Prof. Dr. Sinsi
|
Organize Sanayi Bölgelerinin Yer Seçimi Yönetmeliği
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ YER SEÇİMİ YÖNETMELİĞİ
Sanayi ve Ticaret Bakanlığından
Resmi Gazete Tarihi : 21/05/2001
Resmi Gazete Sayısı : 24408
BİRİNCİ KISIM : Genel Hükümler
Amaç
Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, Organize Sanayi Bölgeleri (OSB)'nin yer seçimi aşamasını düzenlemektir
Kapsam
Madde 2 - Bu Yönetmelik, OSB'lerin Yer Seçimi Etüdü ve Yer Seçimi safhalarını kapsar
Hukuki Dayanak
Madde 3 - Bu Yönetmelik, 3143 sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (d) bendi, 11 inci maddesinin (a) bendi ve 33 üncü maddesi ile, 4562 sayılı Organize
Sanayi Bölgeleri Kanununun 4 üncü maddesi uyarınca hazırlanmıştır
Tanımlar ve Kısaltmalar
Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen;
Bakanlık : Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nı,
Etüd : Yer seçimi öncesinde hazırlanan Yer Seçimi Etüdü Raporunu,
Komisyon : Ekli listede kapsamı açıklanan Yer Seçimi Komisyonunu,
OSB : Organize Sanayi Bölgesini,
İhtisas OSB: Aynı sanayi işkolunda ve bu işkoluna dahil alt sanayi gruplarında faaliyet gösteren tesislerin yer aldığı OSB'yi,
Özel OSB : 4562 sayılı OSB Kanununun 26 ncı maddesine göre özel hukuk tüzel kişilerince ve gerçek kişilerce kurulması talep edilen OSB'yi,
ifade eder
Yer Seçimi Çalışmalarına Başlanılması
Madde 5 - OSB kurmak isteyen kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanacak ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen OSB gerekçe raporunun Bakanlık tarafından uygun görülmesinin ardından, yer seçimi
çalışmalarına başlanır
Kuruluşların Sorumluluğu
Madde 6 - Yönetmelikte belirtilen bilgi, belge ve haritaların temininde ilgili kuruluşlar Etüdü hazırlayanlara yardımcı olur
Ek Bilgi Talebi
Madde 7 - Bakanlık gerekli gördüğü hallerde, çalışmanın herhangi bir safhasında Yönetmelikte yer alan bilgilere ek bilgi, belge veya araştırma talep edebilir
Sorumlu Kuruluş
Madde 8 - Etüd, Bakanlık tarafından yapılır veya yaptırılır
Etüdün hazırlanması sırasında ihtiyaç duyulacak haritaların temini, harita çoğaltılması, fotoğraf çekimi ve çoğaltılması, araç-gereç temini vb ile ilgili masraflar, OSB kuruluşuna katılacak kurum ve kuruluşlar, özel
OSB'lerde ise özel hukuk tüzel kişileri veya gerçek kişiler tarafından karşılanır
İKİNCİ KISIM : Etüd Safhası
BİRİNCİ BÖLÜM : İlin/İlçenin Genel Değerlendirmesi
Etüdün Bölümleri
Madde 9 - Etüd, aşağıda belirtilen bölümlerden oluşur Çalışmanın gerektirdiği diğer bölüm ve alt bölümler eklenebilir;
I İlin/İlçenin Genel Değerlendirmesi
II Eşik Analizleri
III Alternatif Alanların Değerlendirilmesi
IV Sonuç
Kaynaklar
Ekler
İlin/İlçenin Genel Değerlendirmesi
Madde 10 - Etüdü hazırlanan il/ilçe hakkında, aşağıda belirtilen bilgiler, ilgili valilik, kaymakamlık, il ve bölge müdürlükleri, belediyeler ve diğer yerel kurumlardan sağlanır ve Etüd'de belirtilir:
a) Coğrafi Konum, Doğal Yapı ve Arazi Kullanım Durumu
b) Jeolojik Yapı
c) Sosyal Yapı
d) Kültürel, Tarihsel ve Doğal Varlıklar
e) Kentleşme ve Planlama Kararları
f) Ekonomik Yapı
İKİNCİ BÖLÜM : 1/100 000 Ölçekli Eşik Analizi
Eşik Analizi Tanımı
Madde 11 - Eşik Analizi, OSB kurulabilecek alternatif alanların belirlenmesi amacıyla, 1/100 000 ve/veya 1/25 000 ölçekli topoğrafik haritalar üzerinde çeşitli bilgilerin üst üste çakıştırılması sonucu elde edilen
analizdir
1/100 000 Ölçekli Topoğrafik Haritaların Temini
Madde 12 - 1/100 000 ölçekli eşik analizi için, 1/100 000 ölçekli topoğrafik haritalar kullanılır Bu haritaların temini için ilgili Valilik, Kaymakamlık ya da diğer resmi kurumlar yardımcı olur
1/100 000 Ölçekli Eşik Analizinin Hazırlanması
Madde 13 - Aşağıdaki kuruluşlarla temas kurularak, aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler, il veya ilçe geneli için temin edilir:
a) Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü Merkez ve Yerel Teşkilatları: 1/100 000 ölçekli Toprak Kaynağı Envanter Haritasından, 1 , 2 , 3 sınıf tarım alanları, meralar; ayrıca gölet, sulama alanları ve drenaj tesislerini
gösterir harita
b) Orman Bakanlığı Merkez ve Yerel Teşkilatları: 1/100 000 ölçekli orman ve ağaçlandırılacak alanlar ile milli parkları gösterir harita
c) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü Merkez ve Yerel Teşkilatları: 1/100 000 ölçekli mevcut, inşaat halinde ve proje halindeki sulama alanlarını; göl, gölet, baraj, baraj rezervuarı, akarsuları, yeraltı su
kaynaklarını ve Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğinin 17, 18, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen içme ve kullanma suyu temin edilen ve edilecek olan su kaynaklarının mutlak, kısa, orta ve uzun mesafeli koruma
alanlarının sınırlarını gösterir harita
d) Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Merkez ve Yerel Teşkilatları: Su baskını, heyelan, deprem, kaya düşmesi alanlarıyla ilgili bilgi ve/veya harita; varsa Çevre Düzeni Planı, nazım imar planı
e) Kültür Bakanlığı Merkez ve Yerel Teşkilatları: Mevcut doğal, kentsel, arkeolojik ve tarihi sit alanları
f) Turizm Bakanlığı Merkez ve Yerel Teşkilatları: Turizm merkezleri ile, turizm potansiyeli taşıyan alanlar
g) Karayolları Genel Müdürlüğü Merkez ve Yerel Teşkilatları: Mevcut, proje ya da inşaat halindeki yollar, çevre yolları
h) Meteoroloji Genel Müdürlüğü Merkez ve Yerel Teşkilatları: Söz konusu ile/ilçeye ait hakim rüzgar yönü ve diğer meteorolojik verileri gösterir tablo
i) TEAŞ ve TEDAŞ Genel Müdürlükleri Merkez ve Yerel Teşkilatları ile bunların Bağlı Ortaklıkları veya Görev Şirketleri: Mevcut, inşaat ve proje halindeki enerji tesisleri
j) Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Merkez ve Yerel Teşkilatları: Su ürünleri üreme ve istihsal sahaları ile ilgili bilgiler
k) Çevre Bakanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatı: Bölgede Çevre Bakanlığınca hazırlanan ve yürütülen projeler, Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliğinin 49 uncu maddesinde tanımlanan Hassas Kirlenme Bölgeleri
ile tür ve alan koruması amacıyla, Çevre Kanunu, Kıyı Kanunu ve taraf olduğumuz uluslararası sözleşmelerle koruma altına alınmış tür ve alanlar
l) Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı: Özel Çevre Koruma Bölgeleri ile bu bölgelerle ilgili çevre düzeni planları
m) Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (Maden İşleri Genel Müdürlüğü): Maden Kanununa tabi ruhsatlı alanları gösterir harita
n) BOTAŞ Genel Müdürlüğü: Mevcut, inşaat ve proje halindeki boru hatları
o) Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü: İlin/ilçenin jeolojik durumu hakkında bilgiler
p) Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü: Mevcut, proje veya inşaat halindeki demiryolları, limanlar ile hava alanı mania planları, demiryollarının bulunduğu
bölgelerde TCDD Genel Müdürlüğünün görüşü alınır
Diğer Bilgiler
Madde 14 - 13 üncü maddede adı geçen bilgiler, 1/100 000 ölçekli il/ilçe haritasına işlenir Bu haritaya ayrıca;
a) Karayolu,
b) Demiryolu,
c) Limanlar,
d) Hava alanı,
e) Yerleşim merkezleri,
f) Mevcut veya inşaat halindeki sanayi bölgeleri,
g) Askeri alanlar,
h) İl/ilçe sınırları,
i) Belediye ve mücavir alan sınırı,
j) Çevre düzeni planı, nazım imar planı, gibi bölgede yapılmış üst ölçekli plan sınırı,
k) Yukarıda belirtilmeyen diğer mevzuatla getirilen yasaklar ve kısıtlamalar nedeniyle hiçbir sanayi tesisinin kurulmasına izin verilmeyen alanlar,
