Yalnız Mesajı Göster

Turizmin Tanımı Ve Önemi

Eski 10-10-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Turizmin Tanımı Ve Önemi



• DEVLET REKLAMCILIĞI

Toplumun yararına politik, ekonomik veya sosyal gücü geliştirmek için yapılan faaliyetler bu tür reklamlardandır

• KOLLEKTİF REKLAM

Kişisel reklamcılık vasıtalarının sınırlı kaldığı ortamlarda kollektif reklamcılık devreye girer Kollektif reklamcılığında değişik tipleri vardır Bunlardan bazıları şunlardır:

 Aynı Otelcilik Zincirine Bağlı İşletmelerin Kollektif Reklamları :

Genel olarak yüksek sınıfta yer alan büyük bir otel işletmesi bazen ülkenin muhtelif yerlerinde bazen de aynı işletme bünyesinde mütaala edilen otel işletmelerinde kullanılır

 Bölgesel Kollektif Reklamcılık :

Bir bölgede ya da istasyonda kurulmuş bulunan otelcilik işletmeleri tarafından ortaklaşa yapılan reklamcılık faaliyetleridir Burada amaç; turisti bir işletmeye çekmek değil, bölgeye gelmesini sağlamaktır Bölgesel kollektif reklamcılıkta afiş ve reklam gibi klasik reklamcılık araçlarından yararlanılır

 Turizm Dernekleri Tarafından Kollektif Reklamcılık :

Turizm bakımından değer kazanmaya başlamış veya değerlendirilmesi ön görülmüş yerlerde kurulmuş bulunan turizm dernekleri bulundukları yerin kollektif reklamını yaparlar Bu amaçla genel karakterde deplianlar hazırlayacakları gibi istasyonun otel listesine ait bir deplian veya otel fotoğraflarından oluşan bir albümü yayınlayabilirler Bu deplianlarda otellerin resmi bir sınıflaması, özellikleri, mevsim ve mevsim dışı fiyatları gösterir

 Turizm Büroları :

Bir istasyonun turistik reklamı için, özellikle ticari açıdan zorunlu faaliyetlerle meşgul olmak üzere turizm büroları açılır Bu bürolar şehrin merkezinde kendilerine tahsis edilmiş olan salonda satış, reklam, enformasyon, ekskürsiyon ve her türlü bilet satış hizmetlerini yürütürler

• SATIŞ GELİŞTİRME

Satış kavramı turistik mal ve hizmetlerin bazı giderlere katlanarak piyasaya arzını ve sürümünü ifade eder Diğer bir deyişle turistik ürünün nihai alıcının yönünde akışını geliştirmek için alınan önlemlerin tümü ya da turistik ürünün tüketici ile karşılaşma olanaklarını arttıran girişimlerdir Turizm işletmelerinin satışını etkileyen iç ve dış faktör olmak üzere iki çeşit faktör vardır

• TİCARİ REKLAMCILIK

Bir turizm işletmesinin veya işletmeler grubunun ürettiği mal ve hizmetlerin eski müşterilerini tutmak, mal ve hizmetlere yeni müşteriler çekebilmek için kollektif biçimde yararlanılan tekniklerin tümüdür Ticari reklamcılığın temel amaçları;

 Bir turizm işletmesinin veya işletmeler grubunun ürettiği mal ve hizmetleri duyurmak, tanıtmak, mal ve hizmetlerin nitelikleri hakkında bilgi vermek, toplumun ilgisini bu mal ve hizmetler üzerine çekmek, ilgiyi devam ettirerek potansiyel tüketiciyi ikna etmek ve o tüketiciyi efektif tüketici haline getirmek

 Firmanın ürettiği mal ve hizmetlerin eski efektif müşterilerini korumak

 Tüketiciye ve satışlara aracı olan kuruluşlara güven vermek

 Ekonomik ve teknik koşullardaki değişme ve gelişmelere gittikçe artan rekabete ayak uydurulduğunu duyurmak

 Turistik mal ve hizmetlerin, müşterilerin firmaya gelmesine ihtiyaç kalmadan satışını sağlamak

2 DIŞ TANITIM ARAÇLARI

Halkla İlişkiler uygulamasının kullandığı araçlar belli bir sıralamaya tabii tutulamayacak kadar çeşitli ve çok yönlüdür Ancak; evrensel açıdan da belirli bir sıra yapmak olanaklıdır Bunlar basılı olan ve basılı olmayan araçlar olmak üzere iki ana bölümde incelenebilir

• Basılı Araçlar ( Basın Yoluyla Tanıtım )

a) Gazeteler : Halkla İlişkilerde en çok kullanılan araçların başında gazeteler gelir Gazeteler kamuoyunun oluşmasında oldukça etkilidirler Çok farklı hedef kitlelere seslenme olanağı sağlarlar Bulvar gazeteleri, fikir gazeteleri, spor gazeteleri kapsamlarını okuyucularına göre düzenlerler Bunun içinde basını iyi tanımak, öğrenmek gerekir Her şeyden önce basını etkin bir biçimde kullanmak isteyen halkla ilişkiler uzmanı, onu tanıyan, nasıl çalıştığını bilen kişiler olmalıdır Bir halkla ilişkiler uzmanı, örgütle ilgili haberlerin basına hızlı, doğru ve bol biçimde akmasını sağlamalıdır Basınla örgüt arasındaki ilişkileri karşılıklı güven ve anlayış içinde devamlı sürdürebilmelidir Her şeyden önce halkla ilişkiler uygulaması gazetecilik değil gazetecilerle ilişkiyi içermektedir

b) Dergiler : Gazetelerin halkla ilişkiler aracı olarak sahip oldukları özellikler aynen dergiler içinde geçerlidir Dergilerin de niteliklerine göre okuyucu kitleleri vardır Gazeteyi dergiden ayıran en önemli özellik zaman açısındandır Genellikle haftada bir çıkarlar Aylık çıkanları da mevcuttur Halkla ilişkiler uzmanı hangi kitleye seslenecekse ona en kısa yoldan ulaşacak ve okunmayı sağlayacak önlemler almalıdır

c) Broşürler : Kurum tarafından hazırlandığı için gerek dağıtım gerekse içerik açısından geniş olanak ve içtenlik sağlarlar

d) El Kitapları : Resimden çok yazıya ağırlık verilir Kurumla ilgili konuların anlatımını, kurumun uğraşı alanı ile ilgili sorunlarının açıklanmasını amaçlamış olabilir

e) Fotoğraflar : İlgi çekici fotoğrafların basında yer alma şansı her zaman fazladır O nedenle fotoğrafla ilgili resim alt yazısının da gönderilmesi daha çok avantaj sağlar

f) Yıllık Raporlar : Kurumların çalışmalarını özetleyen kuruluş hakkında açıklayıcı bilgiler veren kitaplardır

g) Afişler : Dikkat çekici, az sözcükle mesaj ulaştırabilecek nitelikte olabilmelidir

h) Pankart ve Delianlar : Küçük boyda afişlerdir Dükkanların vitrinlerine ve sergilere konur

i) İşletme Gazetesi : Özellikle büyük işletmelerde etkili bir halkla ilişkiler aracı olarak kullanılabilir Konu ve felsefe açısından en az herhangi bir gazete kadar değişik konuları işlemelidir İşletmenin üretim, satış ve finans durumunun yanında çalışma koşulları, terfiler, sanat, sinema, spor, aktüalite gibi konulara da yer verilmelidir

• BASILI OLMAYAN ARAÇLAR

Kulağa ve göze hitap eden kitle iletişim araçlarıdır Başlıcaları :

a) Radyo : Daha çok okuma yazma oranı düşük ülkelerde etkinlik açısından büyük önem kazanır Halkla İlişkiler aracı olarak hemen hemen tüm programlarından yararlanmak olasıdır Haber bültenleri, dokümanter programlar, açık oturumlar, röpörtajlar, kısa anonslar vb Radyo yayınları ile çok büyük kitlelere ulaşma olanağı vardır Ancak halkla ilişkiler uzmanının radyoyu kullanırken çok isabetli olması gerekir Örneğin; radyo programlarında bir “ ölü gün ” dolu günden daha çok avantaj sağlar Ayrıca iletilecek mesajın programa uygunluğuna da özen gösterilmelidir

b) Televizyon : Çağımızın neredeyse simgesi haline gelen göze ve kulağa hitap ettiği için de etkisi öteki haberleşme araçlarına göre daha fazla olan bir araçtır Televizyonun halkla ilişkiler alanında kullanılması için yayın zamanı, süresi, hedef kitle, sunuş ve programla ilgili özelliklerin göz önünde tutulması gerekir Her şeyden önce televizyon, karşılıklı konuşmaya, içtenliğe ve sosyal etkileşime ağırlık veren etkileme gücü yüksek bir kitle iletişim aracıdır

c) Film : Film halkla ilişkiler için oldukça güçlü bir araçtır Sergi ve fuarlarda gösterilirler Ancak, bir film hazırlanmadan önce halkla ilişkiler açısından iyice özümsenmeli, hangi amacı sağlamak için yapıldığı, ulaşılmak ve etkilenmek istenen hedef kitlenin özelliği iyi bilinmelidir Film, özellikle sınırları belirlenmiş bir kitleyi kapsamalı, bilgi ya da iletilecek mesajı belli bir görüş açısından vermelidir

d) Yarışmalar : Kuruluşların duyurmak istediği konularda olabileceği gibi sadece kurumun adını duyurmak ve prestij sağlamak amacıyla da düzenlenebilir Yarışmanın ödüllü olması ilgi ve ciddiyeti arttırır

Tüm bu araçlara daha pek çokları eklenebilir Örneğin; kurslar, törenler, geziler vb Yalnız önemli olan bunların hangi ortamlarda halkla ilişkiler aracı olabileceğinin halkla ilişkiler uzmanının deneyimi ile belirlenmesidir

HALKLA İLİŞKİLER DEPARTMANI TARAFINDAN KULLANILAN
İLETİŞİM ARAÇLARI

İşletmeyi iç ve dış çevreye tanıtmak amacıyla çeşitli medya araçlarından faydalanılır Bu medya araçları, yazılı, sözlü, görsel-işitsel araçlar ve basın olmak üzere dört ana grupta toplanır

1 YAZILI ARAÇLAR

Medyadan, personelin felsefesini oluşturmak için de yararlanılabilir Genellikle işletme dergileri, işletme ve bölüm gazeteleri, kişisel ve toplu görüşmeleri, haber mektupları, öneri programları, kapalı devre televizyon ve video yayınları, adres sistemleri, ödeme koşulları, personel ve aileleri için çeşitli turlar ve doğrudan postalama iletişimde büyük rol oynar

a) İşletme Gazetesi

İşletme gazetesi, özellikle işletmenin personeline yönelik olarak hazırlanır ve işletmeyi tanıtmayı, bilgi aktarmayı ve personel ile yönetim arasındaki ilişkileri güçlendirmeyi hedefler

Haftalık, 15 günlük veya aylık çıkan işletme gazetesi, halkla ilişkiler bölümü, personel müdürlüğü ve birkaç çalışanın işbirliği ile hazırlanır
Özellikle personele yönelik olarak hazırlanan bu yayın, çalışanların dışında işletmenin ilişki içerisinde bulunduğu diğer kurum ve kuruluşlara da ücretsiz olarak dağıtılır Bu yüzden içinde işletmenin ekonomik, sosyal, teknik yapısı, yatırımları ve son gelişmeler hakkındaki bilgilerin yanı sıra, personele yönelik yeni sosyal haklar, iş güvenliği, emeklilik, yeni işe girenler ve ayrılanlar, doğum-ölüm, evlenme günleri gibi kişisel haberler, personelin spor, kültür ve benzeri faaliyetlerini yansıtan haberler yer alır

Otel işletmelerinde çalışan personelin sayısı birçok işletmeden daha fazladır Dolayısıyla personelin fikirleri, mesleki çalışmaları, ilgi alanları birbirinden çok farklıdır Bu yüzden aynı yayınla hem bütün personele ulaşabilmek, objektif olmak, hem de işletme yönetiminin isteklerini karşılayabilmek oldukça zordur

İşletme gazeteleri yönetimin sözcüsü konumuna kesinlikle düşmemelidir Yoksa beklenen ilgiyi göremez, personel tarafından okunmadan bir kenara atılıverir Ayrıca personelin eğitilmesine yönelik haberlerin yanında, spor, eğlence, kültür-sanat, çevre, aktüalite, sağlık gibi haberlere de yer verilmelidir

İşletme gazetesinde kullanılan dil de etkinliği açısından büyük rol oynar Yazılarda ağır ve anlaşılması güç veya belli bir gruba seslenen bir dil yerine, herkes tarafından anlaşılabilir bir ifade şekli kullanılmalıdır Çok yönlü işlenen ve her düzeydeki çalışanın bilgi gereksinimini karşılayan bir işletme gazetesinin yaygınlığı da o derece yüksek olur

İşletme gazetesi çıkarmak çok emek gerektiren bir grup çalışmasıdır Gazete personeli, haber kaynaklarıyla, grafiklerle, editörlerle vb çalışmak zorundadır

Gazetede görev alan personel dışında, başka çalışanlardan da zaman zaman gazeteye yazı vermek, belli konularda görüşlerini belirtmek isteyenler olabilir Bu kişilere saygı gösterilmeli ve olanak tanınmalıdır Böylece personelden yönetime doğru bir geri besleme sağlanır Personelin birtakım konular hakkındaki görüşlerini, tepki ve isteklerini doğru olarak değerlendirip, çalışmalarına buna göre yön veren yönetim iç iletişimde önemli adımlar atar Karşılıklı bilgi aktarımı yardımıyla ileride büyük sorunlar doğurabilecek konuların zamanında önüne geçilebilir

b) Dergi

Kurum dışındaki bazı kitleler hedef alınarak düzenlenen ve bu kitlelere işletmeyi tanıtmak, işletme hakkında iyi bir izlenim bırakmak ve bu izlenimi kuvvetlendirmek amacıyla Hakla İlişkiler Departmanı tarafından hazırlanan süreli yayınlardır

Genellikle aylık veya üç aylık çıkan dergiler, gerek içerik bakımından genel şekil bakımından işletme gazetesinden çok farklı özellikler taşımaktadırlar Dergiler, işletmeye ilişkin haberleri işletme dışında ilgili kişi ve kuruluşlara aktaran araçlardır Sayfa sayısı işletme gazetesine oranla daha azdır

Belirlenen kitleye seslenen özel haberler, işletmeyle ilgili yenilikler, toplantı konferans, seminer gibi konular dergilerin içeriklerini oluşturur Burada en önemli unsur belirlenen hedef kitleye ulaşabilmektir Dolayısıyla yayınlanacak haberlerin çok dikkatli seçilmesi, dergilerin zamanında yayınlanarak okuyucuya ulaştırılması gerekir

c) Broşür

İlişki kurulan kitlelerin çeşitli konular hakkında aydınlatılması için 8-16 sayfa arasında basılan, bol fotoğraflı bir tanıtma aracıdır
İşletme hakkında bilgi veren, amaçları, araçları, çalışmaları ve politikalarını aktaran genel broşürlerin yanı sıra belli bir hedef kitleye yönelik özel olarak hazırlanan broşürlerde bulunmaktadır

Halkla İlişkiler Departmanı tarafından hazırlanan bu tanıtım aracının; renkli bastırılması, sayfaların konu bakımından belli bir sıra izlemesi, yazıdan çok fotoğraf ve tabloya yer verilmesi en önemli özellikleridir Bu özellikleriyle diğer yazılı tanıtım araçlarından daha dikkat çekici bir nitelik taşır

Broşürler; otel işletmesine gelen müşterilere, banka ve yatırımcılara, turizm kuruluşlarına, çalışan personele veya işletmenin yakın çevresinde bulunan konut ve kuruluşlara, derneklere veya basına yönelik farklı konuları içeren şekillerde oluşturulabilir Burada en önemli unsur seçilen hedef kitleyi iyi tanımak ve broşürlerde doğru mesajları kullanabilmektir Ayrıca broşürlerin etkili olabilmesi için hedef kitleye zamanında ulaştırılması da gerekir

d) Afiş

Afişler, mesajın geniş bir kitleye iletilmesi amacıyla hazırlanır Kişilerin ilgi ve dikkatlerini belirli konulara çekmeyi hedefleyen afişlerde kullanılan yaratıcı sloganlar etkinliği arttırır

Kısa fakat etkileyici sözcüklerden oluşan mesaj, anlatımı kolaylaştırıcı çizgi ve resimlerle desteklenir
Hedef kitleye ulaşabilecek mekanlara asılan bu afişler yardımıyla adresleri bilinmeyen kişilerle de ilişki kurulabilir

Halkla ilişkiler amaçları için açık hava reklamının güçlü bir hatırlanabilirlik değeri vardır Doğrudan bir hareket oluşmasına yardımcı olur En iyi sonucu almak için az sayıda sözcükten oluşmalı ve dikkat çekecek simgeler kullanılmalıdır Çünkü yoldan geçen kişinin dikkatini bir anda çekmek gerekir

• Diğer Yazılı Araçlar

Yıllık raporlar, pankartlar, bültenler, el kitapçıkları, mektuplar hedef kitleye ulaşmada kullanılan diğer yazılı araçlar içerisinde yer alırlar

a) Yıllık Raporlar

İşletmenin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaları özetleyerek kurum içi ve kurum dışı hedef kitlelere dağıtılır

b) Pankart

Üzerinde kalıcı, etkileyici ve ilgi çekici sloganların yer aldığı ( kolay yazılmış bir karakterle yazılmış ) duyuru kartlarıdır T Tanıtım kampanyasında destekleyici bir özellik taşırlar

c) Bülten

İşletmeye ilişkin güncel haberleri, verileri çalışanlara ve kurum dışında ilgili kişi ve kurumlara duyurmak amacıyla hazırlanır

Bülten oluşturulması en basit, en hızlı ve en ucuz malzemedir Sayfalar küçük boyutlu ve sayısı sınırlıdır Bültenlerde yer alan makaleler oldukça kısadır Kuruluş hakkında küçük grafik ve bilgiler de verilebilir Üretimi ucuz olduğundan küçük ölçekli işletmeler için çok uygundur

d) El Kitapçıkları

İşletmeyle ilgili birtakım konuları anlatan, açıklayıcı bilgiler içeren, fotoğraf yerine yazıya ağırlık verilen ve kolay okunabilir bir sayfa düzenine sahip yardımcı kaynaklardır

Özellikle işletmeye yeni giren personele yönelik olarak hazırlanan el kitapçıkları, işletmeyi çok yönlü tanıtır, çalışanların hak ve sorumlulukları hakkında bilgi verir

Personelle, özellikle yeni personelle iletişimde ilk adım onların nerede duracaklarını ve işletmenin onlardan beklentilerini anlatmaktadır Bu genelde önceden yapılan görüşmelerle gerçekleştirilir, ancak izinler, tatiller, hastalık, kişisel nedenler ve askerlik için ayrılmalar, yaşam koşulları, transfer izinleri, tanıtma, eğitim olanakları, kişisel ve personel danışmanlığı, hastane, medikal korumalar, dinlenme aktiviteleri ve diğer çıkarlarla ilgili yazılı konularla bütünleştirilir Saatli ya da maaşlı personel, bilgi kitapçıklarıyla günün değişen koşullarını izleyebilmelidir

e) Mektup

Mektup, diğer iletişim araçları gibi toplumsal değil kişisel bir nitelik taşımasından ötürü daha etkili bir araç olarak kabul edilmektedir

Samimi ve açık bir dille yazılan mektuplar, bir olayın veya yeniliğin duyurulması, belirli bir konuda görüş ve düşüncelerin sorulması veya davet niteliği taşıyabilirler

