Konu
:
Atatürkün Geometri Alanında Yaptığı Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Geometri Bilgi
Yalnız Mesajı Göster
Atatürkün Geometri Alanında Yaptığı Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Geometri Bilgi
09-11-2012
#
3
Prof. Dr. Sinsi
Atatürkün Geometri Alanında Yaptığı Çalışmalar Nelerdir? Atatürk Ve Geometri Bilgi
Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir?
Atatürkün yaşamında (1881-1938) ilk olağanüstü başarısı orta öğrenimi döneminde matematik dersinde Selanik Askeri Rüştiyesinde geçen bu olmuş ve bunun sonucu olarak dersin öğretmeni Onun adına Kemal ismini eklemiştir
Atatürk olayla ilgili anısını şöyle anlatıyor:
Rüştiyede en çok matematiğe merak sardım
Az zamanda bize bu dersi veren öğretmen kadar belki de daha fazla bilgi edindim
Derslerin üstündeki sorularla uğraşıyordum yazılı sorular düzenliyordum
Matematik öğretmeni de yazılı olarak cevap veriyordu
Öğretmenimin ismi Mustafa idi bir gün bana dedi ki:
-Oğlum senin de ismin Mustafa benim de
Bu arada bir fark bulunmalı
Bundan sonra adın Mustafa Kemal olsun
O zamandan beri ismim gerçekten Mustafa Kemal oldu
Öğretmen sert bir adamdı
Sınıfta birinci ikinci tanımıyordu
Bir gün bize:
Aramızda kendine kimler güveniyor kalksınlar onları müzakereci (çalıştırıcı) yapacağım dedi
Önce duraksadım
Ayağa öyleleri kalktı ki ben kalkmamayı tercih ettim
Bunlardan birinin çalıştırıcılığı altına girdim çalışmanın ortasında daha fazla dayanamadım
Ayağa kalkarak:
- Ben bundan daha iyi yaparım dedim bunun üzerine öğretmen beni çalıştırıcı yaptı
Eski çalıştırıcıyı benim müzakerem altına verdi
Askeri Rüştiyeyi bitirdiğimde matematik merakım epeyce ilerlemişti
Manastır Askeri İdadisinde matematik pek kolay değildi
Bununla uğraşımı sürdürdüm… İdadide iken bıkmaksızın çalışıyorduk
Sınıfta birinci ikinci olmak için hepimizde şiddetli bir gayret vardı
Sonunda idadiyi bitirdim
Harbiyeye geçtim burada da matematik merakı sürüyordu… Mustafa Kemal onun yerine birçok kez bu dersi vermiştir
Atatürk aklın ve bilimin kılavuzluğunu izleyen Büyük Asker
ölümünden yaklaşık birbuçuk yıl öncesine değin matematikle ne ölçüde uğraştığını bilmiyoruz
Bu konuda Türk Dil Kurum Başuzmanı
A
Dilaçar ın 10
11
1971 tarihli bir yazısı(1) çok ilginç bilgiler vermektedir
Bu yazıdan öğrendiğimize göre üçüncü Türk Dil Kurultayından (24-31 Ağustos 1936) hemen sonra 1936-1937 yılı kış aylarında kendi eliyle Geometri adlı bir kitap yazmıştır
Atatürk bu konuda kitap yazacaklara kılavuz olarak Kültür Bakanlığınca yayınlanmıştır (3)
Bu 44 sayfalık yapıttaki boyut dışters açı yamuk gerekçe gibi terimler Atatürk tarafından türetilmiştir(3)
Yapıttaki tanımların tümünü Atatürk yazmıştır
Her tanım özel ve temelli nitelikleri içermektedir
Gerekli ve yeterli örnekler de verilmiştir
Tanınmış bilim tarihçisi Ord
Prof
Dr
Aydın Sayılı tam bir yetkiyle küçük fakat anıtsal bir yapıt diye nitelendirmiştir(4)
Atatürk ulusal ve evrensel sorumluluklar yüklenerek geçirdikten yıllarca sonra yeni türettiği terimlerle böylesine özlü bir yapıtı yazmakla dil ve matematikteki üstün yeteneğini kanıtlamıştır
Atatürk ün yaşamında çok belirgin bir örneğini izlediğimiz gibi dil ve matematik gibi aklın değişik disiplinleri birbirini karşılıklı olarak hep olumlu yönde etkilemiş ve geliştirmiştir
Atatürk Fen terimleri o suretle yapılmalı ki anlamları ancak istenilen şeyi ifade edebilsin (5) demiş ve bunu Osmanlıca çok sayıda terimin yerine öz Türkçe karşılıklarını türetirken üstün bir başarıyla gerçekleştirmiştir
Atatürk ü O nun dil çalışmalarını yakından izlemek olanağını bulabilen tanınmış dil uzmanı A
Dilaçar şöyle açıklıyor:
” … Atatürk hep matematikle uğraşırdı
Eski geometri terimleri çok ağdalı idi
Gen bile
şimdikiler Imışısında güçlüğünü daha iyi anlıyorum
Pedagojide bir gerçek var: Fıkır yolunun açık olması bir ip ucunun bulunması lazımdır
Yoksa bir külçe gibi çöker
Müselles kelimesini ele alalım
