Yalnız Mesajı Göster

Milli Eğitim Bakanlığı Zihinsel Özürlü Çocuklarınn Eğitimi Hakkında Yönetmelik

Eski 10-09-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Milli Eğitim Bakanlığı Zihinsel Özürlü Çocuklarınn Eğitimi Hakkında Yönetmelik



Milli Eğitim Bakanlığından:

Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 22/06/1992

Yayımlandığı Resmi Gazete No: 21262

BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Hükümler Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı, zihinsel özürlü çocuklara ait okul, özel sınıf, kaynaştırma, bireysel eğitim ve diğer özel eğitim uygulamalarının kuruluş ve işleyişleri ile ilgili esasları düzenlemektir

Kapsam

Madde 2 - Bu Yönetmelik, Bakanlığa bağlı; zihinsel özürlü çocuklara ait resmi ve özel okul, özel sınıf ve özel eğitim uygulamalarına devam eden öğrencilerin, eğitimi, öğretimi ve yönetimi ile ilgili hükümleri kapsar

Dayanak

Madde 3 - Bu Yönetmelik, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile 2916 sayılı Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır

Tanımlar

Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen;

"Bakanlık", Milli Eğitim Bakanlığını,

"Özel Eğitim", özel eğitime muhtaç çocukların eğitimleri için özel olarak yetiştirilmiş personel ve geliştirilmiş eğitim programları ile bu çocukların özür ve özelliklerine uygun ortamda sürdürülen eğitimi,

"Özel eğitime muhtaç çocuklar", beden, duygu, ruh, zihin, sosyal özellikleri ve durumlarındaki olağan dışı ayrılıkları sebebiyle normal eğitim hizmetlerinden yararlanamayan 4-18 yaş grubundaki çocukları,

"Öğrenme güçlüğü olan çocuklar", zihinsel performansları olarak, yetiştiği çevrenin maddi ve kültürel yetersizliği yüzünden, eğitim ve öğretim için ilgileri, tecrübeleri bulunmayan veya organik ve fonksiyonel sebeplere bağlı özel nitelikte anlama, anlatma, okuma-yazma, çizme, tanıma ve kavramlaştırmada güçlükleri olan çocuğu,

"Zihinsel özürlü çocuk", zihin gelişmelerinde meydana gelen yavaşlama, duraklama veya gerileme sebebiyle, davranış ve uyum yönünden yaşıtlarına göre sürekli olarak 1/4 oranında ve daha fazla gerilik ve yetersizliği olan çocuğu,

"Eğitilebilir zihinsel özürlü çocuk", zeka bölümü, çeşitli ölçeklerde sürekli olarak 45-75 arasında olan zihinsel özürlüğü çocuğu,

"Klinik bakıma muhtaç çocuk", zeka bölümü çeşitli ölçümlerde sürekli olarak 24'ten aşağı olup, hayata uyum sağlamayan ve sağlık kurumlarında devamlı klinik bakıma ihtiyacı olan zihinsel özürlü çocuğu,

"Okul", zihinsel özürlü çocuklara ait "Eğitilebilir Çocuklar iş Okulları" ve "Öğretilebilir Çocuklar Okulları"nı,

"Eğitilebilir Çocuklar İş Okulu", ilkokul mezunu olup, zeka bölümü 45-75 arasında bulunan, bu sebeple üst öğrenime devam edemeyenlere uygun bir meslek veya işin temel becerilerini kazandırmayı amaçlayan, çıraklık seviyesinde, bir yılı hazırlık olmak üzere 4 yıl eğitim veren, gündüzlü ve yarım yatılı özel eğitim okullarını,

"Özel sınıf, Bakanlığa bağlı, normal ilkokullar ve ilköğretim okulları bünyesinde, öğrenme güçlüğü olan veya eğitilebilir ve öğretilebilir düzeydeki, zihinsel özürlü çocuklar için açılacak sınıfları,

"Uzman personel", fiilen sınıfa girmeyen, eğitim-öğretim ve sağlık alanında en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş alan bilgisine sahip personeli,

"Kaynaştırma", zihinsel özürlü çocukların normal okullarda akranları ile birlikte eğitim ve öğretime devam ettiği programı, ifade eder

İKİNCİ BÖLÜM : Öğretilebilir Çocuklar Okulu

Okulun Amaçları

Madde 5 - Okulun amaçları, Türk Milli Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkelerine uygun olarak öğrencilerin;

a) Eğitim-öğretim haklarından yararlanmalarını,

b) Türkçe'yi, özürleri oranında doğru kullanabilmelerini,

c) Fizik güçlerini geliştirebilmelerine, bağımsız hareket edebilmelerine ve zihinsel kapasiteleri ile davranışları arasında uyum sağlayabilmelerine yardımcı olmak amacıyla gerekli rehabilitasyonu,

d) Sosyal hayata uyumlarını,

e) Kapasiteleri oranında öz bakım ve iş becerileri kazanmalarını, sağlamaktır

Okula Alınacak Öğrencilerde Aranan Şartlar

Madde 6 - Okula alınacak öğrencilerin aşağıdaki şartları taşımaları gerekir:

a) Öğretilebilir zeka düzeyinde "25-44 ZB" olmak,

b) Zihin yetersizliği yanında, kör, sağır ve bağımlılık derecesinde ortopedik özürlü olmamak,

c) Müracaat tarihinde 6 yaşını doldurmuş, 14 yaşından gün almamış olmak,

d) Tuvalet alışkanlığını kazanmış olmak,

e) Okula kayıt sırası gelmiş olmak, (okul personelinin çocukları için bu şart aranmaz)

Okula Kayıt Olacaklardan İstenecek Belgeler

Madde 7 - Okula alınacak öğrencilerin belgeleri, il eğitim kurulu karan alınmak ve sıra kaydı tutulmak üzere, il rehberlik ve araştırma merkezi başkanlığına verilir Bu Belgeler Şunlardır:

a) Müracaat fişi ve kayıt bildiriği, (Örnek: 1)

b) Rehberlik ve araştırma merkezi müdürlüğünden alınacak inceleme raporu ve çocuk tanıma fişi,

c) Sağlık raporu, (Zihin yetersizliği bulaşıcı ve sürekli tedavi gerektiren bir hastalığın olup olmadığını gösteren sağlık kurulu raporu)

d) Nüfus cüzdanı örneği,

e) 4 adet vesikalık fotoğraf,

f) 4 adet zarf ve iadeli taahhüdü posta pulu,

g) Dosya zarfı

Geçici Kayıt Süresi

Madde 8 - İl rehberlik ve araştırma merkezi başkanlığınca "sıralama defteri" tutulur Sıralama defterine, her öğrenci için bir aday kayıt numarası verilir Aynı zamanda, öğrencilerin aday kayıt numaraları, belgeleriyle birlikte okul müdürlüklerine gönderilir

Madde 9 - Kayıtlar, eğitim-öğretim yılının başlamasından bir ay önce başlar ve bir buçuk ay sürer

Madde 10 - Sırası gelen öğrencilerden, yaş sınırını geçmeyenlerin velilerine, kayıt yaptırmaları için, okul müdürlüğünce çağrı yapılır Çağrı yapıldığı tarihten itibaren, en geç bir ay içinde okul müdürlüğüne mazeretsiz olarak başvurmayanlar, o yılki sıra hakkını kaybederler Mazeretlerini belgelendirenler bu hükmün dışındadır Sırasını kaybedenlerin yerine, sıradaki diğer çocuklar çağrılır

Nakil İşleri

Madde 11 - Öğretilebilir çocuklar okulları arasında nakil yapılabilir Bir okuldan diğer bir okula öğrenci nakli, önceki okula en az üç ay devam etmesi kaydıyla yapılır Öğrenci dosyası, eski okuldan istenir

Kayıt Silme

Madde 12 - Öğrencinin geçici ve sürekli kaydının silinmesi aşağıdaki şekillerde olur:

a) Tedavisi mümkün olmayan bir bulaşıcı hastalık veya okul programını takip etmesini engelleyecek hastalığa yakalandığı doktor raporu ile tespit edilen,

b) Okulun programlarından, bütün tedbirlere rağmen yararlanamayacağı rehberlik ve araştırma merkezi raporu ile tespit edilen,

c) Okula alındıktan sonra tedavi görenlerden tedavisi başarılı sonuç vermeyen, öğrencilerin kaydı silinir

Bitirme veya Devam Etme Belgeleri

Madde 13 - Okulun programını bitiren öğrencilere "Bitimle Belgesi" verilir (Örnek: 2) Okulun programını bitirmeden ayrılan öğrencilere "Devam Etme Belgesi" verilir (Örnek: 3)

Eğitim-Öğretim ve Rehabilitasyon

Madde 14 - Okulun eğitim-öğretim programı, aşağıdaki seviyelerden meydana gelir:

1) Öz Bakım 1

2) Öz Bakım 2

3) Ünite 1

4) Ünite 2

5) İş Eğitimi ve Uygulama Programı

İş Eğitimi ve Uygulama Programı, okulun bünyesinde olabileceği gibi Bakanlığın uygun göreceği bir başka mekanda da okula bağlı olacak sürdürülebilir

Okulun programında yer alan Öz Bakım 1, Öz Bakım 2, Ünite 1, Ünite 2 ve İş Eğitimi ve Uygulama Programlarının her birinin süresi en az bir, en çok üç yıldır

Seviyelere uygun hazırlanan eğitim-öğretimi ve rehabilitasyonla ilgili okul programıyla beraber, ferdi programlar da uygulanır

Ferdi programlar, Rehberlik ve Değerlendirme Kurulunun teklifi ile uzmanlarca hazırlanır
Sınıf Mevcudu

Madde 15 - Her seviyede sınıf mevcudu en az beş, en fazla on'dur Bu mevcutlara göre sınıflarda bir öğretmen ve bir çocuk bakıcısı görevlendirilir

Etkinlik Süreleri

Madde 16 - Okulda etkinlikler süresi toplamı günlük 6 saat (360 dakika) dır

Öğrenci için etkinlik devamlıdır Öğrencilerin özelliklerinden dolayı etkinlik, dinlenme ve ihtiyaç giderme iç içedir Zamanla sınırlandırılamaz Yemek süreleri de etkinlikten sayılır

Öğretmenler, okula etkinliklerin başlamasından 10 dakika önce gelir, bitişinden 10 dakika sonra okulu terkeder

Etkinlik, dinlenme ve yemek süreleri okul idaresince düzenlenir

Değerlendirme

Madde 17 - Seviyeler arasındaki geçişler, genellikle yıl sonunda sınıf öğretmeni ve branş öğretmeni erinin teklifi üzerine, rehberlik ve değerlendirme kurulunca yapılır

Seviye geçişine etkisi olmamakla beraber, öğrencilere I ve II yarıyıl sonunda, öğrenci gelişim karnesi verilir Karneler sınıf öğretmeni tarafından doldurulur (Örnek:4) Karnede belirtilmeyen hususlar, ayrıca veliye yazılı olarak bildirilir

Öğretmenler Kurulu

Madde 18 - Öğretmenler kurulu, yönetici, öğretmenler ve uzmanlardan meydana gelir Kurulun başkanı okul müdürüdür Bu kurul, yılda en az 3 defa toplanır Kurulun toplantı yeri, zamanı ve gündemi üyelere yazılı olarak, bir hafta önceden duyurulur Kurul tutanakları aynı bir dosyada saklanır

Madde 19 - Kurulun Görevleri Şunlardır:

Öğretmenler kurulu, eğitim ve öğretim çalışmalarının planlama ve değerlendirme organıdır Kurul; kararları, kanun, tüzük, yönetmelik, öğretim programı ve Bakanlıkça verilen emirler çerçevesinde alır ve

tavsiyelerde bulunabilir

Rehberlik ve Değerlendirme Kurulu

Madde 20 - Rehberlik ve değerlendirme kurulu, okul müdürünün başkanlığında, öğretmenlerden bir ve mevcut uzman personelin her birinden birer üye ile temsil edildiği, en az beş üyeden oluşur

Kurulda, eksik personel üyeliği öğretmenler tarafından doldurulur Bu kurulda görev alacak öğretmenler, her öğretim yılı başında toplanan öğretmenler kurulunda, bir öğretim yılı için seçilir Kurula, okul müdürü olmadığı zamanlarda, okul müdürünün görevlendireceği müdür yardımcısı başkanlık yapar

Madde 26 - Hazırlık sınıfında öğrencilere, okulda ve iş yerlerinde gerekli olan teorik bilgiler, uygulamalı temel iş bilgisi ve becerileri kazandırılır Bu sınıfta eğitim-öğretim okulda yapılır Öğrenciler bir iş yerine gönderilmezler

Madde 27 - Birinci, ikinci, üçüncü sınıflarda, öğrencilere haftalık ders dağıtım çizelgesinde gösterilen dersler ile yönlendirildiği iş ve sanat eğitimi dersleri verilir

a) Hazırlık sınıfından sonra birinci, ikinci, üçüncü sınıfların herhangi birinde, iş yerinde çalışabilecek başarıyı gösteren öğrencinin, iş yerine yerleştirilmesi, mesleğe yöneltme ve izleme kurulunca yapılır

b) Birinci, ikinci, üçüncü sınıflarda iş yerine yerleştirilmesi mümkün olmayan öğrencilere, haftalık ders dağıtım çizelgesindeki dersler seviyelerine göre uygulanır

c) İş yerinde çalışan öğrenciler, mesleğe yöneltme ve izleme kurulunca takip edilir

d) İş yerine uyum sağladığı gözlenen öğrencilerin, iş yerinde devamlı statüye sahip, çırak veya işçi kapsamına aldırılması için çalışılır

e) İş yerine uyum sağlayamayan öğrencilerin, mesleğe yöneltme ve izleme kurulunca iş yeri değiştirilir veya eğitimine okulda devam edilir

f) İş yerinde uyumlu olarak çalışan öğrencinin, kültür derslerinden yetiştirilmesi ve değerlendirilmesi için, haftada en az bir gün okula devamı sağlanır
Öğrenci Başarısının Tespiti ve Değerlendirilmesi

Madde 28 - Öğrencilerin başarılan 4 ayrı notla değerlendirilir Başarısız değerlendirme yapılmaz Sınıf geçmek esastır

a) Öğretmen, dönem içinde yaptığı sözlü ve yazılı yoklamalar, verdiği ödevler, uygulamalar ve gözlemlerine dayanarak dönem sonunda kanaat notu verir

b) Öğrencilerin gelişim durumlarını velilere duyurmak için, yarıyıl ve öğretim yılı sonunda olmak üzere iki defa karne verilir

c) Bir ders yılının 2/3'ünden fazla devamsızlığı olan öğrencilerin mazeretlerini, öğretmenler kurulunun uygun görmesi halinde sınıf tekrarı yaptırılır

d) Okulu, 4 yıllık öğretim süresinde bitiremeyecek kadar geç yaşta başlamış öğrenciler, velinin isteği üzerine yaş kaydı aranmaksızın 4 yıllık öğretim süresini tamamlar

Not Sistemi

Madde 29 - Okulda, öğrencinin başarısının değerlendirilmesinde 5'lik not verme sistemi uygulanır

Verilecek notların sayı değerleri ile karşılıkları şöyledir;

Sayı Değeri Karşılığı

--------- -------

5 Pekiyi

4 İyi

3 Orta

2 Geçer

Not ve Sınıf Geçme Defteri

Madde 30 - Her öğretmen bir not defteri tutar Not defterine, her yarıyılda öğrencinin aldığı yazılı-sözlü yoklama ile uygulama ve ödev notları olmak üzere 3 defa not verir Not defteri, okul müdürü veya denetleme yetkisi olanlardan başkasına gösterilmez Ders yılı sonunda öğretmen, not defterini idareye teslim eder

a) Sınıf öğretmenleri, rehber öğretmeni olduğu sınıfın karnelerim not çizelgesine göre doldurarak, okul idaresine teslim eder

b) Karne, müdür, müdür yardımcısı ve sınıf öğretmeni tarafından imzalanır Ayrıca, velilere gönderilerek imzalattırılır

c) Okul idaresi, öğretmenlerden aldığı not çizelgelerini birleştirerek, sınıf geçme defterlerine işler

Diploma ve İş Okulu Belgesi

Madde 31 - Okulda veya iş yerinde 4 yıllık öğretim süresi sonunda programı tamamlayan öğrenciye "Eğitilebilir Çocuklar iş Okulu Diploması" verilir (Örnek:5)

Bu diploma, sahibine, ortaokulu temel almış okullara girme hakkını sağlamaz Ancak, özel ve resmi işlere girerken, haklarında ortaokul mezunu gibi işlem yapılır Bu husus diplomada belirtilir

Okula devam ettikleri halde programı tamamlayamayan öğrencilere, durumunu belirtilen "Eğitilebilir Çocuklar İş Okulu Belgesi" verilir (Örnek:6)

Okula Alınacak Öğrencilerde Aranan Şartlar

Madde 32 - Okula alınacak öğrencilerin aşağıdaki şartları taşımaları gerekir;

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) İlkokul mezunu olmak,

c) Eğitilebilir zeka düzeyinde (45-75 ZB) olmak,

d) Zihin yetersizliği dışında meslek öğrenimine mani durumu bulunmamak,

e) 18 yaşını geçmemiş olmak,

f) Okulda sıra varsa sırası gelmiş olmak

Okula Kayıt Olacaklardan istenecek Belgeler

Madde 33 - Okula alınacak öğrencilerin belgeleri, sıra kaydı tutulmak üzere il rehberlik ve araştırma merkezi başkanlığına verilir Bu belgeler şunlardır;

a) Müracaat fişi ve kayıt bildirici (Örnek:1)

b) İlkokul diploması veya ortaokul ya da ilköğretimin ikinci devresinden alınan tasdikname,

c) Rehberlik ve araştırma merkezinden alınacak inceleme raporu,

d) Rehberlik ve araştırma merkezinden alınacak görüşme formu örneği,

e) Tam teşekküllü hastaneden alınacak sağlık kurulu raporu (Zihinsel özürü dışında başka bir özürü olmadığını ve sağlığının iş ve meslek öğrenimine uygun olduğunu belirtir)

f) İl eğitim kurulu kararı örneği,

g) Nüfus cüzdanı aslı veya örneği,

h) 4 adet vesikalık fotoğraf,

ı) Dosya zarfı,

i) 4 adet iadeli taahhütlü pul ve posta zarfı,

Kayıt Kabul Süresi

Madde 34 - Geçici kayıtlar eğitim ve öğretim yılının başlamasından bir ay önce başlar ve bir buçuk ay sürer Geçici kaydı yapılan öğrencilerin 3 ay deneme süresi sonunda kesin kayıtları yapılır Kesin kayıtları yapılan öğrencilerin listesi en geç 10 gün içinde il rehberlik ve araştırma merkezi başkanlığına gönderilir

Öğretim yılı içerisinde hazırlık sınıfından ayrılan öğrencinin yerine, sıradan, birinci yarıyıl sonuna kadar öğrenci çağrılır Bu öğrenciler "Mesleğe Yöneltme ve İzleme Kurulu" kararma göre; hazırlığı o yıl okumuş sayılabilir veya ikinci sene hazırlık sınıfını tekrar edebilirler

Okula Alınacak Öğrencilerin Sıralaması

Madde 35 - Rehberlik ve araştırma merkezi başkanlığınca "sıralama defteri" tutulur Sıralama defterine her öğrenci için bir aday kayıt numarası verilir Öğrencilerin aday kayıt numaraları, evrakları ile birlikte ilgili

okul müdürlüklerine gönderilir

Okul müdürlükleri, okuldaki sıralama defterini ildeki sıralama defteri paralelinde tutarlar

Alıntı Yaparak Cevapla