Yalnız Mesajı Göster

Asuka dönemi ( 552-645) , Nara Dönemi ( 645-794)

Eski 09-12-2012   #13
Şengül Şirin
Varsayılan

Asuka dönemi ( 552-645) , Nara Dönemi ( 645-794)




ASUKA DÖNEMİ







Asuka dönemi ( 552-645)Yerel Şinto dininin yaygın olduğu Japonya"da Budacı"lığın resmen 538-552 arasında girdiği kabul edilirİlk Japon Buda heykeli 538"de Kuratsukuribe Tasuna tarafından İmparator Yomei için yapıldı588"de Asuka"da yapımına başlanan Hoko-ci de ilk büyük Budacı tapınağıydıTapınakların ana binasında Budacılığın hangi mezhebi için yapıldığını gösteren heykeller bulunurduBunların günümüze ulaşan en eski örneği Horyuci"deki tunç Şaka üçlüsüdürKuratsukuri Tori sağında ve solunda iki bodhisattva ve Buddha Şakyamuni"den oluşan bu heykeller grubuyla dönemin üslubunu belirlediBirkaç örnek dışında ,Nara dönemine değin en azından yüz ifadelerinde ve giysi kıvrımlarında Tori üslubuna bağlı kalındıResim ve dekoratif sanatlarda ise göçmen ustaların etkisiyle Çin ve Kore sanatına benzeyen yapıtlar ortaya çıktı


NARA DÖNEMİ (645-794)

Nara Dönemi ( 645-794)Çin örnek alınarak yönetimde köklü değişikliklerin yapıldığı Nara döneminin başında imparatorlar gene Asuka"da oturuyordu694"te kurulan başkent Fucivara ( bugün Kaşihara ) tümüyle Tang başkenti Chang"an örneğine göre yapılmıştıBudacılık ulusal din haline geldiTapınaklar "aile" tapınağı olmaktan çıktıimparatorun desteğiyle gerçekleştirilen ulusal projelere dönüştüErken Nara dönemi (645-724)resim ve heykelleri de etkileyici ve Tang döneminin başlarındaki Budacı sanatını çağrıştıran bir üslupta yapılmıştıHoryu-ci"de 1949"daki yangından kurtulan 20 kadar küçük duvar resmi ve yanan resimlerin fotoğrafları Erken Nara resmi konusunda bilgi verirBirkaç büyük boy heykel örneğinden başka çok sayıda da tunç ve kil heykelcik günümüze ulaşmıştırBunların ve dönemin metal işçiliğinin en güzel örnekleri gene Horyu-ci"nin Taçibana tapınak yapısındadır

Çin modelinin yerleştiğini gören Fucivara "daki imparator ve çevresi ,merkezi yönetimi daha da güçlendirmek için başkenti Nara"ya ( Heico) taşıdılar(710)Nara da Chang"an örnek alınarak kuruldusaray ithal ya da taklit Çin eşyasıyla döşendiimparatorun kişisel ya da resmi kullanımı için neredeyse bir sanat hazinesi oluşturulduİmparatorluk hazinesinin saklandığı Todai-ci Şosoin"deki yaklaşık 9 bin parça eşya arasında ,Nara döneminin sonlarındaki (724-794) saray yaşamını çok iyi yansıtan yapıtlar da yer alırEn güzel parçaların çoğu da Silla ya da Tang yapımıdır

Yeni başkentte imparatorun koruması altında gelişen Budacı sanatın en önemli örneklerinden biri Yakuşi-ci"deki üçlü heykel grubudurOturan Yakuşi"yle ( Bhaishacyaguru) ayaktaki Nikko ( Suryaprabha) ve Gakko ( Çandraprabha) heykellerinden oluşan bu yapıtta Nara dönemi Budacı heykel üslubu kusursuzlaşmıştıİmparatorun emriyle ülkenin bütün illerinde kurulan tapınakların en görkemlisi Todai-ci ise,Budacılığın ulusal din ve egemen sanat olarak ulaştığı düzeyi gösteriyorduTapınaktaki resimlerle parlak tunçtan ve kanşitsu ( kuru lake) tekniğiyle yapılmış heykeller yapı kadar görkemli ve incelikliydiBu dönemden günümüze kalan bir başka önemli tapınak gene Nara"daki Toşodaici"dirTapınağın kurucusu,753"te Japonya"ya gelen Çinli keşiş Gancin"di( jİANZHEN)



Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsinet için derlenmiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla