09-13-2012
|
#17
|
Şengül Şirin
|
çağdaş dönem
ÇAĞDAŞ DÖNEM
Çağdaş dönem,Tokugava döneminin sonlarına değin izlenen yalnızlık politikası Meici döneminde (1868-1912) yerini serbest ticarete bıraktı İlk ticaret antlaşması 1858"de ABD"yle imzalanmıştır Meici restorasyonu dış ticaretle birlikte Batı kültürünün etkisini de artırdı Batı mimarlığı ve resmi,özellikle de Fransız akademik üslubu Japon üsluplarının gerilemesine neden oldu 1875'te alçı heykel tekniğini öğretmesi için çağrılan Vincenzo Ragusa,Kobu Yüksekokulu öğretim kadrosundaki birçok İtalyandan biriydi Bu dönemde geleneksel etkileri ağırlıkla sürdüren ahşap oyma heykellerde bile gerçekçi Batı üslubunun etkileri görüldü Tokyo İmparatorluk Üneversite'sinde felsefe dersleri veren ABD'li Ernest Fenollasa ,Okakura Kakuzo'yla birlikte geleneksel Japon sanatlarını koruma çağrısında bulundu Çin ( 1894-95) ve Rusya (1904-05) karşısında kazanılan zaferlerden sonra güçlenen milliyetçi eğilimler de resimde Japon üslubunun canlanmasına yol açtı
1907'de başlatılan Eğitim Bakanlığı yıllık sanat sergilerinin yetersiz kaldığ görülünce,I Dünya Savaşından sonra " Teikoku Bicutsu-in " adlı yeni yıllık sergiler düzenlendi Taişo dönemi (1912-25) sanatının belirgin özelliği hükümet sergilerinin akademik yaklaşımı ile buna karşı çıkan çeşitli gruplar arasındaki çekişmeydi Akademik yaklaşıma karşı çıkan Nippon Bicutsu-in gibi grupların Japon resminde üslup yenileme hareketi ,eski Japon resminin teknik özellikleriyle Batı resminin mantık ve kompozisyon anlayışını birleştiriyordu Dadacılık,kübizm ve dışavurumculuk gibi akımlar bu dönemde ülkeye girmekle birlikte ,Avrupa va Amerika sanatının asıl etkisi,izleyen Şova döneminde görüldü 1937"deki Çin-Japon çatışması ve II Dünya Savaşı sırasında hükümetin Batı karşıtı bir politika izlemesi Batılı sanat üsluplarında bir gerilemeye yol açtı Nippon Bicutsu-in üyeleri tarihsel Japon resmi geleneğini yeniden yorumlayarak canlandırdılarsa da ,savaş döneminde geleneksel sanatlarda da bir durgunluk görüldü Dönemin en önemli gelişmelerinden biri el sanatları ürünlerinin de resmi sergilere kabul edilmeye başlamasıydı Savaş sonrasında Avrupa ve ABD'nin etkisiyle Japon sanatında şiddetli bir çalkalanma yaşandı Özellikle mimarlıkta Batı etkisinde uluslararası önem taşıyan yapılar gerçekleştirildi Yapıtları hükümet sergilerinde yer alan ustaların ya da Nippon Bicutsuin üyeleri gibi Japon üslubunda çalışan sanatçıların da yeni yeni bir olgunluğa eriştiği görüldü
Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|
|