale gelmis ve esbabla bagli inkisaf etmis kismi ve müsahade edilen ciheti mahluk telakki ediliyor
Iste ruhun mahiyeti temiz, saf, pak ve nezih oldugundan Vacib-ul Vücuda isnad edilerek onun mahiyetine yakistiriliyor Bu ruhun bedendeki irtibati, münasebeti, alaka ve tezahürati inkisaf telakki edilip, müsahade edilen bu kisim mahluk olarak nazara veriliyor


Alıntı Yaparak Cevapla