09-11-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza
Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza
Davranışın arkasından olumlu uyarıcı verilerek yapılan koşullanmaya EDİMSEL KOŞULLANMA adı verilir Klasik şartlanmada organizma oldukça pasiftir ve olaylar organizmanın dışında gerçekleşir, organizmanın bir şey yapması gerekmez Oysa insan çevresiyle aktif bir ilişki içindedir Operant şartlanmanın temelinde de organizmanın aktivitesi vardır
Skinner operant kutu adı verilen özel bir araç geliştirmiştir Kutu, altında (elektrik şoku verilebilecek) bir ızgara, (yiyeceğin düşmesini sağlamak üzere ayarlanmış) bir kol ve (yiyeceğin düştüğü) bir delikten oluşmaktadır
Skinner, aç bir fareyi bu kutunun içine koymuştur Fareden beklenen kola basmasıdır Kola basma davranışının sonucunda delikten yiyecek düşecektir Fare başlangıçta çeşitli davranışlar gösterir Bir süre sonra rast gele kola basar ve yiyecek düşer Fare son yaptığı davranışları tekrarlamaya başlar (Ne yaptım da yiyecek düştü acaba?) Bir süre sonra tekrar kola basar ve tekrar yiyecek düşer Fare birkaç denemeden sonra kola basınca yiyecek düştüğünü anlar ve kola tekrar tekrar basar Bu olaya OPERANT ŞARTLANMA denir
Yani OPERANT ŞARTLANMA: ORGANİZMANIN GÖSTERMİŞ OLDUĞU BİR DAVRANIŞIN PEKİŞTİRİLMESİ YOLUYLA TEKRAR GÖSTERİLME İHTİMALİNİN ARTIRILMASIDIR
Edimsel koşullanma, bireyin davranışlarını; PEKİŞTİREÇ elde etmek için yaptığı bilinçli tepkiler olarak açıklar Bu davranışın sonucu DOYUMLA sonuçlanırsa davranış tekrar edilir
Örn: Ders çalışan ve yüksek not alan birey ders çalışmaya devam eder Gittiği bir lokantada lezzetli yemek yiyen bir birey aynı lokantada yemek yeme alışkanlığı kazanır
Örn: Babasının ayakkabısını sildiğinde kendine harçlık verildiğini gören çocuk kendisinden böyle bir şey istenmediği halde her sabah babasının ayakkabısını silmeye devam eder
OPERANT ŞARTLANMANIN AKIŞI
Davranış
Davranış
Davranış + Pekiştirme = Davranış   
Edimsel koşullanmada organizmaya davranışı nasıl yapacağı öğretilir Önce istenilen davranışa en yakın olan davranışlar pekiştirilir ve giderek daha yakını pekiştirilerek sonunda beklenen davranışı göstermesi sağlanır
Sonuç olarak birçok davranışı bir pekiştireç izlerse o davranışın ortaya çıkma olasılığı artar
Örnek:
Yürüme davranışı
Devam eder
Anne-baba sevinci
Şeker verme
Ödül
Yürüme Davranışı
Yapma
Yürüme Davranışı
Gösterme
UYARICI TEPKİ PEKİŞTİREÇ TEPKİYE DEVAM
EDİMSEL KOŞULLANMA İLKELERİ
A) PEKİŞTİRME
B) CEZA
Yapılan bir davranış iki türlü sonuç verir :
CEZA
PEKİŞTİRME
Davranışın sonucunda hoşuna giden bir durum ortaya çıkar ve davranış gösterilmeye devam eder Örn: Yeni aldığımız bir gömleği giyindiğimizde ‘çok güzel yakıştı’ denirse bu davranışın sonucu olumludur ve davranış devam eder
Davranışın sonucunda organizmanın hoşuna gitmeyen bir durum ortaya çıkar Örn: Yeni aldığımız bir gömleği giyindiğimizde ‘çok kötü, yakışmamış’ denilirse bu davranışın sonucu olumsuzdur ve terk edilir Bir davranışın arkasından gelen ve organizma için hoşa gitmeyen bir durum yaratan uyarıcılara CEZA denir
A) PEKİŞTİRME
Pekiştirme: Bir davranışın tekrarını sağlamak için uyaran verilmesi işlemidir Pekiştirmede kullanılan uyarıcıya PEKİŞTİREÇ denir
Pekiştireç: Davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa gidici bir etki yaratarak davranışın ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç denir ve pekiştirilen davranışlar öğrenilir
Pekiştireçler sayesinde birey istendik veya istenmedik davranışlar öğrenebilir Bu nedenle pekiştireçler çok dikkatli kullanılmalı ve doğru davranışlar pekiştirilmelidir Örn: Anne ve babanın çok sık gösterdikleri bir davranış ağlayan çocuğa susması için istediklerini vermektir Bu yolla çocuklar istediklerini elde etmek için ağlamayı öğrenirler
NOT: Öğrenilen davranışlar bir süre pekiştirilmezler ise sıklığı azalır ve söner İstenmedik davranışları söndürmek için kullanılan yöntemlerden birisi davranışı görmezlikten gelmektir Görmezlikten gelmede ise istenmedik davranış bir süre gözlenir (artarak) fakat daha sonra söner
Skinner pekiştirmeyi; öğrenme sürecini hızlandırmak ve davranışları biçimlendirmek için kullanmıştır
NOT: Pekiştirme çeşitli şekillerde yapılmaktadır
A) OLUMLU (Pozitif) pekiştirme Bir davranışın sonucunda hoşa giden bir uyarıcının ortama katılması ve bu uyarıcının o davranışın tekrarlanma ihtimalini artırması olayına OLUMLU PEKİŞTİRME denir
Olumlu Pekiştireç: Ortama konulduğunda davranışın yapılma olasılığını artıran uyarıcılardır
Örn: Sınıfta bir soruyu doğru cevaplayan öğrenciye ‘AFERİN’ denilmesi, öğrencilerin sorulara cevap verme davranışının tekrarını sağlar
Örn: Ders çalışan bir öğrenciye yüksek puan verilmesi ders çalışma davranışının tekrarlanmasını sağlar
Örn: Sınıftaki çöpü çöp tenekesine atan bir öğrencinin öğretmenin beğenisini kazanması
Örn: Öğretmenin ödevini yapan bir çocuğa çikolata vermesi çocuğun bu davranışı tekrarlama olasılığını arttırır
Örn: Büyükler tarafından benimsenme, yüksek not alma, öğretmenin sınıfta bir öğrenciyle ilgilenmesi, ona saygı duyması, gerektiğinde övmesi, ona önem verdiğini hissettirmesi olumlu pekiştireç kavramıyla AÇIKLANIR…
NOT: SONUÇ OLARAK olumlu pekiştirme hoşa giden bir uyarıcının ortama konulması ile davranışın ortaya çıkma ihtimalinin artırılmasıdır Olumlu pekiştirme ile davranışın ortaya ÇIKMA İHTİMALİ ARTAR…
B) OLUMSUZ (Negatif) PEKİŞTİRME Organizmanın içinde bulunduğu durumdan hoş olmayan bir uyarıcının kaldırılarak davranışın yapılma OLASILIĞINI ARTIRMA işlemine OLUMSUZ PEKİŞTİRME adı verilir Yani organizmanın hoşuna gitmeyen bir uyarıcının ortamdan çıkarılmasıdır
Olumsuz Pekiştireç: Ortamdan çıkarıldığında davranışın yapılma olasılığını artıran uyarıcılardır
NOT: Bu pekiştirecin uygulanabilmesi için organizmanın olumsuz bir durumda bulunması gerekir
Örn: Bir öğrenci evindeki aile kavgalarından, sorunlarından kaçmak için okula geliyorsa OKUL bu öğrenci için OLUMSUZ BİR PEKİŞTİREÇTİR Çünkü öğrenci okula gelerek kendisine acı veren sorunlardan kurtulmakta ve rahat etmektedir
Örn: Ayakkabısı ayağını sıkan bir çocuğa annesi tarafından yürüme davranışı öğretilirken ayakkabısını çıkarmasına izin verilmesi onun yürüme davranışı gösterme olasılığını arttırır
