Prof. Dr. Sinsi
|
Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarin Kullanimi
FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİNDE LABORATUARIN KULLANIMI
8 1 Giriş
Dünyamızda son yüzyıl içerisinde ve özellikle ikinci dünya savaşından sonra yaşanan teknolojik gelişmelerin esas kaynağının fen bilimleri olduğu herkes tarafından kabul edilmektedir Fen bilimlerinin gelişmesi ise, çevre ve laboratuar araştırmalarına dayanmaktadır Labaratuarlarda yapılan bilimsel keşifler daha sonra teknoloji olarak toplumun hizmetine sunulmaktadır Bu gün laboratuarlara ve böylece genç nesillerin araştırmacı bir ruhla yetiştirilmesine özel bir önem verilmektedir
Laboratuar öğretilmek istenen bir konu veya kavramın yapay olarak öğrenciye ya birinci elden deneyimle veya demonstrasyon (gösteri) yolu ile gösterildiği ortamdır Bu ortamların okullarda oluşturulması oldukça önemlidir Laboratuarlı öğretimin temel felsefesi olayların denenerek, sonuçların gözlenmesidir Laboratuar deneyleri üç değişik türde yapılabilir Bunlar, kapalı uçlu deneyler, açık uçlu deneyler ve hipotez test etme deneyleridir Bu deney türleri ile labaratuar yaklaşımları birbirinden ayrı düşünülmemelidir Laboratuar yaklaşımları ise doğrulama yöntemi, tümevarım yöntemi, bilimsel süreç becerileri, teknik beceriler ve buluş yöntemidir
Doğrulama yöntemi daha çok kapalı uçlu , tümevarım yaklaşımı ise açık uçlu deneylere ve buluş yöntemi hipotez test etmeye karşılık gelmektedir Bilimsel süreç becerileri ile teknik beceriler yaklaşımı, diğer üç yaklaşımı öğrencilerde daha etkin uygulama becerisi geliştirmek amacıyla kullanılmaktadır
Bu ünitede öncelikle laboratuar yaklaşımları ve deney türleri özel örnekler verilerek incelenecektir Daha sonra öğrencilerle laboratuar deneylerini hazırlama, deneyleri yürütme deney sonuçlarını işleme ve yorumlama konuları üzerinde durulacaktır Son olarak da gösteri yöntemine (demonstrasyon) değinilecektir
Laboratuarda dikkat edilmesi gereken çok önemli bir konu da güvenliktir Bu konu proje kapsamında hazırlanan özel bir kitapcıkta geniş bir şekilde işlendiğinden dolayı burada ayrıca güvenlik konusuna değinilmeyecektir
8 1 1 Amaçlar
Bu ünitenin sonunda öğretmen adayları:
• Laboratuar kullanım amaçlarını kavrar
• Laboratuar uygulama yaklaşımlarını kavrar
• Fen bilimleri öğretiminde laboratuarların önemini kavrar
• Ülkemizde mevcut durumda laboratuar kullanım derecesini anlar
• Gösteri yöntemini kimya öğretiminde kullanabilme becerisi geliştirir
8 2 Laboratuarın kullanım amaçları
1 Fen bilimleri konuları çoğunlukla soyut ve kompleks olduğundan öğrencilere kavratılabilmesi için laboratuarlarda somut materyallerle deneyimler sağlamak
2 Öğrencilere, bilimin özünü kavrayabilmeleri için gerekli olan çalışma yöntemleri, problem çözme, inceleme ve genelleme yapma becerilerini kazandırmak
3 Öğrencilerin kazandıkları deneyimlerle geniş bir sahada kullanabilecekleri özel yeteneklerin gelişmesini kolaylaştırmak
4 Yapılan pratik çalışmalardan zevk alan öğrencinin fen bilimlerine karşı tutumunu geliştirmek
8 3 Laboratuar yaklaşımları
A Doğrulama (ispat veya tümdengelim yaklaşımı) : Bu yaklaşımda kavram, prensip, yasalar veya konu sınıfta değişik eğitim öğretim yöntem ve teknikleriyle (düz anlatım, tartışma, soru-cevap veya okuma vb ) verilir Daha sonra laboratuar ortamında verilmek istenen konu somut materyallerle ispatlanır Öğrenci, doğrulama yaklaşımıyla önceden (sınıf ortamında) öğrendiklerinin doğruluğuna inandırılır Böylece, fizik/kimyanın kavram, prensip ve yasaları öğrenci için daha anlamlı hale gelir Bu yaklaşım ülkemiz şartlarında fen bilimleri öğretiminde en çok kullanılan yaklaşımdır Deney türlerinden kapalı uçlu deneye karşılık gelmektedir (Ayas, Çepni ve Akdeniz, 1994)
Kapalı uçlu deney türünde öğrenciye neyi bulacağı ve nasıl bulacağı, hangi ara basamakta ne yapacağı verilir ve laboratuarda buna aynen uyması istenir Ayrıca, öğrencinin ne bulması gerektiği de elindeki kılavuzda verilmiştir
Bu tür bir laboratuar yaklaşımının genellikle orta dereceli okullarda ve zihinsel yetenekleri düşük olan öğrencilerle yürütülmesi önerilmektedir Bu yaklaşımın üstünlükleri ve sınırlılıkları şöyle özetlenebilir
Üstünlükleri:
1 Öğrencinin, bir deney yürütmede ihtiyaç duyduğu pratik ve teknik becerilerin gelişmesine yardım eder
2 Öğrenci fen bilimlerinin temel prensip ve yasalarını bizzat deneyerek ispatlama olanağına sahip olur Bu, öğrencinin kimyaya karşı tutumunu pozitif yönde geliştirir
3 Öğrenci bilimsel süreçlerin bazılarını (özellikle, gözlem yapma, verileri kaydetme, karşılaştırma yapma, uzay ve sayı ilişkileri kurabilme gibi) geliştirilebilme fırsatı elde eder
Sınırlılıkları:
1 Öğrencilere neleri nasıl yapacakları ve ne bulacakları önceden verildiği için, özel yeteneklerin gelişmesini sınırlar
2 Çoğu öğrenme kuramının (ünite 3) savunduğu aktif öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımına uygun değildir
3 Öğrenciler arasındaki seviye farklılıkları, özellikle zihinsel ve pratik beceriler açısından seviye farkları ,yöntemin uygulamasını zorlaştırır Başarılı öğrenciler açısından sıkıcı bir uygulamadır
4 Bu yaklaşımın en önemli sıkıntılarından birisi, bütün öğrenciler aynı deneyi, aynı zamanda
yapacak olmasından kaynaklanan araç-gereç sıkıntısıdır Bu nedenle bu yaklaşım gösteri(gösterim) şeklinde uygulanmak durumunda kalınmaktadır
Etkinlik 1
Bu yaklaşıma uygun bir etkinlikte, konu verildikten sonra, öğretmenin, problemi, yöntemi ve sonuçta ulaşılacak olan cevabı deney öncesi öğrenciye vermesi gerekir
Problem
Kimyasal reaksiyonlarda kütlenin korunumu prensibi (Teorik olarak konu öğretmen tarafından sunulduktan sonra kütlenin korunduğunun ispat edilmesi için aşağıdaki deney yapılabilir )
Deney bireysel veya grupla (2-4 kişilik) yapılabileceği gibi demonstrasyon şeklinde de yapılabilir Grup (2-4 kişilik) deneyi, aşağıdaki şekilde yapılmalıdır
Araç-gereçler
Sınıftaki öğrencilerin 1/4 ü sayısında erlen ,yeterli sayıda Ca sandoz tablet 
Erlenleri kapatmak için kullanılacak hava ve gaz sızmasını engelleyecek lastik veya mantar tıpa
Terazi ve tartım takımları
Saf su veya çeşme suyu
İşlem yolu
1 Her grup erlenin içerisine 50 ml kadar su koyduktan sonra :
a Su konulmuş erlen, bir adet Ca-sandoz tablet, mantar veya lastik tıpayı terazide hassas bir şekilde tartın Tartım sonucunu kaydedin
b Tartma sonrası Ca-sandoz tableti içerisinde su bulunan erlenin içerisine atın ve kapağını hemen kapatın (Bu işlemi çok seri yapmalısınız Çünkü çıkan gaz ortamdan uzaklaşmamalıdır) Kapattıktan sonra gaz çıkışı duruncaya kadar bekleyin Gaz çıkışı tamamlandıktan sonra birkaç dakika daha bekleyin
2 Erlenin kapağını açmadan tekrar hassas bir şekilde tartın Tartım sonucunu kaydedin Bu değer başlangıçtaki tartım değeriyle aynı olmalıdır Eğer farklı sonuç buluyorsanız bu erlenin kapağını kapatmada gecikmiş olmanızdan veya yaptığınız tartım hatasından kaynaklanabilir
3 Ca-sandoz tableti suda gaz çıkışı ile bir kimyasal reaksiyon verir Reaksiyon öncesi ve sonrasındaki tartımların aynı sonucu vermesi kimyasal reaksiyonlarda kütlenin korunduğunun ispatıdır
B Tümevarım yaklaşımı: Doğrulama yaklaşımının aksine tümevarım yaklaşımında öğrenci önce laboratuar ortamında birinci elden deneyim sağlayarak, prensip ya da yasayı kendisi bulmaya çalışır Daha sonra sınıf ortamında deneyimler tartışılır ve incelenen yasa veya prensibin formal tanımı ve öğretilmesi tamamlanır
Bu yaklaşım batı ülkelerinde 1960’lı yıllardan sonra geliştirilen modern fen bilimleri müfredatlarında kullanılmıştır 1970 lerden sonra öğrenme halkası (the learning cycle) ve bütünleştirici öğrenme modeli ve bütünleştirici öğrenme (constructivist learning) modelleri adları altında bu yaklaşımın kullanılmasına devam edilmektedir (Ayas, 1995)
Bu yaklaşım açık uçlu deney türüne karşılık gelir Yani, öğrenciye deney sonucunda ne çıkacağı belirtilmez Fakat deneyde gerekli olan araç ve gereçler öğretmen tarafından belirlenir Deneyin yapılması, verilerin kaydedilmesi ve verilerin analiz edilerek yorumlanması öğrenciye bırakılır Bu süreç sonucunda öğrenci bir fizik/kimya yasa veya prensibini ortaya çıkarıcı bir genelleme yapmalıdır Bu tür bir yaklaşımın lise düzeyinde veya üniversite seviyesinde veya zihinsel yetenekleri gelişmiş öğrencilerde yapılması önerilmektedir
Böyle bir yöntemin etkili biçimde kullanılması için aşağıdaki tavsiyelere uyulmalıdır
1 Öğrenciye genel bir konu verilmeli, deney düzenleme kendisine bırakılmalıdır
2 Doğru cevabı öğrenci tarafından önceden bilinen bir soru deney konusu yapılmamalıdır
3 Öğrenci problemi anlamalı, çözülmesi gerektiğine inanmalı ve olası çözümleri denemeye cesaret edebilmelidir
4 Öğrenci deneyi yapıp, verileri toplayıp yorumladıktan sonra bir sonuca ulaşmalıdır
5 Eğer öğrenci başta verilen probleme bir çözüm bulduysa sonucu bir rapor halinde sunmalıdır
6 Eğer problemin çözümüne ulaşılamadıysa, öğrenci işlem basamaklarına geri dönüp, bazı değişiklikler yapıp deneyi tekrarlamalıdır
7 Öğrenci bulduğu sonucu günlük yaşantısı ve teknoloji ile nasıl ilişkilendirilebileceği konusuna yönlendirilmelidir
Bu yaklaşımın sınırlılıkları ve üstünlükleri şöyle özetlenebilir
Üstünlükleri
1 Öğrenci birinci el deneyimlerde bilimsel bilgileri elde eder Bu ona pozitif bir motivasyon verir ve bilim adamı olmaya özendirir
2 Öğrencide bilimsel süreç becerilerinin gelişmesine büyük ölçüde katkıda bulunur Bu da öğrencinin çevredeki olaylar karşısında duyarlı olmasını sağlar
3 Öğrencinin ,fen kavramlarını anlama, akılda tutma ve bilimsel düşünme yetenekleri ,ispat yöntemine göre daha çok gelişir
Sınırlılıkları
1 Sorumluluk büyük ölçüde öğrenciye verildiği için öğrencinin daha fazla zamana ihtiyacı vardır Bu nedenle konular beklenenden daha uzun zamanda öğretilebilir
2 Çok çeşitli ve fazla sayıda araç, gerece ihtiyaç duyulduğu için maddi yönden zorluklar vardır
3 Sınıf yöntemi daha zor olabilir Öğretmenin çok dikkatli olması ve kontrolü elden bırakmaması gerekir
Etkinlik 1
Bu etkinlikte öğretmen incelenecek problemi verir, kullanılacak araç ve gereçleri temin eder Deneyin yapılması ve sonuçların yorumlanması öğrenciye bırakılır
Problem
Tuzların sudaki çözünürlüğünün sıcaklıkla değişiminin incelenmesi
Araç-gereçler
Beher (250 - 300 ml lik)
Bunsen beki veya ispirto ocağı
Amyant tel ve üç ayak
termometre
Potasyum nitrat, sodyum klorür, potasyum klorür, sodyum nitrat,
saf su veya çeşme suyu
İşlem yolu
Deney düzeneğinin kurulması ve ondan sonra yapılacak işlemler öğrenci tarafından planlanmalıdır Planın yürütülmesi ve sonucun yorumu da yine öğrencinin sorumluluğundadır
C Araştırma esasına dayalı yaklaşım
Bu yaklaşım hipotez test etme türü deneyine karşılık gelir Bu tür deneylerde öğrenci, kendi kurduğu veya herhangi bir kaynaktan çıkardığı bir hipotezle ilgili olarak deneyler planlayıp gerekli araç ve gereçleri temin edip deney düzeneğini kurar, deney yapar, verileri ve gözlemleri kaydeder Verilerden sonuçlar çıkarır ve yorumlar yapar Elde ettiği bulgulardan başlangıçtaki hipotezini red eder, kabul eder veya yeni deneyler planlar veya hipotezini değiştirir Böylece bilinen bilimsel gerçeklere yeni bilgiler ve yaklaşımlar ekleyebilir Bruner’in ileri düzeyde öğrenme yaklaşımı bu yaklaşımla uyuşmaktadır (Geniş bilgi, ünite 3 de verilmiştir) Bu yaklaşımın sınırlılıkları ve üstünlükleri şöyle özetlenebilir
Üstünlükleri:
Öğrenciye bir bilim adamında olması gereken temel özellikleri kazandırır Bilim adamı olmaya özendirir ve bilimin gelişmesine katkıda bulunur
Bilimsel süreç becerilerini etkili geliştirir Ayrıca teknik becerilerin gelişimine de katkıda bulunur
Öğrencide bireysel öğrenme duygusunu geliştirir
Sınırlılıkları:
Zihinsel seviyesi düşük ve deneyimsiz öğrencilerle yapılması imkansızdır
Maddi yönden sıkıntılar çıkar Çünkü çok sayıda araç gereç ve uygun labaratuar koşullarına ihtiyaç vardır
Öğrenciler için uzun zaman alan bir etkinliktir Dolayısıyla her konu için uygulanması imkansızdır
Öğrenciler bireysel çalıştığı için öğretmen tarafından kontrol edilmeleri güçtür
Etkinlik 1: Bu etkinlikte, problem, araç-gereç, deney yöntemi ve sonuçlar öğrenciye verilmez Bütün bunları bizzat kendisi düşünüp planlamalı ve sonuçlandırmalıdırlar
Burada öğrenciye konu veya bir hipotez verilir Öğrenci, bunu test etme veya araştırma yöntemini geliştirir ve sonuçlandırır
Örnek 1: Konu: Çözünürlüğe etki eden faktörler
Örnek 2: Hipotez: Sıcaklık değişimi ile çözünen madde miktarı değişir
8 4 Deney öncesi ve deney sonrası hazırlıklar
Bir konunun, kavramın, prensibin ve yasanın öğretilmesinde deneylerden etkili bir şekilde yararlanılabilmesi bazı hazırlıkların yapılmasına bağlıdır Bunlar deney öncesi hazırlıklar, deneyin yürütülmesi aşamalarında gerektiğinde yol gösterme ve deney sonrası işlemler olarak sıralanabilir
8 4 1 Deney öncesi hazırlıklar
Öncelikle, öğrencilere deneyin türüne göre (8 3 de tartışıldığı gibi), sonuçta ne kazanacakları konular tartışılarak anlatılmalıdır Eğer kapalı uçlu bir deney yapılacaksa bu öğretmen tarafından önceden denenmelidir Deney doğru sonuç vermiyorsa eksiklikler araştırılmalı ve gerekiyorsa deney değiştirilmelidir Açık uçlu ve hipotez test etme deneylerinde ise öğrenci ihtiyaç duyarsa kendisine yardım edilmelidir
Deneylerle ilgili araç ve gereçler deney masaları üzerine yerleştirilir Eğer okul dışından temin edilmesi gereken bir araç veya gereç varsa bu önceden sağlanmalıdır
Deneyle ilgili öğrencilerin bilmediği yeni kavram ve ilkelerin tanımı ile araç-gereçlerin kullanımı öğrencilere aktarılmalıdır Yapılacak olan deney ile işlenmekte olan ünite arasındaki ilişki öğrencilere verilmelidir Eğer deneyin içeriğinde güvenlik açısından dikkat edilmesi gereken hususlar varsa bunlara özen gösterilmeli ve öğrenciler uyarılmalıdır
8 4 2 Deney süresince yapılması gereken işlemler
Deney düzeneği ile ilgili bütün aletlerin tam olması sağlandıktan sonra, öğrencilerin düzeneği doğru kurup, kurmadıkları kontrol edilmelidir Sistemin çalışır durumda olduğundan tam ve güvenliğin tam sağlandığından emin olunmalıdır Deney sırasında sözlü olarak vurgu yapılan önemli noktalar, öğretmen tarafından tahtaya veya tepegöz üzerinde yazılmalıdır Böylece öğrenciler yeri geldikçe (tereddüte düştüklerinde) bunlardan faydalanabilirler
Öğrenciye deney sırasında sorular yönelterek yol gösterilmelidir Örneğin, ne gözlediniz?, gözlemleriniz neyi ifade etmektedir? Bulduğunuz sonucu bekliyor muydunuz? Niçin?
Öğrenciler deney süresince verileri istenilen şekilde veya kendi planlarına göre kaydederler Böylece veriler analiz edilebilecek ve yorumlanabilecek duruma getirilmiş olur
8 4 3 Deney sonrası işlemler
Öğrenci deney sonunda verilerini analiz ederek sınıfa tanıtır Böylece, öğrenciler arasında ortak bir noktaya varılabilir Eğer farklı gruplar farklı sonuçlar bulmuşlarsa, bunun nedenleri tartışılmalıdır Deneyden elde edilen sonuçlarla, deneyin amaçları bütünleştirilmeye çalışılır Bunun yanında öğrenciler yeni öğrendikleri kavram, prensip veya yasayla ilgili fikirleri veya kavramları değişik örnekle veya uygulamalarla geliştirebilir
Son olarak, deneyle ilgili bir sonuç raporu hazırlanmalı ve bu raporda, ulaşılan genel nokta açık bir ifadeyle her bir öğrenci tarafından kaydedilmelidir
8 5 Deney verilerinin kaydedilmesi, işlenmesi ve rapor edilmesi
Deney verilerinin kaydedilmesi için öğretmen tarafından deneyin tabiatına uygun veri kaydetme tabloları geliştirilmelidir
Örneğin, çözünme süresine sıcaklığın etkisinin incelendiği bir etkinlikte aşağıdaki gibi bir tablo kullanılabilir
Sıcaklık C 20 30 40 50 60 70
Çözünme zamanı
(1 adet küp şekerin 50 ml suda çözünme zamanı)
    
    
    
    
    
    
Tablodaki boş yerler öğrenci tarafından denemeler sonucu bulunan değerlerin kaydedilmesi için kullanılır Bunun en önemli avantajı sınırlı olan labaratuar zamanının daha etkili kullanılmasını sağlamasıdır Bunun dışında öğrencilerin verileri kolay ve düzenli kaydetmelerini sağlamak için deneye uygun çok değişik ve bazende birden farklı türde tablolar deney yapraklarında verilebilir
Toplanan veriler deneyin türüne göre işlenir Eğer kapalı uçlu bir deney yapılmışsa, ilgili prensip yada yasanın formülü kullanılarak, tablodaki değerler formüldeki parametrelerin yerine konur ve sonuçlar hesaplanır Eğer açık uçlu bir deney ise verilerden bir genelleme yapılmaya çalışılır Her iki deney türünde de gerektiğinde grafik çizilebilir Bu grafikten yorumlar veya sonuç çıkarmalar yapılabilir
Öğrenciler her deneyden sonra düzgün bir rapor hazırlanmalıdır Bu raporun hazırlanmasında şekil yönünden esneklik varsa da genellikle aşağıdaki sıra izlenir Ancak, öğrenci deneyini düzgün ve anlaşılır bir şekilde sunabiliyorsa, verilen sıraya uyması için zorlamamalıdır Bazende deneylerin raporu böyle bir sıraya uyulmasına imkan vermeyebilir
Raporun şekli:
Deneyin adı:……………………………………………………………
Deneyin amacı:…………………………………………………………
Araç gereçler:…………………………………………………………
Deneyin yapılışı:………………………………………………………
Deneyden elde edilen veriler:…………………………………………
Verilerin analizi:………………………………………………………
Deneyden çıkacak sonuçlar ve uygulamalar:………………………… 
Burada önemli olan öğrencinin çıkardığı sonuçları kendi cümleleriyle ifade etmesidir Bu raporda formal bir bilimsel seviye aranmamalıdır Öğrencilerden yukarıda verilen rapor sırasına tam uymalarının istenmesi doğru olmayabilir Öğretmenler bu noktaya özel önem vermelidirler
8 6 Gösteri (demontrasyon) yöntemi
Laboratuarları yetersiz, sınıfları kalabalık okullarda gösteri yöntemi sıkça kullanılmaktadır Gösteri yöntemi sadece, laboratuar veya deneyle ilgili bir öğretme tekniği değildir Bu yöntem, öğrencilere bir konunun daha fazla duyu organına hitap edecek şekilde öğretilmesini kapsar Örneğin model kullanılması, bir aletin kullanılmasının öğrencilere gösterilmesi, film, TV, video ile bir konunun öğrencilere sunulması gibi etkinlikler de gösteri yönteminin içerisinde yer alır
Ortaöğretimde gösteri yöntemi, öğretmenin önderliğinde yapılan bir etkinliğe öğrencilerin soru-cevap tekniği ile katılmaları şeklinde yaygın olarak kullanılır Gösteri sırasında, öğrenciler gözlem yapar, veriler kaydeder, öğretmene sorular yöneltebilir ve öğretmenin sorularına cevap vermek durumunda olabilir Gösteri yöntemi öğretmenin denetiminde bir grup öğrenciye de yaptırılabilir
Gösteri bir deney de olabilir Bu durumda, öğretmen deneyi yapar, öğrenciler öğretmeni izlerler Ancak, burada öğrenci pasif bir izleyici olmamalı, soru-cevap yöntemiyle aktif hale getirilmelidir Eğer bu yapılmazsa gösteri deneyinde istenilen başarı elde edilmeyebilir Daha genel olarak, bir gösteri deneyinde etkili öğrenme sağlanabilmesi için aşağıdaki tavsiyelere uyulmalıdır
1 Öğretmen deneyin doğru sonuç verip vermediğini önceden denemelidir Böylece, deneyin başarısız olma olasılığı minimuma indirilmiş olur
2 Gösteri masası üzerinde, ilişkisiz araç ve gereçler bulundurulmamalı ve deney herkesin görebileceği bir pozisyonda yapılmalıdır
3 Gösteri deneyi öncesi, öğrencileri öğrenmeye hazırlamak için öğretmen genellikle önbilgiler vermeli ve amacı açık bir şekilde belirtmelidir
4 Deney süresince soru-cevap yaklaşımıyla öğrencilerin aktif hale getirilmesi sağlanmalıdır
5 Gösteri deneyinden varılmak istenen sonuç öğrenciye buldurulmaya çalışılmalıdır
6 Ne öğrendiniz? Sorusu etrafında gösteri deneyi öğrencilerin de katılımıyla özetlenmelidir
Gösteri yönteminin üstünlükleri ve sınırlılıkları aşağıdaki şekilde özetlenebilir
Üstünlükleri
1 Ekonomik bir yöntemdir malzeme israfını önler
2 Tehlikeli deneyler emniyetli bir şekilde yapılır
3 Öğrenciler tartışma sürecine katılırlar
4 Deney sonuçları daha güvenilir olabilir
5 Öğrenciler bir deneyin profesyonel bir şekilde nasıl yapıldığını gözleme imkanı bulurlar
Sınırlılıkları
1 Bütün öğrenciler deneyden aynı oranda yarar sağlamayabilir
2 Arka sıradaki öğrencilerin deney izlemesi güçtür
3 Öğrenciler kendi becerilerini yeterince geliştiremezler
4 Gösteri deneylerini hazırlamak fazla zaman alıcıdır
5 Bu yöntemde çoğunlukla öğretmen aktif , öğrenci ise pasiftir
6 Etkili gösteri yapma beceri gerektiren bir iştir Öğretmen gerekli formasyona sahip değilse sıkıntılar doğabilir
8 7 Öğrenci etkinlikleri
1 Biri yeni ve diğeri deneyimli iki kimya öğretmeniyle laboratuarın amaçları ve kullanımının önemi konusunda görüşmeler yürütün Bu görüşmelerden hazırlayacağı raporu ders sorumlusuna sunun
2 Bir ders kitabından örnek deneyler seçip, bu deneyleri yukarıda 8 3’de verilen laboratuar yaklaşımlarından hangisini veya hangilerini (neden ve nasıllarıyla birlikte) kullanarak öğretebileceğinizi 3-4’lü gruplar halinde tartışın Sonuçları grup görüşü olarak, sınıf arkadaşlarınıza sunun
Kaynaklar,
Ayas, A , 1995, Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir
çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 S 149-155
Ayas, A ,Çepni, S ve Akdeniz, A R , 1994, Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarın yeri ve
önemi I: Tarihi bir bakış Çağdaş Eğitim Dergisi: 204
Ayas, A , Akdeniz, A R Çepni, S , 1994, Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarın yeri ve
önemi II: Labaratuarı ve yaklaşımları Çağdaş Eğitim Dergisi: 205
Collette,E L & and Chiapetta,A 1989, Science Instruction in the Middle and Secondary Schools Toronto: Merrill Publishing Company
Çepni, S , Akdeniz, A R ve Ayas, A , 1995, Fen Bilimleri Eğitiminde Labaratuarın Yeri ve
Önemi III: Ülkemizde Labaratuar uygulamaları ve öneriler Çağdaş Eğitim Dergisi, S 206
Çilenti, K , 1991, Kimya Öğretimi Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını
Çorlu, M A ve diğ 1991, Fizik Öğretimi Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları
|