09-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dokunma İle Abdestin Bozulmaması Hakkında Mezheplerin Delilleri Nelerdir?
Dokunma İle Abdestin Bozulmaması Hakkında
Dokunma İle Abdestin Bozulmaması Hakkında Mezheplerin Delilleri Nelerdir?Mezheplerin Delilleri Nelerdir?
1)Maide-6
‘Ey iman edenler!Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzlerinizi,dirseklere kadar ellerinizi,başınızı meshedip,topuklara kadar ayaklarınızı yıkayınız Eğer cünüp oldunuz ise boy abdesti alınız Hasta yahut yolculuk halinde bulunuyorsanız,yahut biriniz tuvaletten gelirse,yahutta kadınlara dokunmuşsanız(ev lamestüm-ün- nisae) ve bu hallerde su bulamamışsanız temiz toprakla teyemmüm edin de yüzünüzü ve dirseklere kadar ellerinizi onunla mesh edin Allah size herhangi bir güçlük çıkarmak istemez ,fakat sizi tertemiz kılmak ve size ihsan ettiği nimetini tamamlamak ister umulur ki şükredersiniz ’
Bu ayette geçen lems(dokunma),İbn Abbas’ın rivayetiyle cinsi birleşmedir Hanefiler bunu delil olarak almışlardır
Yine İbn Sikkit’ten şu rivayet vardır 
-Lems kadınlar ile birlikte kullanıldığı zaman cinsi ilişki kastedilir Çünki Araplar’Lemestü’l mer’ete’ derken onunla cinsi ilişkide bulundum demek isterler
O halde bu ayeti kerimede hakiki değil mecaz anlam kastediliyor çünki mecaza gitmeyi gerektirecek deliller sıralanmıştır
Bu bakımdan Hanefiler bu delili yeterli görerek dokunma ile abdest bozulmadan kastın cinsel ilişki olduğunu söylerler
Abdest bozan dokunmayı,şehvet maksadı olmakla kayıtlayan Malikiler ve Hanbeliler ise,ayet ile beraber Hz Aişe’den gelen rivayetleri de delil olarak sunarlar
Hz Aişe’den gelen rivayete göre,
Peygamber (as),hanımlarından birisini öper,sonra da abdest almaksızın namaz kılardı 
Dokunma ile Abdestin Bozulacağını öne süren Şafiilere Göre,
Erkeğin mahrem olmayan yabancı bir kadına-ölmüş dahi olsa-aralarında herhangi bir engel bulunmaksızın dokunması,dokunanın da dokunulanın da abdestini bozar İsterse yüzüne bakılmayacak kadar yaşlı bir kadın yahut erkek olsun
Şafiilerin Delilleri;
Maide-6’daki ‘veya kadınlara dokunduğunuzda’ ayetinde sözü geçen mülamese kelimesinin sözlükteki hakiki manası ile amel etmeleridir
Bu kelimenin sözlük manası,el ile yoklamak,tenlerin birbirine değmesi veya elle dokunmaktır
Sonuç;
Çoğunluk şehvetsiz dokunmanın abdesti bozmayacağını söylerken sadece Şafii mezhebi bu konuda aşırı tevile gitmiştir
Önceki yazıda ele alınan Buhari’de geçen cariyelerin Hz Muhammed (as)ın elinden tutup çarşıya götürmeleri ve Resulullahın elini çekmemesi rivayetleriyle beraber ele aldığımızda şehvetsiz,ihtiyaç gereği zaruret halinde dokunmanın haram olmadığını ve dahi abdesti bozmadığını söyleyebiliriz 
Şafii mezhebinin diğer mezheplere göre daha yerel olması fetvalarının da dar ve katı bir çerçevede kalmasına sebep olmuştur
Ayrıca İslam dininde mezhepler kendi başlarına ayrı bir din değildir Hıristiyanlıktaki gibi ve mezhep imamları da birer beşerdir,kutsal kişiler değildirler 
Bizim dinde ölçü aldığımız tek beşer Hz Muhammed(as)’dır O’nun örnek hayatının değişik yorumlarıdır mezhepler bu yorumlara iman etmemiz gerekmez 
Biz Hanefi,Maliki,Hanbeli,Şafii  vs olmaktan önce Muhammedi’yiz 
Kur’an ve Kur’anın pratizesi anlamında sünnet tek rehberimizdir bir mezhebin görüşüyle kendimizi kayıt altına alıp dini kısır bir döngü içine hapsedemeyiz 
Bu İslam’ın evrensellik iddiasına da ters düşer her zaman ve zeminin kendine göre ihtiyaçları vardır bu da özü kaybetmeden farklı yorumlar getirebilmeyi gerektirir 
Bir mezhep içerisinde bile aynı mezhebin imamları arasında görüş ihtilafları mevcuttur Bir konuda İmam-ı Azam’a göre farklı,Ebu Yusufa göre farklı, İmam Muhammed’e göre farklı fetvalar karşımıza çıkabilmektedir
Aynı konuda değişik mezhepler arasındaki görüş farklılıkları ise imam sayısı arttıkça daha da çeşitlilik kazanmaktadır 
Bu kadar fetva arasında din nerededir? İmamı Azam’ın dini mi,Hanbeli’nin dini mi ,Maliki’nin dini mi,Şafii’nin dini mi yoksa Hz Muhammed’in dini mi??
Her devirde fetvalar arasında kaybolmuş dinin özünü anlayıp çıkaracak alimler gelmiştir dini sadece Şafii anlamıştır,İmam-ı Azam’dan büyük alim daha gelmez deme hakkımız yoktur onlar kendi devirlerinin insanıydılar biz 21 yy devrinin Müslümanlarıyız 
Bu devrin alimlerine de güvenelim ve dini anlayışımızı geçmişle sınırlamayalım 
Saygılar 
Kaynak;İslam fıkhı Ansiklopedisi (Prof Dr Vehbe Zuhayli)
|
|
|