09-26-2012
|
#5
|
Şengül Şirin
|
iki askılı Cayroskoplar/ gemiler için dengeleyici

İKİ ASKILI CAYROSKOPLAR
Şekilde görüldüğü gibi iki askılı bir cayroskopla gerçekleştirilen aşağıdaki benzetimli ( simülasyon ) deneyler ,birçok önemli uygulamanın temelini oluşturur
Rotor döner durumdayken ve dönme ekseni yatay düzlem üzerindeyken,cayroskop çerçevesi tabanından yatay düzlemde çevrilirse,cayroskop eylemsizliğinden kaynanlanan belirli bir direncin oluştuğu duyumsanır Aynı zamanda dönme ekseni düşey düzlemde yalpalamaya başlar ve bu yalpalama dönme ekseni düşey konuma gelene ve tüm cayroskop eylemsizliği yok olana kadar sürer Aynı deney bir kez daha yinelenirse,ama bu kez çerçeve tabanı yatay düzlemde döndürülürken bir yanda da rotor milinin kardan halkaya bağlandığı uç bölümüne kuvvet uygulanarak dönme ekseninin yalpalama hareketi durdurulursa elin döndürme hareketine karşı cayroskop eylemsizliğinden kaynaklanan direnç ortadan kalkar Aslında,yalpalama süreci tersine çevrilmiş olur Daha sonra rotor milinin ucuna uygulanan bir düşey kuvvet,çerçeve tabanının da elin döndürme hareketiyle aynı hızda ve aynı doğrultuda yalpalamasına yol açan bir moment yaratır Taban ne kadar hızlı döndürülürse,yalpalamayı durdurmak için mile uygulanması gereken kuvvet de o kadar büyük olur Bu deneyden iki önemli sonuç çıkarılabilir
1- Tabanının dönme hareketine karşı direnç ,ancak ve ancak dönme ekseninin yalpalaması durumunda oluşur
2- Yalpalamayı durdurmak için gereken kuvvet,tabanın dönme hızıyla doğru orantılıdır Bu kuvvet bir yay düzeniyle uygulanabilir ve böylece cayroskopun ,açıklığın ( kuzey ya da güney kutup doğrultusundan açısal uzaklık) değişim hızını,ölçmesi sağlanır Bu tür cayrometrelerden uçaklarda ve gemilerde "dönme hızı göstergesi" olarak yararlanılır
Cayroskopun dönme ekseni,başkıç hattına dik açı yapacak biçimde yerleştirilir ve yatma hızı bu hatta göre ölçülür
Bu tür cayroskoplara "yer" değiştirme cayroskoplarından ayırt edilmeleri amacıyla hız cayroskopları denir Bir hız cayroskopunun,gerçekleştireceği ölçüme temel aldığı duyarlı ya da girdi ekseni ,dönme eksenine diktir buna karşılık bir yer değiştirme cayroskopunda dönme ekseni,duyarlı ya da girdi ekseniyle aynı doğrultudadır Bu nedenle,bir kuzey hız cayroskopu ile bir kuzey yerdeğiştirme cayroskopu ile bir kuzey yerdeğiştirme cayroskopu bir arada kullanıldığında ,bunların dönme eksenleri birbirine dik açı yapacak biçimde yerleştirilir
GEMİLER İÇİN DENGELEYİCİ
Gemilerde yalpalamayı giderici temel düzenekler,sualtı kanatçıkları ile cayroskoplardır Gemi gövdesinden dışarı doğru uzanan kanatçıklar,geminin ileri hareketiyle ters yönlere yatacak biçimde düzenlenmiştir Bu nedenle ,doğru biçimde çalıştırıldıklarında,bu kanatçıklar geminin sağa sola yatmasını engelleyerek yalpalamayı giderirler Cayroskoplar,düşey açısal uzanımı ve yalpalama hızını belirleyerek,kanatçıkların buna göre çalışmasını sağlar
Kaynak AnaBritannica cilt 7 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|