Yalnız Mesajı Göster

Vesvese, Dinsel Kuşkular, Şüpheler Nedir, Bunlardan Nasıl Kurtulunur

Eski 10-11-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Vesvese, Dinsel Kuşkular, Şüpheler Nedir, Bunlardan Nasıl Kurtulunur






Bu manada mecazi (yani dünyevi) aşklar da mutasavvıflarca geçilmesi gereken bir köprü olarak görülmüşlerse de yine de övülmüşlerdir Nefis ise güzel olan şeyleri elde etmek için şehvet ateşiyle yanar Elde edemediği zaman kudurur, öfkelenir, kin güder, intikam almaya çalışır Ruh da yanar ama aşkla yanar Elde etmek yada etmemek gibi bir amaç ruhun aşkında yoktur Ruh nefis gibi olumsuz duygularla kavrulmaz Olumsuz duygular ruhu incitir Nefis cimridir, karşılıksız kimseye bir şey vermez Ruh cömerttir Paylaşmaktan sonsuz bir zevk alır Nefis bencildir Önce kendisini düşünür Ruh diğerkâmdır Kendinden önce başkalarını düşünür Kısacası bütün pis huylar, kötülükler nefisten kaynaklanır, bütün güzellikler, faziletler ruhtan gelir Nefis ibadetlerden sıkılır, kaçar Allah’a kul olmaktansa yok olmayı arzular Çünkü aslı, mayası yokluktur Ona ulaşmak ister Allah ruhu Kendi nefhasından (soluk) yaratmışken nefsi ol emri ile yoktan meydana getirdiği anasır-ı erbadan yaratmıştır Bu yüzden nefis daima Allah’a isyan üzeredir Kendisine uyanı doğru cehenneme götürür Bir Müslüman iç dünyasında daima nefsiyle cihat halindedir Peygamberimiz (sas) bu savaşı büyük cihat diye adlandırmıştır Bu savaşı kaybeden nefsine uyar Ebedi hayatını da zehir, zindan eder Ruh ile nefis ergenlik yaşlarına kadar insanın iç dünyasında eşit oranda etkilidirler Ergenlikten sonra ruh bir kenara çekilir, iç dünyanın egemenliği ve kontrolü genellikle nefsin eline geçer Nefs-i emmare kuvvet buldukça bu egemenlik ve kontrol de o nispette artar Nefis artık ruhu hapis altına alır, iç dünyada tek başına iktidar olur Ruh Allah’ın rızası doğrultusunda meleklerden ilham alır, nefis ise şeytanlarla işbirliği yaparak insana vesvese verir Ama nefsin vesvesesi ile şeytanların vesvesesi birbirinden farklıdır En önemli fark, nefis vesvesesinde ısrar eder; ama şeytanlar vesvesesinden ısrar etmez, bir müddet devam ederler, başarılı olamadığını anlayınca o vesveseyi bırakırlar, başka vesveseye devam ederlerNefsin vesvesesi kendini savunma psikolojisi ile izah edilebilir Çağdaş bilimlerin, psikoloji ve psikanaliz gibi, incelediği şey ruh değil, nefistir Onlar Allah’ı inkâr ettikleri gibi ruhu da inkâr ederler Ruh onları pek alakadar etmez İnsan insanın kurdudur anlayışı ile insana bakarlar İnsanın çıkarsız iyilik yapamayacağını düşünürler Âşık olmak aptallıktır, bir çeşit hasatlıktır onlara göre İnsan hayvandan farksızdır Karşılıksız iyilikler ve güzellikler sadece birer saflıktır, budalalıktır onlar için Bunların insan doğasında yeri yoktur Onların bilinçdışı, bilinçaltı olarak adlandırdıkları şeyin İslam terminolojisindeki adı nefistir Gerçi onlar nefsin kökenini ta ansır-ı erbaya kadar götürmezler Bilinçdışının temel içgüdülerle olumsuz, bastırılmış geçmiş yaşantılardan oluştuğunu belirtirler Müslümanlar olarak deneyle, gözlemle sabit olmuş her bilgiye kendi malımız gibi baktığımızdan nefis için bunları da düşünebiliriz Yani nefis, anasır-ı erbadan genel karakteristik özelliklerini aldıktan başka bir de içgüdülerle donatılmıştır Acıkma, susama, cinsel vb gibi Ayrıca nefis bunların yanında yaşadığı hayattan hoşlanmadığı yaşantıları olumsuz duygusal yükleri ile birlikte bastırarak çeşitli kompleksler edinmektedir Bu kompleksler nefsin adeta yaralarıdır Dokununca kanarlar Hassastırlar İnsan ilişkilerinde sorun çıkarırlar Kişinin hayatını zorlaştırırlar Görünüşte çözümleri basittir


Alıntı Yaparak Cevapla