| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Lise 2 Dil Ve Anlatım Konuları 
 
            I ÜNİTE 
 1
  SUNUM 2
  TARTIŞMA 3
  PANEL 
 II
  ÜNİTE 
 ANLATIM VE ÖZELLİKLERİ
 1
  ANLATIMA HAZIRLIK 2 ANLATIMDA TEMA VE KONU
 3 ANLATIMDA SINIFLANDIRMA
 4 ANLATIMIN VE ANLATICININ AMACI
 5 ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI
 6 ANLATIMIN ÖZELLİKLERİ
 7 ANLATIMIN OLUŞUMU
 8 ANLATIM TÜRLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
 
 III
  ÜNİTE ANLATIM TÜRLERİ
 
 1
  BETİMLEYİCİ ANLATIM 2
  ÖYKÜLEYİCİ ANLATIM 3
  COŞKU VE HEYECANA BAĞLI (LİRİK) ANLATIM 4
  DESTANSI(EPİK)ANLATIM 5
  EMREDİCİ ANLATIM 6
  ÖĞRETİCİ ANLATIM 7
  AÇIKLAYICI ANLATIM 8
  TARTIŞMACI ANLATIM 9
  KANITLAYICI ANLATIM 10DÜŞSEL (FANTASTİK) ANLATIM
 11
  GELECEKTEN SÖZ EDEN ANLATIM 12
  SÖYLEŞMEYE BAĞLI ANLATIM (DİYALOG) 13
  MİZAHİ ANLATIM 
 I
  ÜNİTE 
 1
  SUNUM 
 İnsan hayatı, bir toplumun içinde mevcuttur
  Bu toplumda her an insanlarla iletişim içindeyiz  Konuşurken, yazarken,bakarken,ve hasılı her zaman bir iletişimle ,bir sunumla karşı karşıyayız  Lokantayı seçerken bile garsonların servisine dikkat ederiz  Garsonun dış görünüşü, işteki ustalığı, müşteriye karşı tavrı o lokantayı seçmemizde birinci derecede etkilidir  Yemekler çok güzel ve kaliteli olabilir; ancak onu sunan bunu gerektiği gibi sunmuyorsa yani kendisi bal; yüzü sirke satıyorsa, yemekler ne kadar kaliteli olsa da asla bir daha orayı tercih etmeyiz  Öğretmenlerimiz derslerde cd, vcd, tepegöz, slayt, internet, bilgisayar gibi teknolojilerden yararlanırlarsa; dersi daha iyi sunmak için gayret ederlerse bizim dersi daha iyi anlamamızı sağlarlar
  Sonuç olarak hayatımızın her köşesinde karşılaştığımız sunum konusunu bilmek ve en etkili biçimde kullanmamız gerekir
  Bilgileri yenileyen, pekiştiren, hatırlatan, önemli nokta/an öne çıkaran; bir çalışma sonucunu açıklayan; laboratuvar araştırmalarını sunan, anket sonuçlarını ifade eden; önemli olay ve olguları dile getirmek üzere yapılan konuşmalara sunum adı verilir
  Sunumda amaç; bilgileri yenileme, araştırma ve anket sonuçlarını değerlendirme, bilime katkıda bulunmadır
  Sunumlarda dinleyici kitlesinin, konuya ilgi duyan kişilerden oluşur ve sunumda eldeki teknik imkânlardan yararlanmaya özen gösterilir 
 Sunumdan önce yapılması gerekenler
 
 Sunumu yapan kişinin sunumdan önce bazı noktalara dikkat etmesi gerekir
   
 Öncelikle bir konu seçilmelidir
  Bu konu güncel olmalıdır  
 Sunumun hazırlığında bol ve değişik kaynaktan yararlanmak faydalıdır
  
 Sunum yerinin daha önceden görülmesi gerekir
  
 Prova yapma, kullanacağı malzemelerin kontrolü sunumu yapan kişinin amacına ulaşmasında yararlı olacaktır
  
 Sunum sırasında yapılması gerekenler
 
 Sunum esnasında ciddi, ağırbaşlı, temiz ve derli toplu görünüm önemlidir
  
 Sunum yapacak kişi konuşma anında ses tonuna, jest ve mimiklerine, sahneyi veya kürsüyü rahat kullanmaya özen göstermelidir
  
 Konuşmacının dinleyicilerle, başta bakışlar olmak üzere, vücut diliyle iletişim kurması daha etkili olur
  
 Konuşmacı ses ve kelimelerin doğru telaffuza özen göstermesi gerekir
  
 Sunumda, bilgisayar, cd, disket, projeksiyon cihazı, slayt makineleri, mikrofon gibi teknolojik araçlardan faydalanabiliriz
  
 Görsel malzemenin en az espri kadar konuşmanıza ilgi ve tat katacağını unutmamalıyız
  
 Görsel malzemenin kullanılış amacı:
 Dinleyicilerin verilen bilgileri iyi algılamaları için
 Fikirleri, kavramları vb
  anlatırken zaman kazanmak için Yanlış anlamalardan kaçınmak için
 Fikirleri sağlamlaştırmak için
 Tat ve espri katmak için
 İyi hazırlanmış görsel malzemeyi, konuşmacı konuyla güzel ve uyumlu bir şekilde kullandığı zaman başarılı olur
  Aksi durumlarda görsel araçlar dinleyicinin dikkatini dağıtabilir  Başka konuşmacı görsel malzeme kullanıyor diye değil, sizin konuşmanız görsel malzeme gerektiriyorsa kullanmalısınız  Rakamlar, söylendiklerinde anlaşılmaları güç şeylerdir
  Görsel olarak sergilendiklerinde daha kolay anlaşılır  Konuşmada; %55 görüntü, %38 ses, %7 sözler etkili olduğuna göre buradan slaytın önemi daha iyi ortaya çıkar   Bu yüzden sunum esnasında, slaytlarda, konunun önemli yönlerini belirten özlü, açık ve etkili ifadeler yer almalıdır  Slayt metinlerini dinleyiciler dikkatle okurlar  Slaytlarla konuşma eş zamanlı olarak verilmelidir  
 Sunumda, gerektiğinde daha önce hazırlanmış bazı belgeler, grafikler ve şekiller kullanılabilir
  Malzemeleri bir başkası kullanacak ise konuşmacı ile malzemeleri kullanan kişi arasında uyum kaçınılmazdır  
 Sunumda gereksiz ayrıntılara girilmemesi gerekir
  
 Sunum sonrasında yapılması gerekenler
 
 Sunum yapan konuşmacı sunumdan sonra dinleyicilerin soru sormalarına müsaade etmelidir
  
 Konuşmacı sorulan sorulara tartışmaya girmeden doyurucu,açık ve net cevaplar vermelidir
  
 2
  TARTIŞMA 
 Bilgi, paylaşarak çoğalır
  Eğer ilk insandan bu yana insanlar düşüncelerini birbirleriyle paylaşmasalardı doğru, iyi ve güzeli bulamazlardı  Bilimin ve teknolojinin gelişmesini de bu bilgi paylaşımına borçluyuz  Bütün bunlar da tartışmayla olur  Tartışma, bir nevi paylaşmadır  Her şeyin zıttıyla var olduğunu düşünürsek, tartışmada her düşüncenin karşıtını alarak zenginleşir  Tartışmayla analiz ve sentez yeteneğimizi geliştiririz  Kısaca tartışma olmasaydı insanlık gelişmez, hayat tekdüze, renksiz ve tatsız olurdu  Bir sorunun tartışılarak çözülebileceğine inanıyoruz
  Bir konu enine boyuna tartışılarak artıları, eksileri ortaya konur  Böylece bir uzlaşma sağlanabilir  "Doğrular, düşüncelerin çarpışmasıyla ortaya çıkar  " sözü, tartışmanın önemini ortaya koyan bir sözdür  İnsanlar, farklı farklı düşüncelere sahiptir  "Akıl akıldan üstündür  " derler atalarımız  Buradan hareketle farklı fikirlerin ortaya konduğu tartışmalarda bizim bilmediğimiz veya farklı açıdan bakmadığımız fikirleri görme imkânı bulabiliriz  Böylece paylaşılan bu fikirler bizleri doğruya ulaştırır  
 Tartışma, bir konu çevresinde lehte ve aleyhte karşılıklı düşünceleri ortaya koyma, problemlere cevap ve çözüm bulma; gerçek, doğru, iyi ve güzel olanı birlikte aramaktır
  (Doğru, iyi ve güzelin zamana bağlı olduğunu unutmamak gerekir  ) Tartışmada; karşılıklı saygı ve hoşgörü, nazik, toleranslı, sabırlı olma; konuşma kurallarına, verilen zamana ve sıraya uyma amaca ulaşmada yararlıdır
  Tartışmada bir konuda edinilmiş peşin hükümlerin, önceden alınmış kesin kararların, bilineni farklı cümlelerle devamlı tekrar etmenin, konu dışına çıkmanın tartışmaya yarar sağlamayacağı açıktır
  Tartışmayı yöneten bir başkana ihtiyaç vardır
  Başkanın; konuyu ortaya koyup sınırlaması; konuşmacıların konu dışına çıkmalarını, konuyla ilgisiz ve gereksiz konuşmalarını engellemesi, konuşmacıların birbirini suçlamaya yönelik konuşmalarına izin vermemesi, tartışmanın kurallarına uygun yürütülmesini ve bir sonuca ulaştırılmasını, bu sonucun da bir rapor haline getirilmesini sağlaması gerekir  
 Bazı tartışmaların sonuçları yalnızca basın aracılığıyla duyurulur; bazıları ise basına ve halka açık olur
  Dinleyicilerin huzurunda, dinleyiciler için gerçekleştirilen bu tartışmalarda konuşmacılar tartışma konusundaki bilgi, birikim, görgü, düşünce ve kanaatlerini halka iletirler; onları bilgilendirmeyi, yönlendirmeyi amaçlarlar  Bu tip tartışmalarda kamuoyu yaratma endişesi konuşmacı-dinleyici ilişkisini belirleyen önemli faktördür  Tartışmalar düzenleniş amaçlarına, hedef dinleyici kitlesinin zevk, kültür ve anlayışına göre değişik nitelikler kazanır   
 Tartışmalarda dil, gönderme ve anlatım işleviyle kullanılır
  Burada dilin çift işlevliliğinden söz edebiliriz  Mesela “Açık oturum, bal rengi, ipek böceği, karış karış, ruh bilimi, un helvası, yaban gülü  Bunların her biri birer birleşik kelimedir  Birleşik kelime, çünkü iki söz bir araya geliyor ve tek bir kavrama karşılık olu¬yor  Ama bu tek kavramı oluşturan sözlerden her biri kendi anlamını koruyor  Bunlar ayrı yazmakla bir ke¬lime olma özelliğini yitirmez  " cümleleri dilin gönderme işlevi olan cümlelerdir  “Teşekkür ederim Sayın Başkan
  Burada oturan hocalarımızın hepsi bizden oldukça büyük ve bazıları şahsen hocam oldular  Bu yüzden incitici veya kıncı şeyler söylemem tabi ki beklenemez  " Cümlelerinde ise dil, anlatım işleviyle kullanılmıştır  3
  PANEL Panel tartışma türlerinden bir tanesidir
  Toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içinde, uzmanları tarafından tartışıldığı konuşmalara panel denir  Açık oturum ile panel özellikleri yönüyle birbirlerine çok benzerler  Hatta bazı kitaplarda panel ile açık oturum aynı konuşma türü olarak verilir  Arada sadece üslup farkı vardır  
 Panelde amaç, bir konuda karara varmaktan ziyade sorunu çeşitli yönleriyle aydınlatmak, farklı görüşlerle farklı anlayışları ortaya koymaktır
  
 Panelde de bir başkan bulunur
  Konuşmacı sayısı 3 ile 6 arasında değişebilir  Konuşmacılar, uzmanı oldukları konunun ayrı birer yönünü ele alırlar  Konuşmalar, açık oturumda olduğu gibi başkanın verdiği sıraya ve süreye göre yapılır  
 Panelin sonunda, dinleyiciler panel üyelerine soru sorabilirler
  Tartışma dinleyicilere de geçerse o zaman tartışma, forum şekline dönüşür  
 DİĞER TARTIŞMA ÇEŞİTLERİ
 
 MÜNAZARA
 Birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti (jüri) huzurunda tartışıldığı konuşmalara münazara denir
  Tartışmalarda yarışma kaygısı olmadığı halde, münazaralar birer fikir ve söz yarışmasıdır  Tartışmalar için geçerli olan kurallar, münazaralar için de geçerlidir
  
 Bir başkan yönetiminde, jüri önünde yapılan münazarada gruplardaki konuşmacı sayısı bir ile dört arasında değişebilir
  Her grup kendi grup sözcüsünü (veya başkanını) önceden belirler  Münazaranın uygulanış şekilleri arasında küçük farklılıklar olmakla birlikte grup sözcüleri sırasıyla gruptaki arkadaşları tanıtırlar ve konuyu hangi yönlerden ele alacaklarını belirtirler  Daha sonra grup üyeleri konuşmalarını yapar  Son olarak sözcüler savunmalarını yaparak münazarayı bitirirler  Jüri, konuşmacıların hazırlıklarını, savunmalarını ve konuşmadaki başarılarını göz önünde bulundurarak bir değerlendirme yapar ve galip tarafı belirler  Münazaralar genellikle sınıf ortamında yapılan tartışmalardır  
 BİLGİ ŞÖLENİ ( SEMPOZYUM)
 Bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, konunun uzmanı değişik kimseler tarafından (çoğunlukla akademik konularda) yapılan seri konuşmalara bilgi şöleni (sempozyum) denir
  
 Bilgi şöleni, diğer konuşma türlerine göre daha ilmi ve ciddi bir sohbet havası içinde geçer
  Konuşmacılar, konuyu kendi ilgi alanları açısından ele alırlar  Mesela, Yunus Emre konulu bir bilgi şöleninde konuşmacılardan biri onun yaşadığı dönemdeki siyasi gelişmeleri ele alırken; bir başkası Yunus Emre'nin şiirlerindeki insan sevgisinden bahsedebilir  Bilgi şöleninde amaç, konuyu tartışmak değil, uzmanları tarafından olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirilerek konuya bir çözüm üretmektir
  Konuşmaların sonunda oturum başkanı, konuyu özetler ve çıkan sonucu dinleyicilere aktarır  
 Bilgi şölenini, oturum başkanı yönetir
  Konuşmacı üyelerin sayısı üç ile altı arasında değişebilir   Üyelerin konuşma süreleri genellikle beş dakikadan az, yirmi dakikadan çok olmaz
  Bilgi şöleni, konunun önemine ve uzunluğuna göre oturumlar halinde, ayrı salonlarda birkaç gün boyunca da sürebilir  Bu nitelikteki konuşmalar genellikle akademik konularda olur  
 AÇIK OTURUM
 
 Geniş halk kitlelerini ilgilendiren bir konunun, uzmanlarınca bir başkan yönetiminde dinleyici grubu önünde tartışıldığı konuşmalara açık oturum denir
  Açık oturum, büyük bir salonda dinleyiciler önünde yapılabileceği gibi stüdyoya davet edilen dinleyiciler önünde veya dinleyici grubu olmadan da radyoda ya da televizyonda yapılabilir  
 Konuşmacı sayısının üç veya beş kişi olarak tespit edildiği açık oturumlarda başkan önce konuyu açıklar, sonra konuşmacıları tanıtır ve sırayla söz verir
  Başkanın konu hakkında bilgi sahibi olması gerekir  Başkan, sırasıyla ve dönüşümlü olarak konuşmacılara sorular yöneltir, gerektiğinde kısa bir değerlendirme yapar  Tartışma boyunca tarafsız olmak, konuşmacılara verilen süreyi dengeli bir şekilde ayarlamak, tartışma kurallarının dışına çıkılmasını engellemek başkanın görevleri arasındadır  Açık oturumun süresi konuya göre ayarlanmalıdır
  