Mektup aracılıyla arzu edilen sonuca ulaşılabilmesi için inandırıcı ve ikna edici olmak gereklidir

Kurum dışı hedef kitleye ulaşmada en önemli etkenlerden biri olan “Adres Bankası ” Halkla İlişkiler Departmanının can damarıdır Mektupların doğru kişilerin eline ulaşması için belli aralıklarla kontrol edilen ve sürekli yenilenen Adres Bankası çeşitli ölçütlere göre sınıflandırılarak bilgisayarda depolanır

2 SÖZLÜ ARAÇLAR

Belirlenen hedef kitleye ulaşmada kullanılan sözlü araçlar; yüz yüze görüşmeler, toplantı, konferans ve seminerlerdir

a) Yüz Yüze Görüşmeler

Otel işletmelerinde insanın insanla ilişkisi son derece yoğundur, dolayısıyla beşeri ilişkilere çok büyük önem göstermek zorunludur

Halkla İlişkilerde kurum içi ve kurum dışı hedef kitleye ulaşmak için kullanılan sözlü iletişim araçları içerisinde en etkili yüz yüze görüşmelerdir Yazılı iletişimden daha kesin sonuçlar doğuran yüz yüze görüşmelerde bir tarafta işletmeyi temsil eden kişi, diğer tarafta ise hedef kitle bulunmaktadır İşletmeyi temsil eden kişinin davranış tarzı, konuşma biçimi, karşısındaki kişiyi doğrudan etkiler ve işletme hakkında olumlu veya olumsuz ilk izlenimin oluşmasına yol açar

Yüz yüze görüşme yöntemiyle hedef kitle ile ilişki kurarken bazı noktalara çök dikkat edilmelidir Bunun iki yönlü bir süreç olduğu göz önünde bulundurularak, hedef kitlenin algılama, davranış ve tepkilerini anında saptamak ve görüşmeyi ona göre yönlendirmek gerekir

Yüz yüze iletişime basit örnekler vermek istersek, bir satış elemanı müşterisi ile yemekte konuşabilir ya da bir hastanenin halkla ilişkiler uzmanı müşterisi için yapılan yardım kampanyasını bir editöre anlatabilir Bu durumda ikna etmeye çalışanın kişiliği uyandıracağı tepkiyi etkilemektedir Bir gülüş, saygılı bir yakınlık, mesajı karşıdaki kişiye iletmede faydalı olacaktır

Örneğin kurum dışı hedef kitle olarak kabul edilen bir müşteri ile otel işletmesi arasındaki yüz yüze görüşme süreci misafirin rezervasyon için otele telefon açmasından itibaren başlar, otele giriş yaptığı nadan çıkış yapana dek sürer

Yüz yüze iletişim sonucunda olumlu bir izlenim edinen hedef kitle, bunu çevresindeki kişilere aktararak, işletme için bir halkla ilişkiler hizmetini de yerine getirir

b) Toplantı, Konferans ve seminerler

İşletmenin kurum içi veya kurum dışı hedef kitleye tanıtılmasında “ toplantılar ” halkla ilişkiler alanında oldukça sık kullanılan bir yoldur

Bilgi alma, değerlendirme veya bilgi verme amacıyla gerçekleştirilen toplantılarda konular, işletme temsilcileri ile toplantıya katılan kişilerce her yönü ile ele alınmalıdır Karşılıklı bilgi alışverişi sonucunda elde edilen sonuçların kitle haberleşme araçları tarafından duyurulması da diğer hedef kitlelerin bilgilendirilmesine olanak tanır Bütün katılımcıların görüşlerini açıkça ifade edebilmeleri desteklenmelidir

Toplantının konusu, yeri ve zamanı önceden belirlenerek, katılımcılara bildirilmelidir Ayrıca toplantı sırasında herhangi bir aksaklıkla karşılaşılmaması için teknik donanımın önceden kontrol edilmesi ve içinde toplantıyla ilgili ayrıntılı dökümanların bulunduğu dosyaların önceden hazırlanarak gerek katılımcılara gerek gazetecilere dağıtılması toplantının amacına ulaşmasında önemli bir rol oynar

İşletmeler belirli kitleleri bir konuda bilgilendirmek istediklerinde konferans yöntemine başvururlar Burada tek yönlü bir akım söz konusudur Birtakım bilgi ve düşünceler konferanslar aracılıyla aktarılır Konferansın amacına ulaşabilmesi için katılımcıların konu hakkında önceden bilgilendirilmesinde fayda vardır

Toplantılar konunun niteliğine göre, çift yönlü bir akımın söz konusu olduğu seminer biçiminde de olabilir

3 GÖRSEL – İŞİTSEL ARAÇLAR

Hedef kitle ile kurulacak iletişimi kolaylaştırıcı nitelik taşıyan görsel-işitsel araçlar, radyo – televizyon, filmler ve video kasetler, sergiler, festivaller, yarışmalar ve sponsor etkinlikleri başlıkları altında incelenebilir

a) Radyo Ve Televizyon

Görsel – işitsel kitle iletişim araçlarının en etkini kabul edilen radyo ve televizyon kamuoyu oluşturmadaki büyük rolü yüzünden halkla ilişkiler çalışmalarında büyük önem taşır

Yaygın yayın araçları olan radyo ve televizyonun, haber verme, bilgilendirme, eğitme, tanıtma ve eğlendirme gibi birçok işlevi vardır Bu işlevlerini yerine getirirken aynı zamanda toplumu yönlendirirler

İletinin yorumlanmasında diğer kitle araçlarına oranla daha hızlı ve kolay şartlara sahip radyo, çok geniş bir dinleyici kitlesini etkisi altına alır Radyo kanalıyla hedef kitleye ulaşmaya çalışan işletme, hedef kitlesinin hangi yayın istasyonlarını dinlediğini araştırmalıdır

Hız ve taşınabilirlik, radyoya diğer kitle iletişim araçları arasında özel bir konum sağlamaktadır Eğer acil bir durum söz konusuysa, radyo istasyonuna ulaşan haber hemen yayınlanabilir Haberin baskı gibi, zaman alıcı süreçlerden geçmesine gerek yoktur Radyo programcılığı televizyon programcılığına oranla daha esnek olmasından dolayı programın acil bir anons iletmek için kesilmesi, televizyondaki kadar uzun karar verme sürecine de gereksinim göstermez

Birçok halkla ilişkiler mesajının iletilmesinde böyle acil bir durum söz konusu olmamasına karşın, belirli kriz dönemlerinde radyonun çabukluğu, şirketlere ve organizasyonlara, halka acil bilgi aktarımında yardımcı olabilir

İnsanlar arasında güvenilir bir kitle iletişim aracı olarak kabul edilen radyodan halkla ilişkiler konusunda en etkin haber bültenlerinde, açık oturumlarda, röportajlar ve tanıtıcı programlarda yer alarak faydalanılır

İşletmenin hedef kitlesine iletmek istediği mesajın radyo programlarında yer alabilmesi için radyoda çalışan görevliler ile Halkla İlişkiler Departmanı yetkililerinin iyi ilişkiler içerisinde olmaları da önemli bir noktadır

Radyolardaki haber müdürleri, çeşitli güncel olayları yerinde kaydedip yayınlayarak, haber bültenlerini zenginleştirmek isterler Bunlar, canlı veya banttan yayınlanabilir Halkla İlişkiler çalışanları da radyo istasyonlarına kendi programları ile ilgili bu tür kayıtlar ulaştırarak yayınlanmasını sağlayabilirler Örneği; halkla ilişkiler programı ile ilgili olan şirketlerin bir üst düzey yöneticisinin bir yemekte veya açılışta yaptığı konuşma, yerel radyo istasyonunun haber bülteninde kolayca yayınlanabilir Radyo istasyonlarının az sayıda muhabiri olduğundan, istedikleri kadar çok haber malzemesi toplayamayabilirler Bu yüzden tarafsız olduğuna inandıkları müddetçe her türlü yardımı kabul ederler

Teknolojideki gelişmelere paralel olarak, insanlar üzerindeki etkisi her geçen gün biraz daha artan televizyon, çarpıcı bir kitle iletişim aracıdır

Mesajı görüntü ile güçlendirerek sunan televizyondan yararlanılırken çok dikkatli davranılmalıdır İzleyicide uzun süre devam edecek izler bırakan televizyon, belirli bir düşünce ve görüşün oluşmasını kısa sürede sağlar

Radyoya oranla yayın alanı daha sınırlı 9olan televizyonda, mesajın hazırlanmasında ve aktarılmasında teknik olanaklardan maksimum derecede yararlanılmaya çalışılır, bu da maliyeti yükseltir ve televizyonun pahalı bir yayın organı olmasına yol açar

Televizyon programlarında yer almak, işletmenin toplumdaki yeri üzerinde etkili bir rol oynar Bunu için de yine işletmenin halkla ilişkiler uzmanlarına önemli görevler düşer, İşletme ile ilgili haberlerin televizyonda yer alması, hedef kitleye hızlı ve etkin bir şekilde ulaşılmasına olanak tanır

Halkla İlişkiler alanında radyo ve televizyon kullanımının başarıya ulaşması büyük ölçüde zamanlamaya bağlıdır Editörlere yapılacak bilgi ve malzeme akışının hızlı olması şarttır Görüşmeler, mekan kayıtları stüdyo konuları gibi şeyler istenildiğinde hemen sağlanabilmelidir Bazı kurum ve organizasyonlar kendi stüdyolarını kurmakta, böylece TV istasyonlarına gerektiğinde hızlı malzeme akışını gerçekleştirebilmektedir Zamanlamanın önemli olmasının başka bir nedeni daha vardır: televizyonda yer alacak sunumun düzenli, kusursuz ve profesyonel olması gerekir Radyo ve televizyon izleyicileri, istedikleri zaman kanal değiştirebilme olanağına sahip olduklarından, hedef kitleye ulaşma konusunda başarısız olunabilir Sonuç olarak, yayıncıların ve halkla ilişkiler çalışanlarının ilk anda ilgiyi yakalamak gibi bir zorunlulukları vardır

Eğer radyo ve televizyonda halkla ilişkiler programına yer verilmesi sağlanmışsa, bundan da ikinci bir haber olarak yararlanabilir Yayından sonra gazete, dergi ve ticari yayınlara dağıtılan haberlerle ek avantaj sağlanabilir Radyo veya televizyon stüdyolarında çekilen fotoğraflar, özellikle şirketin çalışma alanının yayınları tarafından ilgiyle karşılanır

b) Filmler Ve Video Bantlar

Değişik hedef kitlelere yönelik olarak hazırlanan film ve video kasetler, belgesel, eğitim, kültür veya tanıtım türünde hazırlanır
Belirli mesajların sık ve etkili biçimde işlenerek iletilmesi, konunun özümsenmesine yardımcı olur

Bir endüstri filminin yapımı ya da video kaydı bazen en pahalı tanıtım aracı olup, en dar kullanım alanına sahiptir “ Amaç nedir? ” sorusu bu başarısızlığa uğramamak için gereken tek ve en önemli sorudur

Amacı belirledikten sonra atılacak adım, bunu nicel terimlerle ifade etmek, yani filmin bütçesini saptamaktır Tüm olası pazarın 50 bin kişi olduğunu düşünün, yılda 5 bin kişi gerçekçi bir hedef kitle olabilir mi? Eğer n-bu uygulanabilir geliyorsa, dağıtım ve filmin yaşam süresi de dikkate alınırsa yapılacak tahmini harcama uygun mu? Yanıt genellikle dağıtım kanalları belirlendiğinde, üretim masrafının azalabileceğidir

Film ve video kasetler hazırlanmadan önce hedef kitle saptanmalı eğilimleri araştırılmalıdır Aktarılmak istenen mesajlar, filmin özellikleri elde edilmesi istenen sonuçlara göre belirlenmelidir Filmin hazırlanması sırasında halkla ilişkiler görevlisi film yapımcısı ile sürekli işbirliği içerisinde olmalıdır

Son yıllarda özellikle uluslar arası işletmelerin tanıtılması amacıyla işletmenin fiziksel özelliklerini, sosyal tesislerini ve çalışmalarını içeren film ve video kasetlere ağırlık verilmektedir

c) Sergiler

Sergiler, işletmenin kamuoyu tarafından tanınmasına, hedef kitlenin güvenini kazanmasına yardımcı olan etkili bilgilendirme araçlarıdır

Resim, karikatür, el sanatları gibi belirli bir alanda yapılmış eserlerin yer aldığı sergilerin dışında, işletmeyi ya da yaptığı etkinlikleri tanıtıcı nitelikte sergiler de vardır

Kamuoyu tarafından ilgiyle izlenen sergileri düzenleyen işletme, saygı ve sempatiyle karşılanır, prestiji artar

Bilgilendirme ve öğretim gösterisi niteliğini taşıyan sergilerde, belli bir zaman dilimi içerisinde gerçekleştiren çalışmaların, belli bir sürede elde edilen gelişmelerin gösterilmesi amacı güdülür

Sergilerin etkisini arttırmak için yöneticinin sorumlu olduğu konular şunlardır:

• Gerekli bütçenin hesaplanması,

• Projeye bir koordinatör atanması,

• Sergi ve standın genişliğinde karara varılması,

• Standta duranlardan sorumlu olacak bir sergi müdürünün atanması,

• Stand yapımcısı ve düzenleyiciler arasında anlaşma sağlanması,

• Standta sergilenecek tüm yazılı ve görsel malzemenin hazırlanması,

• Sergi öncesi her şeyin kontrolden geçirilmesi, başvuru formlarının hazırlanması, ziyaretçilerin nerede kalacağına karar verilmesi,

• Sergi kataloğunun ve reklamlarının hazırlanması,

• Basın ile ilişkilerin düzenlenmesi,

• Çalışanlar, önemli misafirler ve basın için özel hazırlıkların yapılması,

• Sergiden sonra neler yapılacağına karar verilmesi

Sergiler, devamlı, geçici, gezici ve uluslar arası sergiler olarak da sınıflandırılabilir

İşletme içerisinde belirli bir alanda misafirlerin sürekli olarak gezebilecekleri sergiler düzenlenebilir Bu tür sergiler aracılıyla işletme misafirlerle devamlı bir iletişim kurma şansı yakalar

Yalnızca belirli bir süre içerisinde yapılan sergilerin yanı sıra, farklı mekanların taşınarak gerçekleştirilen ya da daha çok belirli bir konuda uzmanlaşmış sergiler de vardır

Sergiyi gezenlere ulaşabilmek, aktarılmak istenen görüşün doğru olarak kavranabilmesini sağlamak için de diğer kitle iletişim araçlarından da faydalanılır Başarıyı arttırmak için görüntülerle anlatılmak istenen konu, broşür, afiş, tanıtıcı film ve multivizyon gösterimi desteklenir

Sergi ekibinin üyeleri, standta kullanılması gereken özel teknikleri bilmek zorundadır Ama en önemlisi halkla ilişkiler uzmanının sergi sorumluluğunu üzerine alması ve prensiplerini anlamasıdır

Ayrıca, sergi salonunda misafirlerle ilgilenecek, onların sorularını yanıtlayabilecek nitelikte görevli kişilerin bulunması serginin başarısında doğrudan etkili olur

Sergilerin açılışlarında özel etkinlikler düzenlenebilir Örneğin; bir kokteyl veya akşam yemeğiyle desteklenen sergi açılışı işletme yetkililerinin hedef kitlelerle yüz yüze iletişim kurmalarına olanak tanır Davetlilere serginin konusuyla bağlantılı ufak hediyelerin sunulması da onların üzerinde olumlu bir etki bırakacaktır

Diğer önemli nokta ise, işletmenin en önemli hedef kitlesinden biri olan basın görevlilerinin bağlı bulundukları kitle iletişim araçlarında sergi ile ilgili izlenimlerini haber olarak yayınlamaları aracılıyla işletmenin kamuoyunda kendini tanıtma olanağını elde etmesidir

d) Festivaller

Festivaller işletmenin kendini, özellikle bulunduğu bölge halkına tanıtmak ve benimsetmek için kullandığı halkla ilişkiler tekniklerindendir Geniş çapta ve iyi organize edilmiş festivaller, işletmenin, dikkatleri üzerine çekerek ulusal hatta uluslar arası yankılar uyandırmasını sağlar

İşletme bir festivali düzenleyebileceği gibi, çeşitli alanlarda başka işletmelerle işbirliği yaparak festivalin finansman, yer veya organizasyon sorumluluğunu da üstlenebilir

Festivalin açılışının kamuoyunca tanınmış bir kişi tarafından yapılması, ünlü kişilerin festivale katılmaları, etkinliğin kitle iletişim araçlarında yer alması başarıyı arttırır

Festival süresince çeşitli yarışmalar, sergiler, konserler düzenlenmesi olaya ayrı bir renk katarak ilgiyi arttırır Sosyal etkinliklerle desteklenen festivaller her yıl organize edilerek gelenekselleşir ve işletme ile bütünleşir

e) Yarışmalar

Farklı kitlelere veya kişilere yönelik olarak düzenlenen yarışmalar, kamuoyunun ilgisini işletmeye çekmekte kullanılan bir yöntemdir

Yarışmanın şartları, jüride yer alan kişiler, kazananlara verilecek ödüller belirlenerek afiş, broşür, pankart gibi hedef kitleye ulaşmada kullanılan araçlar yardımıyla duyurulur Burada hiç kuşkusuz en etkili yol gazete, dergi, radyo – televizyon gibi kitle iletişim araçlarından çıkan haberler olacaktır Yarışmanın iyi duyurulması katılımı arttırıcı etkendir

Yarışmaya olan ilgiyi arttırmak, yüksek sayıda katılımcıya ulaşmak için verilecek olan ödüller de büyük önem taşımaktadır Yarışmanın niteliğine göre katılacak olan kitlenin özellikleri bellidir Ödüller bu kitlenin özellikleri ve işletmenin kamuoyundaki görüntüsüne uygun olarak saptanmalıdır

Yarışmalar işletme dışındaki hedef kitlelere yönelik olabileceği gibi, işletme içine de dönük olarak düzenlenebilir Her iki türü de işletmenin tanınmasına ve beğeni kazanmasına destek verir

Bilimsel, kültürel, sanatsal, sportif vb alanlarda düzenlenen yarışmanın sonuçları düzenlenen bir törenle açıklanır, ödüller sahiplerine verilir

Yarışmanın gelenekselleştirilmesi katılımcıların sayısında her yıl belli bir artış gözlenmesini ve niteliğin yükselişini de beraberinde getirir

Kitle iletişim araçlarında yarışmanın sonuçları, ödül töreninden görüntüler, işletme yetkilisi ve ödül sahipleriyle yapılan görüşmelerin yer alması tanıtımı daha da güçlendirir

f) Sponsor Etkinlikler

Sponsorluk kısaca, kişi ya da kuruluşun kendi olağan etkinliklerinin dışındaki sportif ya da sanatsal bir olaya, kar amacı güderek, destek sağlaması demektir Destek, para ya da malzeme şeklinde olabilir, ama sponsorluğu alınan etkinliğin sponsordan bağımsız olması şarttır; aksi taktirde verilen destek, kuruluşun kendi satış promosyonundan başka bir şey olamaz Sponsorluk, iki yönlü bir iş aracıdır; sponsor verdiği desteğin karşılığında satışlarında artış veya ün kazanmak gibi bir yarar beklemektedir Şartlar ne olursa olsun, sponsor sağladığı desteğin bir bağış durumunu almamsı için bir kar ummaktadır; ama uygulamadaki yanlışlıklar nedeniyle işler genellikle hesaplandığı gibi gitmemekte, sponsor firma beklediği karı elde edememektedir Aradaki çizgi çok ince olsa da bağış ile sponsorluğu iyi ayırt etmek gerekir

