| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Ay Yolculukları İi / Amerika Apollo Serüvenleri 
 
            Ay Yolculukları II / Amerika Apollo Serüvenleri
 
  Apollo 17: Last on the Moon
 Credit:    Apollo 17, NASA (Image scanned by Kipp Teague)
 
 Amerika Milli Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA) tarafından aya seyahat ve  incelenmesi için hazırlanıp tatbik edilen program ise başlıca iki  bölümden müteşekkildi
  Birinci bölüm, aya seyahat için gerekli ön  araştırma ve hazırlıklar için Survoyer programı; ikinci bölüm aya  seyahati gerçekleştiren Apollo programıdır  Amerikalıların ay  incelemeleri 17 Nisan 1967'de Survoyer-3 aracının fırlatılması ile  başladı  Amerika bu ilk denemesinde, aracı aya yumuşak bir şekilde  indirerek, buradan çeşitli fotoğraflar göndermesini başardı  14 Kasım  1967'de fırlatılan Survoyer-5 aya yumuşak iniş yaptı ve pekçok  fotoğrafla bilgiler gönderdi  Ayrıca ay  yüzeyinde geri kalkış manevrası yaparak bu konuda ileri bir adım  atılmasına sebeb oldu  Daha sonra bir ay ara ile 7 Aralık 1967'de  Survoyer-6 ve 7 Ocak 1968'de Survoyer-7 fırlatılarak her ikisini de Ay  yüzeyine indirmek suretiyle topladığı bilgi ve fotoğraflarla NASA, aya seyahat için hazırlanan ön çalışmaların ilk bölümünü tamamlamış oluyordu  
 İkinci  bölüm olan Apollo programı, insanoğlunun aya seyahatini  gerçekleştirmesini hedef almaktaydı
  Ne var ki, bu çağ açması beklenen  program bir facia ile başlamıştı  27 Şubat 1967 tarihinde fırlatılmak  için bekleyen Apollo-1 ve içerisindeki üç astronot kalkışa çok kısa bir  süre kala araçta çıkan yangında kurtarılamayarak can verdiler  Kaza  sebebi bulununcaya ve benzeri kazalara karşı tedbir alınıncaya kadar  Apollo projesine ara verildi  Apollo-1'de çıkan yangının sebebi,  astronotlara oksijen veren sistemdeki bir kısa devreydi  Benzeri  kazalara tedbir olarak Apollo uzay araçlarına ilave bir kabin yapıldı  Kalkış esnasında meydana gelebilecek bir kaza halinde astronotlar bu  bölüme geçecek, bu bölüm araçtan ayrılarak 1,6 km yükselecek ve otomatik  olarak açılan paraşütleri ile yere inecekti  Eğer herhangi bir kaza  olmazsa kalkıştan bir müddet sonra bu kısım atılacaktı  
  
 Uzun bir  aradan sonra Apollo programı 11 Ekim 1968'de Apollo-7'nin fırlatılması  ile tekrar başladı
  Daha önceki insansız yapılan denemelerde olduğu  gibi, insanlı denemeler de adım adım yapılıyordu  Apollo uzay araçları  dev Satürn füzeleri ile atılmaktaydı  Şimdiye kadar fırlatılan en büyük  füzeler Satürn-1 Bfüzesi ile fırlatılan Apollo-7, dünya çevresinde bir  yörüngede 10 günde 163 tur atarak çeşitli deneme ve çalışmalar yaptı  Bu  deneme ile de Amerika ilk olarak üç kişilik bir grubu uzaya  gönderiyordu  Bundan sonra dev Satürn-5 füzesi ile 21 Şubat 1968'de  Apollo-8'in fırlatılması, aya seyahate hazırlık çalışmalarının en önemli  merhalelerinden biri oldu  Apollo-8'de bulunan üç astronot dünya  çevresinde iki defa döndükten sonra aya yöneldiler  Dünyanın çekim  etkisinden kurtulan araç, ay etrafında bir yörüngeye girmeyi başardı  Bu, dünya yörüngesinden ayrılan ilk insanlı uzay aracı oluyordu  Astronotlar; Frank Borman, James Lowell ve William Anders dünyadan  uzaklaşıp ay etrafında dönen ilk insanlardı  Bu seyahat esnasında  astronotlar, ay yüzeyini çok yakından inceleme fırsatı buldular ve ay  yüzeyine iniş için uygun yerleri tesbit etmeye çalıştılar  
 
  Apollo 11'in kalkışı
 
 Bundan  sonra yapılan Apollo-9 ve Apollo-10 denemeleri ay yüzeyine iniş için  yapılan çalışmaları ihtiva etmekteydi
  Dev Satürn-5 füzeleri ile Apollo  araçlarından Apollo-9, 3 Mart 1969 tarihinde fırlatıldı  Bu uçuş  esnasında aya iniş için kullanılacak olan "Örümcek" isimli bir ek kısım  ilave edildi  Bununla, ay yörüngesinde uzay aracından ayrılarak ayrı bir  yörüngede yol aldırıp tekrar araçla birleşme denemeleri yapıldı  Yine  bu uçuşta Örümcek'te bulunan iki astronot Apollo'dan ayrıldıktan sonra  Örümcek'ten dışarı çıkarak boşlukta yürüdüler  Böylece Örümcek'ten  dışarı çıkıp tekrar içeri girme denemesi yapılmış oldu  Bu, aya seyahat  için hazırlanmış proğramın denemesi olup, bir gemiden küçük bir sandalla  sahile çıkılmasını andırıyordu  Apollo-10 aracı da Apollo-9'da yapılan  denemelerin hemen hemen aynı olan denemeleri ay yüzeyine daha yakın bir  mesafede yaptı  Apollo-10 deneylerinin tek farkı, ay çekiminin daha  şiddetli etkisinde bulunmasıydı  Bu aya seyahat için son denemenin  yapıldığı bir uçuş oluyordu  Apollo-10'un uçuşu 18 Mayıs 1969'da  başlayıp 26 Mayıs l969 günü Pasifik Okyanusu'nda son buldu  
 
  Apollo 16'nın Ay Örümceği
 
 Doğrudan Yükseliş: Bu plana göre uzay gemisi doğrudan Ay’a  fırlatılacaktı ve tüm uzay aracının yapacağı tek iş Ay’a önce inip sonra  kalkmak olacaktı
  Bu işlem için dönemin en güçlü roketi Nova[kaynak belirtilmeli] roketinden daha güçlü bir rokete gereksinim vardı  Dünya Yörüngesinde Buluşma: Bu plan; biri uzay gemisini, öteki de yakıtı barındıran iki Saturn V  roketinin fırlatma işlemini gerektiriyordu
  Uzay gemisi Dünya  yörüngesine yerleşecek ve yeterli yakıtla doldurularak Ay’a gidip  gelecekti  Yeniden tüm uzay aracı Ay yüzeyine oturacaktı  
  Apollo 11'den Dünya
 
 Ay Yüzeyinde Buluşma: Bu plan ise, biri itici yakıtı taşıyan  ve Ay’a iniş yapacak olan insansız araç ile onu bir süre sonra izleyecek  olan insanlı iki uzay gemisinden oluşuyordu
  İtici yakıt, insanlı araç  Dünya’ya dönmeden insansız araçtan insanlı araca aktarılacaktı  
  Apollo A-101 (Saturn-Apollo 6)fırlatma öncesi
 
