09-11-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Excel'de Püf Noktalar Ve Pratik Bilgiler - Excel'de Püf Noktalar Pratik Kısa Yollar
'Bir tablodaki en büyük değeri belirlemek'
Kod:
Dim FindArea As Object Sub FindBig() 'Aranacak alanı belirlemek Set FindArea = Selection CurrentRegion 'Bu alandaki en büyük değeri bulmak FindArea Find(What:=Application Max(FindArea), After:=ActiveCell) Active End Sub
55-ÇALIŞMA SAATLERİ GRAFİĞİ:
Ofisimde çalışanların çalışma saatlerini bir grafikte görmek istiyorum Böylece kimin hangi saatte ulaşılabilir olduğunu anlayabileceğiz Çalışanların saatleri sık sık değişiyor bunun için her seferinde çizim yapmak zorlaşıyor Bu tür bir "dinamik" çalışma saati diyagramını Excel ile nasıl yaratabilirim?
Excel'in yatay çubuk grafiklerini kullanarak bunu başarabilirsiniz Önce çalışma saatlerini gösteren verileri Excel'e girmek gerekli Örnek verileri A1: D5 arasında bulabilirsiniz Daha sonra B2:C5 arasını seçili duruma getirin ve Biçim menüsünden Hücreler komutunu çalıştırın Ekran gelecek olan diyalog kutusunun Sayı bölümüne gelin Sol listeden Zaman sağ listeden de 13:30 seçimini yapın ve Tamam düğmesine basın
Zaman formatlarını tamamladıktan sonra yapacağınız tek şey grafiği oluşturmak ve formatlamak Önce A1:B5 ve D1: D5 hücrelerini seçili duruma getirin Bunu, fare ile A1:B5'i seçip daha sonra tuşuna basıp basılı tutarak D1: D5 arasını seçime ekleyerek başarabilirsiniz Seçimi yaptıktan sonra grafik sihirbazının düğmesine basın Bu sihirbaz adım adım grafiği oluşturmanıza yardımcı olacaktır 2 Adımdda Çubuk grafiklerini seçin Sihirbazın 3 Adımında 3 numaralı grafik tipini seçin 4 Adımda veri Serilerini "Sütunlarda", X ekseni ve Gösterge metni etiketlerini "ilk 1 sütun" olarak belirleyin
5 adımda gösterge ekleme seçeneğini kapatın Grafik başlığını "zaman çizelgesi" gibi bir şeyler yapın Bu adım bittiğinde Son düğmesine basın Grafik ekrana gelecektir Şimdi grafik ekranda görüldüğü gibi biraz "makyaja" tabi tutulacak Önce çubuk grafiklerin ilk parçalarının üzerine çift tıklayın Ekrana gelecek olan diyalog kutusunda Sınırı Hiçbiri, Alanı hiçbiri yapın ve tuşuna basın Çubukların birinci bölümü yok olacaktır Sıra, saat aralıklarını belirlemeye geldi Burada X ekseninin üzerine çift tıklayın Ekrana gelecek olan diyalog kutusunun Ölçek bölümüne gelin ve Ana birimi 0,16667 ve İm etiketlerini de "yüksek" yapın Tamam düğmesine basın
Son bir şey kaldı Grafiğin üzerine sağ fare düğmesi ile tıklayın Ekrana gelecek olan menüden Kılavuz çizgileri ekle komutunu çalıştırın Y değer eksenine birincil kılavuz çizgileri ekleyin İşte bitti
56-EXCEL'DE KILAVUZ ÇİZGİLERİ
Excel'deki ' Kılavuz Çizgileri' ni, fonu beyaz renk ile boyayarak yok ediyorum Izgarayı başka bir yöntemle kaldırmam mümkün mü?
