09-12-2012
|
#13
|
Şengül Şirin
|
Asuka dönemi ( 552-645) , Nara Dönemi ( 645-794)
ASUKA DÖNEMİ

Asuka dönemi ( 552-645) Yerel Şinto dininin yaygın olduğu Japonya"da Budacı"lığın resmen 538-552 arasında girdiği kabul edilir İlk Japon Buda heykeli 538"de Kuratsukuribe Tasuna tarafından İmparator Yomei için yapıldı 588"de Asuka"da yapımına başlanan Hoko-ci de ilk büyük Budacı tapınağıydı Tapınakların ana binasında Budacılığın hangi mezhebi için yapıldığını gösteren heykeller bulunurdu Bunların günümüze ulaşan en eski örneği Horyuci"deki tunç Şaka üçlüsüdür Kuratsukuri Tori sağında ve solunda iki bodhisattva ve Buddha Şakyamuni"den oluşan bu heykeller grubuyla dönemin üslubunu belirledi Birkaç örnek dışında ,Nara dönemine değin en azından yüz ifadelerinde ve giysi kıvrımlarında Tori üslubuna bağlı kalındı Resim ve dekoratif sanatlarda ise göçmen ustaların etkisiyle Çin ve Kore sanatına benzeyen yapıtlar ortaya çıktı
NARA DÖNEMİ (645-794)
Nara Dönemi ( 645-794) Çin örnek alınarak yönetimde köklü değişikliklerin yapıldığı Nara döneminin başında imparatorlar gene Asuka"da oturuyordu 694"te kurulan başkent Fucivara ( bugün Kaşihara ) tümüyle Tang başkenti Chang"an örneğine göre yapılmıştı Budacılık ulusal din haline geldi Tapınaklar "aile" tapınağı olmaktan çıktı imparatorun desteğiyle gerçekleştirilen ulusal projelere dönüştü Erken Nara dönemi (645-724)resim ve heykelleri de etkileyici ve Tang döneminin başlarındaki Budacı sanatını çağrıştıran bir üslupta yapılmıştı Horyu-ci"de 1949"daki yangından kurtulan 20 kadar küçük duvar resmi ve yanan resimlerin fotoğrafları Erken Nara resmi konusunda bilgi verir Birkaç büyük boy heykel örneğinden başka çok sayıda da tunç ve kil heykelcik günümüze ulaşmıştır Bunların ve dönemin metal işçiliğinin en güzel örnekleri gene Horyu-ci"nin Taçibana tapınak yapısındadır
Çin modelinin yerleştiğini gören Fucivara "daki imparator ve çevresi ,merkezi yönetimi daha da güçlendirmek için başkenti Nara"ya ( Heico) taşıdılar (710) Nara da Chang"an örnek alınarak kuruldu saray ithal ya da taklit Çin eşyasıyla döşendi imparatorun kişisel ya da resmi kullanımı için neredeyse bir sanat hazinesi oluşturuldu İmparatorluk hazinesinin saklandığı Todai-ci Şosoin"deki yaklaşık 9 bin parça eşya arasında ,Nara döneminin sonlarındaki (724-794) saray yaşamını çok iyi yansıtan yapıtlar da yer alır En güzel parçaların çoğu da Silla ya da Tang yapımıdır
Yeni başkentte imparatorun koruması altında gelişen Budacı sanatın en önemli örneklerinden biri Yakuşi-ci"deki üçlü heykel grubudur Oturan Yakuşi"yle ( Bhaishacyaguru) ayaktaki Nikko ( Suryaprabha) ve Gakko ( Çandraprabha) heykellerinden oluşan bu yapıtta Nara dönemi Budacı heykel üslubu kusursuzlaşmıştı İmparatorun emriyle ülkenin bütün illerinde kurulan tapınakların en görkemlisi Todai-ci ise,Budacılığın ulusal din ve egemen sanat olarak ulaştığı düzeyi gösteriyordu Tapınaktaki resimlerle parlak tunçtan ve kanşitsu ( kuru lake) tekniğiyle yapılmış heykeller yapı kadar görkemli ve incelikliydi Bu dönemden günümüze kalan bir başka önemli tapınak gene Nara"daki Toşodaici"dir Tapınağın kurucusu,753"te Japonya"ya gelen Çinli keşiş Gancin"di ( jİANZHEN)
Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|