| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Cümlede Anlam 
 
            Cümle: Sözcüklerin yan yana gelerek bir duyguyu, bir düşünceyi, bir isteği, bir işi, kısacası bir yargıyı tam olarak anlatabilir duruma gelmiş biçimine
 cümle denir
   
 Burada, cümlenin anlam yönü ele alınıp öznellik, nesnellik, karşılaştırma
    gibi anlamlar ifade eden cümleler anlatılmaktadır 
 ÖZNEL ANLATIM
 
 Doğruluğu ya da yanlışlığı kişiden kişiye değişen, doğruluğu tartışılan düşüncelerin anlatıldığı yargılara öznel yargı denir
  Bu yargıların kullanıldığı anlatıma da öznel anlatım denir  Bu cümlelerde (yargılarda) bence ifadesi vardır   
 *İzmir,tarihi ve doğal güzellikleriyle eşsiz bir şehrimizdir
  
 *Şair söyleyiş güzelliğiyle türkü tadında bir şiir sunuyor bize
  
 *Konferansa katılanların saçma sapan fikirleri beni iyice sıkmıştı
  
 *Yazar,sürükleyici anlatımı ve ilginç betimlemeleriyle okuyucuyu olayın içinde yaşatıyor
  
 *Çatık kaşları,yaralı yüzüyle insanı ürküten bir havası vardı
   
 NESNEL ANLATIM
 
 Doğruluğu ya da yanlışlığı kişiden kişiye değişmeyen, deney ve gözleme dayanan tarafsız yargılara nesnel yargı denir
  Bu yargıların kullanıldığı anlatıma da nesnel anlatım denir  Nesnel yargılarda duygu ve izlenimlere yer verilmez   
 *Filmde olaylar küçük bir kasabada geçiyor
  
 *Eser dört bölüm halinde sinemaya uyarlanmış
  
 *Turizm gelirleri geçen yıla oranla yüzde 5?lik bir artış göstermiştir
  
 *Aruz ölçüsüyle yazılan şiirde nazım birimi dörtlüktür
  
 *Dört perdede oluşan bu oyunda yazar,aile bireyleri arasındaki sorunları anlatır
   
 KOŞULA (ŞARTA) BAĞLILIK
 
 Bir olayın, durumun gerçekleşmesi için daha önceden olması gereken başka bir durumun varlığına ?koşulluk? denir
  Bu tip cümle anlamlarında ?hangi şartla?? sorusunu temel cümleye sorduğumuzda gerçekleşmesi gereken koşulu bulabiliriz   
 *Sanatçı yapıtında toplumu anlatırsa ölümsüzleşir
 
 *Akşam baban gelsin , alışverişe çıkarız
  
 *Müzik dinleyebilirsin ama sesini fazla açmayacaksın
  
 *Akşama geri vermek üzere bu kitabı alabilirsin
  
 *Bizim buralara yağmur yağdıkça her yer toprak kokardı
  
 *Her güneş doğduğunda beni hatırla
  
 NEDEN-SONUÇ İLİŞKİSİ
 
 Bu tür cümlelerde, yargılardan biri, diğerinin gerçekleşmesine neden olmaktadır
  Bir de eylemin hangi gerekçeyle yapıldığını bildiren cümleler de neden sonuç ilişkisi vardır  Bu tip yargıları bulmak için yükleme ?niçin? sorusu sorulabilir   
 ?Salıncağın ipi kopunca çocuk yere düştü
  ? Cümlesinde ?Çocuğun yere düşmesini?nin nedeni ?Salıncağın ipinin kopması?na bağlanmıştır   
 *Sınavda heyecanlandığı için bazı soruları yapamadı
  
 *Bakımsızlıktan ev harabeye dönmüştü
  
 *Matbaanın bulunmasıyla okuma yazma oranı arttı
  
 *Aşırı sıcaklar can kaybına yol açtı
  
 *Yoğun kar yağışı nedeniyle yollar trafiğe kapatıldı
  
 *Hediye almadım diye bana darılmış
  
 AMAÇ-SONUÇ İLİŞKİSİ
 
 Öznenin işi, hareketi gerçekleştirme amacı ve sonucu cümle içinde verilir
  *Borçlarından kurtulmak için evini satmış  
 *Ailesini görmeye Almanya? ya gitmiş
   
