10-09-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilim Ve Bilimsel Metod
BİLİM: Tarafsız gözlem ve deneylerle geliştirilen, yeniliklere açık olan düzenli bilgilerin birikimidir
Bilimin amacı; gözlenmiş olayları açıklamak, olaylar arasındaki bağıntıları kurarak genel sonuçlara ulaşmaktır
GÖZLEM: Bütün bilimler gözlemle başlar Bu nedenle Bilimsel metodun ilk basamağı gözlemdir Gözlemler iki gruba ayrılır
A - NİTEL GÖZLEMLER: Duyu organlarımızla yapılan, ölçme aracı kullanılmayan, kişiden kişiye değişen gözlemlerdir
Örnek: Su çok sıcak, çok uzun yol v b
B - NİCEL GÖZLEMLER: Araç gereç kullanılarak yapılan, kişiden kişiye değişmeyen gözlemlerdir
Örnek: Hava 28°C, Bitkide boyca büyüme 10 cm gibi
VERİ: Aynı koşullarda tekrarlanırsa, aynı sonuçları veren probleme ait gerçeklerdir
HİPOTEZ: Problem için ileri sürülen geçici çözümlerdir
İyi bir hipotez şu özellikleri taşımalıdır:
1- Deney ve gözlemlere açık olmalı
2- Yeni bulunan gerçeklerle daha güçlenmeli
3- Olaylar arasında ilişki kurabilmeli
4- Eldeki verilerle güçlenmeli
5- Araştırılabilir denenebilir özellikte olmalı
TAHMİN: “Eğer hipotez doğru ise       dır” şeklindeki ifadelerdir
KONTROLLÜ DENEY: Bir deneyde bir faktörün dişinda tüm faktörler sabit tutularak, degişen faktörün deneye etkisinin ortaya konmasidir
Kontrollü deneyin temel özelligi basit ve tekrarlanabilir olmasidir
TEORI: Yeni bulgularla sürekli desteklenen hipotezlerdir
KANUN: Teori zaman içerisinde ayni sonuçlarla tekrarlanir ve çürütülemezse evrensel bir gerçeklilik kazanir Buna kanun denir
BILIM ADAMININ ÖZELLIKLERI
Iyi bir bilim adami;
1- Sabirlidir
2- Tarafsizdir
3- Şüphecidir
4- Eldeki verileri iyi degerlendirmelidir
BILIMSEL PROBLEM VE ÇÖZÜM AŞAMALARI
Gözlem yapildiktan sonra bilimsel metodun ikinci aşamasi problem bulmaktir Bu probleme bilimsel kimlik kazandiran ögeler, bireysel olmamasi, deneylere ve gözlemlere açik olmasi, yeni bilimsel problemlere imkan tanimasidir
Bilimsel bir problemin çözüm aşamalari şunlardir:
1- Problemi belirlemek
2- Problemle ilgili verileri toplamak
3- Hipotez kurmak
4- Hipoteze dayali tahminlerde bulunmak
5- Kontrollü deneyler yapmak
6- Kontrollü deney ve gözlemler hipotezi dogruluyorsa
7- Teori halini alir
8- Teori evrensel bir gerçekse kanun olur
Not: Kontrollü deney ve gözlemler hipotezi desteklemiyorsa yeni bir hipotez kurulur
ÖRNEK:
Aşagidakilerden dördü dogrulugu kolaylikla denetlenebilen, bir tanesi bu gözlemlere dayanarak ulaşilabilen bir sonuç niteligindedir Bu sonuç hangisidir? (1982/ÖSS)
A) Yükseklerde yaşayan memelilerin nabizlari daha hizlidir
B) Yükseklerde yaşayan memelilerin kaninda daha fazla alyuvar vardir
C) Yükseklerde yaşayan memeliler daha çok oksijene ihtiyaç duyarlar
D) Yükseklerde yaşayan memeliler daha *** soluk alip verirler
E) Yükseklerde yaşayan memelilerin kan basinçlari daha fazladir
ÇÖZÜM:
Yükseklik arttikça yerçekimi ve oksijen azalir buna bagli olarak kanbasinci, soluk alişi ve O2 taşiyan alyuvar sayisi artar Tüm bu degişmeler O2 den yararlanmaya yöneliktir
Cevap C’dir
ÖRNEK:
Karıncalarda, döllenmiş yumurtalardan oluşan larvaların farklı beslenmesine bağlı olarak kraliçe ya da işçi bireyler gelişir
Yukarıdaki olay, türlerin bireyleri arasındaki farklılaşmalara neden olan bir duruma örnektir
Aşağıdakilerden hangisi aynı duruma ait bir örnek değildir? (1993 / ÖSS)
A) İstiridyelerin yapıştığı yere bağlı olarak değişik kabuk şekilleri kazanması
B) Bir ortamda, bir tek bireyden üreyen terliksi hayvanların boylarının birbirinden farklı olması
C) Çuha çiçeğinin düşük sıcaklıkta yetiştirildiğinde kırmızı, sıcakta yetiştirildiğinde beyaz olması
D) Düşük sıcaklıkta yetiştirilen sirke sineklerinde yavruların düz kanatlı, yüksek sıcaklıkta yetiştirilenlerde ise kıvrık kanatlı olması
E) Bukelemunun, üzerinde bulunduğunun rengine göre renk değiştirmesi
ÇÖZÜM:
Bukalemunun renk değiştirmesi kalıtsal bir yetenektir Diğer seçeneklerde verilenler soru kökünde verilen gibi çevre koşullarının etkisi sonucu oluşmaktadır
Cevap E’dir
|
|
|
|