09-13-2012
|
#18
|
Şengül Şirin
|
doğu asya gösteri sanatları, doğu asya gösteri sanatları kaynakları
GÖSTERİ SANATLARI

Doğu Asya geleneğinde gösteri sanatları edebiyattan ayrı tutulur Şiir söylenerek dans edilmesine ,mazum oyunlar yazılmasına ve klasik şiirlere sık sık gönderme yapılmasına karşın uzun zaman bu metinler yazılı olarak saklanmaya değer görülmemiştir Yazılı edebiyatın İÖ 1400'e değin uzandığı Çin'de ilk oyun metni 13 yüzyılda yazıya geçirilmiştir japonya"da da ilk eksizsiz Kabuki oyunu metni,bu türün başlangıcından 150 yıl kadar sonraki bir tarihten kalmadır Oyun yazarları genellikle şair,romancı ve eleştirmenlerin saygınlığına erişememiş ,ama aralarındaki bu ayrım gösteri sanatlarının ( Hint Sanskrit tiyatrosunun tersine ) edebiyatın boyunduruğunda kalmasını engellemiştir Müzikse Doğu Asya dans ve tiyatrosunun neredeyse ayrılmaz parçasıdır Konfüçyüz felsefesine göre toplumsal uyum,ılımlılığa yol açan müzik ve dansla sağlanabilir Doğu Asya"da dansın dramatik olan ve olmayan biçimlerine rastlanırken dans öğeleri bütün geleneksel tiyatro türlerinde görülür Çok ender olmakla birlikte müziksiz oyun örnekleri de vardır Günümüzde sürdürülen dans ve tiyatro biçimleri maskesiz danslar ( halk ve sanat dansları) ,maskeli danslar ( Kore"de halk dansları,Japonya"da bugaku ve halk dansları) maskeli dans oyunları ( Japonya"da No tiyatrosu,Kore"de sande),danslı geçitler ( Japonya"da gyodo),danslı operalar ( Pekin Operasıve Çin operasının öteki biçimleri) kukla tiyatrosu ( Kore"de khoktugaksi,Japonya'da bunraku) gölge oyunları (yalnızca Çin"de) konuşmaya dayalı geleneksel müzik ve dans içeren oyunlar (Japonya"da Kabuki tiyatrosu)konuşmaya dayalı danslı oyunlar (Japonya"da kyogen) ve her üç ülkeye de 19 yüzyılda giren,Batı türü,konuşmaya dayalı oyunlardı

Doğu Asya gösteri sanatların kaynakları çeşitlidir Orta Asya kökenli el kuklası oynatma sanatının günümüzden en az 2 bin yıl önce Çin"e ulaştığı sanılır Gene bu sıralardan başlamak üzere yaklaşık 700 yıl boyuca Kogurya Krallığında Orta Asya ,Çin,Mançurya ve Kore kökenli saray müziği ve dansına rastlanır Bunlar 7 yüzyılda Nara sarayına ulaşmış,Çin ve Kore"de yok olduktan sonra bugaku adıyla Japonyada sürmüştür Gene 7 yüzyılda japonya"ya ulaşan bir başka dansın ( gigaku,Kore"de Kiak) maskelerindeyse Hint etkisi açıktır Ama kaynağına ve başlangıçtaki etkisinin gücüne bağlı olmaksızın yabıncı kültür öğeleri Çin,Kore ve Japonya'da ulusallaştırılmıştır (Örneğin her üç ülkede Buda heykelleri yapılmakla birlikte Hint gösteri sanıtlarına beden duruşları aracılığıyla yansıyan resim ve heykel sanatlarının etkisine Doğu Asya dans ve oyunlarında rastlanmaz ) Böylelikle ortaya çıkan yerel üsluplar özellikle Kabuki ve bunraku gibi popüler sanatlarda egemendir
Doğu Asya gösteri sanatlarının temelinde yatan stilize etme ve simgeleme eğilimi gibi,müzik,dans ve tiyatro arasındaki geleneksel bağ da Batı'nın gerçekçi tiyatro anlayışının bu ülkelere ulaşmasıyla büyük sarsıntıya uğramıştır Geleneksel ve Batılı gösteri sanatları arasında 19 yüzyılda ortaya çıkan çatışma günümüzde de giderilmiş değildir
Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|
|