Prof. Dr. Sinsi
|
Edebi Akımlar Nedir? Edebi Akımlar Hakkında, Edebi Akımlar Anlatımı
Avrupada edebi akımlar başlamadan önce, iki önemli düşünce ve sanat anlayışı vardı:
Hümanizm ve Rönesansçılık
HÜMANİZM:
* İnsana değer vermek esastır
* Tabiatı Tanrı yaratmıştır düşüncesi kabul edilmiştir
* İnsanı sevip onu yüceltme
* Dante bu düşüncenin temsilcisidir
RÖNESANSÇILAR:
* Hem hümanizmin getirdiklerin hem de16 yy bilim ve akılcılığını benimsemişlerdir
* Özgürlük düşüncesini geliştirirler
* Petrarca, Montaigne, Bocan, Cervantes, Shakspeare bu dönemde eser verirler
KLASİSİZM
* 17 yy ortalarında Fransa�da ortaya çıkan edebiyat akımıdır
* Akla ve sağduyuya değer verirler
* İnsandaki tabiata, insanların iç dünyasına saygı göstermek esastır,
* Konularını eski Yunan ve Latin edebiyatından alırlar
* Kahramanları seçkin kişilerdir Sıradan insanlara eserlerinde yer vermezler
* Önemli olan konu değil konunun işleniş biçimidir
* Dil, üslup kusursuz bir şekilde işlenmiştir Dil açık, yalın ve soyludur
* Sanat için sanat görüşünü savunurlar
* Sanatçı eserde kendini gizler
* Tiyatroda üç birlik kuralına uyulur (olay, zaman, mekân)
* Bu akımın en önemli temsilcileri: Moliere ,Corneille, Racine, La Fontaine, La Bruyere, Daniel Defoe
* Türk edebiyatında ise Şinasi ve Ahmet Vefik Paşa �dır
ROMANTİZM
* Fransa�da 1830 yıllarında klasizme tepki olarak doğmuştur
* Klasik edebiyatın kural ve şekilleri bırakılır
* Konular eski Yunan ve Latin edebiyatı yerine Hıristiyanlıktan tarihten ve günlük yaşamından alınır
* Akıl yerine duygulara ve hayallere önem verirler
* Sanatçılar kendi eserlerinin kişiliklerini gizlemezler
* Sanat toplum içindir görüşünü benimsemişlerdir
* Tabiat önemlidir Gözlem ve tasvire önem verilir
* Konular işlenirken iyi, kötü, doğru, yanlış gibi karşıtlıklardan yararlanırlar
* Üç birlik kuralı terk edilir
* Temsilcileri: J J Rousseau, Voltaire, Victor Hugo, Goethe, Schiller, Chateaubriand, George Sand
* Türk edebiyatında ise Namık Kemal, A Hamit Tarhan, A Mithat Efendi
REALİZM
* 19 yy�ın ikinci yarısında Fransa�da romantizme tepki olarak doğmuştur
* Konu gerçekten alınır Olay ve kişiler yaşanan ve yaşayan kişilerin benzerleridir
* Kişilerin ruhi davranışlarını etkileyen onların kişiliklerini çizen çevre ve ortamın tanıtılmasına önem verilir
* Betimlemeler yazarın gözüyle yapılmaz kahramanın gözüyle yapılır
* His ve hayale kapılmadan toplum gerçeklerini olduğu gibi yansıtır
* Sanat için sanat görüşünü savunurlar
* Hikâye ve Romanda uygulanır
* Temsilcileri: Honero De Balzac, Stendhal, Gustave Flubert, Tolstoy, Dostoyevski, Ernest Hemingvay, Steinbeck
* Türk edebiyatında ise; Recaizade Mahmut, Nabizade Nazım Yakup Kadri, R Halit Karay
NATÜRALİZM
* Determinizm anlayışını romana getiren bu akım 19 asrın ikinci yarısında Fransa�da ortaya çıkmıştır
* Determinizme göre tabiat olaylarında aynı sebepler aynı sonucu doğurur Natüralistler, Determinizmi topluma ve insan uyguladılar
* Toplum büyük bir laboratuar, insan deney konusu, sanatçı da bilgin sayıldı
* İnsan kişiliğini anlatabilmek için soya çekim yasalarından ve toplum biliminden yararlandılar