HÜCRELERİN rahat takip edilmesini sağlayan kılavuz çizgileri (grid) bazen de ayak bağı olur Tablodaki kılavuz çizgileri kaldırmak için; Araçlar menüsündeki Seçenekler kısmına girin Görünüm tablosundaki Kılavuz Çizgi seçeneğine tıklayın Bu yöntemi kullanmak yerine size başka bir teklifimiz var: Kılavuz çizgileri kaldırmak için çok daha pratik ve uzun vadeli bir çözüm Ekranın üst tarafındaki ' Araç Çubuklarına' ekleyeceğimiz simge ile tek tıklama ile kılavuz çizgilerini yok edebilir ya da ekrana getirebilirsiniz Ekranın üst tarafındaki araç çubuklarından (toolbar) birinin üzerine farenin okunu getirip sağ tuşa tıklayın Çıkan menünün en altındaki ' özelleştir' seçeneğine tıklayın Kategorilerden ' formlar' ı seçin Sağ tarafta yer alan simgelerden üzerinde noktalar olanına tıklayın Pencerenin alt tarafında ' kılavuz çizgileri değiştirir' ta nımı çıkacaktır Simgeyi farenin sol tuşu ile tutarak üstteki araç çubuklarının sağ tarafındaki boş alana taşıyıp, bırakın Özelleştir penceresini kapatın Bundan böyle kılavuz çizgilerini kaldırmak veya koymak için bu simgeye tıklamanız yeterli olacaktır Aynı şekilde çok kullandığınız diğer özellikleri de benzer şekillerde araç çubuklarına ekleyebilirsiniz
57-TABLOLAR KULLANMA
Yazılarımda (Word'de) zaman zaman tablolar kullanmam gerekiyor Fakat bu tablolar biraz detaylı veya büyük olduğunda çalışmak çok zorlaşıyor, bilgisayar oldukça yavaşlayabiliyor Bu tür dezavantajları nasıl ortadan kaldırabilirim?
WORD'TE büyük ve komplike tablolar hazırlamak Excel'e göre zordur Onun için küçük tablolar dışında Excel'i kullanın Excel'de hazırladığınız bir tabloyu Word'ün içine de aktarabilirsiniz Kopyala ve yapıştır komutları bunun için yeterlidir
Size diğer bir tavsiyemiz de kullandığınız Word'ü terfi ettirip, en son sürümünü kullanmanızdır Ofis 97'nin Word'ü işinizi kolaylaştıracaktır
58-KÜÇÜK OFFICE PÜFLERİ
Eğer bir klasördeki birden fazla Office belgesini bir kerede açmak istiyorsanız Dosya Aç diyalog kutusunda dosya isimlerini görünce Ctrl tuşu ile isimlere tek tek tıklayın, isimler seçili duruma geleceklerdir Aç düğmesine basın, belgelerin hepsi sırayla açılacaklardır
Araç çubuklarındaki düğmeleri ALT tuşuna basıp basılı tutup düğmeyi fare ile sürükleyerek yeni araç çubuklarına taşıyabilirsiniz
Office programlarının çizim araç çubuğundan Elips veya Dikdörtgen şekillerini kullanırken tam bir daire veya tam bir kare yapmak istiyorsanız çizimi yaparken SHIFT tuşuna basın ve basılı tutun Kare veya dairenin ortadan başlayarak çizilmesini sağlamak için de CTRL + SHIFT tuşlarına basılı tutun
Soyadı standart olmayan dosyaları metin olarak kaydederken soyadının arkasına TXT eklenmesini engellemek için dosya adını "DENEME XXX" gibi olacak şekilde tırnak işaretlerinin arasına alın
Office belgelerindeki resim veya çizimleri en-boy oranın yamultmadan büyütmek veya küçültmek için boyutunu değiştirirken CTRL+SHIFT tuşlarına basılı tutun
Excel'de bir dizi hücreye tek bir isimle referans vermek için hücreleri seçili duruma getirin ve CTRL + F3 tuşlarına basın
Excel'de seçtiğiniz bir alanın grafiğini hızlıca görüntülemek için F11 tuşuna basın
Excel'de satırları hızlıca gizlemek için gizlenecek olan satırları seçin ve Ctrl+9 tuşlarına basın Sütunları gizlemek için de Ctrl+0 tuşlarını kullanın
59-MAKROLARI DÜĞMELERE DÖNÜŞTÜRMEK
Excel'de oluturduğum bir makro var Rakamları yazıya dönüştürüyor (12 ---> on iki gibi) Oluşturduğum makronun ismini hücreye yazdığımda makro çalışmıyor Makroyu çalıştırmak için her seferinde menüden Araçlar * Makro komutunu kullanmak zorunda kalıyorum Excel 5 0 Türkçe kullanıyorum Acaba Excel makrolarını daha hızlı çalıştırmak için bir yol var mı?