 FORUM
 
 Bir başkanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, farklı gruplardan oluşan dinleyicilerin söz sı¬rası alarak konuşma kuralları içerisinde yaptıkları tartışmalara forum denir
  Forum, panelin devamında yapılacaksa başkan, panelin süresini bir saat; forumun süresini de yarım sa¬at olarak sınırlayabilir
  Bu durumda, panelden sonra forum yapılacağı konuşmalara başlanmadan duyurul¬malıdır  
 Forum, toplu tartışmaların başlı başına bir çeşidi sayılmamakla birlikte, dinleyicilerin konu üzerinde da¬ha aktif ve farklı bakış açılarıyla düşünmelerini sağlar
  Foruma davet edilen uzmanların görüşlerine de müracaat edilerek ortaya çıkabilecek yanlış anlayışların önüne geçilir  
 Esasen forumda amaç belli kararlara varmak değil, konuyu değişik anlayışlarla, farklı boyutlarıyla ortaya koymaktır
  
 Forumda söz alan dinleyiciler, konuyla ilgisi olmayan özel sorunlarına değinmemelidir
  
 Sorular kısa, açık ve net olmalı, tartışma saygı kuralları içerisinde, kıncılıktan uzak, samimi bir hava içerisinde yapılmalı, tartışmadan beklenen amaca yardımcı olunmalıdır
  
 1
  ÜNİTEDEKİ KONULARLA ALAKALI ÖZET BİLGİLER 
 Münazara birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti (jüri), huzurunda tartışıldığı konuşmalarken; bilgi şöleni (sempozyum) bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, konunun uzmanı değişik kimseler tarafından (çoğunlukla akademik konularda) yapılan seri konuşmalardır
  Açık oturum geniş halk kitlelerini ilgilendiren bir konunun, uzmanlarınca bir başkan yönetiminde dinleyici grubu önünde tartışıldığı konuşmalardır  Forum ise bir başkanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, farklı gruplardan oluşan dinleyicilerin söz sırası alarak konuşma kuralları içerisinde yaptıkları tartışmalardır  Görülüyor ki münazara bir fikir yarışmasıdır  Diğer tartışmalarda böyle bir durum söz konusu değildir  Tartışmalar dinleyici önünde yapılırken dinleyicilerin de aynı zamanda tartışanların aynı kimseler olduğu tartışma olan forumlar bu yönüyle diğer tartışmalardan ayrılırlar   
  Tartışmanın hiçbir adabına uymadan yapılan ağız kavgasına, çekişmeye münakaşa denir
  Tartışma ise bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren, daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak, konuyu (veya sorunu) çözmek, muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya denir  Louis D  Brandeis, "Her münakaşanın temelinde birisinin cahilliği yatar  "demiştir 
 Hemen bütün tartışmalarda oturum başkanı ve üyeler vardır
  Bilgi şöleni, diğer konuşma türlerine göre daha ilmi ve ciddi bir sohbet havası içinde geçer  Bilgi şöleninden amaç, konuyu tartışmak değil, uzmanları tarafından olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirilen konuya bir çözüm üretmektir  Bu yönüyle bilgi şöleni, diğer tartışma türlerinden ayrılır  Açık oturum ile panel, toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içinde, uzmanları tarafından tartışıldığı konuşmalar olduğundan birbirlerine çok benzerler  Panelin sonun¬da, dinleyicilerin panel üyelerine soru sorması ve dinleyicilerin de tartışmaya katılması tartışmanın forum şekline dönüşmesine neden olur  Bu nedenle panellerin forumla iç içeliği söz konusudur  
 Açık oturum, panel, bilgi şöleni, forum gibi tartışmalar dinleyicilerin huzurunda dinleyiciler için gerçekleştirilmektedir
  Bu tartışmalarda konuşmacıların tartışma konusundaki bilgi, birikim, görgü, düşünce ve kanaatlerini halka iletip onları bilgilendirmeleri ve yönlendirmeleri amaçlanır  Bu tip tartışmalarda kamuoyu yaratma endişesi konuşmacı-dinleyici ilişkisini belirleyen en önemli faktördür   |