Örn: Sınıfta kekeme bir öğrenci konuştuğunda diğer arkadaşları güler (Gülme olumsuz bir durumdur ) Öğretmen diğer öğrencilerin gülmesini engellediğinde (olumsuz durum ortadan kalktığında) kekeme öğrencinin konuşma davranışı artar
Örn: Ödevlerinde belli bir puana ulaşan öğrenciye sınavlardan birisine girmeme hakkı tanınır Sınav öğrenciler için olumsuz bir durumdur Bu sayede sınav ortadan kaldırılarak öğrencinin ödevlerini yapma davranışının sürdürülmesi sağlanmaktadır
NOT: Bir diğer pekiştirme sınıflaması da I Pekiştirme ve II Pekiştirme şeklinde yapılmaktadır
A) BİRİNCİL PEKİŞTİRME (Doğal) Öğrenilmiş olmayan birincil pekiştireçlerle yapılan pekiştirmedir
Birincil Pekiştireçler Temel biyolojik ihtiyaçları (açlık, susuzluk, uykusuzluk) tatmin eden ya da yaşamı tehdit eden doğal pekiştireçlerdir
Örn: Yiyecek, su ve benzeri birincil olumlu pekiştireçtir
Örn: Elektrik şoku birincil olumsuz pekiştireçtir
Yiyecek aç bir insan veya hayvan için öğrenilmemiş bir pekiştireçtir Elektrik şoku da acı veren herhangi bir etki, hoşa gitmeyen bir duygudur Dolayısıyla doğal ve öğrenilmemiş bir pekiştireçtir
Birincil pekiştireçlerin en önemli özelliği doğal uyarıcılar olup organizma tarafından fizyolojik bir tepkiyle cevaplandırılmasıdır Aç organizma açlık güdüsünü doyurmak için yemek zorundadır Elektrik şoku da fizyolojik olarak sinirlerde acıya neden olur
Örn: Çocuğuna tuvalet eğitimi veren bir anne, çocuğun kendi başına tuvalete her gidişinin ardından onu çikolata ile ödüllendirmektedir Burada annenin çocuğuna verdiği çikolatanın yerine getirdiği işlev birincil pekiştireçtir (2002 KPSS sorusu)
B) İKİNCİL PEKİŞTİRME Öğrenilmiş ikincil pekiştireçlerle yapılan pekiştirmedir İkincil pekiştireçler (koşullu pekiştireçler) nötr bir uyaranın (para, yüksek not) olumlu birincil pekiştireçlerle ilişkilendirilmesi ile (para ile çikolata alma, yüksek not ile sevinç duyma) ortaya çıkar (ikincil olumlu pekiştirme)
Örn: Para, not, boş zaman, statü, gülümseme, artı, yıldız ikincil olumlu pekiştireçlerdir Para doğal değeri ile pek fazla bir şey ifade etmez Yenmez, giyilmez, içilmez fakat bizim kâğıt parçasına yüklediğimiz değer sayesinde para ile hemen hemen her ihtiyacımızı karşılar duruma geliriz
Örn: Öğrenci yıldız aldığında mutlu olur
↓ ↓
İkincil pekiştireç Birincil pekiştirme
Örn: Para ile çikolata almak
↓ ↓
İkincil pekiştireç Birincil pekiştireç
Herhangi bir nötr uyarıcının (soba) birincil olumsuz pekiştireçlerle ilişkilendirilmesi ile (soba başlangıçta nötr uyarıcı iken çocuk eliyle sobaya dokunduğunda eli yanar) pekiştireç özelliği olan uyarıcıdır
NOT: Olumlu pekiştirece gündelik dilde ödülde denilmektedir
DIŞSAL ÖDÜL (Dışsal Kaynaklı Güdü) İÇSEL ÖDÜL (İçsel Kaynaklı Güdü)
* Annenin çikolata vermesi * Çocuğun başarı hazzı
* Öğretmenin aferin demesi * Bireysel hedeflere ulaşma
* Babanın para vermesi * Özgüvenin artması
* Öğretmenin yüksek not vermesi * Çocuğun merak ve belirsizlikten
kurtulması
Bir davranışın kazandırılmasında önce dışsal güdü (ödül) verilerek sonra içsel güdüye (ödül) geçilir İçsel güdünün öğrenmede etkisi daha fazladır
