Yalnız Mesajı Göster

Osmanli Devleti Kanunu

Eski 10-11-2012   #7
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Osmanli Devleti Kanunu



İL ÖZEL İDARESİ KANUNU (1)
Kabul Tarihi : 13 Mart 1329; 17 Rebiülahır1331
Yayımlandığı Takvimi Vakayi : Tarih: 15 Mart 1321 Sayı:1414
Yayımlandığı Düstur : Tertip:2 Cilt:5 Sayfa:186
BİRİNCİ KISIM
İdarei Umumiyei Vilayat

Madde 1 ila 74 - (Mülga: 18/4/1929 - 1426/69 md)
İKİNCİ KISIM
İdarei Hususiyei Vilayat
BİRİNCİ FASIL
Vilayet

Madde 75 - Vilayet, emvali menkule ve gayrimenkuleye mutasarrıf ve işbu
kanun ile muayyen ve mahdut vezaifi hususiye ile mükellef bir şahsı manevidir
Emvali hususiyei vilayet mahfuziyet ve masuniyet itibariyle emvali umumiyei
devletten maduttur

Madde 76 - Vilayetin umur ve menafii hususiyesini tedvir ve muhafaza ve onu
temsil ve tesis eden vesaiti idariye valii vilayet ile meclisi umumii vilayet ve
encümeni vilayettir

Madde 77 - Vilayete mevdu bilcümle umur ve vezaifi hususiyede selahiyeti
icraiye münhasıran valiye aittir
Memurini hususiyei vilayetin vazifei memuriyetlerine müteallik
suiharekattan dolayı muhakemeleri memurini devlet hakkındaki usul ve mukarrerata
tabidir
--------------------
(1) a- Bu Kanunun adı, 16/5/1987 tarih ve 336O sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle
"İl Özel İdaresi Kanunu" olarak değiştirilmiş ve metne işlenmiştir
b- Bu Kanundaki karayolları trafiğiyle ilgili bilcümle hükümler,11/5/1953
tarih ve 6O85 sayılı Kanunun 76 ncı maddesiyle yürürlükten kaldırılmış-
tır
c- Bu Kanunun seçimlerle ilgili ve 19/7/1963 tarih ve 306 sayılı Kanunla
değiştirilen veya eklenen maddelerinin 18/1/1984 tarih ve 2972 sayılı
Kanuna aykırı hükümleri anılan Kanunun 37 nci maddesi ile yürürlükten
kaldırılmıştır
d- 16/5/1987 tarih ve 3360 sayılı Kanunun 18 inci maddesiyle bu kanuna
eklenen Ek Madde 4 hükmü gereğince kanunun çeşitli maddelerinde geçen
deyimlerden;
İrade: Cumhurbaşkanının onayı,
Dahiliye Nezareti: İçişleri Bakanlığı,
Nafia Nezareti: Bayındırlık ve İskan Bakanlığı,
Nezaret: Bakanlık,
Encümeni vilayat: İl Daimi Encümeni,
Meclisi Umumi: İl Genel Meclisi,
Valii Vilayat ve Memurini Hususiyei Vilayat: Vali ve İl Özel İdare
Personeli olarak değiştirilmiştir
Vilayete Ait Hidematı Mahalliye

Madde 78 - Vilayete ait hidematı mahalliye berveçhiatidir
1 - Memaliki Osmaniyede devairi Devletçe görülecek lüzum üzerine küşat ve
tesviyesi ve tamiri Nafia Nezaretine ait olan turuku umumiyeden maada vilayet
dahiline münhasır olarak liva ve kaza ve nahiyeleri yekdiğerine rapteden turuk
ve meabirin küşat ve inşasiyle tamiratı mütemadiyesi;
(Gerek turuku umumiyenin, gerek turukuhususiyei vilayetin şehir ve
kasabalar dahiline tesadüf eden aksamının inşa ve tamiri dahi nevine göre Nafia
Nezaretine veya vilayete aittir)
2 - (Değişik: 3 Nisan 1330) Vilayet varidatı adiye ve fevkaladesinin
müsaadesi derecesinde göl ve bataklıkların ıslah ve teybisi için ameliyatı
lazıme icrası yahut bu ameliyatın şeraiti mahsusai nafia ile talibine ihalesi;
(Ameliyatı mezkureye ait evrakı fenniye Nafia Nezaretince tetkik ve iki ay
zarfında aynen veya tadilen kabul ve tasdik edilecektir)
3 - (Değişik: 3 Nisan 1330) Şehir ve kasabalarda menafii belediyelere ait
ve şeraiti Devletçe müttehaz kavaide muvafık olmak ve müddeti kırk seneyi
tecavüz etmemek üzere hayvan, buhar ve elektrikle cerrolunur tramvaylar inşa ve
elektrikle veya havagaziyle tenvirat icrası ve kudreti elektrikiye tevzii ve
şürbe salih su isalesi için imtiyaz itası ve dahili vilayette otomobil ve otobüs
ve omnibüs arabaları işletmek ve sanayii muhtelifeye ait fabrikalar tesis etmek
için ruhsat itası;
(Müddeti kırk seneyi tecavüz eden bilumum imtiyazat ile kuvvei muharrikesi
sukutu miyah ile istihsal olunacak cer ve tenviri elektrikiye müteallik
imtiyazat Nafia Nezaretince ita olunur)
4 - Nümune ve tecdübe çiftlik ve tarlaları ve fidanlıklar ile çiftçilik
mektepleri ve damızlık hayvanatı ve alatı ziraiye depoları tesisi, mahsulatı
ziraiye ve hayvanatı ehliye sergi ve müsabakaları küşat ve at yarışları
icrasiyle mükafatı naktiye itası, mahsulatın cinsini ıslah etmek ve vilayetin
iklimine muvafık mahsulatı cedide yetiştirmek için meccanen fidan ve tohum
tevzi, merkezi ziraat olan mahallerde umumun istifade edebileceği hasat ve
harman ve kalbur makinelari ve sair alatı ziraiye ihzariyle zuraa icarı, ziraat
müzeleri ve zirai taavün şirketleri tesisi velhasıl terakkiyatı ziraiyeyi temin
edecek her türlü hususatın tatbik ve icrası;
5 - Orman yetiştirmeğe müstait mahallerde orman yetiştirilmesi ve yabani
ağaçların aşılanarak müsmür hale ifrağı esbabının temini;
6 _ Vilayete mahsus yerli iktisat ve itibar sandıkları teşkili veya
küşadına ruhsat itası;
7 - Mevakii münasebede sanayi odaları ve sanayi mektepleri küşadı ve
bunlarda ihtiyacatı mahalliyeye muvafık sanayiin talimi, sanayii mahalliye
mahsulat ve mamulatının teşviki için müsabakalar ve sergiler küşadı ile mükafatı
naktiye itası, sanayii mahalliyeye ait müzeler tesisi;
8 - İcap eden mahallerde Ticaret Odaları ve Ticaret Borsaları tesisi ve
sergiler küşadı ve pazar ve panayırlar ihdası Velhasıl umuru ticaretin tevsi
ve teshili ve serveti mahalliyenin teksiri için lazımgelen tedabirin ittihazı;
9 - (Değişik: 3 Nisan 1330) Tahsili iptidainin temini için umumi ve
ledelhace seyyar mekatibi iptidaiye ve Darülmuallimini iptidailer ve amele ve
fıkaraya mahsus gece mektepleri ve liva idadileri tesis ve inşası ve bunaların
Maarifi Umumiye Kanununa tevfikan idare ve nezareti;
10 - Vilayet dahilinde eytamhane,hastahane, bimarhane ve darülaceze gibi
müessesatı ve hayriye ve sıhhiye tesisi;
11 - Vilayete ait bilcümle emlak ve akar ve emvalin idaresi;
12 - Vilayet menfaatine tesis olunacak müessesatı nafia ve hayriyenin
idare ve nezareti
13 _(Ek:16/5/1987_3360/2md)İl Özel İdaresi,mahalli müşterek nitelikte
olan imar,bayındırlık,sağlık ve sosyal yardım,çevre sağlığı ve koruması,eğitim
ve spor, tarım, ağaçlandırma, orman tesisi, ekonomi ve ticaret, haberleşme,
kültür,turizmle ilgili görevler ve bu Kanun dışında çeşitli mevzuatla verilen
görevleri imkanları ve tesbit edeceği öncelik sırasına göre yürütür(İkinci cüm-
le iptal:AnMah`nin 22/6/1988 tarih ve E:87/18,K:88/23 sayılı kararı ile)
14 - (Ek: 16/5/1987-3360/2 md) İl Özel İdaresi,il`in mahalli hizmetlerini
kalkınma planı ilke ve hedeflerine uygun olarak ve il`in imkan ve ihtiyaçlarını
da göz önünde bulundurarak yıllık program hazırlamak ve uygulamakla görevlidir
Yıllık proğramlar; genel, katma ve özel bütçeli idarelerden ve diğer
kaynaklardan mahalli idarelere aktarılacak ödenekler de dikkate alınmak sure-
tiyle bakanlıklar, bölge ve il kuruluşları ile koordineli bir şekilde hazırla-
nır Söz konusu programların il genel meclisince kabulünden sonra bakanlıklar-
ca aktarılan ödeneklere ait olan kısmı ilgili bakanlığın aynen veya tadilen
onayı ile yürürlüğe girer Bayındırlık ve iskan Bakanlığına ödeneği aktarılarak
yürütülen işlerde onay makamı Bayındırlık ve İskan Bakanlığıdır
15 - (Ek: 16/5/1987-3360/2 md) Genel, katma ve özel bütçeli idareler bu
maddenin 13 üncü bendindeki esaslar dahilinde kendi bütçelerinde yer alan öde-
nekleri il özel idarelerine aktarırlar
(Ek 2 ve 3 üncü fıkralar mülga:16/5/1987 - 3360/2 md)

Madde 79- Vilayet bütçesi adi ve fevkalade bütçe namiyle iki kısma
münkasemdir

Madde 80- (Değişik: 16/5/1987 - 3360/3 md)
İl Özel İdaresinin gelirleri şunlardır:
1 Özel kanunlarla tanınmış vergi, resim ve harç gelirleri,
2 Genel bütçe vergi gelirlerinden ayrılacak paylar,
3 Genel, katma ve özel bütçeli idarelerden aktarılacak ödenekler,
4 Her çeşit teşebbüs ve faaliyetler karşılığında sağlanacak gelirler,
5 Taşınır ve taşınmaz mallarının kira, satış ve başka suretle
değerlendirilmesinden doğacak gelirler,
6 3194 sayılı İmar Kanununun 42 nci maddesine göre tahsil edilecek para
cezaları ile diğer para cezaları,
7 3194 sayılı İmar Kanunu gereğince verilecek inşaat ruhsatı ile yapı
kullanma izninden alınacak harçlar,
8 Tahvil ve hisse senetlerinin faiz ve temettüleri ile bunların
itfasından veya satışından elde edilecek gelirler ve bankadaki paraların faiz
ve diğer gelirleri,
9 Hizmet karşılığında alınacak ücretler,
10 Her türlü bağışlar,
11 Milli park statüsünde bulunmayan, doğal güzellikleri taşıyan veya
tarihi harabe niteliğinde olup Kültür ve Turizm Bakanlığınca ücretli girişe ta-
bi tutulmayan yöreler için valilerin teklifi Kültür ve Turizm Bakanlığının onayı
ile alınacak giriş-gezi ücretleri,
KANUNLAR, ŞUBAT 1989 (EK-3)
12 Diğer gelirler
Bu suretle temin edilen gelirlerin mevduat olarak yatırılacağı kamu banka
veya bankaları, Bakanlar Kurulunca tespit edilir
Başka kurumlarca tahsil edilen kanuni paylar veya vergi gelirleri payların-
dan özel idarelere düşen kısım tahsil edildikleri ayı takip eden, ayın sonuna
kadar özel idareler adına yatırılır Yatırmayanlar hakkında 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanun hükümleri uygulanır
1 - (Değişik: 3 Nisan 1330) Vilayet fevkalade bütçesinin varidat
kısmını teşkil eden mevat şunlardır:
1 - Adi bütçenin fazlai varidatı:
2 - İstikraz hasılatı;
3 - Masarifi fevkaladeye mahsus olmak ve nisbeti Muvazenei Umumiye Kanuniyle
tayin olunmak üzere vilayet meclisi umumisince bila vasıta tekalifi umumiye
üzerine muvakkaten ilave ve tarholunacak küsuratı munzamei fevkalade;
4 - Masarifi fevkaladeye mahsus olarak ledelicap umumi bütçenin ianeten
tahsis edeceği mebaliğ

Madde 82 - (Değişik : 16/5/1987 - 3360/4 md)
İl özel idaresinin giderleri şunlardır:
1 Bu Kanun ve diğer kanunlarla verilen mahalli görevlerin ifası için
yapılan harcamalar,
2 Yönetim ve personel giderleri,
3 İl genel meclisi il daimi encümeni başkan ve üyelerinin ödenekleri ve
yollukları ile diğer görevlilerin yollukları,
4 Özel kanun, karar, ilam ve sözleşmelere dayanan harcamalar, paylar,
ödemeler ve borçlar,
5 Kanunlar gereğince başka kurum, kuruluş ve teşebbüslere yapılacak
yardımlar ve özel idare teşebbüslerine verilecek sermayeler ile özel idarenin
katılmayı uygun bulduğu, şirket, kooperatif, birlik, kamu yararına hizmet
yapan dernekler ve benzeri ortaklığa katılma payları ve yardımlar,
6 Özel idare gelirlerinin tahsil giderleri,
7 Özel idare mallarının vergi, resim, harç ve sigorta giderleri,
8 İçişleri Bakanlığınca çıkartılacak bir yönetmelikle esas ve usulleri
belirlenecek temsil, ağırlama ve tören giderleri,
9 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 180 inci maddesi gereğince kesinleşmiş
öz gelirin binde biri nispetinde konulacak ve mahkeme kararına dayanan belge
karşılığı olarak barolara yapılacak yardım giderleri,
10 3194 sayılı İmar Kanunu ile valiliklere verilen görevlerin ifası için
yapılan harcamalar,
11 Özel idare hizmetleri ile ilgili diğer giderler

