10-11-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Estetik Yaptırmanın Caiz Olduğu Yerler Var Mıdır?
Estetik Yaptırmanın Caiz Olduğu Yerler Var Mıdır?
Hakkında Estetik Yaptırmanın Caiz Olduğu Yerler Var Mıdır?
Soru
ESTETIK YAPTIRMAK GENEL OLARAK GÜNAHMI? YADA BELIRLI KONULARDA CAIZMIDIR? MESELA KAZADAN YÜZÜ PARCALANAN INSANLAR VAR!?! YADA KEYIFDEN AMELIYAT OLANLAR VAR?
“Bugün estetik veya güzellestirme ameliyati” olarak bilinen operasyonlarla vücut üzerinde yapilan degistirmeler daha çok burun, çene, gögüs ve yüzü hedef alir Bu, ruh ve ahlâk güzelliginden ziyade, sekil ve görünüse önem veren maddeci anlayisin tesvik ettigi bir musibettir
Esas olarak, akl-i selîm sahibi bir insan Allah’in kendisine ihsan ettigi vücut elbisesine razi olur Çünkü organlarin yerli yerinde yaratilmis olmasi, en uygun bir sekilde vücuda yerlestirilmesi insanin sükretmesine kâfidir Insan hiçbir emek harcamadan, hiçbir masraf yapmadan kendisinde mevcut olan güzellik ve özelliklerle yetinmeli, yaratilisi degistirecek sekilde daha da “caziplestirme” düsüncesiyle vücudunu sun’î bir biçime sokmaya yeltenmemelidir
Meseleye dinî açidan bakildiginda üç husus karsimiza çikmaktadir:
Birincisi, bu islem seytânî bir vesveseden kaynaklanmaktadir Nitekim Seytan Hz Âdem’e secde etmeyip Allah’in rahmetinden uzaklastirilinca söyle demeye basladi:
“Onlara muhakkak emredecegim de allah’in yarattiklarini degistirecekler  Kim Allah’i birakarak Seytani dost edinirse, süphesiz, açiktan açiga büyük bir ziyana düsmüs demektir ”1
Islâmdan önceki Araplar Seytanin bu vesvesesine kulak vererek, ciltlerini maviye boyarlar, putlari adina çocuklarinin basinda bir miktar saç birakirlardi
Peygamber Efendimiz de birtakim islemlerde vücutta degisikliklere yönelik hareketleri tasvip etmemistir Buharî ve Müslim’de rivayet edilen hadislerde, güzellik için vücuda dövme yapanin, yaptiranin, dislerini yontarak inceltip seyreklestirenlerin, kasinin killarini yolarak inceltenlerin, peruk takanlarin, Allah’in yarattigini degistirenlerin Ilâhî rahmetten uzak olduklari haber verilmektedir 2
Gerek bu islemleri yapan ve yaptiranlar, gerekse bugünkü sekliyle yüz ve diger organlarda estetik ameliyata basvuranlar, Allah tarafindan kendilerine verilen sekil ve güzelligi kabul etmeyerek kadere itiraz etmekte ve ilâhî sanati begenmemektedir Iste hiçbir mazeret ve ciddî-sihhî bir sebep yokken, sirf güzellik düsüncesiyle estetik ameliyati yaptirmak mesru görülmemektedir
Mesru görülmemesine sebep olan ikinci husus, bedene eziyet verip, azap ve iztiraba sokmaktir Eskiden oldugu gibi dövme yaptiranlar, dislerini inceltip seyreklestirenler; simdilerde de estetik ameliyat yaptiranlar vücutlarini eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah tarafindan kendilerine emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir Ameliyatta biçagin altina yatan, narkoz verilerek uyusturulan insan büyük ölçüde tehlikeyle yüz yüze gelmektedir Halbuki Cenab-i Hak “Kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmayin”3 buyurarak bu nevi isleri yasaklamaktadir
Üçüncü husus da, bu ameliyat çok pahaliya yapildigindan büyük bir israfa yol açmasidir Üstelik bu israf hakikat ve öz için degil, görünüs ve sekil için yapilmistir Bugün birçok insan müzmin hastaliklardan kurtulmak için paratemin edip ameliyat olamazken, sirf vücudu güzellestirmek için estetik ameliyat olanlar milyonlarca para dökmektedir Israf da haramdir
Ancak mesru ve mâkul bir mazeret varsa mesele farklilik arz eder Meselâ doguma dayali olarak “tavsan dudak” denilen yarik dudakli doganlar veya benzeri bedenî bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir Yangin, trafik kazasi veya benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir kusur olanlar da ayni sekilde mütalâa edilmektedir Yani böyle bir kusuru olan kimse, toplum içinde psikolojik bir sikinti çekiyor, asagilik duygusuna kapiliyor, sahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir ve çirkin gösteriyorsa; böyle bir ârizanin giderilmesi bir çesit tedavi mahiyetini tasir 4 Dolayisiyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur Çünkü Allah dinde bizim için bir zorluk kilmamistir Yukarida mealini verdigimiz hadisteki “güzellik için” kaydi meseleye açiklik getirmektedir Yani estetik ameliyat ve vücuttaki degisiklikler önemli bir kusur ve arizayi gidermek niyeti ile degil de, güzellesme kasdiyla yapilirsa haram olur; bir zarari ve çirkinligi gidermek niyetiyle normal hale getirmek için yapilirsa caiz olur
1 Nisâ Sûresi, 119
2 Müslim, Libas: 119-120; Buhârî, Libas: 82, 85
3 Bukara Sûresi, 195
4 Umdetü’l-Karî, 22: 63; el-Kardâvî, Islâmda Helâl ve Haram, s 103
Mehmed Paksu
Helal – Haram
|
|
|
|