Evet var Hesap tablosu içinde bir düğme yaratıp, makronuzu bu oluşturacağınız bir düğmeye bağlayarak kolayca çalıştırabilirsiniz İşe önce düğme yaratarak başlamak lazım Bunun için (eğer aktif değilse) çizim araç çubuğunu görünür hale getirin Bu araç çubuğundaki düğme yaratma araç düğmesine basın Çalışma sayfasının uygun bir yerine girin ve sol fare düğmesine basıp basılı tutup sürükleyerek bir düğme çizin Sol fare düğmesinden elinizi çektiğinizde ekrana "Makro Ata" penceresi gelecektir Bu pencereden düğmeye atanacak olan makroyu belirleyin
60-SAYFALAR ARASINDA HIZLI GEÇİŞ
Excel kullanıyorum Bir çalışma kitabının içinde bazen on tane sayfa bulunabiliyor ve ben bir kontrol yapmak için sırayla birinci, üçüncü ve yedinci sayfalara bakmak zorundayım Sayfalar arasında geçiş yapmanın en kısa yolu nedir?
Bir Excel çalışma kitabının (workbook) içinde bir ton çalışma sayfası olabilir Ve değişik bilgileri değişik sayfalarda tutuyorsanız bu sayfalar arasında geçiş yapmak zaman zaman işkence biçimine dönüşebilir Bu işin bizlere göre en kısa yolu, bir sayfaya atlamak istediğinizde Excel çalışma penceresinin sol alt tarafında bulunan "|<" düğmesinin üzerine sağ fare tuşu ile tıklamaktır Ekrana bir menü açılacak ve içinde Excel belgesinin içinde yer alan çalışma sayfalarının isimleri yer alacak Bütün yapacağınız bu menüden atlamak istediğiniz çalışma sayfasının adını seçmek
61-OTOMATİK PARÇA İSMİ
Ufak bir araba servisimiz var ve geçenlerde bir bilgisayar aldık Excel ile hazırlanmış bir tablomuz var ve fatura kesme gibi işlemleri bu tablodan hallediyoruz Ancak benim bir isteğim var Müşterinin satın aldığı her parçanın bir kodu bir de ismi var Bunları tek tek yazmak zoruma gidiyor Acaba sadece parça no'sunu yazsak (artık bütün parçaların kodlarını ezbere biliyoruz) ve Excel yandaki sütuna otomatik olarak parçanın adını görüntülese nasıl olur? Bu tür bir formül yazmak kolay mıdır?
İstediğiniz şeyi yapmanın iki yolu var Birinci kolay, hızlı ve fazla deneyim gerektirmeyen bir yöntem İkincisinde ise işe biraz daha tablolama bilgisi giriyor Adetim olduğu üzere hızlı ve basit yöntemi anlatmak isterim İstediğiniz işlemi yapabilecek bir Excel formülü bulunuyor Adı da =ELEMAN() bu formülün Kullanımı da aşağıdaki gibi:
Kod:
=ELEMAN(listedeki kaçıncı eleman;"liste1";"liste2";   )
Burada elimizde bir listede parçaların isimleri bulunuyor Örneğin elimizde ki parçaların isimlerinin "Amortisör", "sibop", "krank mili" ve "mitsubishi kriko" olduklarını varsayalım Bunların parça numaraları da sırasıyla 1, 2, 3 ve 4 olsun B sütununda formül, A sütununda da parça numarası bulunacak diyelim Bu durumda B2 hücresine yazacağımız formül
Kod:
=ELEMAN(A2;"Amortisör";"sibop";"krank mili";"mitsubishi kriko")
olacaktır A sütununa parça numarası girildiğinde B sütununda hemen yanında parçanın adı otomatik olarak belirecektir
62-ONU BUNA ÇEVİRMEK
Bir Excel tablom var Her şeyi birbirine bir dizi formülle bağladım Bunu incelemesi ve kontrol etmesi için bir meslektaşıma göndermek istiyorum Ancak onun formülleri değil, sadece sayıları görmesini istiyorum Ne yapacağım? Ayrıca Excel kullanırken bir hücrenin içindeki büyük harfleri küçük harflere veya küçük harfleri büyük harflere değiştirmenin imkanı var mıdır? Yardımcı olursanız çok sevinirim
Önce birinci sorunuzu yanıtlayalım Aşağıdaki basit makroyu yazacaksınız Daha sonra formülü sayıya dönüştürmek istediğiniz hücrenin üzerine gidip bu makroyu çalıştıracaksınız Gerisi otomatik
Kod:
Sub Form2val() For Each c in Selection Cells c formula=c value Next c End Sub
İkinci sorunuzun cevabı Excel'in komutları arasında yok ancak minik iki makro ile sorununuza verebileceğiz Aşağıdaki makro bir hücrenin içindeki bütün yazıları büyük harf yapıyor
Kod:
Sub buyharf() For Each c In Selection Cells c Value = UCase$(c Value) Next c End Sub
hemen altındaki, makro ise bir hücre içindeki bütün yazıları küçük harf ediyor
Kod:
Sub kucharf() For Each c In Selection Cells c Value = LCase$(c Value) Next c End Sub
Bütün yapacağınız bu makroları girdikten sonra ilgili hücrenin üzerine giderek istediğiniz makroyu çalıştırmak Gerisini makro otomatik olarak hallediyor Bir küçük problem var, büyük İ harfini küçültemiyor Ne yapalım, bu kadar kusur kadı kızında bile bulunurmuş!
Kod:
63-BOŞ HÜCRELERİ KONTROL ETMEK
SORU:Windows 98 altında Excel kullanıyorum Şöyle bir seçenek var mı merak ediyorum Hücrelerden birinin değerinin başka bir hücreye bağıntılı olarak değişmesini istiyorum Kısacası şöyle: B sütunundaki hücrelerinin eğer A sütununda aynı satırdaki hücre boşsa örneğin "ahmet" olmasını, eğer boş değilse "mehmet" olmasını istiyorum Bunu yapmak için nasıl bir formül veya makro kullanmam gerekiyor?
CEVAP:Bunu yapmak için makroya gerek yok Excel'in =EBOŞSA fonksiyonu istediğiniz görevi yerine getirecektir Bunun için yapacağınız şey öyle Bir hesap tablosuna sahip olduğunuzu varsayalım Eğer B sütunundaki hücrelere aşağıdaki formülü girersek
Kod:
=EĞER(EBOŞSA(A1);"ahmet";"mehmet")
bu durumda B sütunundaki hücrelerin istediğiniz değerleri aldığına şahit olacaksınız Örnek formül önce A1 hücresinin durumunu değerlediriyor =EBOŞSA formülü eğer hedefteki hücre boşsa DOĞRU, boş değilse YANLIŞ değerini alır Hücredeki =EĞER formülü de =EBOŞSA formülünden gelen değere göre B1 hücresinin değerini "ahmet" veya "mehmet" yapmaktadır
64-NE OLACAK BU VERİLERİN HALİ
SORU:Excel kullanana bir üniversite öğrencisiyim Programa pek fazla hakim olabildiğimi söyleyemem ancak ödevlerimizde kullandığımız grafikleri güzelce çizdirebiliyorum Bilgisayardan anlayan bazı arkadaşlarımdan aldığım
64-NE OLACAK BU VERİLERİN HALİ
SORU:Excel kullanana bir üniversite öğrencisiyim Programa pek fazla hakim olabildiğimi söyleyemem ancak ödevlerimizde kullandığımız grafikleri güzelce çizdirebiliyorum Bilgisayardan anlayan bazı arkadaşlarımdan aldığım bilgilere göre Excel bir grafiğin sonunda grafiğin eğimine göre bundan sonra gelecek olan bilgileri tahmin edebiliyormuş Bu özelliğe sahip olduğunu duymak hoşuma gitti, ödevlerimde kullanabilirim Ancak bunun nasıl yapılacağını bilmiyorum Acaba bunu bana anlatabilir misiniz?
