Yalnız Mesajı Göster

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Eski 10-10-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



UZUNLUK 1510Metre
GENISLIK 39 Metre
Ayaklar Arasi ACIKLIK 1090 Metre
TAMAMLANISI 3Temmuz 1988

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, İstanbul'da Kavacık ile Hisarüstü arasında, Asya ile Avrupa’yı Boğaziçi Köprüsü'nden sonra ikinci kez bağlayan asma köprüYapımına 4 Aralık 1985’te başlanılan ve ankraj blokları arasındaki uzunluğu 1510 m, orta açıklığı 1090 m, genişliği 394 m, denizden yüksekliği 64 m olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 3 Temmuz 1988’de trafiğe açıldı Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox ve Partners firması tarafından yerine getirilmiş, inşaatını ise Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co Ltd, Mitsubishi Heavy Industries Ltd ve Nippon Kokan K K adlı şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlenmiştir

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün Teknik ve Temel Özellikleri

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü projesinin temel özellikleri, taşıyıcı kule temellerinin boğazın iki yakasındaki yamaçlara oturması, kulelerin tabliye mesnet düzeyinden başlaması ve tabliyesinin Boğaziçi Köprüsü’ndeki gibi ortotropik, berkitmeli panellerden oluşan aerodinamik enkesitli kapalı kutu biçiminde olmasıdır Boğaziçi Köprüsü’nden farklı olarak bu köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir Bu kablolar çiftli tertiplenmiş olup gerektiğinde bu kablolardan biri kolayca değiştirilebilecektir

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün kule temelleri 14 m x 18 m boyutunda ve ortalama 6 m yüksekliğindedir Ama zemin durumuna göre yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştirTemellerin üzerinde yükseliği 14 m’ye varan betonarme kaideler yer almakta ve çelik kuleler bu kaidelerin içine 5 m kadar ankre edilmiş bulunmaktadır

Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 m’dir Kuleler yüksek mukavemetli berkitmeli çelik panellerin birbirine bulonlanarak birleştirilmesiyle 8 kademe halinde monte edilmiştir Boyutları tabanda 5 m x 4 m, tepede ise 3 m x 4 m’dirDüşey kuleler birbirlerine ikişer adet yatay kirişle bağlanmış olup, her birinin içinde bakım hizmetleri için bir asansör yerleştirilmiştir

Taşıyıcı ana kablolar, her kulenin tepesinde yer alan kablo semeri üzerinden geçmektedir Bunlar git-gel çekim yöntemi ile yapılmış, her seferinden ve bir doğrultuda 4 tel taşıyan kasnağın 4 m/sn gibi çok yüksek bir hızda çalışması sağlanmıştır Her ana kablo bir ankraj bloğundan öbürüne uzanan 32 tane büklüm grubundan, ayrıca tepedeki semerlerle ankraj blokları arasında yer alan 4 tane ek gergi bükümünden oluşmaktadır Her bir büklümde 504 tane , ek büklümlerde ise 288 ve 264 tane çelik tel vardır Galvanizli yüksek mukavemetli çelikten olan tellerin çapı 5,38 mm’dir

Kutu kesitli tabliye 33,8 m genişliğinde ve 3 m yüksekliğinde olup her iki yanında konsol olarak dışa taşan 2,80 m eninde birer yaya yolu bulunmaktadır Dört gidiş dörtte geliş olmak üzere toplam sekiz şeritli tabliyenin aerodinamik biçimi rüzgar yükünü azaltmaktadır Tabliye 62 üniteden oluşmaktadırÇeşitli uzunluktaki bu üniteler birbirine kaynakla birleştirimiştir Ağırlıkları 115-230 ton arasında değişen tabliye üniteleri, denizden palangalar ile yukarı çekilerek yerlerine yerleştirilmiştir

Köprü, 3 Temmuz 1988'de zamanın başbakanı Turgut Özal tarafından hizmete açılmıştır Köprüden geçen ilk araç Özal'ın resmi otomobili olmuştur

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Edirne-Ankara arasındaki Trans European Motorway (TEM) in bir parçasıdır

Göze çarpanlar

Köprüden atlama,intihar etmenin ortak bir yolu2001 yılında 146 kişi iki boğaz köprüsünden atlamayı denediVe bunların 24 ü hayatını kaybetti2002 yılında atlayarak intihar denemesinde sonra 38 kişi öldü



Asya ile Avrupa'yı biribirine bağlayan ikinci köprüdür



Köprünün aerodinamik biçimi rüzgar yükünü azaltmaktadır



Köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir



Uydu görüntüsü


Alıntı Yaparak Cevapla