Prof. Dr. Sinsi
|
Olağanüstü Hal Kurulu Ve Bürolarının Kuruluş Ve Görevleri
OLAĞANÜSTÜ HAL KURULU VE BÜROLARININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ İLE YÜKÜMLÜLÜKLERİNİN KARŞILIĞININ TESBİT VE ÖDENMESİ HAKKINDA YÖNETMELİK
Bakanlar Kurulu Karar Tarihi - No : 21/02/1984 - 84/7778
Dayandığı Kanun Tarihi - No : 25/10/1983 - 2935
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi - No : 08/03/1984 - 18335
BİRİNCİ KISIM : GENEL HÜKÜMLER
AMAÇ VE KAPSAM :
Madde 1 - Bu yönetmelik, tabii afet, tehlikeli salgın hastalıklar veya Anayasa ile kurulan hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerine ait ciddi belirtilerin ortaya çıkması veya şiddet olayları sebebiyle kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması durumlarında ilan edilen olağanüstü hallerde;
a) Başbakanlık Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulunun kuruluş ve çalışma esaslarını,
b) Bölge olağanüstü hal kurulunun ve il ve ilçe olağanüstü hal bürolarının, kuruluş, toplanma, karar alma, çalışma usul ve esaslarını,
c) Tabii afet ve tehlikeli salgın hastalıklar nedeniyle olağanüstü hal ilan edilmesinde getirilecek yükümlülüklerin karşılığının tespit, takdir ve ödenmesine, geçici süre için alınan araç ve malların geri verilmesine ilişkin hususları,
kapsar
HUKUKİ DAYANAK :
Madde 2 - Bu yönetmelik, 25/10/1983 tarihli ve 2935 Sayılı Olağanüstü Hal Kanununun 12, 13, 16 ve 17 nci maddeleri hükümlerine dayanılarak aynı Kanunun 34 üncü maddesine göre hazırlanmıştır
İKİNCİ KISIM : OLAĞANÜSTÜ HAL KURULU VE BÜROLARI
BİRİNCİ BÖLÜM : BAŞBAKANLIK OLAĞANÜSTÜ HAL KOORDİNASYON KURULU
KURULUŞ :
Madde 3 - (Değişik madde: 31/07/1987 - 87/11998 K)
Başbakanlık Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulu, Başbakanının görevlendireceği bir Bakanın başkanlığında Başbakanlık, Adalet, Milli Savunma, İçişleri, Dışişleri, Maliye ve Gümrük, Ulaştırma, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıkları Müsteşarları ve Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri ile;
a) (Değişik bent: 12/06/1993 - 93/4523 K ) Tabii afet nedeniyle olağanüstü hal ilan edilmesinde Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Tarım ve Köyişleri, Sanayi ve Ticaret, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Orman ve Çevre bakanlıkları müsteşarları ve Türkiye Kızılay Derneği Genel Başkanı veya Genel Müdürü ile Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulunun sekreterya hizmetlerini yürütmekle görevlendirilen validen,
b) (Değişik bent: 12/06/1993 - 93/4523 K ) Tehlikeli salgın hastalıklar sebebiyle olağanüstü hal ilan edilmesinde Sağlık, Tarım ve Köyişleri, Çevre bakanlıkları müsteşarları, Yüksek Öğretim Kurulu temsilcisi ve Türkiye Kızılay Derneği Genel Başkanı veya Genel Müdürü ile Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulunun sekreterya hizmetlerini yürütmekle görevlendirilen validen,
c) (Değişik bent: 21/06/1994 - 94/5891 K ) Anayasa ile kurulan hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerine ait ciddi belirtilerin ortaya çıkması veya şiddet olayları sebebiyle kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması durumunda olağanüstü hal ilan edilmesinde Genelkurmay Başkanlığı temsilcisi, Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Tarım ve Köyişleri, Orman Bakanlıkları müsteşarları, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarı, Yükseköğretim Kurulu Başkanı, Başbakan Askeri Danışmanı, Gençlik ve Spor Genel Müdürü ile Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulunun sekreterya hizmetlerini yürütmekle görevlendirilen validen, Oluşur
Kurul üyeleri, toplantılara beraberlerinde kuruluşlarının ilgili birim temsilcilerini getirebilirler
Kurul Başkanının gerekli görmesi halinde kurula konu ile ilgili diğer bakanlıklar, kamu ve özel kurum ve kuruluşların temsilcileri de çağrılabilir
ALT KOMİSYONLARIN OLUŞTURULMASI :
Madde 4 - Kurul, belirli kararların yerine getirilmesi ve belirli hizmetlerin yürütülmesi için bir veya birden fazla alt komisyon kurabilir, gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da görev verebilir
KURULUN GÖREVLERİ :
Madde 5 - Başbakanlık Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulu ;
a) Bakanlar Kurulunca olağanüstü hale ilişkin olarak verilecek görevlerini yerine getirir
b) Olağanüstü hal ilan edilen bölgelerdeki bölge ve il valiliklerinden ve diğer kaynaklardan alınan bilgilere ve gönderilen raporlara göre olağanüstü hal ilanını gerektiren olayları izler, değerlendirir ve uygulamaya ilişkin olarak bölge ve il valililerine gerekli emir ve direktifler verir
c) İhtiyaçların giderilmesi ve sorunların çözümlenmesi için gerekli gördüğü kararları alır Bakanlıklar, kuruluşlar ve bölgeler arasında koordinasyon ve işbirliğini sağlar
d) Olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda Bakanlar Kurulunca çıkarılacak kanun hükmünde kararnameler hakkında Başbakanlığa teklifte bulunur
e) İlgili bakanlıklar ile bölge ve il valilerince Kurula gönderilecek raporların muhtevasını, şeklini ve gönderilme zamanlarını olağanüstü halin konusuna göre belirler
f) Olağanüstü hale ilişkin olarak Başbakan tarafından istenecek konuları inceler ve görüş bildirir
ÇALIŞMA USULÜ :
Madde 6 - Kurul, Başkanın çağrısı üzerine salt çoğunlukla toplanır Kararlar oy çokluğu ile alınır 3 üncü maddenin son fıkrasına göre kurula çağırılanların oy hakkı yoktur
Alınan kararlar ilgili bakanlıklara, kuruluşlara, bölge ve il valiliklerine derhal duyurulur Gerekli görülenler Türkiye radyo ve televizyon ve Resmi Gazete ile ilan olunur
Kurul başkanının istemi üzerine, bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ihtiyaç duyulan personeli, araç ve gereci geçici olarak kurul emrine verirler
Kurul, ilgili bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları, bölge ve il valilikleri ile doğrudan yazışma yapabilir
(Değişik fıkra: 31/07/1987 - 87/11998 K) Kurulun sekreterya hizmetleri, Kurul Başkanı olarak görevlendirilen Bakanlık tarafından yirmidört saat çalışma esasına göre yürütülür
Kurulun çalışması sona erdiğinde her türlü evrak ve belgeler ilgili bakanlığa devredilir
İKİNCİ BÖLÜM : BÖLGE OLAĞANÜSTÜ HAL KURULLARI
BÖLGE OLAĞANÜSTÜ HAL KURULUNUN KURULUŞU :
Madde 7 - Bölge olağanüstü hal kurulu, bölge valisinin başkanlığında, görevlendireceği il valileri, garnizon komutanı veya temsilcisi, olağanüstü halin konusuna göre bölge valisinin uygun göreceği bakanlık ve kuruluşların bölge müdürleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticilerinden oluşur
Bölge olağanüstü hal kurulları, olağanüstü halin ilanından itibaren ayrıca bir emir beklenmeksizin derhal çalışmalarına başlar
Bölge valisi, gerekli gördüğü konu ile ilgili kamu ve özel kurum ve kuruluş temsilcilerini kurula çağırarak bilgi ve görüşlerini alır
ALT KOMİSYONLARIN OLUŞTURULMASI :
Madde 8 - Kurul, belirli kararların yerine getirilmesi ve belirli hizmetlerin yürütülmesi için bir veya birden fazla alt komisyon kurabilir, gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da görev verebilir
KURULUN GÖREVLERİ :
Madde 9 - Bölge olağanüstü hal kurulu; olağanüstü hal ilanını gerektiren olayları ve alınan her türlü karar ve tedbirlerin uygulanmasını izler, değerlendirir, bunlarla ilgili önerilerde bulunur Yükümlülüklerin karşılığının tespit, takdir ve ödenmesine ilişkin kararları alır İlgili valilikler ve kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlar
KURULUN ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI :
Madde 10 - Kurul, bölge valisinin çağrısı üzerine salt çoğunlukla toplanır ve kararlarını oyçokluğu ile alır 7 nci maddenin son fıkrasına göre toplantılara katılanların oy hakkı yoktur
Alınan kararlar, Başbakanlık Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulu Başkanlığına, ilgili Bakanlık ve merkez kuruluşları ile valiliklere derhal gönderilir Gerekli görülen kararlar mahalli imkanlarla ilan edilir
Bölge valisinin istemi üzerine, kamu kurum ve kuruluşları ihtiyaç duyulan personeli, araç ve gereci geçici olarak kurul emrine verirler
Kurulun sekreterya hizmetleri, bölge valisinin uygun göreceği kuruluş tarafından yirmidört saat çalışma esasına göre yürütülür
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : İL VE İLÇE OLAĞANÜSTÜ HAL BÜROLARI
OLAĞANÜSTÜ HAL BÜROLARININ KURULUŞU :
Madde 11 - Bölge valisinin gerek görmesi veya olağanüstü halin bir ilde ilan edilmesi durumunda, il merkezlerinde ve ilçelerde birer olağanüstü hal bürosu kurulur
İl olağanüstü hal bürosu valinin veya görevlendireceği vali yardımcısının, ilçe olağanüstü hal bürosu kaymakamın başkanlığında, olağanüstü halin konusuna göre vali veya kaymakamın uygun göreceği bakanlık ve kuruluşların il veya ilçe müdürleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticilerinden oluşur
BÜROLARIN GÖREV, ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI :
Madde 12 - Bürolar bölge valisi, vali ve kaymakamlar tarafından verilen görevleri yapar ve yükümlülüklerin karşılığının tespit, takdir ve usulü dairesine ödenmesine ilişkin kararları alır
Bürolar, başkanın çağrısı üzerine salt çoğunlukla toplanır ve kararlarını oyçokluğu ile alır
Büroların sekreterya hizmetleri, il ve ilçe yazı işleri müdürlükleri tarafından yirmidört saat çalışma esasına göre yürütülür Bu amaçla vali ve kaymakamlar, kamu kurum ve kuruluşlarından alacakları yeteri kadar personel, araç ve gereçle yazı işleri müdürlüklerini takviye edebilirler
Büroların çalışmalarına ilişkin diğer hususlar, il ve ilçelerin özellikleri dikkate alınarak, vali ve kaymakamlarca düzenlenir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : ORTAK HÜKÜMLER
İŞBİRLİĞİ VE KOORDİNASYON :
Madde 13 - Olağanüstü halin ilanı ile birlikte, kamu kurum ve kuruluşlarının yürürlükteki mevzuata göre tabii afet, tehlikeli salgın hastalıklar ve şiddet olayları ile ilgili olarak il ve ilçelerde faaliyet gösteren teşkil, kurul veya komisyonların, olağanüstü hal kurul ve büroları ile işbirliği içerisinde çalışmaları bölge ve il valileri ile kaymakamlarca sağlanır
GÖREVLENDİRME :
Madde 14 - Adli ve idari yargı ile askeri teşkilatta çalışan personel hariç olmak üzere, bölge valisi, il valisi ve kaymakamın uygun göreceği kamu görevlileri, olağanüstü hal süresince bölge olağanüstü hal kurulu ile il ve ilçe olağanüstü hal bürolarında kendi kadroları ile çalıştırılabilirler
RAPOR VERME :
Madde 15 - Olağanüstü hal ilan edilen bölgelerde bölge valisi ve il valisi, olağanüstü halin konusuna göre şekli, muhtevası ve gönderilme zamanı önceden belirlenen raporları Başbakanlık Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulu Başkanlığına gönderirler
|