Madde 83 - Fevkalade bütçenin masarif kısmı hidematı vilayete ait her türlü
inşaat ve tesisatı cedide masarifinden ve adi bütçeye taallük eden masarifi
daime haricinde vukubulacak arızi ve muvakkat masariften teşekkül eder

Madde 84 - (Değişik : 16/5/1987 - 3360/5 md)
İl özel idaresi bütçesi, genel bütçe mali yılına paralel ve İçişleri
Bakanlığı ile Maliye ve Gümrük Bakanlığınca birlikte düzenlenmiş formüle uygun
olarak hazırlanır
İl özel idaresi bütçesinin hazırlanması, il daimi encümenince incelenme-
si, il genel meclisinde görüşülmesi ve kabulüne dair usul, esas ve süreler İçiş-
leri Bakanlığınca çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenir

Madde 85- Vilayet bütçeleri için devrei hesabiye tam on iki aydan ve mah-
sup muamelesi müddeti iki aydan ibarettir Bir senenin bütçesinden müdevver me-
baliğ ertesi sene bütçesinde ait bulunduğu fasla ilave olunur

Madde 86- (Değişik: 16/5/1987-3360/6 md)
İl genel meclisince görüşülüp kabul edilen bütçe o yıla ait program da
eklenerek, vali tarafından toplantının sona ermesinden itibaren en geç 15 gün
içinde İçişleri Bakanlığına gönderilir
Bütçe İçişleri Bakanlığınca 30 gün içinde onaylanır Bu süre içerisinde
onaylanmayan bütçe kendiliğinden onaylanmış sayılır
İçişleri Bakanlığı;
1 Bütçedeki mevzuata aykırı madde ve deyimleri düzeltmeye,
2 İl özel idaresinin tahsile yetkili olduğu halde bütçeye konmamış
gelirlerini koymaya ve noksan konulanları kanuni hadde çıkarmaya,
3 İl özel idaresinin tahsile yetkili olmadığı gelirleri tahakkuk etmemiş
taşınır ve taşınmaz malların satış gelirleriyle gerçekleşmemiş borçlanma
gelirlerini çıkarmaya, kanuni yetki ve tarife üstündeki gelir tahminlerini
kanuni hadde indirmeye,
4 Yapılması il özel idaresi görevlerinden olmayan hizmetler için konul-
muş ödenekleri çıkarmaya,
5 Bütçeye konulması kanunen zorunlu iken konulmamış ödenekleri koymaya
veya kanuni hadde indirmeye,
6 Kesinleşmiş ilam, istikraz, tahvil, kredi, anlaşma ve sözleşme
hükümlerine göre anapara ve faiz ödemelerini karşılamaya yetecek kadar ödenek
koymaya, mevcutları bu amaçla yeteri kadar artırmaya,
Yetkilidir
Bu sebepler dışında İçişleri Bakanlığınca bütçede değişiklik yapılamaz
Ek Madde - (Ek: 20/2/1930-1561/2 md) Dahiliye Vekaletinde içtima edecek
olan bu komisyonda bütçelerin tevdii tarihinden itibaren bir ay zarfında ve
İdarei Umumiyei Vilayet Kanununun 84 üncü maddesi ahkamı dairesinde tetkiki
icap eder Komisyonun mesaisi ihzaridir İhtilaflı hususat İcra Vekilleri
Heyetince nihai karara iktiran eder
(Ek: 9/12/1933-2346/2 md) İşbu komisyonların bütçelerin vekalete vürudu
tarihinden itibaren her gün toplanması mecburidir
Valii vilayet ve memurini hususiyei vilayet:

Madde 87-(Değişik:16/5/1987-3360/7 md)
Vali il özel idaresinin görevlerini, özel idare müdürlüğü ve merkezi
idarenin ildeki teşkilatları vasıtasıyla yürütür
(İkinci fıkra iptal: AnMah`nin 22/6/1988 tarih ve E:87/18,K:88/23
sayılı kararı ile)

Madde 88- Vali, her sene meclisi umumii vilayetin in`ikadından evvel
vilayet bütçesini tanzim ettirip lıcelittetkik evvela encümeni vilayete badehu
vilayet meclisi umumisine tevdi eder

Madde 89- Vali, bütçede murakkam olan varidat ve masarifatın istilzam
edeceği mukavelat projelerini ihzar ile yüz kırk dördüncü maddenin üçüncü
fıkrası mucibince encümeni vilayette tetkik ettirdikten sonra müzayedat ve
münakasatın ihalesini icra ve mukavelat senedatını teati eder
KANUNLAR, ŞUBAT 1989 (EK-3)

Madde 90- Vali, vilayet bütçesinin amiri itasıdır Meclisi umumii vilayet
tarafından tasdik olunan bütçe mucibince her ay vukubulan sarfiyat cetvelini
evrakı müsbitesiyle birlikte encümeni vilayete tevdi eder

Madde 91- Vali,her sene senei sabıkanın hesabı kat`isini tanzim ile
encümeni vilayette tetkik ettirdikten sonra berayı tasdik meclisi umumiye tevdi
eder

Madde 92- Vali, meclisi umumi kararı ile vilayet namına akar iştira ve
beyi ve mübadele ve bu akaratın tarzı idaresini tayin ve bunlardan bir veya bir
kaçını mektep ve hastahane gibi hidematı umumiyeye tahsis eder

Madde 93 - Vali, vilayet menfaatına vukubulan hibe ve vasiyetleri meclisi
umumi karariyle kabul eder

Madde 94 - Vali, vilayete tefrik edilen mevat hakkında mehakim ve devairi
resmiyede bizzat müddei ve müddeialeyh sıfatiyle muhakeme ve murafaaya ve
kaffei turuku kanuniyeye müracaata ve bu vezaifi münasip göreceği zevata mahtum
vekaletname ile tamimen ve tahsisen tevdie mezundur

Madde 95 - Vali, seyrisefaine ve nakli eşyaya müsait olan enhardan
kemiyeti nehrin seyrüsefere olan hizmetini tağyir etmediği memurini Nafia
tarafından tasdik olunmak şartiyle makineler vasıtasiyle su alınmasına meclisi
umumi karariyle ruhsat itasına mezundur
(Bu türlü enhar üzerinde nehrin seviyesini tenzil ve seyrisefain hizmetini
tatil veya işkal edecek tesisat hükümeti merkeziyenin müsaadesine vabestedir)

Madde 96- İnhisarı tazammun etmemek şartiyle enhar kenarlarında seyrisefain
hizmetine mahsus olarak iskeleler inşasına ruhsat itası ve bu iskelelerin
şeraiti istimalinin ve tarifelerinin tayini meclisi umumi karariyle valiye
aittir

Madde 97-Vilayet maarif müdür veya müfettişlerinin inzimamı reyi ile
nizamnamei mahsusuna tevfikan mekatibi hususiye küşadına ruhsat vermek ve
Maarif müfettişi vesatetiyle bu mektepleri tahtı nezarette bulundurmak emri
maarifte valilerin hukuk ve vezaifi cümlesindendir

Madde 98- Vali maiyetinde maaşat ve masarifatı vilayetin varidatı
hususiyesinden tesviye edilmek üzere mükellef ve mes`ul bir müdürün tahtı
idaresinde bir vilayet muhasebei hususiye kalemi bulunur

Madde 99 - (Değişik: 16/5/1987-3360/8 md)
İl özel idare müdürü; il özel idaresinin validen sonra en üst düzeyde
yetkili ve görevli memuru olup, il özel idaresi hizmetlerinin yürütülmesinden,
valiye karşı sorumludur
İl özel idare müdürünün görevleri şunlardır:
1 Özel idare teşkilatını vali adına yönetmek,
2 İlin yıllık programı, bütçe tasarısı ve kesinhesabını hazırlamak,
3 Mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek ve vali tarafından
verilecek diğer işleri yapmak

Madde 100-(Değişik:16/5/1987-3360/9 md)
Kaymakamlar valinin vereceği özel idare hizmetlerini yaparlar Kaymakam-
lar özel idare hizmetlerinin yürütülmesinden valiye karşı sorumludur
Yaptıkları bu hizmetler karşılığında kaymakamlara 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununda yer alan 1 inci derecenin son kademesi gösterge rakamının,
bütçe kanunlarında Devlet memurları maaşı için belirlenen katsayı ile çarpımı
sonucu bulunacak miktarın yarısını açmamak üzere her yıl İçişleri Bakanlığınca
tespit edilecek miktarda aylık ödeme yapılır

Madde 101 - (Birinci fıkra Mülga 16/5/1987 - 3360/19 md)
Masraf senetleri ve havalenameler vilayet muhasebei hususiye kalemi
müdürünün (sarfı lazım gelir) işaretini ve amiri ita olan valinin imzasını
muhtevi olmak icap eder
Vilayet muhasebei hususiye muamelatının suveri icraiyesi talimatı mahsusa
ile izah olunmuştur
(Ek fıkra Mülga: 16/5/1987 - 3360/19 md)

Madde 102 - Vilayetin vezaifi hususiyesiyle mükellef bilcümle memurların
nasb ve azli valiye aittir
(Son fıkra Mülga : 2/11/1336 - 62/1 md)

Madde 103- (Değişik:19/7/1963-306/2 md)
Her ilde bir il genel meclisi bulunur
İl genel meclisleri üyeleri ilçeler adına seçilir
Son nüfus sayımına göre:nüfusu:
25 000 e kadar olan ilçelerden 1
25 001 den 40 000 e kadar olan ilçelerden 2
40 001 den 55 000 e kadar olan ilçelerden 3
55 001 den 70 000 e kadar olan ilçelerden 4
Üye seçilir
Bundan sonra her 25 000 nüfus için bir üye eklenir
Her ilçeden il genel meclisine seçilecek üye miktarı ilçe seçim
kurullarınca tesbit edilerek seçimin başlangıç tarihinden veya yeniden seçim
yapılacağına dair ilandan sonraki 7 gün içinde ilan edilir

Madde 104 - (Mülga:19/7/1963-306/3 md)

Madde 105 - (Değişik:19/7/1963 -306/2 md)
İl genel meclisine üye seçilebilmek için:
1 Türk vatandaşı olmak,
2 Seçimin başlangıcından önce en az altı aydanberi il dahilinde ikamet
etmek,
3 25 yaşını tamamlamış olmak,
4 Türkçe okuyup - yazma bilmek,
5 Kısıtlı, kamu hizmetlerinden yasaklı, izinsiz olarak yabancı Devlet
hizmetlerinde bulunmamak,
6 Ağır hapis cezasını gerektiren bir suçtan dolayı kesin olarak hüküm
giymemek,
7 Taksirli suçlar hariç olmak üzere 5 yıldan fazla hapis cezası ile
kesin olarak hüküm giymemiş bulunmak,
8 Zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanmak, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı suçlardan
biri ile kesin olarak hüküm giymemiş bulunmak,
9 Muvazzaf askerlik hizmetini yapmış olmak veya yapmış sayılmak,
10 Halen il dahilinde özel idare hizmetleriyle ilgili bir iş için özel
idare ile mukavele akdetmemiş veya taahhüt altına girmemiş veyahut bu gibi
şahısların ortağı, kefili veya bu cihetlerden borçlu bulunmamış olmak, lazımdır
(Son fıkra Mülga: 14/4/1970 - 1252/3 md)

Madde 106 - (Değişik:19/7/1963 - 306/2 md)
Cumhuriyet Senatosu Üyeliği,milletvekilliği, belediye başkanlığı, belediye
meclisi üyeliği ile il genel meclisi üyeliği bir şahıs uhdesinde birleşemez
*
Cumhuriyet Senatosu Üyesi, milletvekili, belediye başkanı il genel meclisi
üye seçildiği ve il genel meclisi seçimi sonucunun kendisine tebliği tarihinden
itibaren 3 gün içinde tercih hakkını kullanmadığı takdirde il genel meclisi
üyeliğini reddetmiş sayılır
Belediye meclisi üyesi il genel meclisine üye seçildiği ve seçim sonucunun
kendisine tebliğinden başlamak üzere 3 gün zarfında tercih hakkını kullanmadığı
takdirde il genel meclisi üyeliğini kabul etmiş sayılır
Keza, il genel meclisinde üye iken Cumhuriyet Senatosu üyeliğine,
milletvekilliğine, belediye başkanlığına veya belediye meclisi üyeliğine
seçilenler hakkında da aynı şekilde işlem yapılır

Madde 107- Bir vilayetin birkaç kazasında intihap olunan bir aza sekiz
gün zarfında kazalardan bir tanesini tercihe mecburdur Tercih etmediği takdirde
en ziyade rey kazandığı kazanın azası addolunur

Madde 108 - (Değişik:11/6/1946-4928/1 md)
İl Genel Meclislerinin süresi Eylül ayından başlamak üzere dört yıldır
Seçim dönemi bitmezden önce meclis feshedilir veya infisah ederse yeniden
seçilecek meclis eski meclisin süresini tamamlar Bir seçim dönemi içinde
yeniden kurulmuş veya kurulacak olan illerin genel meclislerine ait süreler de
diğer genel meclislerin süresiyle birlikte sona erer Seçim dönemi sonunda
seçimin yenilenmesine imkan görülmezse Bakanlar Kurulu karariyle süre bir yıl
uzatılır Bu takdirde, uzatılan süre gelecek meclisin döneminde geçmiş sayılır

