Prof. Dr. Sinsi
|
İş Hayatında İletişim
2 İŞ HAYATINDA İLİŞKİLER
2 1 İşletmelerin Yapısı
2 1 1 İşletmenin Tanımı
Önce işletme ile aynı anlamda kullanılan diğer terimleri belirtelim Bunlar; firma,
kuruluş, teşebbüs ve kurumdur
İşletme; bilgi, fikir, teşebbüs, emek, para, makine, malzeme gibi iş unsurlarından
hepsinin veya birkaçının bir araya getirilerek planlı olarak kurulmuş bir düzen içinde,
bunlardan bir üretim veya hizmetin elde edildiği, sistemlerdir O halde; fabrikalar askeri
birlikler, hastaneler, oteller, restaurantlar, okullar, nakliye şirketleri, turizm şirketleri, sigorta
şirketleri, matbaalar, yayın evleri, inşaat şirketleri, maden ocakları, devletler, ithalat ve
ihracat firmaları, pazarlama şirketleri, devlet kuruluşları birer işletmelerdir Evden devlete,
pazarlamacısından otomobil fabrikasına kadar değişik türde, değişik özellikte ve büyüklükte
olan birimler hep birer işletmedir
Çalışanlar, işletmenin hayatlarında oldukça fazla önem taşıması nedeniyle şu soruların
cevaplarını bilmek isterler:
İşletmenin temsil ettiği ayırt edici ya da temel inançlar nelerdir?
DEĞERLER
İşletme bu gün ne durumdadır ne duruma gelmeye çalışmaktadır?
AMAÇ
İşletme nasıl bir bağlılık taşımaktadır ve nereye doğru gitmektedir?
HEDEFLER
2 1 2 İşletmelerin Organizasyonu (örgütleme)
Organizasyon terimi Yunanca organon yani uzuv kelimesinden gelmektedir Uzuv bir
bütünün veya canlı bir varlığın yaşamını sürdürebilmek için ihtiyaç duyduğu bir
fonksiyondur İşletmelerde ise organ ve uzuv bir sistemin onu amaçlarına ulaştırmak üzere
belirli faaliyetler yapmak üzere kurulmuş bir kısım veya parçasıdır Organizasyon ise,
olgunlaştırma sisteminin amacına ulaşmak için çeşitli, görevleri yapmak üzere oluşturduğu
ve diğer kısımlarla ahenkli bir şekilde iş gören bölümlerinin oluşturulmasıdır
Organizasyon, işletmelerde yapılacak işleri, bu işleri yapacak kişileri ve çeşitli
ilişkileri kağıt üzerine döker ve bu unsurları belirli bir sistem içinde işletme amaçlarına
yöneltir Aynı zamanda, organizasyon işleminde işlerin yetki ve sorumlulukları belirlenir ve
devredilir
Bu aşamaların belirlenmesi beklenen verimin gerçekleşmesi için yeterli olmayabilir
Çalışanların beklentilerini önemseyerek örgüt işleyişini sağlamak gerekir Çalışanların,
alacakları maaşın ötesinde bir başka beklentileri daha vardır: Saygınlık Bir kuruluşta hizmet
veriminin artması insan gücü ile sağlanır Saygın bir konuma oturtulan bir bireyin götüreceği
hizmet ile horlanan, tepeden bakılan bir bireyin götüreceği hizmet arasında önemli
farklılıklar bulunmaktadır
İş yapana değer vermek ve verilen değeri göstermek motive edici olacaktır Yapılan
araştırmaların bazıları, amaçların belirlenmesinde çalışanların dahil edilmesinin en güçlü
motivasyon faktörü olduğunu göstermiştir İnsanları motive etmek, onları hangi dürtülerin
daha iyi çalışmaya ittiğini anlamaktır Bu, onların kişisel ihtiyaçlarını anlamak ve daha iyi
çalışma arzusu gösterecekleri çalışma koşullarını yaratmakla mümkün olur
Bir firmada örgütsel yönetim söz konusu ise orada yüksek motivasyondan ve
sinerjiden bahsedilebilir Sinerji; birden fazla olumlu enerjinin birleşmesidir Yani, örgüt içi
çalışanların birlik ve beraberlik içinde bir takım halinde hareket etmesidir Olumsuz (negatif)
enerji ise asinerji oluşturur
Yüksek Motivasyon:
Tüm çalışanların gülümseyen bakışları,
Diğer çalışanlara ve müşterilere içtenlikle
yardımcı olma,
Sorumluluk alma ve paylaşma isteği,
Çalışanlar arasında sağlıklı bir iletişim,
Katılım ve işbirliği,
Problem çözümünde işbirliği ,
Birbirine pozitif yaklaşma ve destek olma,
Olumlu bakış açısı,
Sevgi ve saygı,
İşe adapte olma ve başarıyı paylaşma,
İşe isteyerek gelme,16
Düşük Motivasyon
Asık suratlar,
Birbirini engelleme,
İşten kaçma, birbirine sorumluluk atma,
Hiyerarşi, gerginlik, yapay iletişim,
Yardımdan kaçınma,
Gereksiz problemler yaratma,
Her konunun olumsuz yönlerini görmek,
Nedensiz çatışmalar,
?Mesai bitse de gitsek? düşüncesi,
İşe gelirken isteksizlik
2 1 3 İşletmelerin Yönetimi
Başkalarının aracılığıyla amaca ulaşma ve başkalarına iş gördürme faaliyeti şeklindeki
tanımda; yönetimin esas itibariyle insan ilişkilerine dayanan bir süreç olduğu
anlaşılmaktadır
Yönetim: İşletme amaçlarının etkili ve verimli olarak gerçekleştirilmesi amacıyla
planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol fonksiyonlarına ilişkin, kavram, ilke
teori, model ve tekniklerin, sistematik ve bilinçli bir biçimde maharetle uygulanması ile ilgili
faaliyetlerin tümüdür Kısaca yönetim belirli insani amaçlara erişmeye yarayan, planlı insani
faaliyetlerdir
Günümüzde özellikle özel işletmeler, artık tek kişi tarafından kurulan ve işletilen bir
ekonomik model olmayı çoktan aşmış ve çok kişi tarafından kurulan, işletilen ve yönetilen
yapılar olarak gelişmektedir Yönetim, amaçlara yönelik beşeri ve psiko-sosyal bir süreçtir
Yöneticilik: Daha çok belirlenen amaçlar doğrultusunda gücünü yetkiden alan
başkalarına iş yaptırma sanatıdır
İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikleri klasik bir şekilde saymak yerine şu
örnek olayı aktarmak, görevin önemini daha etkin bir şekilde kavratacaktır (Geçmiş bir
tarihte yayınlanan ve bütün dünyanın ilgisini çeken bir dialogtan alınmıştır )
Bir gün ,odama giren bir memur bana:
-Efendim, siz birlikte çalıştığım arkadaşların birini bir derece terfi ettirdiniz Yaş ve
kademe bakımından aramızda bir fark yoktur Öğrenimimiz de aynı O benden daha yakışıklı
da değil Böyle olduğu halde beni terfi ettirmiyorsunuz,dedi 
İşe dalmış şekilde mırıldandım:
-Sokakta gürültüler var, duyuyor musunuz, nedir acaba?
Memur can sıkıntısı ile cevap verdi :
-Gidip sorayım efendim Efendim
Biraz sonra döndü,
-Bir arabaymış efendim,
-Yükü neymiş?
-Gidip bakayım efendim
Mesai bitse de gitsek17
Döndüğünde:
-Arabanın yükü bir sürü çuval efendim
-Çuvallarda ne varmış?
-Gidip bakayım efendim
Biraz sonra döndüğünde:
-Çuvallarda çimento varmış efendim
-Bu araba nereye gidiyormuş?
-Gidip bakayım efendim
Biraz sonra dönüp cevap verdi
- X ve Y inşaat şirketinin merkez şantiyesine gidiyormuş efendim
- Çok güzel şimdi bana terfi eden arkadaşını çağırır mısınız? Hani şu haksız yere terfi
eden arkadaşınız
Diğeri geldi Ben mırıldandım:
- Sokakta bir takım gürültüler oluyor Nedir acaba?
- Gidip bakayım efendim
Döndüğü zaman şöyle cevap verdi
- Kırk çuval portland çimentosu yüklü bir araba Çimentoların menşei NewOrleans X
ve Y inşaat şirketinin merkez şantiyesine gidiyormuş Uluslararası ulaşıma ait kamyon,
çuvalları istasyondan almış, çuvallardan biri yolda patladığı için şimdi bunun yerini
değiştirmeye çalışıyorlarmış
2 1 4 Yönetimin Özellikleri
- Yönetimde, ulaşılması düşünülen belli bir amaç vardır,
- Yönetim bir grup faaliyetidir