Örn: Matematik problemini çözen bir öğrenciye öğretmen önce ‘AFERİN’ der ve dışsal bir ödül vermiş olur Daha sonra öğrenci her problem çözmede başarı hazzını yaşar (içsel kaynaklı güdü) Ve bu durum daha etkili öğrenmeyi sağlar
PEKİŞTİRME TARİFELERİ:
Edimsel koşullanma yoluyla gerçekleşen öğrenmelerde pekiştireçlerin verilme zamanı ve sıklığı öğrenmeyi etkileyen önemli bir faktördür Bu bakımdan pekiştireçlerin verilmesi ile ilgili bazı pekiştirme tarifeleri belirlenmiştir
Pekiştirme Tarifeleri
1) Aralıksız (sürekli) Pekiştirme
2) Aralıklı Pekiştirme
A) Zaman Aralıklı Pekiştirme
* Sabit Zaman Aralıklı Pekiştirme
* Değişken Zaman Aralıklı Pekiştirme
B) Oran Aralıklı Pekiştirme
* Sabit Oranlı Pekiştirme
* Değişken Oranlı Pekiştirme
1) ARALIKSIZ (SÜREKLİ) PEKİŞTİRME Yapılan her davranışın pekiştirilmesidir Bireye yeni bir davranış kazandırılırken etkili olmaktadır Burada öğrenilecek konu yeni ve karmaşık ise bir süre doğru davranış pekiştirilir
Örn: İlk kez okuma yazma öğrenen bir çocuğa; ilk ve karmaşık konuların öğretilmesinde sürekli pekiştireç verilir ve öğrenme gerçekleştikten sonra aralıklı pekiştirece geçilir
Örn: Grup önünde konuşmaktan çekinen bir öğrencinin her konuşması sonrasında pekiştireç verilmesi öğrencinin çekingenliğini atmasına yardımcı olmaktadır
Örn: Çocuğuna tuvalet alışkanlığı kazandırmaya çalışan annenin çocuk tuvaleti geldiğini her söylediğinde annesinin ona bir ödül vermesi davranışın kazandırılmasında etkilidir
2) ARALIKLI PEKİŞTİRME Kazanılmış bir davranışın devam ettirilmesinde etkili olarak kullanılmaktadır Sürekli pekiştirmeye göre aralıklı pekiştirmede sönme daha geç görülür
Aralıklı pekiştirmede pekiştireçler
* Ya pekiştirmeler arasında geçen süreye (ZAMAN ARALIKLI PEKİŞTİRME TARİFESİ)
* Ya da pekiştirmeler arasındaki davranış sayısına (ORAN ARALIKLI PEKİŞTİRME TARİFESİ) göre verilir
A) ZAMAN ARALIKLI PEKİŞTİRME Bu pekiştirme tarifesinde pekiştirmeler arasında geçen süre önemlidir Yani pekiştireç verildiği zamana bağlı olarak değişir Zaman aralıklı pekiştirme kendi içinde ikiye ayrılır
* Sabit Zaman Aralıklı (Sabit Aralıklı) Pekiştirme: Bu pekiştirmede pekiştireçler BELİRLİ ZAMANLARDA verilir Pekiştirecin ne zaman geleceği bellidir Ve birey tarafından bilinir Bu nedenle pekiştirecin gelmesine yakın zamanda davranışlar sıklaşır sonra azalır
Örn: Öğrencilerin yazılı ve sözlü sınavlardan önce çalışıp sonra çalışmamaları
Örn: Teneffüs, aylık maaş, günlük yevmiyeler, her hafta sınav yapma, her üç dakikada bir pekiştireç verilmesi… Vize ve final haftaları…
* Değişken Zaman Aralıklı (Değişken Aralıklı) Pekiştirme: Pekiştirmenin farklı ve DEĞİŞEN ZAMAN ARALIKLARINA göre yapılmasıdır 3, 4, 5 dakikada pekiştirme yapmak gibi…
Değişen zaman aralıklı pekiştirmede pekiştireçler beklenmedik zamanlarda verilir Bu nedenle sürpriz niteliğindedir
Öğrenci pekiştirecin ne zaman geleceğini bilmediği için davranışı uzun süre devam ettirir Davranıştan sonra pekiştirecin ne zaman geleceği belli olmadan davranışlarda yavaşlama görülmez Okulda bu tür pekiştireçler öğrencinin sürekli çalışmasını sağlar