CEVAP:Elbette Excel'in TRENDLINES yani EĞİLİM ÇİZGİLERİ fonksiyonunu kullanarak bir grafikte belli bir adımdan sonra grafiğin gelişine göre hangi verinin geleceğini tahmin ettirebilirsiniz Bunun için önce aşağıdaki gibi bir hesap tablosu ve grafiğe sahip olduğunuzu varsayalım
Şimdi, bu grafikte 2000 senesinden 2005 senesine kadar olan ciro tahminlerini de görüntülemek isteyelim Bunun için önce grafiği üzerindeki herhangi bir sütuna gidin ve Sağ fare düğmesine basın Ekrana gelecek menüden EĞİLİM ÇİZGİSİ EKLE komutunu çalıştırın Ekrana gelecek olan diyalog kutusunda ekleyeceğiniz eğilim çizgisinin tipini belirleyebilirsiniz Burada birinci seçenek olan DOĞRUSAL seçeneğini aktif hale getirin Daha sonra aynı diyalog kutusunun SEÇENEKLER bölümüne gelin Burada kaç dönem ileriye doğru tahmin yaptırtmak istediğiniz belirleyin ve eğilim çizgisine "gelecek yılların tahmini" filan gibisinden bir isim verin Aynı diyalog kutusunda GRAFİK ÜZERİNDE DENKLEMİ GÖRÜNTÜLE seçeneğini de aktif hale getirin ve TAMAM düğmesine basın
TAMAM düğmesine bastığınızda grafiğinizdeki verilere eğilim çizgisi eklenecek ve grafik bundan sonraki ayarladığınız dönemlere kadar uzatılacaktır Ayrıca grafiğin üzerinde bu uzamanın doğrusal denklemi de görüntülenecektir Bu denklemi kullanarak gelecek yıllarda değerin nelere ulaşacağını hesaplayabilirsiniz
Not: Grafiğe eklenen verilerin formülü ve tipi ile oynayarak tahminlerinizi daha da rafine edebilirsiniz Örneğin denklemi doğrusaldan ÜS seçeneğine değiştirerek verilerin dikey olarak değil de daha yumuşak bir eğimle yükselmesini sağlayabilirsiniz
65-OTOMATİK TOPLAMA
Satırlarda verilerim bulunuyor Bu verilerin yanına da o satırın toplamını yazmak istiyorum E2 hücresine gelip otomatik toplama tuşuna bastığımda aynen istediğim gibi B2: D2 toplamı buraya yazılıyor E3 hücresi için de problem yok Ancak E4 hücresinden itibaren problemler başlıyor E4 hücresine gelip otomatik toplama tuşuna basınca bu sefer bu hücreye E2:E3 toplamı yazılıyor Bu neden oluyor? Neyi yanlış yapıyorum?
Siz herhangi bir şeyi yanlış yapmıyorsunuz Bu problem 123 for Windows'da da var, Quattro Pro for Windows'da da Nedeni ise otomatik toplamanın yatay-dikey ayrımı yapmaması E2 satırında yukarıda yer olmadığı için soldakileri topluyor, E3 satırında yine yukarıda sadece tek bir sayı olduğu için soldakileri topluyor E4'e gelince işler karışıyor çünkü burada hem yukarıda hem de solda sayılar var Öncelik yukarıdaki sayılara veriliyor (zaten biz de sayıları alt alta yazıp toplamaz mıyız?) ve E2:E3 arası toplanıyor
Probleminizin çözümü çok basit ve bütün hesap tablosu programları için geçerli Bütün yapacağınız otomatik toplama tuşuna basmadan önce B2:E4 alanını seçili duruma getirmek Daha sonra da otomatik toplama tuşuna basmak Böyle yapınca aynen istediğiniz gibi B ile D arasındaki sayılar toplanacak ve E sütununa yazılacaktır
66-HÜCRELERİ OTOMATİK OLARAK DOLDURMA
Hesap Tabloları son sürümlerinde, otomatik doldurma araçlarını hizmetinize sunmuştur Diyelim ki hesap tablonuzda sık sık işyerinde çalışanların isimlerini kullandığıjnız dosyalar var Her seferinde bu isimleri tek tek girmek yerine otomatik doldurma araçlarını kullanabilirsiniz 1-2-3'de "Fill by Example", Excel'de "Auto Fill", Quattro Pro'da "Speed Fill" ardışık kalıplar yaratıp istediğinizde kullanmak mümkün Lotus 1-2-3'de sık sık kullanacağınız listeyi programın FILLS INI dosyasında oluşturuyorsunuz Bu dosya 123R4WPROGRAMS alt dizininde bulunuyor
Lotus halihazırda 3 tane set kullanmış size [SET 4] ile başlamak düşüyor Listemizde kullanacağımız maddeleri ITEMx=,(x burada listedeki madde numarasını veriyor) diye ayrı ayrı satırlara giriyoruz Listenizin hep aynı kalmasını istiyorsanız boş bir satıra
case=exact yazmanız gerekiyor Listeyi kullanmak artık çok kolay istediğiniz bir hücreye bir madde yazın ve alanı belirleyin daha sonra Range * Fill by Example komutunu çalıştırın Listeniz hazır
Excel 5 0'da böyle bir işlem yapmak için daha az uğraşıyorsunuz Menüden Tools* Options komutlarını ve hemen ardından Custom List'i seçiyoruz New Liste'e bir kere tıklayın ve listenizi oluşturun Listeyi kaydetmek için Add'e tıklayın
Kullanım ise 1-2-3 ile hemen hemen aynı Listeden bir maddeyi hücreye yazıp, hücrenin köşesinde + belirince sürükleyin Ayrıca bir yol daha var: Alanı belirledikten sonra Edit * Fill komutlarını seçmek
Quattro Pro'da da 1-2-3 ile hemen hemen aynı yolu izliyoruz Onun da QPW INI isimli bir dosyası var Kalıpları bu dosyaya yzıp kaydediyorsunuz Örneğin Çalışanlar=Serkan, Fulya, Burak dediğinizde Çalışanlar listenin ismi oluyor Artık kullanım için geriye sadece isimlerden birini girip alanı belirlemek ve Speed Fill komutunu vermek kalıyor
67-KÜÇÜK KÜÇÜK NOTLAR
İçeriği karışık hücreler için açıklama yazmak Excel'de çok sık yapılan bir işlemdir Özellikle karmaşık fonksiyonlar içeren hücrelerin yanına genellikle o hücredeki formülleri açıklayan metinler girilir Excel'de daha önceki sürümlerde de bulunan Not ekleme özelliği bu açıklama metinlerinin çalışma sayfalarında ve çıktılarda gereksiz yer harcamalarını engeller Herhangi bir hücreye bir not eklemek için Insert/Note'u seçmeniz ve istediğiniz metni girmeniz yeterlidir Eğer isterseniz ve ses kartınız varsa sesli bir mesaj da kaydedebilirsiniz Bundan sonra not eklenmiş hücrelerin sağ üs köşelerinde küçük kırmızı bir üçgencik belirecektir Bu hücrelerin üzerine geldiğinizde notu içeren bir kutu açılacaktır Hatta kaydetmiş olduğunuz ses dosyası da otomatik olarak çalınıyor Eh, bu kadar kolaylık sunulunca da kullanmamak olmaz!
68-SATIRLARI İSTİLA EDEN DEĞERLER
SORU:Hesap tablosu olarak Excel kullanıyorum Veriler sütunlarda duruyor ve ben bu değerlerden en fazla tekrar edilenleri bulmak ve sütunun en üstüne otomatik olarak yazdırmak istiyorum Bunu nasıl başarabilirim?
Excel tam bu iş için kullanılacak bir formül geliştirmiş
Kod:
=ENÇOK_OLAN()
[img]images/smilies/maxih1 (6) gif[/img]
|
|
|