l) Ruhsatlı olmayan maden yataklarının ve doğal rezerv alanlarının bulunduğu yerler ile taş ocakları nizamnamesi bulunan taş, kum ve bunun gibi yapı malzemesi alanları,
m) Katı atık depolama alanları,
işlenir
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Alternatif Alanların Belirlenmesi
Alternatif Alanların Belirlenmesi
Madde 15 - İKİNCİ BÖLÜM'de açıklanan şekilde hazırlanan 1/100 000 ölçekli Eşik Analizi Haritasında, hiçbir kurumun yatırım ve proje alanına girmeyen, eğimi ve zemini yapılaşmaya elverişli olan, yerleşim
alanlarını, hava kalitesini, su kaynaklarını, tarım arazilerini, zeytinlik alanları, kültür ve tabiat varlıkları ile sit alanlarını, sulak alanları, yaban hayatını olumsuz yönde etkilemesi mümkün olmayan, ulaşımı kolay olan
ancak ikincil arter bağlantılı, enerji ve su temininin kolay olduğu, yerleşim merkezlerine, gidiş geliş zamanı da göz önüne alınarak yeterli bir uzaklıkta olan, varsa çevre düzeni planı, nazım imar planı kararlarına
uygun olan, ana yol ile bölünmeyen, gelişme ve genişleme olanağı bulunan, yeterli büyüklüğe sahip ve çevresinde konut ve yan sanayi yerleşimine müsait yer bulunan alanlar, Bakanlık tarafından gerekli
görülen tüm incelemeler sonucunda belirlenir
Bu belirleme yapılırken, ilgili kuruluşlardan alınacak, yörenin jeolojik durumu, yeraltı suyu, termal ve jeotermal su kaynakları, içme suyu kaynakları, flora ve fauna, bunların yaşam ortamları, nesli tehlikede olan
nadir ve endemik türler ile ilgili bilgiler göz önünde bulundurulur Alternatif alanların büyüklükleri belirlenirken, olası sağlık koruma bandı da dikkate alınır
Özel OSB Yerinin Uygunluğunun Belirlenmesi
Madde 16 - 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 26 ncı maddesine göre özel hukuk tüzel kişilerince ve gerçek kişilerce kurulması talep edilen ve mülkiyeti bu kişiler tarafından satın alınmış, yeterli
büyüklüğe ve Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 3 üncü maddesindeki OSB tanımında belirtilen nitelikleri ve hedefleri sağlayabilecek özelliklere sahip, özel OSB öneri alanının uygunluğu, 15 inci maddedeki
kriterler çerçevesinde değerlendirilir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : 1/25 000 Ölçekli Eşik Analizi
Belirlenen Alanların İncelenmesi
Madde 17 - 15 inci ve 16 ncı maddede açıklanan şekilde belirlenen alanlar yerinde incelenir Kurulması planlanan OSB için alternatif olabilecek alanlar için 1/25 000 ölçekli Eşik Analizi yapılır
1/25 000 Ölçekli Topoğrafik Haritaların Temini
Madde 18 - 1/25 000 ölçekli eşik analizi için, 1/25 000 ölçekli topoğrafik haritalar kullanılır Bu haritaların temininde ilgili Valilik, Kaymakamlık ya da diğer resmi kurumlar yardımcı olur
1/25 000 Ölçekli Eşik Analizi Haritalarının Hazırlanması
Madde 19 - 1/25 000 ölçekli topoğrafik haritalara, OSB yeri için alternatif olabilecek alanlar ve 13 üncü ve 14 üncü maddelerde adı geçen bilgilerden, bu paftalar içinde yer alanlar işlenir
Alternatif Alanların Özellikleri
Madde 20 - 1/25 000 ölçekli eşik analizi ve yerinde yapılan inceleme sonucunda, OSB kurulabilecek nitelikte olan alanların fotoğrafları çekilir ve aşağıdaki başlıklar ışığında özellikleri belirlenir:
a) Mevkii
b) Şehir merkezine uzaklığı ve hangi yönde kaldığı
c) Çevresinde bulunan diğer yerleşim merkezlerinin (köy, kasaba vb ) neler olduğu, uzaklıkları ve hangi yönde kaldığı
ç) Büyüklüğü
d) Ana yol ile bağlantısı, uzaklığı
e) Mülkiyet durumu (Hazineye mi şahıslara mı ait olduğu)
f) Kadastro durumu
g) Belediye ya da mücavir alan sınırları içinde olup olmadığı
h) Varsa Çevre Düzeni Planına göre durumu
ı) Mevcut arazi kullanım durumu
i) Çevresindeki alanların mevcut ve planlama durumu
j) Arazi kullanma kabiliyet sınıfları
k) Eğimi ve yönü
l) Bulunduğu deprem kuşağı
m) Su ihtiyacının nereden sağlanabileceği
n) Enerji ihtiyacının nereden sağlanacağı
o) Atıksu ve yağmur suyu deşarj ortamı
ö) Hakim rüzgar yönü itibariyle, yakınındaki yerleşim merkezlerine, tarım sahalarına ve su kaynaklarına etkisi
p) Şehrin gelişme yönüne göre konumu
r) Gelişme ve genişleme olanağının bulunup bulunmadığı
s) Çevresinde konut ve yan sanayi yerleşimine uygun alan bulunup bulunmadığı
ş) Özel Çevre Koruma Bölgeleri, sit alanları, milli parklar, doğal anıtlar gibi koruma alanları ile uluslararası sözleşmeler gereği korunması gereken alanlara göre konumu
t) Drenaj durumu
u) Taşkına maruz kalma durumu
ü) Jeolojik probleminin olup olmadığı
v) Yeraltı ve yüzeysel içme ve kullanma suyu kaynaklarına göre konumu
y) Katı atık depolama alanlarına göre konumu
BEŞİNCİ BÖLÜM Raporun Sonucu
Madde 21 - Alternatif alanların özelliklerine göre bir değerlendirme yapılarak içlerinden en uygun bir ya da birkaç alan, raporun sonucunda OSB yeri olarak önerilir 15 inci maddede belirtilen kriterler
çerçevesinde OSB kurulabilecek uygun alternatif alan bulunamaması halinde, bu durum gerekçeleriyle raporun sonucunda belirtilir
Özel OSB'lerde, önerilen alanın OSB yeri olarak uygun olup olmadığı, raporun sonucunda belirtilir
ÜÇÜNCÜ KISIM : Yer Seçimi Safhası
Alternatif Alan Bulunamaması Durumu
Madde 22 - İKİNCİ KISIM'da açıklanan biçimde hazırlanan Etüd sonucunda alternatif alan bulunamamışsa, bu durum ilgili valiliğe yazı ile bildirilir ve yer seçimi komisyonu toplanmaz
Özel OSB Yeri Olarak Önerilen Alanın Uygun Olmaması Durumu
Madde 23 - Özel OSB yeri olarak önerilen alan uygun bulunmamışsa, bu durum ilgili valiliğe yazı ile bildirilir ve yer seçimi komisyonu toplanmaz
Komisyonun Oluşturulması
Madde 24 - Bakanlık tarafından tespit edilen yer seçimi tarihi ve belirlenen alternatif alanlara ait haritalar ve bilgiler, ekli listede belirtilen kuruluşlara, yeterli süre verilerek önceden gönderilir ve Komisyona
temsilci göndermeleri istenir Yerel teşkilatı olan ilgili kuruluşlar, yerel temsilcileri yanında mümkün olduğu takdirde merkez birimlerinden de eleman görevlendirirler
Komisyonun Görevi ve Yapısı
Madde 25 - Komisyonun başkanlığını ve sekreterya işlerini Bakanlık üstlenir
Ekli listede adı geçen kuruluşlar ve Bakanlık temsilcilerinden oluşan Komisyon, belirlenen tarihte yerinde toplanır İlgili kuruluş temsilcileri Komisyon toplantısına, alternatif alanlarla ilgili araştırmaları yaptıktan
sonra, gerekli tüm bilgi, belge ve dokümanla gelir ve toplantıda kurumu adına görüş belirtir
Bakanlık ve ekli listede belirtilen kurumların temsilcileri dışında hiç kimse Komisyona katılamaz Ancak, talep olması halinde, Bakanlık tarafından belirlenecek gönüllü kuruluş temsilcileri gözlemci olarak Komisyona
katılabilir
Gerekli görülmesi durumunda, Komisyona üye gönderecek kurumlar listesinin kapsamını genişletmeye Bakanlık yetkilidir
Alternatif Alanların İncelenmesi
Madde 26 - 24 üncü ve 25 inci maddelerde açıklanan şekilde oluşturulan Komisyon, alternatif alanları yerinde inceler
Yer Seçimi Raporu
Madde 27 - Komisyon, 26 ncı maddede açıklandığı şekilde incelediği alanlardan birini OSB yeri olarak belirler Komisyon toplantısı sırasında, alternatif alanların özelliklerini, kuruluş görüşlerini ve sonuç bölümünü
içeren Yer Seçimi Raporu yazılır Rapora, OSB yeri olarak seçilen alanın 1/25 000 ölçekli haritası ve varsa kadastral paftası eklenir
OSB alanı seçimi, Komisyona katılan üyelerin oy birliği ile karara bağlanır Varsa Etütte belirtilmiş diğer alternatif alanların uygunluk değerlendirmesi yapılır
Uygun Alan Bulunamaması Durumu
Madde 28 - Komisyon çalışmaları sırasında incelenen alanların hiçbiri, Komisyonca OSB yeri olarak uygun bulunmayabilir Bu durum raporun sonucunda belirtilir ve Komisyon kararı ilgili valiliğe Bakanlık tarafından
yazılı olarak bildirilir
OSB Yerinin Kesinleşmesi
Madde 29 - 27 nci maddede açıklanan şekilde hazırlanan Yer Seçimi Raporu ve varsa Bakanlığa sonradan gönderilen kuruluş görüşleri, Afet İşleri Genel Müdürlüğü'nün ilgili genelgeleri doğrultusunda
hazırlanacak imar planına esas gözlemsel jeolojik etüd raporu, ihtisas OSB söz konusu ise Komisyonca seçilen alan için Çevre Bakanlığından alınan Çevresel Etki Değerlendirmesi olumlu belgesi, seçilen arazinin
mera vasfında olması durumunda Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın uygun görüşü (özel OSB'ler hariç), Bakanlık tarafından değerlendirilerek OSB yeri ve alan büyüklüğü kesinleştirilir ve yatırım programına teklif
edilir
Kesinleşen OSB yerinin uygun bulunduğu, Yer Seçimi Raporu ve varsa Bakanlığa sonradan gönderilen kuruluş görüşlerinde belirtilen şartlarla birlikte, ilgili valiliğe yazılacak talimat yazısıyla bildirilir
OSB Yerinin Kesinleştirilememesi
Madde 30 - OSB yerinin kesinleştirilememesi durumunda, varsa, 27 nci maddede belirtilen diğer alternatif alanlar değerlendirmeye alınır
DÖRDÜNCÜ KISIM : Son Hükümler
Kaldırılan Yönetmelik
Madde 31 - 28/06/1997 tarihli ve 23033 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Organize Sanayi Bölgeleri Yer Seçimi Yönetmeliği" yürürlükten kaldırılmıştır
Ancak, bu Yönetmelikle kazanılmış bulunan hak ve vecibeler saklıdır
Yürürlük
Madde 32 - Bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer
Yürütme
Madde 33 - Bu Yönetmelik hükümlerini, Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür
EK
EK
ÜYE GÖNDERECEK KURUMLAR LİSTESİ
-----------------------------------------------------------------------
- BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI
(Teknik Araştırma ve Uygulama Genel Müdürlüğü)
- BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI
(Afet İşleri Genel Müdürlüğü)
- SAĞLIK BAKANLIĞI
(Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü)
- ULAŞTIRMA BAKANLIĞI
(Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü)
- TARIM VE KÖY İŞLERİ BAKANLIĞI
(Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü)
- TARIM VE KÖY İŞLERİ BAKANLIĞI
(Tarım Reformu Genel Müdürlüğü) (Tarım reformu bölgelerinde)
- TARIM VE KÖY İŞLERİ BAKANLIĞI
(Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü) (İncelenen OSB alternatif alanının mera vasfında olması durumunda)
- ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI
(Maden İşleri Genel Müdürlüğü)
- KÜLTÜR BAKANLIĞI
(Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü)
- TURİZM BAKANLIĞI
(Yatırımlar Genel Müdürlüğü)
- ÇEVRE BAKANLIĞI
(Çevre Koruma Genel Müdürlüğü)
- ÇEVRE BAKANLIĞI
(ÇED ve Planlama Genel Müdürlüğü)
- KÖY HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- DEVLET METEOROLOJİ İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- GAP BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI (GAP Kapsamındaki illerde)
- KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- TCDD GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (Demiryolu bulunan yerlerde)
- DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- MADEN TETKİK VE ARAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- TÜRKİYE ELEKTRİK DAĞITIM AŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
- ÖZEL ÇEVRE KORUMA KURUMU BAŞKANLIĞI (Özel Çevre Koruma Bölgelerinde)
- ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
(Kadastro ve Mülkiyet Daire Başkanlığı)
- İLGİLİ BELEDİYE (Büyükşehir, İlçe, Belde ya da Diğer Belediyeler)
|