Madde 109- Meclisi umumi azası istifa eder veya cinayetle ve muhilli şeref
ve haysiyet bir fiilden dolayı cünha ile mahkum olur veyahut meclisi umuminin
bir senelik içtima müddetinin nısfından ziyade müddet bila mazereti meşrua
meclise devam etmemiş bulunursa azalıktan sakıt olur

Madde 110- (Değişik:11/6/1946-4928/1 md)
Üyelerden çekilen, ölen veya süresi bitmeden önce başka bir ile ikametgahı-
nı nakleden veyahut üye olmak niteliğini kaybedenlerin yerlerine hangi ilçeden
seçilmişlerse o ilçenin yedekleri, kazandıkları oy sırası ile,evvelki üyenin
süresini bitirmek üzere getirilir Yedek üyeler de Genel Meclise üye olarak
alındıktan sonra üyelik açılırsa o ilçede, son Genel Meclis seçimi için hazırla-
nan defterler esas tutularak, yalnız açılan üyelik için yeniden seçim yapılır
Bu suretle seçilen üye, yerine seçildiği üyenin süresini doldurur

Madde 111- (Değişik: 16/5/1987-3360/10 md)
İl genel meclisi her yıl Mayıs ve Kasım aylarının ilk haftasında olağan
olarak toplanır Toplantı süreleri en çok 30`ar gündür
Kasım ayı toplantısı dönem başı toplantısıdır
Toplantı süresi sona erdiği halde konuların incelenmesi ve görüşülmesi
neticelenmemiş ise il genel meclisi 10 günü geçmemek üzere toplantıyı uzatır ve
sebeplerini İçişleri Bakanlığına bildirir
Seçim sonuçlarının alınmasından itibaren 15 gün içinde il genel meclisi
vali tarafından toplantıya çağrılır İlk birleşimde başkanvekilleri ve katipler
ile il daimi encümeni üyeleri seçimi yapılır Bunların görevleri il genel
meclisinin dönem başı toplantısına kadar devam eder
İl genel meclisine vali başkanlık eder İl genel meclisi; dönem başı
toplantısının ilk birleşiminde üyeleri arasından gizli oyla birinci ve ikinci
başkanvekili ile ikisi yedek olmak üzere dört katip seçer Başkanlık divanı bir
başkan ve iki katipten kurulur Valinin bulunmadığı toplantılarda birinci
başkanvekili, o da yoksa ikinci başkanvekili meclise başkanlık eder
İl genel meclisi toplantılarının başlama ve bitiş tarihleri İçişleri
Bakanlığına bildirilir

Madde 112-113-(Mülga:16/5/1987-3360/19 md)

Madde 114- Devletçe veya vilayetçe lüzum görüldüğü zaman ve müddeti
içtimaı tayin edilerek meclisi umumi sureti fevkaladede dahi içtimaa davet
olunabilir İşbu fevkalade içtimada tetkik olunacak mesail azalara
davetnamelerle beraber tebliğ olunur Ve bu içtimada mesaili muayyenei
mezküreden başka bir şey müzakere olunamaz

Madde 115- Meclis umumi azasının sülüsanı eshabı mucibe dermeyaniyle
meclisi umuminin fevkalade olarak içtimaını validen talep ederlerse vali işbu
talebi mütalaayı mahsusasiyle beraber Dahiliye Nezaretine iş`ar ederNezaret-
çe tensip edildiği takdirde maddei sabıkada muharrer şerait dairesinde meclisi
umumi fevkalade olarak içtima ve icrayı müzakere eder

Madde 116-(Değişik:16/5/1987-3360/11 md)
İl genel meclisinin başkan ve üyelerine toplantıların devamı süresince
her gün için 400 gösterge rakamının bütçe kanunlarında Devlet memurları maaşı
için her yıl belirlenen katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarı aşmamak
üzere ödenek verilir
Bu ödeneğin miktarı, İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulu
kararı ile tespit edilir

Madde 117- Vali meclisi umumiyi vakti muayyeninde küşat ve müddeti
içtimaın nihayetinde hitamı müddetini beyan eder

Madde 118-(Mülga:16/5/1987-3360/19 md)

Madde 119-(Değişik:16/5/1987-3360/12 md)
İl genel meclisinin çalışma esas ve usulleri İçişleri Bakanlığınca
çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir

Madde 120- Meclisi umumii vilayet azayı mürettebesinin nısfından bir
ziyadesi hazır bulunmadıkça müzakereye iptidar edemez Meclisi umuminin
mukarreratı azayı mevcudenin ekseriyeti mutlakasiyle ittihaz olunur Bir
mesele hakkında ekseriyeti mutlaka hasıl olmadığı halde o işin müzakeresi
ertesi güne talik edilirYine ekseriyeti mutlaka hasıl olmaz ise ekseriyeti
nisbiyeye itibar olunur Tesavii aza vukuunda reisin bulunduğu taraf tercih
olunur

Madde 121-(Değişik:16/5/1987-3360/13 md)
İl genel meclisi üyelerinden her biri oyunu bizzat kullanır Bütçe
görüşmelerinde ad okunmak suretiyle oy kullanılır
İl genel meclisinde yapılacak seçimler ve üzerinde tereddüt bulunan seçim
tutanakları hakkında gizli oylama yapılır Gizli oylamalarda, oylarda eşitlik
halinde oylama bir kez daha tekrarlanır, yine eşitlik olursa kuraya başvurulur

Madde 122- Meclisi umumi müzakeratının hulasası Vilayet Gazetesiyle neşrü
ilan olunur

Madde 123 - Meclisi umumice müzakere olunacak mevat vali tarafından
meclise tevdi olunur Meclisi umumi azasından her biri dahi vilayete ait vezaif
cümlesinden bulunan mevadda dair teklif dermeyanına selahiyettardır İşbu tek-
lif meclisçe ekseriyeti mutlaka ile kabul edilirse ruznameye ithal edilir

Madde 124- Meclisi umumi siyasiyata dair müzakerat icra ve temenniyat
izhar etmekten kat`iyen memnudur

Madde 125 - (Değişik: 19/7/1963-306/2 md)
İl genel meclisi :
1 - Kanunen belirli olan, olağan veya olağanüstü toplantılar haricinde
toplanırsa,
2 - Kanunen belirli olan yerden başka bir yerde toplanırsa,
3 - Kanunen kendisine verilen görevleri süresi içinde yapmaktan çekinir
ve bu hal il genel meclisine ait işleri sekteye veya geciktirmeye uğratırsa,
4 - Siyasi meseleleri müzakere eder veya siyasi temennilerde bulunursa,
Vali durumu gerekçesiyle birlikte derhal İçişleri Bakanlığına bildirmeğe
mecburdur
İçişleri Bakanlığının iş`arı üzerine Danıştay`ın kararı ile fesholunur
ve bu gibi yerlerde yeniden seçim yapılır
Yeni meclis, eski meclisin geri kalan süresini tamamlar
İçişleri Bakanlığı lüzum gördüğü takdirde meclisin feshine dair iş`ar
ile birlikte karar verilinceye kadar meclis toplantılarının tehirini de talep
eder
Danıştay tarafından bu husus iki ay içinde incelenerek bir karara bağla-
nır

Madde 126- Meclisi umumi bütçenin tasdikinden evvel fesholunursa geçen
senenin bütçesi meclisi umuminin içtimaı ile yeni bütçenin kabul ve tasdikına
kadar mer`idir

Madde 127- Meclisi umumii vilayetin muayyen olan zaman haricinde ve
meclisi umumi dairesinin gayri mahalde içtimaı kat`iyyen memnu ve bu suretle
biliçtima ittihaz olunan mukarerat keenlemyekundur Vali bu yolda vukubulan
içtimaları derakap dağıtmak için lazımgelen tedabiri ittihaz eder

Madde 128- Meclisi umumii vilayet, her içtimaı senevi iptidasında vali ta-
rafından geçen sene içtimaında ittihaz olunan mukarreratın tatbikat ve icraatı-
na dair meclise verilen ve bir sureti Dahiliye Nezaretine gönderilen izahname
ile bu hususta encümeni vilayet tarafından tanzim edilecek mütalaanameyi kıraat
ve müzakereye iptidar eder; icraatı vakıa hakkında vali tarafından verilen iza-
hatı meclisi umumi sülüsanı ekseriyetle kafi görmezse müzakeratı aynen ihtiva
edecek surette bir zabıtname tanzim ve Dahiliye Nezaretine takdim olunur

Madde 129- Meclisi umumii vilayet, hususi bütçe layihasını madde bemad-
de ve bütçeye merbut cetvelleri fasıl fasıl tetkik ve lüzum gördüğü cihetlerini
bittadil tasdik eder
Şuabatı idarei vilayet rüesası hidematı hususiyei vilayetten kendi
dairelerine ait hususatın ve daireleri bütçelerinin hini müzakeresinde meclisi
umumide hazır bulunarak izahatı lazimeyi ita ederler


Alıntı Yaparak Cevapla