 *Başbakan, ticari anlaşmalar yapmak üzere yurtdışına çıkıyor
  
 *Bu ,bizi birbirimize düşürmek maksadıyla söylenmiş bir sözdür
  
 *Şair, şiirinde herkes anlayabilsin diye yalın bir dil kullanmış
  
 *Yazar,eleştirmene şirin görünmek maksadıyla iki yüzlü davranıyor
  
 DOĞRUDAN ANLATIMLI CÜMLELER
 
 Herhangi bir konuda bir kişinin görüş ve düşünceleri hiçbir değişikliğe uğratılmadan verilir
  Bu cümle genellikle tırnak içinde gösterilir  
 *Çiçero?nun ?Bir yerde yaşam varsa orada umut da vardır
  ?sözü çok hoşuma gider  
 *Kadın,arkadaşının kulağına eğilerek: ?Birazdan kalkalım mı??diye fısıldadı
  
 *Bu konuda atalarımız: ?Cesurun bakışı,korkağın kılıcından keskindir
  ?der  
 *Deskartes?in: ?Düşünüyorum öyleyse varım
  ?sözü çok ünlüdür   
 DOLAYLI ANLATIMLI CÜMLELER
 
 Bir kişinin sözünün söylendiği biçimde değil de,bazı değişiklikler yapılarak aktarıldığı cümlelerdir
  
 *Onunla bir daha konuşmayacağını söyledi
  
 *Bernard Shaw,düşünmenin ruhun kendisiyle konuşması olduğunu söylerdi
  
 *Doktor,babama ilaçları mutlaka içmesi gerektiğini tembih etti
  
 *Yazar,sanatçı olunabilmek için çok çalışılması gerektiğini vurguladı
   
 ÜSLUP VE İÇERİK(KONU)CÜMLESİ
 
 Yazarın yapıtında neyi anlattığı konuya (içerik)girer
  Bu konuyu işlerken kullandığı sözcükler ve cümleler de usluba girer  
 *Yazar yapıtında 1
  Dünya Savaşı yıllarındaki insanların çektiği acıları gözler önüne serer  (Konu) 
 *Betimlemelerde sıfatlara sıkça yer veren sanatçı cümleleri uzun tutmuştur
  (Uslup) 
 *Romanda,Batı?nın yaşam tarzına özenen bir ailenin yavaş yavaş çöküşü anlatılır
  (Konu) 
 *Şairin,şiirlerinde oldukça az kullanılan sözcüklere ve deyimlere yer vermesi dikkati çeker
  (Uslup) 
 AŞAMALI DURUM BİLDİREN CÜMLELER
 
 Bir olayın,durumun olumlu ya da olumsuz yönde giderek değiştiğini anlatan cümlelerdir
  
 *Kadın,her geçen gün biraz daha kötüleşiyor
  
 *Havalar gittikçe soğuyor
  
 *Bu çocuğun günden güne huyu değişiyor
  
 *Ülkemiz her geçen yıl biraz daha büyüyen ekonomisiyle gelecekte gelişmiş ülkeler seviyesine çıkacaktır
   
 KİNAYELİ ANLATIMLI CÜMLE
 
 Bir gerçeği ortaya koymak amacıyla sözü imalı olarak tam karşıtı gelecek biçimde kullanmaktır
  
 *Okulunu ne kadar çok sevdiğin yirmi gün devamsızlık yapmandan belli
  
 *Eşinin gözündeki morluktan onu ne kadar çok sevdiğin anlaşılıyor
   
 ATASÖZÜ
 
 Çok önceleri söylenmiş olup dilden dile, nesilden nesile geçerek günümüze kadar gelmiş, öğüt bildiren, atalarımızın hayat tecrübelerini yansıtan ve milletin ortak malı haline gelmiş olan sözlerdir
   
 Atasözlerin Özellikleri:
 
 Atasözleri halkın ortak malıdır
  Söyleyeni belli değildir  
 Kalıplaşmış sözlerdir
  Sözcüklerin sırası değiştirilemez  Bir sözcüğün yerine başka bir sözcük konulamaz  
 Kısa ve özlü sözlerdir
  Hep insanları ilgilendiren sözlerdir  
 Atasözlerinde geçen sözcükler genellikle gerçek anlamları dışında kullanılmıştır
  (Kaz gelen yerden tavuk esirgenmez  ) Kimi atasözlerinde geçen sözcükler ise gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır  (Son pişmanlık fayda vermez) 
 Sorularda çoğunlukla atasözlerinin anlamları üzerinde durulur
  
 ÖZDEYİŞ (VECİZE)
 
 Özdeyişler, ünlü kişilerin , devlet adamlarının, sanatçıların söylemiş oldukları kısa fakat anlamca zengin olan sözlerdir
   
 ?Hayatta en hakiki mürşit ilimdir
  ? (Atatürk) 
 ?Kargalar ötmeye başlayınca bülbüller susar
  ? (Hz  Mevlana) 
 DEYİM
 
 Bazen bir olay veya durumu ifade etmek için, o olay veya durumu birebir karşılayacak kelimeler kullanmayız da; çağrışım yaptıracak söz grupları kullanırız
  Bunu da ifademize sanat ve akıcılık kazandırmak için yaparız  Örneğin: Bir insanın telaşlı olduğunu anlatmak için ?telaşlıdır? demeyiz de ?Etekleri tutuşmuş? ifadesini kullanırız , ama herkes bu kişinin telaşlı olduğunu anlar   
 Deyimlerin Özellikleri:
 
 Deyimler en az iki kelimeden oluşur
  (Kalp kırmak) 
 Birden fazla kelimeden oluşan, hatta cümle halinde olan deyimler de vardır
  (Taşı gediğine koymak) (Atı alan Üsküdar?ı geçti  ) 
 Deyimleri oluşturan sözcükleri çoğu zaman gerçek (sözlük) anlamlarından uzaklaşarak mecazlı bir anlatım kazanırlar
  (İşler böyle giderse hapı yutarız  ) Ama şunu da unutmamalıyız; bazı deyimler sözlük anlamlarıyla da uzak yakın bir ilişki taşırlar  (Etekleri zil çalmak  ) Etekleri tutuşmuş birinin halini göz önünde canlandıralım  Telaş içindedir değil mi? 
 Deyimler genellikle iş, oluş, hareket yani bir fiili bildirirler ve fiil gibi çekimlenebilirler
  (Kalbimi kırıyorsun ama) (Çocuğun kalbini kırdık anlaşılan) (Kimsenin kalbini kırmamalısın oğul  ) 
 DİKKAT: Deyimlerle ilgili soruları çözebilmek için deyimlerin ifade ettikleri anlamları bilmemiz gerekir
  Bu nedenle bazı atasözü ve deyimleri gözden geçirmek gerekir   
 TANIMLAMA
 
 Herhangi bir şeyin ne olduğunu anlatan ?Bu nedir?? sorusuna cevap verebilen cümlelere ?tanım cümlesi? diyoruz
  ?Kitap, size istediğiniz zaman ders vermeye hazır bir öğretmendir  ? Cümlesinde ?kitap nedir?? dediğimizde ?İstediğiniz zaman ders vermeye hazır bir öğretmendir  ? cevabını alabiliriz   
 ÖN YARGI (PeEŞİN HÜKÜM)
 
 Bir olay veya kişiyle ilgili değişik sebeplerden dolayı önceden edindiğimiz olumlu veya olumsuz yargılardır
  Kısaca özetlersek ön yargı, sonuçla ilgili önceden karar vermektir  (Bu takım bu sene kesin şampiyon olacak) 
 ÖNERİ (Tavsİye)
 
 Bir konudaki eksikliğin giderilmesi için teklif getirmeye ?öneri? adı veriyoruz
  ?Hikayede olayların yeri ve zamanı iyi tahlil edilip, yazıya aktarılmalıdır  ? cümlesi bir öneri cümlesidir   
 VARSAYIM
 
 Bir durumun sonucunun ne olduğunu bilmeden onu kendimize göre bir sonuca bağlamaya ?varsayım? diyoruz
  ?Diyelim ki bu yıl sınavı kazandın  ?, ?Varsayalım ki aniden çıkageldi  ? Cümleleri varsayım cümleleridir   
 KARŞILAŞTIRMA
 
 Aralarında anlamca ilgi (ilişki) olan iki kavramı benzerlik ya da zıtlık yönünden kıyaslamadır
  ?Sütten beyaz dişleri var  ? Cümledeki dişlerin beyazlığı, sütün beyazlığıyla karşılaştırılmıştır   
 Sinema da tiyatro gibi görsel bir sanattır
  
 Doğu Anadolu?nun kışı Akdeniz Bölgesi?ne göre daha çetin geçer
  
 Yahya Kemal de Necip Fazıl da şiirlerinde ölüm temasına çok yer vermiştir
  
 Bu yılki ürün geçen yıla nazaran daha bereketliydi
  
 Sanatçı,diğer çağdaşlarına göre daha sade bir dil kullanmıştır
  
 Ressam bu yapıtında ise diğerlerine göre daha canlı renkleri kullanmıştır
  
 BİRLİKTELİK (Beraberlik) İLGİSİ İÇEREN YARGILAR
 
 Bu ilgi, çeşitli edat ve bağlaçlarla (ile, ve
    ) sağlanır  ?Tatile ailemle gittik  ? 
 DİĞER ANLAM İLGİLERİ İÇERİN YARGILAR (İstek, karŞILIKLI Yapma, BEĞENME vb
  ) 
 *Onunla iki yıldır haberleşemiyorum
  (Karşılıklı yapma) 
 *Akşam gelin de çay içelim
  (İstek) 
 *Elmaları kardeş payı yaptık
  (Eşitlik) 
 *Bak şimdi resimlerin daha güzel olmuş
  (Beğenme) 
 *Düğün yapmışsın da bana haber vermemişsin
  (Sitem) 
 *Hava bulutlu yağmur yağabilir
  (İhtimal) 
 *Biz öylelerini çok gördük
  (Küçümseme) 
 *Dünyalar kadar işim var
  (Abartma) 
 *Tam içeri girerken güleceği tuttu
  (Beklenmezlik) 
 YORUM
 