OTEL İŞLETMELERİNDE HALKLA İLİŞKİLER UZMANININ SAHİP
OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER

Halkla ilişkiler uzmanının sahip olması gereken özellikler arasında özellikle gazetecilik deneyiminin varolması gerekliliğinden söz edilmelidir Basın organlarının çalışma koşullarını bilmek ve medya ile sağlıklı ilişkiler kurmak önemlidir Burada söz edilmesi gereken önemli nokta da halkla ilişkiler uzmanının medyanın gündemini en iyi şekilde takip edebilmesidir Medya gündeminin takip edilmesi otel işletmesiyle ilgili konuları medyanın gündemine getirmede ve bu konulara şekil verme de özellik kazanacaktır Ayrıca bir halkla ilişkiler uzmanı otel işletmesiyle ilgili medyada yer alan haberde fotoğrafların baskınlığı, görünürlük boyutunu, önemlilik boyutunu inceleyebilmelidir Halkla ilişkiler uygulamacısı için gündem oluşturma, halkın dikkatini yakalamak için doğru yolda olayın çerçevelenmesinin önemini ortaya koyar

Halkla ilişkiler uzmanının sahip olması gereken en önemli özellik yaratıcı olması gerekliliğidir Yaratıcılığında çeşitli tanımları vardır Lowenfeld yaratıcılığı, bireylerin değişken miktarlarda sahip oldukları ve durumlara bağlı olarak az çok ortaya çıkmaya elverişli bir tür özellik olarak tanımlanmıştır Bir başka deyişle kendini göstermek için uygun koşullarla karşılaşması gereken kişide bulunan potansiyel güç söz konusudur

Barran, en yaratıcı kişilerin aynı zamanda, riskleri göze alabilen, genellikle çok iyi bilgilendirilmiş vb girişken kişiler olduğunu saptar Bu kişiler aynı zamanda, iyi bir sözsel alımcılık ile yani dilin kullanılmasındaki özel bir rahatlık ile nitelenirler

Bir halkla ilişkiler uzmanı için yaratıcı süreç şu aşamalardan oluşur :

• İhtiyacın tanınması,

• Bilginin toplanması,

• Bu bilgiyi işleyen düşünce etkinliği,

• Çözümlerin tasarlanması,

• Doğrulama,

• Uygulamaya koyma

Bir otel işletmesi için bir hizmet endüstrisi olarak halkla ilişkiler uzmanının sahip olması gereken özellikler arasında “ yaratıcılık ” en üst sıralarda yer almalıdır

Birçok kişi halkla ilişkiler mesleği için iyi bir konuşmacı olmanın çok önemli olduğuna inanmaktadır Oysa iyi yazma çok daha önemlidir Halkla ilişkiler uzmanı basın bültenlerini organize edebilmeli, iyi gazete ilanları oluşturabilmeli, yıllık raporlar hazırlayabilmeli ve hatta broşürlü tanıtımlar yaratabilmelidir

Bir halkla ilişkiler uzmanının hazırladığı yazı hem bilgilendirici hem de okuyucunun ya da misafirin ilgisini çekecek şekilde canlı ve renkli olmalıdır Halkla ilişkiler uzmanı, çok uzun ve detaylı bir görüşmeyi yada yazıyı en kısa şekilde özetleyebilmelidir Bu da can alıcı yerleri iyi gözlemlemekle mümkün olacaktır Misafirin ne dediğini anında anlayabilmek ve yol gösterebilmek için insanları da çok iyi tanımak gereklidir Agresif olmamak, girişken ve alttan alan bir yapıya sahip olmak gereklidir

Halkla ilişkiler uzmanı insanları sevmeli, dış görünüşüne önem vermelidir Bu önce kendisine sonra da hedef kitlesine duyduğu saygıyı gösterir Saygınlık kazandıracak bir dış görünüm itici görünümü engeller

Çok iyi derecede yabancı dil bilmelidir Kendi dilini en iyi şekilde kullanmasını bilmelidir Haberleşmede dilin nasıl kullanıldığı çok önemlidir

Bir halkla ilişkiler uzmanı için renklerin dili de çok önemlidir Renkler bazen duyguların, bazen düşünce ve ideolojilerin bazen bireylerin toplum hiyerarşisindeki kurumların simgeleri olarak iletişimde belli bir rol oynarlar ve sözsüz iletişimin bir biçimini oluştururlar Bilinmelidir ki renkler toplumların içinde bulundukları doğal çevreye ve yaşantılarına göre anlam kazanırlar

Halkla ilişkiler uzmanı iyi bir yönetici olmayı başarabilmelidir İş görenlerine karşı açık olabilmelidir

Halkla ilişkiler uzmanının iş görenlere ( kendisi ile beraber çalışanlarına ) açık olmasının önemli göstergeleri şunlardır :

• İş görenlerine dostça davranmak,

• Yapılacak işlerde iş görenlerle konuşmak, tartışmak,

• İş görenleri ile ilgili oldukları konuları yönetime katmak

• Yönetimi demokratikleştirmek,

• Çok yönlü işleyen bir iletişim ağı kurmak,

• Toplumsal etkinlikleri arttırmak

Halkla ilişkiler uzmanı gerçekçi bir insan olmalıdır ve gerçekçi bir insanda şu özellikler bulunur :

• Kendi yeterlilik ve yetersizliklerini iyi tanır

• Çevresine ilişkin doğru bilgiler edinir

• Amacına ulaşmak için uygun yöntem ve doğru bilgiler arar

• Engellerin gücünü kestirebilmek için bilgi, beceri ve deneyimlerini kullanır

• Karşılaşması olası tehlikelerin gücünü ( olası krizleri ) doğru kestirir

Halkla ilişkiler uzmanlarına işletme içerisinde düşen görev kuruluşun başarılarını, faaliyetlerini, yeniliklerini kamuoyuna yansıtmaktır ve bu nedenle düşündüklerine objektif kriterler içinde yanıt aramalıdırlar

Bütün bu anlatılanlardan çıkan bir sonuç vardır ki o da halkla ilişkiler uzmanının araştırmacı ve yenilikçi bir kişiliğe sahip olması gerekliliğidir

Sürekli artan teknoloji çağına girilmesi bu özellikleri öncelikle gerekli kılmaktadır

ALAN ÇALIŞMASI

Bu bölümde beş yıldızlı otellerin halkla ilişkiler departmanı sorumlularıyla yapmış olduğum anketlerin sorularını ve anket sonuçları değerlendirmelerini aktaracağım

ANKET SORULARI

1 Otelinizde halkla ilişkiler departmanı aktif olarak ne zamandan beri hizmet vermektedir ?

Anket yapmış olduğum otellerin halkla ilişkiler departmanları; otel açıldığı günden beri otel bünyesinde hizmete başlamış fakat bazı otellerde daha sonra bu departman başka bir departman bünyesinde ya da otel organizasyonundan bağımsız, özel bir şirkete bağlı olarak çalışmalarını sürdürmektedirler