 Ay Yörüngesinde Buluşma: Bu plan seçilen plan olmuştur
  Plana göre uzay aracı Komuta Modülü, Hizmet Modülü ve Ay Örümceği'nden  oluşuyordu  Komuta Modülü ve Hizmet Modülü üç astronotun 5 günlük Ay  yolculuğu için gerekli yaşamsal sistemleri ve araç atmosfere geri  dönerken gerekecek olan ısı kalkanını barındırıyordu  Ay Örümceği, ana  parçadan Ay yörüngesinde ayrılacak ve iki astronotu Ay yüzeyine iniş  için taşıyacaktı  En sonda da Komuta Modülü ile Hizmet Modülü dönecekti  Atmosfere girerken Hizmet Modülü de terk edilecek ve böylelikle  Dünya'ya geri dönen tek parça Komuta Modülü olacaktı  Tüm planları birbiriyle karşılaştırdığımızda Ay Yörüngesinde Buluşma  planı uzay aracının yalnızca ufak bir bölümünün Ay’a inişi nedeniyle  geri dönüş yolculuğu için fırlatılması gereken kütleyi en aza  indiriyordu
  Geri fırlatılacak kütle, iniş motoru ve iniş vitesinin de  Ay yüzeyinde bırakılmasıyla daha da aza indirgenmiştir  Projenin  uygulanışı boyunca elde edilen birçok başarıya karşın 2 büyük  başarısızlık yaşandı  İlki Apollo 1’in fırlatılış provası sırasında 3  astronotun(Virgil Grissom, Edward Higgins White ve Roger Chaffee)  ölümü, ikincisi ise Apollo 13’ün patlama geçirmesiydi  Bu felaket proje  mühendislerinin, uçuş denetçilerinin ve ekip üyelerinin çabaları  sayesinde astronotlara bir şey olmadan atlatıldı  İlk önemli adım 21 Aralık 1968'de fırlatılan Apollo 8'in Ay'ın  yörüngesine oturtulması ve Ay çevresinde 10 kez dönmesiyle atıldı
  3  Mart 1969'da Apollo 9 ile Ay'a inmede kullanılacak Ay Örümceği denendi  Apollo'nun ana gövdesinden bir tünelle Ay Örümceği'ne geçilerek ilk kez  araç dışına çıkmadan bir araçtan diğerine aktarma yapıldı  
 
  Apollo 11 Projesi ile Ay'a ayak basan ikinci insan olan Buzz Aldrin uydunun yüzeyinde Amerika Birleşik Devletleri bayrağını selamlarken
  
 Aya  ilk ayak basma: Takvimler 16 Temmuz 1969'u, saatler Türkiye saati ile  15
  32'yi gösteriyordu  Amerika Birleşik Devletlerinin Florida  eyaletindeki Cape Kennedy Uzay Üssünde 39-A numaralı rampada toplam  yüksekliği 111 m olan Satürn-5 füzesi, üzerinde Apollo-11 dev uzay  aracı, içerisinde astronotlar Neil Armstrong, Edwin Aldrin, Michael  Collins'la birlikte ayı fethetmek için çıkacakları yolculuğa başlamadan  yapılan geriye sayma işleminin sonundaydı  "5,4,3,2,1,0 Ateş!" komutu  üzerine korkunç bir patlamayla çalışmaya başlayan, toplam itme gücü  34  000 kg olan beş motor bir alev bulutu içerisinde Apollo-11'i  havalandırıyordu  
 Yeni bir çağ açmak için hareket eden Satürn-5,  üzerinde Apollo-11 aracı, 111 m yüksekliğinde ve 3100 ton ağırlığında  tam manasıyla dev bir araçtı
  Burada Satürn-5 itici güç vazifesini  görecekti  Asıl aya gidecek olan araç Apollo-11'di  Füze ve araç (Satürn  ve Apollo)toplam sekiz kısımdan müteşekkil olup, bu kısımların en üstte  bulunanı "Kurtarma bölümü" olup, kalkış esnasında meydana gelmesi  muhtemel olan kazalara karşı astronotların hayatını kurtaracak olan  bölümdü  Yukarıdan aşağıya sırasıyla; kurtarma bölümü, komuta modülü,  hizmet modülü, ay modülü, kalan dört kısım ise aracı ay yoluna  yöneltecek olan füzenin kısımlarıdır  
 Komuta modülü:Astronotların  seyahat süresince bulundukları bölümdür
  Aracın ana merkezidir  Aracın  idaresi, astronotların oturma, istirahat, çalışma ve yemek gibi işlerin  yapıldığı ana bölümdür  
 Hizmet modülü:Uzayda araca manevra ve  hizmet desteği temini vazifesini gören bölümdür
  Elektrik enerjisi, hava  ve basınç teminini bu bölüm sağlar  
 Ay modülü:  Daha önceki  uçuşlarda "Örümcek", bu uçuşta ise ABD'nin sembolü olan kartala izafeten  "Kartal" adı verilen bu bölüm, astronotlardan ikisini alıp ay yüzeyine  indirecek, daha sonra buradan havalanarak tekrar araçla birleşecek  (kenetlenecek) yani bir nevi sandal vazifesi görecek olan kısımdır
  Kalan dört kısım, yakıt tankları ve aracı aya götürecek motorların  bulunduğu bölümlerdir  
 Ateş komutu ile saniyede 13
  600 kg yakıt  kullanan beş motor, 10 saniyede 136  000 kg yakıt harcamak suretiyle  kendi boyu kadar (111 m) yükselebildi  Her an ağırlığı ve yerçekiminin  azalması ve gerekse yakıt harcaması sebebiyle araç hızlandı  İtiş gücü  azalmadığı için çok kısa bir zamanda ses hızını aşan araç,  fırlatılışından 2,5 dakika sonra saatte 8500 km hıza ve 64 km yüksekliğe  erişti  Bu anda birinci kademedeki yakıt ve kademenin (kısmın) vazifesi  bitmişti  Toplam füze ağırlığının 3/4'ünü teşkil eden bu kısım atılarak  hemen sonra itme gücü toplam 500  000 kg olan beş motorlu ikinci kısım  ateşlendi  Araç 96 km yüksekliğe eriştiğinde emniyet için bulunan en  üstteki kurtarma bölümü de atıldı  Birinci kademeden biraz daha uzun bir  zaman çalışan ikinci kademe, aracı saatte 24  000 km hıza ve 183 km  yüksekliğe eriştirdiği zaman, yakıtı ve vazifesi bittiğinden yeryüzüne  inmek için araçtan ayrılırken, üçüncü kademenin motorlarından sadece bir  tanesi, yer çekimi etkisinden kurtulan aracı, 2 dakika 45 saniye  çalışmak suretiyle dünya çevresindeki yörüngesine oturmasını sağladı  Üçüncü kademenin yakıtı ve vazifesi bitmediği için atılmamıştı  Şimdi  aracın hızı saatte 28  000 km ve yerden yüksekliği 185 km idi  Dünya  etrafında yörüngede dönmekteydi  Artık astronotlar rahatça yerlerinden  