Örn: Bir babanın farklı zamanlarda çocuğuna başarısından dolayı hediye alması
Örn: Bir patronun tarihi belli olmayacak şekilde çalışanlarına ikramiye dağıtması
Örn: Öğretmenin önceleri 15 dak bir fıkra anlatması daha sonra fıkra anlatımını değişik zamanlarda yapması…
B) ORAN ARALIKLI (ORANLI) PEKİŞTİRME Bu tür pekiştirmede pekiştireç gösterilen davranış sayısına göre verilir Oranlı pekiştirmede kendi arasında sabit oranlı ve değişken oranlı olmak üzere ikiye ayrılır:
* Sabit Oran Aralıklı (Sabit Oranlı) Pekiştirme: Kaç davranıştan sonra pekiştirecin geleceği bellidir Örn: Her iki davranışı pekiştirme… Burada belli sayıdaki davranıştan sonra pekiştireç verilir Öğrenci pekiştireci istediği zaman daha çok çalışarak almakta; tatmin olduktan sonra bırakmaktadır
Örn: Bir işte parça başı çalışmak 
Örn: Öğretmenin çözülen her 5 problem için matematik dersinden 1 (+) vermesi…
Örn: Öğrencinin yaptığı her ödeve 10 puan verilmesi…
Örn: Bir patronun 5 tencere satan satıcısına 1 tencere kar payı vermesi…
Örn: Alışveriş çeklerinde yapılan her 15 milyonluk alışverişte uçuş için 10 puan kazanılması…
Örn: Sınıfta dört işlem alıştırmaları yaptıran bir öğretmen öğrencilerine doğru çözdükleri her üç alıştırma için bir (+) vermesi… (2002 KPSS)
Örn: Bir babanın karnedeki her bir pekiyi ders için çocuğuna hediye alması…
* Değişken Oran Aralıklı (Değişken Oranlı) Pekiştirme: Bu tarifeye göre kaçıncı davranışın pekiştirileceği belirlenmemiştir Kaç doğru davranışa pekiştireç verileceği belli değildir Bu pekiştirmede bir seferinde üçüncü doğru davranış bir başkasında ise ikinci doğru davranış pekiştirilebilir
Bu pekiştirme türünün en güzel örnekleri PİYANGO ve KUMAR makineleridir Her zaman için ‘SİZE DE ÇIKABİLİR’ denilerek kaçıncı davranışın pekiştirileceği belli olmadan insanlar piyango bileti almaya yönlendirilmektedir EN ETKİLİ PEKİŞTİRME TARİFESİDİR Çünkü bu tarifede hem organizmanın davranışı dikkate alınır hem de hangi davranışın pekiştirileceği belli olmadığından davranışın sürekliliği sağlanır
Örn: Hatların meşgul olduğu zamanlarda telefon etmeye çalışmak… Ne zaman hattın boşalacağı belli olmadığı için kişi sürekli aramaya devam eder
Bu pekiştirme türünde davranış uzun süre devam eder Çünkü öğrenci beklemediği ya da tahmin etmediği sayıdaki davranıştan sonra pekiştirilir
Etkililik Açısından Pekiştirme Tarifeleri Şu Şekilde Sıralanır
Değişken Oranlı → Değişken Aralıklı → Sabit Oranlı → Sabit Aralıklı → Sürekli Pekiştirme
PREMACK İLKESİ: (Büyük Anne Kuralı)
Bireyin en çok hoşlandığı ve tercih ettiği davranışın; hoşlanmadığı ve tercih etmediği diğer bir davranışa koşullandırılması durumudur Çok sık görülen davranış (tercih edilen) pekiştireç olarak kullanılarak az gösterilen davranış ortaya çıkarılmaya çalışılır
Örn: Ispanağını yersen kolanı içebilirsin
Örn: Ödevini bitirirsen bilgisayarda oyun oynayabilirsin…
Örn: Yemeğini yersen dışarı çıkabilirsin…
Koşul konulduğunda PREMACK İLKESİ uygulanır Çok kullanımı sakıncalıdır Çünkü çocuk her olumlu davranışın karşılığını ister
NOT: Az görülen yani tercih edilmeyen davranış önce yaptırılmalıdır
|
|
|