2 Halkla ilişkiler departmanı olarak kaç kişilik bir kadroyla hizmet vermektesiniz ?

İstanbul’daki beş yıldızlı otellerde yaptığım araştırma sonucunda, halkla ilişkiler departmanında genelde çok dar bir kadro ile hizmet verildiğini gördüm Çoğunlukla iki kişilik bir kadro halinde çalışmalarını yürüten halkla ilişkiler departmanı; düzenli ve sistemli çalışıldığı zaman çok geniş bir kadroya gerek olmadığı kararında birleşmektedir

3 Halkla ilişkiler departmanının otel organizasyonundaki yeri nedir ?

 Doğrudan genel müdüre bağlı

 Başka bir departmana bağlı

 Bağımsız

İstanbul’daki beş yıldızlı otellerin büyük bir yüzdesi halkla ilişkiler faaliyetlerini başka bir departmana bağlı olarak sürdürmektedir Başka bir departmana bağlı ya da otel organizasyonundan bağımsız, özel bir şirket tarafından halkla ilişkiler çalışmaları yürütülmektedir

4 Otel bünyesinde başka hangi departmanlarla bilgi alışverişi içerisindesiniz ?

Çırağan Palace Swiss Ceylan
Housekeeping 
Satış Pazarlama  
Satın Alma 
Ön büro 
F&B  
Güvenlik 
İnsan Kaynakları 
Muhasebe 
Müşteri Hizmetleri  

 Housekeeping Departmanı

 Satış Pazarlama Departmanı

 Satın Alma Departmanı

 Önbüro Departmanı

 F & B Departmanı

 Güvenlik Departmanı

 İnsan Kaynakları Departmanı

 Muhasebe Departmanı

Halkla ilişkiler departmanı olarak otelin tüm diğer departmanları ile bilgi alışverişi içinde olmak konusunda birleşiyor departman sorumlularının büyük bir bölümü Otel içerisindeki bilgi akışı en üstten en alta kadar tüm departmanlar arasında sağlanmaktadır Satış – Pazarlama Departmanı ile daha çok bilgi alışverişi içerisinde bulunulmasına rağmen; halkla ilişkiler departmanı az veya çok tüm diğer departmanlar ile işbirliği içinde çalışmalarını sürdürmektedir

5 Reklam ve tanıtım organizasyonları halkla ilişkiler departmanı tarafından mı yürütülmektedir ?

 Evet

 Hayır

Otelin tanıtımı, daha büyük kitlelere ulaşması için yürütülen reklam ve tanıtım kampanyaları halkla ilişkiler departmanı tarafından yürütülmektedir Satış – Pazarlama Departmanı ve özel şirketlerle bu konuda bir işbirliği söz konusudur

6 Halkla ilişkiler departmanı tarafından yürütülen tanıtım çalışmalarının müşteri potansiyeline etkisi ne kadardır ?

 % 0 – 25

 % 25 – 50

 % 50 – 75

 % 75- 100

Halkla ilişkiler departmanı sorumluları halkla ilişkiler departmanı tarafından yürütülen çalışmaların müşteri artışına kesin bir etkisi olduğu konusunda birleşmektedir Diğer departmanlara haksızlık etmek istemediklerini belirtirlerken, yapılan reklam ve tanıtım çalışmalarıyla daha büyük kitlelere ulaşabildiklerini söylemekteler

7 Halkla ilişkiler departmanı olarak misafirlerinizin görüş ve önerilerini değerlendirmek amacıyla anketler düzenliyor musunuz?

 Evet

 Hayır

Otel misafirlerinin görüş, istek, öneri ve şikayetlerini öğrenip, değerlendirmek amacıyla anket düzenlenip düzenlenmemesi konusunda iki görüş hakim Bazı departman sorumluları memnuniyet anketi düzenlenmesinin; bazı departman sorumluları ise anket düzenlemek yerine çeşitli festivaller, sergiler vb etkinlikler düzenlemenin daha yararlı olduğu görüşünü savunmaktalar

8 Misafirleriniz tarafından doldurulan bu anketlerin sonuçları halkla ilişkiler departmanı tarafından mı değerlendiriliyor ?

 Evet

 Hayır

Cevabınız evet ise; misafirlerinizin şikayetleri daha çok hangi alanda yoğunlaşmaktadır ?

Çırağan Palace Swiss Ceylan
Temizlik
Güvenlik
Genel Dekor
Personel
F&B 
Diğer 

 Temizlik

 Güvenlik

 Genel Dekorasyon

 Personel Hizmet ve Davranışları

 Yiyecek – İçecek Kalitesi

 Diğer

Misafirler tarafında doldurulan memnuniyet anketleri sonuçlarının halkla ilişkiler departmanı tarafından değerlendirildiği, ve personel konusunda kesinlikle hiçbir şikayet alınmadığı, misafirlerin otelden çok memnun ayrıldıkları fakat bazı durumlarda teknik ve F&B konularında ufak aksaklıklar yaşanabildiği ortaya konmuştur

9 Otelinizin tanıtımı için yararlandığınız reklam araçları hangileridir?

Gazete Broşür TV Radyo Internet Dergi Diğer
Çırağan Palace Hotel Kempinski   
Swiss Hotel  
Ceylan Inter Continental  

 Televizyon

 Radyo

 Gazete

 Broşür

 İnternet

 Diğer

Otelin daha büyük kitleler tarafından tanınması ve müşteri potansiyelinin artış göstermesi konusunda çeşitli reklam araçları kullanılmaktadır En çok geri dönüşüm sağlayan reklam aracı hiç kuşkusuz yazılı ve görsel basındır

10 Halkla ilişkiler departmanının otel bütçesindeki payı ne kadardır ?

Halkla ilişkiler departmanı çalışmaları için otel bünyesindeki başka bir departmanın bütçesi içinden bir pay ayrılmaktadır Çoğu yönetici ise özel bir soru olduğunu söyleyip bu soruya cevap vermek istememektedir

Sonuç olarak ; halkla ilişkiler departmanı İstanbul’daki beş yıldızlı otellerin organizasyon yapıları içerisinde kendi başlarına bir departman olmaktan çok, otel bünyesindeki başka bir departmanın bünyesinde çalışmalarını yürütmektedir Beş yıldızlı otellerin büyük bir çoğunluğunda ayrı bir halkla ilişkiler departmanı bulunmamakla beraber halkla ilişkiler çalışmaları satış - pazarlama departmanı ya da özel bir şirket tarafından yürütülmektedir

Alıntı Yaparak Cevapla