Konu
:
Televizyonun Yararları Ve Zararları Hakkında Yazı
Yalnız Mesajı Göster
Televizyonun Yararları Ve Zararları Hakkında Yazı
09-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Televizyonun Yararları Ve Zararları Hakkında Yazı
Televizyonun Yararları Ve Zararları Hakkında Yazı
Televizyonun Yararları Ve Zararları Hakkında Yazı
TELEVİZYON VE ÇOCUK TELEVİYON İZLEMENİN YARARLARI Çocukları eve bağlar aile bireylerini bir araya toplanarak aralarında yeni ortak ilgilerin doğmasını sağlar
Aileler için bir kültür kaynağı ödevi görür
Çocukları düşünmeye teşvik eder
Çocukların ilgi ve yaşantı alanlarını genişletir
Çocukların estetik zevklerini genişletir
Çocuğun kelime hazinesini genişletir
Televizyonu genel olarak düşündüğümüzde çocuklar için okul yoluyla düzenlenmiş sistemli amaçlı öğrenim için kullanabileceğimiz bir araç haline dönüşebilir
TELEVİZYON İZLEMENİN ZARARLARI TELEVİZYON PROGRAMLARINA DÜŞKÜNLÜK Çocuğu adeta uyuşturarak yararlı etkinliklerden ve uğraşlardan alıkoyabilir
Çocukların kazanılmış bilgilerinin azalmasına neden olur
Çocukların tek tip değer yargıları geliştirmelerine neden olur
Özellikle duygusal yönden güven içinde olmayan çocuklarda endişe ve korkular geliştirebilir
Çocukların televizyonda gördükleri her şeyi gerçek olarak algılamaları gördüklerini denemekten ve taklit etmekten hoşlandıkları görülmüştür
Doğruyu yanlışı ayırt edemedikleri bilinmektedir
Okul öncesinde çok fazla televizyon izleyen çocukların okuldaki başarılarını ve sosyal ilişkilerini etkilemektedir
Televizyon programlarına düşkünlük çocukları pasifleştirir
PROGRAMLAR NASIL HAZIRLANMALIDIR? Yaş gruplarına göre; 2-7 yaş konuların hareketli taklit dolu sembolik öğelerin renk ışık ses düzenine Toplumsal niteliği olanağırlık veren kurguyla sunulmalısı gerekir
7 – 11 yaş ahlak ve toplum kurallarının doğrusuyla yanlışıyla sergilendiği programlar Ergenlerin anlama ve eleştirme yeteneklerinin erişkinolmalıdır
12 yaş + düzeyine ulaşması nedeniyle yine aynı çerçevede daha karmaşık kültürel ve toplumsal konulara yer verilebilir
Çocuklara yönelik programların hazırlanmasında pedagogla işbirliği yapılmalıdır
Programlarda doğru konuşma dili kullanılmalıdır
Küçük çocuklara yönelik programlarda konu ve dil sade olmalıdır
TELEVİZYONUN FAYDALARI
Televizyon bir kitle iletişim cihazıdır
Yani televizyon dünyada olup bitenleri bize en kolay yoldan haber verebilecek diğer insanlarla düşüncelerimizde benzerlik veya farklılık olup olmadığını sınayabileceğimiz bütün bunların yanı sıra insanlarla ortak konularüzerine konuşmamızı sağlayan (diziler maçlar haberler) ve bu anlamda insanı sosyalleştiren (derinine inildiğinde tekdüzeleştiren) bir cihazdır
Televizyon işlerimizde de bize yardımcıdır mesala ertesi gün havanın nasıl olacağını televizyondan öğreniriz ve buna göre önlemimizi alırız veya köprüde trafik olduğu söylenirse 2
Köprüden gideriz
Ayrıca ekonominin gidişatı yani bizim uğraştığımız meslekle ilgili bilgilere de televizyon sayesinde sahip oluruz
Mesala bir milletvekili dolar yükselecek derse; hemen dolara yükleniriz
Aslında iyice düşününce televizyonla doğmuşsak onsuz yaşamanın zorluğunu göz ardı edilemeyeceğini görürüz
Çünkü televiyonu herkez izler ve o dünyayı bizim ayağımıza getirmiyor desek yalan olur
UEFA kupası finalini televizyon olmasa nasıl izlerdik? Bir yolu var tabi ki; Maça gitmek tamam gidersin ama bir gidersin iki gidersin insanın bütcesi dayanmaz buna ayrıca her maçı izlemek isteyen stada akın etse bu etkinliğe stad dayanmaz
Bu örnek bence güzel bir örnek çünkü futbolu da populer yapan televizyondan başkası değildir
Bu özelliğin yanı sıra haberlerde fakirleri de görüp onlar hakkında içimizin sızlaması televizyonun duygularımızı da kontrol eden bir cihaz olduğunun kanıtıdır…
Televizyonun yararları
Çağımızda gerek çocukların gerekse erişkinlerin yaşamında iletişim ve bilgilenme açısından en az yazılı yayınlar kadar hatta daha fazla televizyonun etkisi olduğu şüphesizdir
Televizyon görsel ve işitsel duyulara yönelik bir kitle iletişim aracı olması nedeniyle hem olumlu hem de olumsuz etkilere sahip olabilmektedir
Amerika Birleşik Devletleri nde yapılan bir çalışmada (1989) çocukların uyku dışındaki zamanının çoğunu diğer aktiviteler yerine TV izleyerek geçirdiklerini bildirilmiştir
TV ile ilgili Nielson raporuna göre 2-5 yaşındaki çocuklar haftada yaklaşık 27 saat 6-11 yaşındaki çocuklar haftada yaklaşık 23 saatten daha fazla 12-17 yaşındaki çocuklar ise yaklaşık 23 saat TV izlemektedir
Bu çocukların 70 yaşına ulaştıklarında toplam yaşamlarının 7 yılını TV izlemekle geçirmiş olacakları bildirilmektedir
Böylece TV çocukların adölesanların yaşamında oldukça etkili bir güç olarak ortaya çıkmaktadır
Yine yapılan çalışmalar çocuk üzerinde zihinsel duygusal ve sosyal etkiye sahip olan TV nin çocuğa denetimli olarak izletilmesinin olumlu gelişigüzel izletilmesinin ise olumsuz etkisi olduğunu bildirmektedir
Ailelerin TV konusundaki denetimlerinin yetersiz olduğu durumlarda TV çocukların inanç fikir ve davranışlarını kolaylıkla etkileyebilmektedir
Bu nedenle TV kullanımında yetişkinlerin gerekli denetim ve düzenlemeler yapmaları bu konuda bazı kurallar ko¤¤¤¤¤ çocuğun bu kurallara uymasını sağlamaları da dikkat edilmesi gereken bir durumdur
Ana-babaların TV yi çocuğun bütün gününü başında geçireceği bir araç olarak değil sadece günlük yaşamda karşılaşabileceklerinden çok daha çeşitli konularla ilgili bilgi ve izlenimler edinmesine yardımcı olacak bir araç olarak görmeleri sağlanmalıdır
Özellikle farklı roller ve ortamlarda pekçok ailelerle etkileşim halinde bulunan hemşirelerin TV nin çocuk üzerindeki olumsuz etkileri azaltılabilir Oxford Üniversitesinin İletişim DekanlarıTV nin çocuk üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla bazı önerilerde bulunmuştur
Çalışmamızda yer verdiğimiz bu önerilerden bazıları; * Ebeveynlere TV nin etkileri konusunda eğitim vermeye çaba gösterilmeli çocuklara eleştirel TV izleme becerisi kazandırılmalı * Ebeveynler çocuklarının TV izlemesini günde 1-2 saatle sınırlandırılmalı * Ebeveynlere TV nin yerine geçebilecek okuma spor veya eğitici hobiler gibi uğraşlar bulmaları öğütlenmeli * Ebeveynler çocuklarının seyredeceği programların seçimine katılmalı * Ebeveynler çocukların izlediklerini yorumlamalarına yardım etmek amacıyla onlarla birlikte TV izlemeli * TV nin çocuklar üzerindeki etkilerini içeren daha fazla araştırma desteklenmeli ve çocuklar için diğer gruplarla işbirliği yapılmalıdır
Yararları Sayı Yüzde Yeni bilgiler öğretir
9 88
0 Boş zamanları değerlendirir
6 57
0 Eğlendirir
6
5 63
0 Dilini geliştirir
5 50
0 Hayal gücünü değiştirir 5 50
0 Müziğe ilgisini artırır
6 57
0 Yaratıcılığı yönlendirir
6 57
0 Tlevizyonun Birey ve Toplum Üzerindeki Etkisi İnsanların kimi zaman can sıkıntısından kimi zaman vakit geçirmek için kimi zaman da eglenmek ve bilgilenmek amacıyla karsısına geçtigi televizyon çagımızın popüler iletisim araçlarından biri olmaya devam etmektedir
Hem eglendirme hem de egitme islevini insanları hiçbir zahmete sokmadan gerçeklestiren televizyon; is yaparken kitap okurken hatta eglenirken dahi izlenebilme özelligine sahiptir
Bu nedenle “televizyon tarihte ilk kez
milyarlarca insan tarafından kolaylıkla ve yaygınlıkla izlenebilen yegane iletisim aracıdır
TV yıgınlara sunulan bir “elma sekeridir”bir anlamda
“Çagımız insanının büyük tutkusu
milyonlarca insanı boyutları daha önce su ya da bu sekilde saptanmıs bir kalıplasmadan geçirme aracı”dır
Olumlu kullanıldıgında çok faydalı ve verimli kullanıldığında çok iyi bir egitim aracıdır
Olumsuz kullanımında ise en tehlikeli silahtan daha etkili sinsi bir zehir gibi insanları yok etme gücüne sahip olabilmektedir
Yerli Dizilerde Verilmek
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul