Yalnız Mesajı Göster

Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1)

Eski 10-09-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1)



Endaze
Endaze; gemi en kesitlerinin (postalarının), profil ve su hatları görüntüsünün teknik
resim kuralları dışında ek kabullerle çizim kağıdı üzerinde gemi formunun ifadesidir
Endaze Teorisi
Bir geminin boy simetri eksenine dik, yatay ve paralel düzlemler ile ara kesitlerini göz
önüne alalım Şimdi bu kesitler oldukça sık olarak seçilirse kıçtan başa kadar gemi formunun
nasıl değiştiği açıkça görülür Aynı işlemi su hattına paralel olarak birbirine paralel birçok
düzlemlerle keserek de yapabiliriz Böylece aşağıdan yukarıya doğru gemi kesitlerinin nasıl
değiştiği görülür Boy simetri eksenine dik enine düşey düzlemler ile gemi ara kesitlerini
veren düzlemlere posta düzlemleri, yatay düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere
su hattı düzlemleri, boy simetri eksenine paralel ve düşey düzlemler ile gemi ara kesitlerini
veren düzlemlere ise batok düzlemleri denir
Eğer bu üç tip düzlemlerle geminin ara kesitlerini sistematik olarak çizip bir düzen
dâhilinde sıralarsak geminin endaze planını çizilmiş olur Gemiye ait diğer herhangi bir kesit
elde edilmek istendiğinde endaze planındaki verilerden hareket edilerek çizilebilir Posta
kesitleri görünüşünü içine alan plana gövde planı veya en kesitleri planı denir Su hattı
düzlemlerinin kesitlerini gösteren plana su hatları planı veya resmi denir Batok
düzlemleriyle ara kesitleri gösteren plana ise profil veya batok eğrileri planı (profil resmi)
denir
Endaze Resmi TanımıGemi resmi, inşaatı düşünülen bir geminin formunu kağıt üzerinde tanımlamaktır
Gemi formunu tanımlayan bu çizime form planı veya endaze resmi adı verilir



Endazeyi oluşturan temel hatlar ve düzlemler

Ofset Tablosu Oluşturmak
Gemi en kesitlerinin değişik su hatlarındaki yarı genişlik değerlerinin belirtildiği
tabloya ofset tablosu denir Endazeyi çizebilmek için ofset tablosunun bilinmesi gerekir
Endazenin çizimi sırasında bazı eğrilerin zaman zaman düzeltilmesi (tashihi) gerekebilir Bu durumda düzeltilen şekle göre ofset tablosundaki ilgili değerlerin değiştirilmesi gerekir

ÖRNEK: Koster gemisinin ofset tablosunu oluşturmak

Dikeyler Arası Boy : LBP = 70 m
LBP / B = 5,5 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir)

Genişlik: B = LBP / 5,5 = 70 / 5,5 = 12,72 m
B / T = 2,15 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir)

Draft : T = B / 2,15 = 5,91 m
f = T 0,25 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir)

Fribord: f = T 0,25 = 5,91 0,25 = 1,47 m
D = T 1,25 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir)

Derinlik: D = T 1,25 = 5,91 1,25 = 7,38 m
LWL = LBP1,03 (bu değer DAWSON koster serileri için verilmiştir)

Su Hattı Boyu : LWL = LBP1,03 = 70 1,03 = 72,1 m
LOA = LBP1,06 (bu değer DAWSON koster serileri için verilmiştir)

Tam Boy : LOA = LBP1,06 = 70 1,06 = 74,2 m
Δ =CB LWL B T γ formülünden

Deniz Suyu Yoğunluğu: γ = 1,020 t/m3 (tablo 12dan)

Blok Katsayısı: CB = 0,65 (tablo 13dan)

Deplasman Tonajı: Δ =CB LWL B T γ = 0,6572,112,725,911,020 =
3593, 55 ton

NOT: Kabaca kosterlerde deplasman tonajının % 70‘i yük taşıma kapasitesini
verir(Yük Taşıma Kapasitesi = Δ 0,70 )

Postalar arası mesafe = LBP / 10 = 70 /10 = 7 m (on posta sistemine göre)

Su Hatları arası Mesafe = T / 6 = 5,91 / 6 = 0,98 m

Alıntı Yaparak Cevapla