* Romanlarda kahramanların portreleri ince ayrıntılarına kadar verilir
* Yazar eserde kişiliğini gizler
* Gözlem ve tasvir önemlidir
* Eserlerinde hayatı bütün yönüyle anlatırlar
* Bedenden ayrı bir ruh yoktur
* Dil her seviyedeki insanın anlayabileceği bir düzeyde tutulmuştur
* Sanat toplum içindir anlayışı doğrultusunda eserler verilmiştir
* Temsilcileri: Emile Zola, Goncoutr Kardeşler, Guy De Maupassent, Alphonse Daudet
* Türk edebiyatında ise; H Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım, Beşir Fuat
PARNASİZM
* Romantik şiir anlayışı ile Fransa da ortaya çıkmıştır
* Doğal güzelliğe ve dış görünüşe büyük önem verir
* Sanat sanat içindir ilkesini savunmuştur
* Nesneleri dış görünüşünü aktarmışlardır
* Kelimeler seçilerek kullanılır Kelimelerin sıralayışı ve ahenk önemlidir
* Kafiye ve Redife önem verilir
* Romantizm�de bırakılan eski Yunan ve Latin kültürüne dönüşmüştür
* Temsilcileri: Th Gauthier, Theodore Debanvaille, Francois Coppee
* Türk edebiyatında ise; Tevfik Fikret, Cenap Sahabettin, Yahya Kemal
SEMBOLİZM
* 19 yy�ın son çeyreğinde ortaya çıkmıştır
* Nesneleri olduğu gibi anlatmak mümkün değildir Nesneler değişerek anlatılabilir
* Anlatımda sözlerin sözlük anlamından bıkan sembolistler yaşatmaya çalışırlar
* Şiirde anlam açıklığından kaçındılar
* Şiir anlaşılmak için değil hissedilmek içindir
* Şiirde alaca karanlık üzüntü ve ay ışığı, gün doğumu, gün batımı gibi belli belirsiz varlıklar görüntüleri yansıtırlar
* Şiirde musiki her şeyden önce musiki ilkesini savundular
* Sanat için sanat anlayışına bağlılardır
* Dil herkesin anlayacağı seviyede değil oldukça ağırdır
* Temsilcileri: Baudelaire, P Verlaine, A Rimbaud
* Türk edebiyatında ise; Ahmet Haşim, A Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, biraz da Cenap Sahabettin
SÜRREALİZM (GERÇEK ÜSTÜCÜLÜK)
* Kelime anlamı "gerçek üstüncülük" demek olan bu akım 1924�te Fransa�da çıkmıştır
* Sürrealistler Sigmund Freud�un etkisinde kalmışlardır
* Bilinçaltı rüyada ortaya çıkar
* Hipnotize edilmiş insanlara şiir söylettiler
* Akıl ve mantık değersizdir İnsanı yönlendiren İçgüdü, bilinçaltıdır demişlerdir
* Temsilcileri: Breton Aragon, Paul Eluard
* Türk edebiyatında ise; Orhan Veli ve arkadaşları, Cemal Süreyya, İlhan Berk (II Yeniciler)
FÜTÜRİZM
* Geleceği makineleştiren sanattır
* 20 yy başında Marinetti tarafından kurulmuştur
* Geçmişin sanat değerlerini bırakmalı ve yeni anlatım biçimleri bulmalı
* Makinalaşma çalışmaları kutsallığı savunulmalıdır
* Temsilcileri: Marinetti ve Mayatovski
* Türk edebiyatında ise: Nazım Hikmet
EGZİSTANSİYALİZM ( VAR OLUŞÇULUK)
* Var olmayı her şeyden önce görenlerdir Bu akıma var oluşçuluk da denir
* İnsan kendi değerlerini kendi oluşturabileceğini bilmelidir
* İnsan bütünüyle özgür olmalıdır
* Temsilcileri: J Paul Sartre, Simon de Beauvoir, A Camus
DADAİZM
* Kelimeleri rasgele kullanmak suretiyle oluşan şiirlere denir
* Dil ve estetik kurallarını yıkma
* Şiir gelişimini güzel seçilmiş kâğıt üzerine dizilmesiyle yazılır
* Temsilcileri: Tristan Zara, L Aragon, Paul Elaud
|