kalkabilirler, aracın kontrollerini yapabilirlerdi  Aracın  ateşlenmesinden bu ana kadar tam 12 dakika geçti  Apollo-11'in uzaya  atılışını seyretmeye gelen topluluk henüz dağılmadan araç dünya  çevresindeki yörüngesine oturmuş bulunuyordu  Apollo-11'in astronotları,  dünya çevresindeki yörüngede iki tur atarken aracın son kontrolleriyle  birlikte, aya doğru hareketin son hazırlıklarını da yaptılar ve  dünyadaki kontrol merkezine bilgi verdiler  Kalkıştan tam bir saat sonra  Satürn'ün son motoru astronotlar tarafından ateşlenerek aya doğru araç  yön değiştirdi  Saatte 40  000 km hızla aya doğru yöneldi  
 Araç  aya doğru ilerlerken yapılması gereken bir iş de komuta modülü ile  Kartal'ı (Ay modülü) burun buruna getirmekti
  Fırlatıştaki sıra ise,  komuta modülü, hizmet modülü ve ay modülü (Kartal)idi  Astronotların  bulundukları komuta modülünden ay modülüne geçmelerinin kolay olması  için, ay modülünü astronot Collins araçtan ayırarak, modüle ait  motorlardan bir kısmını ateşlemek suretiyle bir manevra yaptırıp, komuta  modülü ile burun buruna kenetlenmesini temin etti  Bundan sonra artık  Satürn-5 füzesi yapacağı vazifelerini bitirmiştir  Ama ne yazık ki  yaptığı vazifenin mutluluğunu uzay boşluğunda terkedilmiş olarak tek  başına yaşayıp gitmeye mahkum olmakla tatmıştır  Saatte 40  000 km hızla  dünya yörüngesinden ayrılan araç gitgide yerçekimi etkisiyle hız kaybına  uğradı  Dünyadan 320  000 km uzakta, hız saatte 3400 kilometreye düştü  Ayın çekim alanına girildiğinde ise hızı gitgide artarak ay yörüngesinde  saatte 10  000 kilometreye erişti  Hız azaltılarak ay etrafında ve aydan  112 km yükseklikte, önce elips sonra dairesel bir yörüngeye girdi  Ay  yörüngesine girdikten sonra gerekli kontrollar yapıldı ve astronotlardan  Neil Armstrong ve Edwin Aldrin ay modülüne geçtiler  Michael Collins  ise komuta modülünde kaldı  Aya ayak basmadan önce birçok araştırma,  kontrol ve istirahattan sonra astronotlar aya inmek için hazırlandılar  Bundan sonra ay modülü araçtan ayrıldı, fren vazifesi gören motorları  çalıştırarak önceden tespit edilen bölgeye 21 Temmuz 1969'da yumuşak  iniş yaptı  Atıldıktan 4 gün sonra 16 tonluk örümcek şeklindeki araçla  aya inerlerken iki astronot telsizle insanlara şu mesajı  gönderdiler:"Kim olursanız olunuz, nerede bulunursanız bulununuz  Şu  andaki işimizi düşünerek, kendi adetlerinize göre bizim için Allah'a dua  ediniz  " 
 Örümcek ile ay yüzeyine yumuşak iniş yaptıktan sonra  bir müddet aracın kontrollerini yaptılar
  Sonra istirahate çekilen  astronotlardan ilk olarak Neil Armstrong ay yüzeyine indi  Aya insanın  ilk ayak basması ile ay fethi gerçekleşiyor ve tarihçiler bu günü yeni  bir çağın (uzayçağının) başlangıcı olarak kabul ediyorlardı  Neil  Armstrong'un ay yüzeyine inmesinden bir müddet sonra Edwin Aldrin ay  yüzeyine inen ikinci insan oluyordu  Ayda toplam 21  5 saat kalan  astronotlar bunun 2 saat 13 dakikasını ay yüzeyinde, kalanını ise  Örümcek'te geçirdiler  Ay yüzeyine çeşitli cihazlar, plaket ve bayrak  yerleştirdiler  Ay yüzeyi taş ve kumluk idi  Buradan 25 kg tutan taş  parçaları getirdiler  
 Havalandıktan sonra ay çevresindeki bir  yörüngede bekleyen komuta ve hizmet modülüyle birleşerek astronotlar  komuta modülüne geçtiler
