10-11-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Fatiha´Nın Namazda Okunması Farz Mıdır
Hanefi´nin delilleri:
imam Sevri (ra) ile Hanefi mezhebinin fakihleri, namazın Fatiha o-kunmadan da sahih olacağını Kitap ve Sünnetten çıkardıkları delillerle savunurlar Kitaptan aldıklan delile göre cenabı Hakkın: «Şüphe yok ki Rabbin, senin gecenin üç}e İkisinden biraz eksik, yarısı, üçte biri kadar ayakta durmakta olduğunu ve senin maiyetinde bulunanlardan bir züm-renin de (böyle yaptığını) biliyor Geceyi, gündüzü Allah saymaktadır O, bunu sizin sayamayacağınızı bildiği için size karşı (ruhsat canibine) dön-dü Artık Kur´andan kolay geleni (ne ise onu) okuyun  » (Müzemmll: 20) ayeti, namazda bir miktar okunmasının farz olduğunu gösterir Ayetteki «okuyun» emri, namazdaki okumaya işarettir Hiçbir alim «Bu ayet, gece namazlarındaki okumaya mahsustur» dememiştir Öyleyse ayetteki «Oku-yun» emri yalnız gece namazında okuma değil, bütün namazlarda okunma-sının farz olduğunu ifade eder [68] Hadis-i şeriflerden aldıkları delil ise, Ebu Hüreyre (ra)den nakledilen şu hadise dayanır: «Birgün Mescld-I Ne-beviye bir kişi gelerek namaz kıldı O kimse namazdan sonra Resulullah ( av)a eglecek selam verdi O kimsenin selamını aldıktan sonra Resulul-lah (sav), «Geri dön, namazını yeniden kıl Zira sen namaz kılmadın» buyurdu O kimse tekrar namaz kılıp Resulullah (sav)a gelince, onu yine namaz kılması için geri çevirdi Bu şekilde üç defa geri çevrilen kimse He8ulullah (sav)a gelerek «Seni hak yolu üzere gönderenin ismi İle ye-min ederim ki, bundan daha güzel bir şekilde namaz kılmasını bilmiyorum » deyince, Peygamber (sav) efendimiz, «Sen namaz kılmak istediğlh za-man güzelce bir abdest al Sonra kıbleye dönerek tekbir getir Blldhere Kur´andan ne biliyorsan onu oku Daha sonra belini tam eğerek rüku yap Rükudan kalkarak dik dur ve daha sonra secde yap Secdeden kalkarak normal bir oturuşla otur Daha sonra tekrar secdeye git Secdeden sonra doğruca ayağa kalk Benim bu tarif ettiklerimi bütün namazlarında Uygu-la » buyurdu [69]
Hanefi fakihleri, Ebu Hüreyre (ra) den nakledilen, «Resulullah (sâV) mescide gelen kişiye namazı tarif eden» hadislndftkj namaz klldh için Kur´andan ne biliyorsan onu oku» emri Peygamberisinl delil getirerek, namazda Kur´anın neresinden olursa olsun okunmasını, kılânldr için ser-best bırakmışlardır Bu hadis mezhebimizin görüşünü kuvvetlendirdiği gi-bi, «Artık Kur´andan kolay geleni okuyun» ayeti de Kur´anddh belli bir sure veya ayetin okunmasına değil, sadece namazda herhangi bir ayetin okunmasına işaret eder
Ubbade bin Samld (ra)in rivayet ettiği hadis, Hanefi alimlerine döfe, na-mazın batıl olduğuna değil, sünnet üzere kılınmadığına İşaret eder Onlar, Fatiha´sız kılınan bir namazın kerahetle sahih olduğuna hükmederler Bu hadis-i şerifi, Resulullah (sav)ın şu hadis-i şerifine benzetirler: «Evi mes-cide yakın (komşu) olanın namazı ancak mescldde olur » Burdddh anla-şılan, mescldde kılınmayan namazın kabul olunmayacağı değil, sadece o namazın mükemmelinin mescldde kılınacağıdır
|
|
|