- Yönetimin beşeri özelliği vardır

- Yönetim bir işbirliği ve uzmanlaşma faaliyetidir

- Yönetim bir yetki faaliyetidir
Yönetimle yetkili kılınan kişi emir verme ve
- başkalarının davranışlarını yönlendirme hakkına sahiptir

- Yönetim bir karar verme sürecidir

2 1 5 Yönetimin Fonksiyonları
Yönetimin Temel Fonksiyonları:
Planlama
Organizasyon (örgütleme)
Yöneltme (emir- kumanda)
Koordinasyon (uyumlaştırma-düzenleştirme)
Denetim (kontrol)
Yönetimde Destekleyici Fonksiyonlar:
İletişim
Bütçe
Karar verme
İşletmelerde Denetim (Kontrol)
Kontrol, yönetim sürecini tamamlayan ve tüm sürecin
geri beslenmesini alan öğedir Kontrol yapılabilmesi öncelikle
bir planın olmasını gerektirir ki, süreç sonunda hedeflere
ulaşılıp ulaşılmadığı kontrol edilsin Bu aşamaya durum
değerlendirmesi demek üstlendiği görev açısından uygun
olacaktır Nasıl ki iletişim sürecinde etkinlik için (feed-back)
geri bildirim önemli ise, yönetim sürecinde de en önemli
öğenin kontrol olması gerekir
Kontrol, planlama, organizasyon, yöneltme görevlerinin nasıl ve hangi ölçüde
başarıldığının belirlenmesi, gerektiğinde düzeltici önlemlerin alınmasıdır Bir başka ifadeyle
kontrol; belirli hale getirilmiş bir istek, bir karar, bir planın uygulamaya konması sırasında,
uygulamanın söz konusu istek veya plana uygunluğunu temin etme çabasıdır Bir planın
uygulanması sırasında, kontrol faaliyetleri bu planı düzeltici fonksiyon olarak vardır
Denetim fonksiyonu, birbirini izleyen aşamalardan oluşur
Denetimin yapılması sırasında 4 aşama belirlenir
Denetimin standartlarının belirlenmesi
Gerçekleşen durumun ölçülmesi
Gerçekleşen durum ile hedeflenen durumun karşılaştırılması
Farklılıkların (sapmaların) nedenlerinin belirlenerek düzeltici önlemlerin
alınması
Denetim Çeşitleri:
Dört çeşit denetim vardır:
Önleyici denetim: İşletmeyi olumsuz yönde etkileyen faktörlerin hangi şartlarda
ne zaman, nerede meydana gelebileceğini tahmin etme ve bunlara karşı tedbir
almaktır
Düzenleyici denetim: Belirli bir dönem sonunda, belirli bir standarttan ne kadar
sapıldığını araştırmak ve sapmaların belirli bir sınırı aşmışsa gelecek dönem için
gerekli düzeltmeleri yapmaktır
Bütçe denetimi: Bütçelerin, belirli dönemlere ilişkin işletme amaçlarını
rahatlıkla anlamaktır Belli bir dönem sonunda elde edilen sonuçlar, daha önce
tespit edilmiş rakamlarla karşılaştırılır ve böylece bütçe denetimi
gerçekleştirilir
Proje denetimi: Uygulamaların belirlenen süre ve fiyat ölçülerine göre
gerçekleşmekte olup olmadığını gösteren bir denetim türüdür
Denetimde dikkat edilmesi gereken husus, denetimin sürekli bir baskı haline
getirilmemesidir
|