Prof. Dr. Sinsi
|
Ehli Sünnet İtikadına Göre İnanılması Lazım Olan Bilgiler Nelerdir?
Ehli Sünnet İtikadına Göre İnanılması Lazım Olan Bilgiler Nelerdir?
Hakkında Ehli Sünnet İtikadına Göre İnanılması Lazım Olan Bilgiler Nelerdir?
Sual: Ehli sünnet itikadina göre inanilmasi lazim olan bilgiler nelerdir?
CEVAP
Imam-i a’zam hazretlerinin,inanilmasi lazim olan bilgileri içine alan hacmi küçük bir kitapçigi vardir Adi fikhi ekber Özetle söyledir:
Iman Allah’a,meleklerine,kitaplarina peygamberlerine,öldükten sonra
dirilmeye,kadere,hayrin ve serrin Allah’tan olduguna,hesap,mizan, cennet ve cehenneme inanmak,ve hepsini hak bilmektir
Allah,birdir,dogmamis ve dogurmamistir Ona hiçbir sey denk degildir O yarattiklarindan hiç birine benzemez,isimleri, zati ve fiili sifatiyla hep var olmus ve var olacaktir Onun Isim ve sifatlarindan hiçbiri sonradan olma degildir,hepsi ezelidir O ilmiyle daima bilir,kudretiyle daima kadirdir Kelam ile konusur,yaratmasi ile daima haliktir,fiili ile daima faildir Yapilan sey mahluktur Allah’in fiili ise mahluk degildir [Fiil; is,fail ise is yapan demektir Kadir,her seye gücü yetendir ]
Kur’an-i kerim mahluk [yaratik]degildir,orada Peygamberlerden,kâfirlerden, mesela Firavun ve Iblis’ten naklen verilen haberlerin hepsi Allah kelamidir Allah’in kelami mahluk degildir
Peygamberler küçük büyük günah islemez
Peygamberlerden sonra insanlarin en faziletlisi,Ebu Bekir,sonra diger üç halifedir Eshab-i kiramin hepsini hayirla anariz
Büyük günah isleyen Müslümana kâfir diyemeyiz Günahlar, mü’mine zarar vermez de demeyiz
Günah isleyen,fakat tövbe etmeden mü’min olarak ölen kimseyi Allah dilerse ona cehennemde azap eder,dilerse affeder ve hiç azaba ugratmaz
Peygamberlerin mucizeleri ve velilerin kerametleri haktir
Allahü teala ahirette cennetten görülecektir
Iman; dil ile ikrar kalb ile tasdiktir Iman artmaz ve eksilmez
Peygamberlerin sefaati haktir Peygamber efendimizin sefaati büyük günah isleyenleredir
Kiyamet günü amellerin mizanla tartilmasi ve Peygamber efendimizin havzi haktir Kiyamette,hasimlar arasinda hesaplasma olmasi haktir
Cennet ve cehennem simdi vardir,ebediyen de yok olmayacaktir
Allah diledigini kendisinin bir lütfü olarak hidayete ulastirir Diledigini de adaletinin geregi olarak sapikliga düsürür
Seytan,müminden imani zorla alamaz Fakat kul imani terk ederse seytan da onun imanini alir
Kabir suali kabirde ruhun cesede iadesi ve kâfirler ile günahkâr müminler için kabir azabi haktir
Miraç haktir,inkâr eden sapik ve bid’at ehli olur
Deccal,yecüc ve mecuc,günesin batidan dogmasi,Isa aleyhisselami n gökten inmesi ve diger kiyamet alametlerinin hepsi haktir
Inanilmasi gereken diger seylerden mezhebimizde olanlardan bazilari da söyledir:
Allah,kulun güç yetiremeyecegi seyleri onlara emretmez
Kâfir olarak ölen asla affa ugramaz,sonsuz olarak cehennemde kalir
Peygamberlerin ilki Adem aleyhisselam,sonuncusu Muhammed aleyhisselamdir
Kul kendisinden emir ve yasaklarin kalkacagi bir duruma ulasamaz Herkes,gücü yettigi ölçüde ibadet etmekle yükümlüdür