  Artık Örümcek'in işi bittiğinden uzay  boşluğuna bırakıldı  Mevcut motorlar ateşlenerek Apollo-11 dünyaya  dönmek için gerekli olan rotaya girdi  Dünya yörüngesine girmeden hizmet  modülünü de fırlatan Apollo-11'in astronotları, komuta modülü ile  birlikte atmosfere 5,4° ila 7,5°'lik açılar arasında girerek bir müddet  ilerlediler  Atmosferdeki sürtünme sebebiyle aracın sıcaklığı çok fazla  arttı  Bu sıcaklıktan korunmak için komuta modülündeki ısı kalkanı  yerden 7000 m yükseklikte atılarak akabinde küçük paraşütler açıldı  3000 m yükseklikte ise ana paraşütler açılarak fırlatılmasında 111 m  yükseklikte ve 3000 ton ağırlıkta olan araç 3 m boyunda ve 5500 kg  ağırlıkta olarak saatte 50 km hızla Pasifik (Büyük)Okyanusa indi  Astronotlar civarda bekleyen görevli kişiler tarafından kurtarıldı;  muhtemel bir hastalığa ve mikrop kapmış olma ihtimaline karşı  karantinaya alındı  
 Aya ilk ayak basılmasından sonra Apollo-12  projesi ile astronotlar Charles Conrad, Richard Gordon ve Alan Bean aya  giden ikinci grup oluyorlardı
  19 Kasım 1969'da yola çıkan astronotlar,  ay yüzeyine daha önce insansız olarak inen "Surveyor-3" aracının yanına  gittiler  Astronotlardan Charles Conrad ve Alan Bean aya indiler  Pekçok  taş ve kum nümuneleri getirdiler  Astronotlardan Alan Bean  hatıralarında şöyle anlatıyor: "İnsan uzayda uçarken pek az kimseye  nasib olan bir fırsat elde ediyor  Ufkunu genişletmek arzusu  Gerçekten,  bu yolculuktan sonra içimde insanları, Allah'ı, kainatı ve bunların  arasındaki ilişkileri daha iyi öğrenmek, anlamak arzusu doğdu  " 
 Aya  seyahat programlarından aksayan ve ay yüzeyine inişi gerçekleştiremeyen  tek proje Apollo-13'tür
  1970 Nisan'ında fırlatılan Apollo-13 de ay  yolunda meydana gelen bir elektrik arızası sebebiyle astronotlar ay  yüzeyine inemediler, ancak ay çevresinde bir yörüngede bulunduktan sonra  tekrar dünyaya döndüler  
 31 Ocak 1971'de fırlatılan Apollo-14  ile aya giden astronotlar A
  Shepard, E  Mitchell ve S  Roosa idi  Aya  inen astronotlar Shepard ile Mitchell beraberlerinde götürdükleri bir el  arabası ile malzemeler taşıyarak bazı cihazlar tesis ettiler  
 Rusların  6 Haziran 1971 günü fezaya gönderdikleri Soyuz-11 uzay cihazı,  felaketle ve yüz karası ile neticelendi
  30 Haziranda dünyaya dönen  kapsülün içindeki üç astronot ölmüştü  
 26 Temmuz 1971'de  fırlatılan Apollo-15, ay yolculuğunda pekçok hususiyetler ihtiva eden  bir programdır
  Bu yolculukta, hazırlanan bir ay arabası ile  astronotlardan David Scolt ve James İrwin, ay yüzeyinde evvelki  seyahatlere nisbeten daha uzak mesafelere seyahat edebildiler  Birçok  cihaz tesis eden, pekçok araştırma ve denemede bulunan astronotlar, ayın  teferruatlı bir haritasını hazırladılar  Ayrıca da sun'i bir uyduyu  Apollo aracından fırlatarak ay yörüngesine yerleştirdiler  
 16  Nisan 1972'de fırlatılan Apollo-16 ile aya seyahat eden astronotlardan  John Young ve Charles Duke bir başka ay arabası ile ay üzerinde  dolaştılar
  Pekçok deney ve araştırmalarda bulunan astronotlar bazı  cihazlar yerleştirerek daha sonra dünyaya döndüler  
 Aya son  seyahat 1972 senesinin sonlarında gerçekleşti
  Apollo-17 ile yapılan bu  seyahat, ay araştırmalarının şimdilik sonu olmaktadır  İlerde yıldızlara  yapılacak seyahatler için düşünülen projelerde ay bir üs olarak  kullanılacaktır  Aya toplam 6 uçuş yapıldı ve 12 astronot ay yüzeyine  indiler  Toplam 6 tane jeofizik gözlemevi kuran astronotlar, 360 kg  ağırlığında kaya ve diğer maddeleri dünyaya getirdiler   |