 Özneldir
  Olay veya durumu bir görüşe göre değerlendirmedir  ?Şairin çok severek okunulan kitap türü hikayedir? cümlesinde ?bence? ifadesi vardır  Bun için öznel bir yargı yapılmıştır  Kısaca olay veya durum kişiye göre değerlendirilmiştir   
 ÜSLÛP
 
 Sanatçının dili kullanma biçimi, anlatım şeklidir
  Her sanatçının kendine göre bir üslûbu vardır  ?Sanatçı, eserinde gerçekleri kısa, yalın cümlelerle dile getirmiştir  ? Cümlesinde ?dili kullanma biçimine? değinilmiştir   
 DEĞERLENDİRME
 
 Herhangi bir durumun iyi ya da kötü yönlerini ortaya koymadır
  Nesnel bir yargı söz konusudur  ?Sanatçı, şiirlerinde yabancı sözcüklere bolca yer vermiştir  ? Cümlesinde nesnel bir yargı söz konusudur   
 AYNI YA DA YAKIN ANLAMLI CÜMLELER
 
 Bu konu başlığımızla ilgili olarak, bize sorulan sorularda farklı sayıdaki cümlelerin ifade ettiği, içerdiği anlamın benzeri veya hemen hemen aynısı istenir
  ?Yüreğim ağzıma geldi  ? Cümlesiyle ?Çok korktum? cümlesi aynı anlama gelir   
 Sevgi sadakatle taçlaşmadıkça ömrü kızgın çöllerdeki bir damla yaş kadardır
  
 Sadakatin olmadığı bir sevgi uzun ömürlü olamaz
  
 Kıyıyı gözden kaybetmeye cesaret edemeyen insan yeni okyanuslar keşfedemez
  (Andre Gide) 
 ayatında riskleri göze alamayan insan başarılı olamaz
  
 Eğer bir insan hangi limana yelken açtığını bilmiyorsa, hiçbir rüzgar işine yaramaz
  
 Belirli bir hedefi olmayan insan, hangi olanaklara sahip olursa olsun başarılı olamaz
  
 Yaşamak, karanlık geceye rağmen, buğulanmış pencere camına güneşi çizebilmektir
  (Anonim) 
 En zor anlarda bile umudunu kaybetmeyen insan gerçekten yaşıyor demektir
  
 Yaşam içinde siyah da bulunan bir gökkuşağıdır
  
 Yaşam tüm güzelliklerinin yanında olumsuzlukları da barındırır
  
 CÜMLE OLUŞTURMA
 
 A)Karışık Olarak Verilen Sözcüklerle Cümle Kurma
 
 Bu tür sorularda bir cümleyi oluşturan sözcükler karışık olarak verilir
  Daha sonra bu sözcüklerle anlamlı veya kurallı bir cümle oluşturulması istenir, veya sözcüğün sırası sorulur   
 DİKKAT: Bu tip sorularda ilk işimiz; önce yüklemi bularak cümlenin sonuna getirmek sonra da sırasıyla öznenin bulunması ve tümleçlerin önem ve görevlerine göre cümlede uygun yerlere konmasıdır
   
 B) Karışık Olarak Verilen Cümle Parçacıklarının Sıraya Konması
 
 Bu tür sorularda cümleyi oluşturan tamlamalar ya da cümlecikler karışık halde verilir
  Bizden istenen bu parçacıkları anlamlı ve kurallı bir cümle durumuna getirmektir  Şıklardan hareket ederek, yargı bildiren kelime grubunu sona yerleştirip sıralama yapabiliriz   
 C) Eksik Cümlenin Tamamlanması
 
 Bu konuyla ilgili sorularda, boş bırakılan yerlerin cümlenin anlamı ve yapısına göre uygun kelimelerle tamamlanması istenmektedir
  Böyle sorularda yapacağımız ilk iş, seçeneklerdeki sözcüklerin, cümledeki boşlukları en anlamlı ve kurallı şekilde tamamlanmasına dikkat etmektir  Bunun için de cümlede boş bırakılan yerlere söz dizimi kuralına uygunluk gösteren sözcükler konulmalıdır  Kelimelerin çekim durumlarına, tamlamaları parçalamamaya, kelimenin anlam özelliğine dikkat edilmelidir ki cümle en anlamlı ve kurallı bir yapı kazansın   |