Öldürülen de,intihar eden de eceliyle ölmüstür Ecelsiz ölüm olmaz
Ölüler için dua edilince ve onlar için sadaka verilince ölüler fayda görür
Evliya,peygamber derecesine ulasamaz
Tevhidin asli,Amentü’ye inanmaktir Kur’an’da zikredilen el, yüz ve nefs gibi seyler, keyfiyetsiz sifatlardir O’nun eli,kudreti veya nimetidir denilemez Cünkü bu takdirde sifat iptal edilmis olur [Bozuk firkalar,bizzat el yüz gibi diyerek insana benzettikleri için bu sifatlari,aynen kabul ederek tevil etmenin caiz oldugunu Imam-i Gazali hazretleri bildiriyor ]
O’nun sifatlarinin hepsi, mahluklarin sifatlarindan baskadir O isitir,fakat bizim isittigimiz gibi degil O kadirdir,fakat bizim gücümüzün yettigi gibi degil Biz uzuvlar ve harflerle konusuruz Oysaki Allah,uzuvsuz ve harfsiz konusur Harfler mahluktur,fakat Allah’in kelami mahluk degildir
Allahü teâlâ,insanlari kâfir veya mümin olarak degil,bu ikisinden hali olarak yaratmis,sonra onlara emirlerini ve yasaklarini bildirmistir Kâfir olan; kendi fiili ile hakki inkâr ederek küfre girmistir Mümin de kendi fiili ile tasdik ederek iman sahibi olmustur
Allahü teâlâ,Âdem aleyhisselamin neslini,sulbünden insan seklinde çikarmis, Onlara akil vermis,hitap etmis,imani emredip,küfrü yasaklamistir Onlar da onun Rab oldugunu ikrar etmislerdir Bu,onlarin imanidir Iste onlar bu fitrat üzerine dogarlar Bundan sonra küfre sapan,bu fitrati degistirip bozmus olur Iman ve tasdik eden de fitratinda sebat ve devam göstermis olur
Iman,iman edilmesi gereken seyler yönünden artmaz ve eksilmez,fakat yakîn ve tasdik yönünden artar ve eksilir Müminler,iman ve tevhid hususunda birbirlerine esittir Fakat amel itibariyle birbirlerinden farklidir Allahü teâlâ,diledigini bir lütuf olarak hidayete ulastirir Diledigini de adaletinin geregi olarak sapikliga düsürür
Allahü teâlânin, isim ve sifatlarinin hepsi de azamet ve fazillette esittir, aralarinda farklilik yoktur
Mestler üzerine meshetmek varid olan hadise göre caiz olup; mukim için bir gün bir gece, yolcu için üç gün üç gecedir Hadis, mütevatire yakin oldugu için inkar edenin küfründen korkulur
Kisinin nasil ibadet edecegini ögrenmesi bir çok ilimden daha efdaldir
Ehl-i kibleden olani tekfir etmemek[namaz kilana kâfir dememek],kimseyi imandan uzaklastirmamak,marufu[iyilikleri]emredip,münkerden[kötülüklerden] sakindirmak,senin için takdir olunanin mutlaka sana ulasacagini bilmek, Eshab-i kiramdan hiçbiri ile alakayi kesmemek,hepsini de sevmek gerekir
Günahkâr Müslümana kâfir denmez Küfür hariç,büyük ve küçük günah isleyen, fakat tövbe etmeden mümin olarak ölen kimsenin durumu Allahin dilemesine baglidir Dilerse ona cehennemde azap eder, dilerse affeder,hiç azaba ugratmaz
Imam-i a'zam hazretleri,âlimlerle otururken biri gelip,(Bir mümin,babasini öldürse,sonra sarap içerek sarhos olsa ve zina etse imani gider mi?) dedi Bunu isiten âlimlerin hepsi bu suâli sorana kizarak,(Bunu sormaya ne lüzum var? Elbette imani gider,kâfir olur)dediler Imam-i a'zam hazretleri,(O kimse, çok büyük günahlar islemisse de,yine mümindir Günah islemekle iman gitmez) buyurdu
|