Yalnız Mesajı Göster

Maliki’Yi Taklit İle İlgili Sual Ve Cevapları

Eski 10-11-2012   #11
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Maliki’Yi Taklit İle İlgili Sual Ve Cevapları





Cevap: Maliki’yi taklit ile ilgili sual ve cevapları frmacil sayfa 2iki Cevap: Maliki’yi taklit ile ilgili sual ve cevapları



Sual: Unutarak mukimken mestlere 24 saatten fazla mesh ettim (Bu namazları Maliki'ye göre kıldım) desem caiz mi?

CEVAP

Evet, unutmak ile caizdir

İyi anlaşılamayan sualler

Aşağıdaki sual ve cevaplar, bazı okuyucularımız tarafından iyi anlaşılmamıştır

Sual: Maliki’yi taklit eden, öğleyi asrı evvele kadar kılamazsa, tekrar Hanefi’yi taklit edip öğleyi asr-ı evvelde kılsa caiz olur mu?

CEVAP

Caiz olur

Açıklaması şöyledir:

Öğle namazı, ikindi ezanı okununcaya kadar kılınamazsa kazaya kalır Ancak imam-ı a’zam hazretlerine göre, ikindi vakti, bugünkü ikindi ezanlarından çok sonra giriyor [Yazın 72 dk, kışın 36 dk sonra giriyor] Yani şimdi ikindi ezanları okunurken, öğle vakti henüz çıkmamış, ikindi vakti de girmemiş oluyor Öğle namazı, bu vakitte kılınınca vaktinde kılınmış oluyor Bu vakte (Asr-ı evvel) deniyor İmam-ı a’zam hazretlerinin bildirdiği ikindi vaktine (Asr-ı sani) deniyor

Demek ki, trafik sıkışıklığında kalmak, imtihanda olmak, namaz kılacak yer veya abdest alacak su bulamamak, unutmak gibi herhangi bir mazeretle öğleyi vaktinde kılamayan, asr-ı evvelde kılarsa, imam-ı a’zam hazretlerine göre vaktinde kılmış olur

Maliki, Hanefi veya Şafii olan kimse, bu kavle uyarak, öğleyi birinci ikindide (Asr-ı evvelde) kılarsa, öğleyi kazaya bırakmamış, vaktinde kılmış olur

İyi anlaşılamayan sual-cevaplardan biri de şudur:

Sual: Eldeki kanamadan dolayı, Maliki’yi taklit edenin, ayağı kanasa, abdesti bozulur mu?

CEVAP

Evet

Kitaplarda diyor ki:

Namaz kılarken semavi [gayr-i ihtiyari yani elinde olmayan] bir özürle abdesti bozulan Hanefi, hemen namazdan çıkar Maliki’de ise, namazı bozulmaz O anda özür sahibi olur Namazına devam eder

Semavi özürler, Maliki’yi taklit edenin de abdestini bozmuyor Mesela namazda ishalini tutamasa, çıbanından veya yarasından kan aksa, burnu kanasa, kulağından irin aksa, makattan solucan çıksa, idrarını tutamasa, kadınlardan akıntı çıksa, basurdan kan, fistüllerden, göbekten akıntı çıksa, gaz kaçırsa, yani gelen gazı tutamasa, ağız dolusu kussa, bunlar semavi özür oldukları için, hiç birisi Maliki’yi taklit edenin abdestini bozmaz Abdesti bozulmadığı için namazına devam eder

Böyle özürleri olan kimsenin ayağını veya öteki elini bıçak kesip kan çıksa, abdesti bozuluyor, çünkü bu semavi özür olmuyor Ama ondan sonra ayağından veya öteki yaralı elinden çıkan kanlar, irinler semavi özür halini aldığı için, abdestini bozmuyor

Bu özürler abdesti bozmuyor ama, çamaşırımıza kan, irin, idrar ve ishal bulaşıyor Özürle meydana gelen bu necasetlerle kılınan namaz da sahih olur Çünkü Maliki’de necasetsiz elbise ile namaz kılmak farz değil, sünnettir Hastaya, idrar için, sonda takılıyor, idrar, bir torbada birikiyor, çamaşırları necis oluyor Maliki’yi taklit ederek namazını o haliyle kılar Kılmayıp kazaya bırakması haram olur

Âlimlerimizin bildirdiğine göre, unutup necasetli elbise ile namaz kılan, namazdan sonra, necasetli elbise ile namaz kılmış olduğunu görse, o namazı iade etmeyip, (Bu namazı Maliki’ye göre kıldım) demekle namazı sahih olur

Bu ruhsatlardan faydalanmamak takva ve azimet olmaz Aksine Allahü teâlânın rahmeti olan nimetleri tepmek olur Çünkü hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Seferde [sıkıntı içinde] oruç tutmak takvadan sayılmaz) [Buhari]

(Seferi iken [sıkıntı içinde] Ramazan orucunu tutan, mukimken oruç yiyen gibidir) [Nesai]

Bir âyet meali: (Allah size kolaylık ister, zorluk istemez) [Bekara 185]

Maliki’yi taklit daha kolaydır

Sual: Diş dolgusu olanın Şafii’yi mi, yoksa, Maliki’yi mi taklit etmesi daha uygun olur?

CEVAP

Maliki mezhebini taklit etmesi daha uygun olur; çünkü daha kolaydır Şafii’de çok az necaset namaza manidir ve hanımının veya yabancı kadının cildine, şehvetsiz de olsa dokununca, abdest bozulur Bunlara her zaman riayet etmek zor olur Maliki’de ise, necaseti temizlemek sünnetir, namaza mani değildir ve hanımının veya yabancı kadının cildine şehvetsiz dokunsa abdest bozulmaz

İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:

Hanefi mezhebinde olanın, Maliki mezhebini taklit etmesi evladır; çünkü, İmam-ı Malik, İmam-ı a’zamın talebesi gibidir Âlimlerimiz, zaruret olunca, Maliki’ye göre fetva verdi Bir mesele Hanefi’de bildirilmemiş ise, Maliki taklit olunur


Alıntı Yaparak Cevapla