Arapça okullarımızdan kaldırılmıştır
Sülüs’ten müştak (türetilmiş) bir kelime olduğunu öğrenin nasıl bilsin Arapça soğurucu bir dildir
Örneğin “müsteşrik” “şark” kelimesinden gelmiş bir kelimedir
Önüne ortasına Farsça kaldırılmış olduğundan öğren id “müselles”i küde kelime olarak karşısında görecektir
“Uç” aklına gelmeyecektir
Ama müselles yerine “üçgen” dersek denk anlamında olan “eş”ten gelmiştir
Ama müsavi Arapça bir kelimedir
Bu sebeple Atatürk’ün prensipleri burada da doğru idi
Onim için bu en ağdalı olan bu bilim dalını ele aldı ve kitabı örnek olarak bıraktı…
Atatürk’ün matematik terimlerini türetme ve bunları öğretimeyerleştirme çalışmaları konusunda Prof
Dr
Vecibe Latıpoğlu şu bilgilen veriyor:
” … Atatürk denilebilir
Çünkü Türk Dili (Belleten)’in
Şubat 1937 tarihli yayınından bir ay sonra ceyb (sinüs) ve tece^b (koşmuş)’m Türkçe karşılıklarının bulunması için 29 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesine ilan verdirerek bir yarışma açtırmıştır…
Sonunda hazırlanan bütün terimler Osmanlıca-Türkçe Fransızca-Türkçe olmak üzere sıralanmış ve ön sırayı matematik terimleri almıştır…
Atatürk terim çalışmalarının ülkedeki etkisini öğrenmek için vaktiyle Sivas Kongresini
topladığı lise binasında dokuzuncu sınıfın geometri dersine girmiştir’”1′
Bu derste eski terimlerle öğrenimin zorluğunu birkez daha saptayan Atatürk öğrencilere bilgi verilemez” diyerek kitabı atmış ve sonra tahta başına geçip “dili” yerine “kenar” “zaviye” yerine “açı” terimlerini kullanarak ünlü Pısagor teoremini öğrencilere anlatmıştır”‘
Atatürk bu inceleme gezisinde yanında bulunan Kültür Bakanı Saffet Arıkan’a tüm okul kitaplarının yeni terimlerle hemen yarılması emrini vermiş ve Türkçeleştirilmiş terimlerle iki ayda hazırlanan kitaplar bütün okullara Kültür Bakanlığınca gönderilmiştir’
Atatürk’ün türettiği matematik terimleri ve yaptığı geometri tanımlarının hemen hemen tümü bugüne değin değişmeksizin kullanıla gelmiştir
O’nun türettiklerinden sadece birkaç terim sonradan küçük ölçüde değiştirilmiştir
Örneğin Fransızca “hypothese’in karşılığı olan Osmanlıcıdaki” faraziye’nin yerine Atatürk Türkçe “varsayı” terimini türetmiş ve sonradan bu terim varsayım” biçimini almıştır
Aynı şekilde O’nun “tümey açı” “bütünler açı” terimleri almıştır
Çok az sayıda ve sınırlı olan bu terim değişikliklerini Atatürk’ün dildeki temel ilkesinin doğruluğunun birer kanıtı saymak gerekir
Prof
Dr
Afet İnan O’nun bilime ve matematiğe verdiği önemi şöyle belirtiyor:
” … Atatürk berrak ve müspet bir görüşe sahip olabileceğini ve her hangi bir meseleyi matematiksel bir kesinlikle çözümlemeyi hedef tuttuğunu söylerdi
”
Prof
Dr
A
İnan 25
1
1982 tarihli özel bir yazısında bu konuyla ilgili olarak şöyle diyor:
” Bilindiği gibi ilim konusu iki büyük bölümde işlenir ve bunlardan faydalanılır: Müspet ilimler Sosyal ilimler
Atatürk gerek öğrencilik devirlerinde gerekse ömrü boyunca bu her iki ilimden çok faydalanmıştır
Mesela tarih onun için bir geçmişin hikayesi değil hem de bunların uygulamasına her bakımdan önem vermiştir
Hatta matematik terimlerinin bugün kullandığımı;deyimleri tamamen kendi buluşları ile saptamıştır
Atatürk bu konuda konuşurken özellikle söylediklerinden şunları anımsıyorum: “Ben öğrenim devrimde matematik konusuna çok önem ı’ermişini dır ve bundan hayatımın çeşitli safhalarında başarı elde etmek için faydalanmış olduğumu söyleyebilirim
Onun için herkes matematik bilgisinin çok gerekli olduğuna inanmalıdır
”
Matematiksel kühüre böylesine önem veren Atatürk’ün bu konudaki çalışmaları tarihte çok az sayıda örneklerine rastlayabildiğimiz
Büyük Eğitimci niteliği de olan devlet adamlarından bin olarak kendisine seçkin bir yer sağutmada etken olmuştu
O’nun olağanüstü başarılı yaşamı antik çağın ünlü filazofu Platon (Eflatun) (M
Ö
427-347
)’ün bu dileğinin yararını modern çağda kanıtlamıştırdenilebilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul