| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			
				 
				Matematiğin Kullanıldığı Meslekler Nelerdir, Neden Kullanılır?
			 
			 
			
		
		
		
		
            Matematiğin amaçlarını ve etkilerini genel olarak şöyle sıralayabiliriz: 
Günlük Yaşamda; 
· Düşünceleri açık ve kesin olarak belirtebilme 
· Sezgisel egemenlik ve sağduyu sahibi olabilme 
· Açık ve kesin anlatım gücü kazanma 
· Bağımsız ve özgün düşünme alışkanlığı geliştirme 
· Yeni düşünceleri kabule hazır olma 
· Kendine güven duygusu geliştirme ve güçlü kişilik özelliklerine sahip olma 
· Problem çözme becerilerini geliştirme ve bu becerileri gerçek yaşam problemlerini de içeren matematiksel problemleri çözmede kullanma 
Eğitim Hayatında; 
· Verileri sistematik olarak düzenleyebilme ve yorumlayabilme 
· Usavurma yoluyla doğru sonuçlara ulaşabilme 
· Temel ilişkileri bularak bir problemi çözümleyebilme 
· Özgün düşünebilme ve araştırabilme 
· Özel kavramları kesin olarak genelleyebilme  
· Matematiksel usavurma, istatistiksel usavurmanın doğasını ve sınırlılıklarını kavrama 
· Sonuca ulaşmak için bilimsel düşünme ve usavurma alışkanlığı geliştirme 
· Düzenli çalışma alışkanlıkları ve bir konu üzerinde yoğunlaşabilme gücü geliştirme 
· Problem çözmede hesap makinesi ile bilgisayar kullanmayı öğrenerek matematiksel iletişim kurma 
· Bir görevi sistematik olarak ve mantıksal bir biçimde tanımlama alışkanlığı geliştirme 
Günlük yaşam ve eğitim hayatı şeklinde gruplara ayrılmasına rağmen matematik hayatın her alnında kullanıldığı için grupların birbirinden kesin sınırlar dahilinde ayrılması zordur  
Bununla birlikte, toplumlarda matematikle ilgili bazı efsaneler yaratılmış olup bunların bazıları kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze kadar gelmiştir  Bunlardan bazıları şunlardır: 
· Matematik yapmak, doğru yanıtı elde etmektir  
· Tüm yararlı matematik, yıllar önce keşfedilmiştir  
· Matematikte başarılı olmak daha çok doğuştan yeteneklere bağlıdır çok çalışmaya değil  
· Çok iş, az matematik gerektirir  
· Bayanlar matematikte daha az yeteneklidir  
Bu tür soruların yanıtını, matematik eğitimcileri uzun süre araştırmış, efsanelerin geçerli olmadığı görülmüştür  
 
1 4  Matematik Hangi Alanlarda Karşımıza Çıkmaktadır? 
Matematiğin bireyi ve toplumu hangi işlevleriyle, nasıl etkilediğini bilmek gerekliliği kaçınılmazdır  
Matematik, gelişmesini her yönde sürdürmektedir ve bu anlamda çok canlıdır  Son iki yüzyıl boyunca görünümünü oldukça değiştirmiş olmasına karşın; geçmişinden hiçbir şeyi yadsımamıştır  Evkleides teoremlerini içeren önermeler, günümüzde de teorileri olarak kalmıştır  Olsa olsa tuttukları yer değişiktir  Günümüzde matematik kendi dinamiğinin yanı sıra başka bilimlerle arasındaki etkileşim nedeniyle çok hızlı bir gelişme göstermektedir  XlX  yüzyıl içinde matematikte görülen hızlı ve olağanüstü gelişmeler, aynı zamanda felsefî nitelikler de taşımaktadır  Genel düşünce ve çözümlere önem vermektedir  ‘XX yüzyıl matematiği eski ve klasik yapıyı hemen hemen her dalda değiştirecek yeni ve geniş ufuklara açılmıştır  Bu arada “Modern Matematik” denilen çok gelişmiş; o ölçüde de basitleşmiş, kolaylaşmış yeni bir matematik şekli ortaya çıkmıştır  Uzay yolculuklarının çok rakamlı hesapları, ancak bu yöntemle yapılabilmektedir  “Elektronik Beyin” denilen bilgisayar makineleri de bu esasa göre kurulmuştur ’ (3) Bilgisayarların geliştirilmesiyle hesaplamalar için gereken süreler kısalmıştır  Astronomi ölçüleri ve zamanın belirlenmesiyle ilgili hesapların doğruluk derecesi arttıkça, denizcilik ve haritacılık da gelişti, zaman içinde matematik daha iyi gemilerin, lokomotiflerin, otomobillerin ve sonunda da uçakların tasarımı için kullanıldı  Radar sistemlerinin tasarımında aya ve bazı gezegenlere roket gönderilmesinde de matematikten yararlanıldı  İşte bu birkaç örnek matematiğin yeni gelişimini bize gösterir  
Okullarımızda, matematiğin yaşamın bir parçası olduğu öğrenciye hissettirilmelidir  Öğrendiği bilgileri yaşamına uygulayabilmelidir  Öğretim sistemimizde sanki gelenekleşen yanlış düşünceler vardır  Matematiği aile olarak, öğretmen olarak, okul olarak çoğunlukla yanlış yorumluyoruz  Zekâ ve yeteneğin asıl ölçeği olarak görüyoruz  Oysa matematik de, diğerleri gibi öğrenilmesi gereken bilgilerdendir  Öğrencinin ilgi ve yeteneğine göre az ya da çok öğretilmelidir  Başka bir deyişle; matematiği ürkütücü kılan psikolojik nedenler öncelikle giderilmelidir  
‘Çocuk psikolojisi üzerinde çalışanlar, çocukların özellikle ilkokulda matematiğe karşı tavır aldıklarını belirtiyorlar  Sorun, hem işlevsellik hem de yöntem sorunudur  Özellikle temel eğitimde öğrenci, öğrendiği bilgileri kullanabilmelidir  Çocuk, günlük hayatında bin bir türlü matematik işlemi ile karşı karşıyadır  Matematiğin sağladığı olanaklarla kavramsal düşünecektir ’(2) 
Matematik dersinin her basamakta hayat için olması zorunludur  Yeni yetişen kuşaklara matematiksel görüş, matematiksel düşünüş vermek artık bir zorunluluktur  Matematiği bir eğitim olgusu olarak düşünmek gerekir ve matematiği diğer derslerle paralel yürütmenin de önemini bilmek gereklidir  
Matematik, “İnsanca” yaşamayı, öğretmeyi hedefler  Öğrencilerin analiz, sentez, kavrama, tümdengelim, tümevarım gibi akıl yürütmelerine olanak sağlar  Öğrencilerin kararlı, düzenli ve sistemli olmalarına yardım eder  Öğrencileri ön yargılardan uzak tutar, sabırlı olmayı öğretir  Edinilen bilgilerin günlük yaşama geçirilmesine etkin olur  Yorum güçlerini geliştirir  Edinilen bilgileri fen ve sosyal bilimlere transfer etme olanağını sağlar  Zihin ve yetenek gelişmesine yardımcı olur  
Matematikte düzenli, planlı ve sabırlı çalışma ile başarılı olunabilir  Soruları çözerken çağrışım, benzerlik yorumlara yer verilmeli, çok uygulama yapılmalıdır  Verimli etkin çalışma ile düzenli tekrar teknikleri kullanılmalıdır, hedef belirlenmeli, program yapılarak kararlı bir biçimde uygulanmalı, başarılı olunacağına inanılmalıdır  
‘İnsanoğlu binlerce yıl boyunca, doğa olaylarını açıklamaya, içinde yaşadığı evreni bilmeye ve doğaya egemen olmaya çabalamaktadır  Bu çabada onun en sağlam aracı, matematiktir  Doğaüstü görünen pek çok olayın açıklaması yine matematikle verilebilmiştir  Ve yine temel yapısı matematiğe dayanan elektrik ve magnetizma kuramı olmadan; radyolarımız çalmaz, televizyonlarımız göstermez, evlerimiz aydınlanmaz, fabrikalarımıza enerji akmaz, röntgen aygıtı çalışmaz, haberleşme ağı kurulamazdı ’ (7) 
İnsanlar ufkunu ne kadar geliştirirlerse, matematik de hiç durmadan gelişimini devam ettirecektir  Toplum; bu yeni gelişmeler ve eğilimler sayesinde matematiği daha da geliştirip ondan daha fazla yararlanma olanağını elde edecek ve matematik diğer bilimlerde anahtar görevi görmeye devam edecektir  Süregelen tarihi sürecinde Matematiğin amacının insanların doğuştan getirdiği düşünme kabiliyetini geliştirmek olduğunu söyleyebiliriz  Matematik, bizlere bir kısım bilgiler kazandırarak karşılaşacağımız olay ve problemlerde inceleme, araştırma ve karşılaştırmalar yaptırarak, düzenli ve dikkatli olmamızı, mantıklı düşünmemizi ve her konuda doğruyu bulmamızı sağlar  Problemleri çözerken değişik bağlantıları bulmak insana heyecan verir  Böylece insanda yeni şeyler bulma arzusu doğar  Bütün bilimlerin doğması ve gelişmesi insandaki bu arzudan doğmuş bu da matematik yardımıyla olmuştur  Bu sebeple bütün bilim dallarında matematikten yararlanılır  Matematik nitelikleri değil nicelikleri konu edinir, fakat niteliği bulunan her şeyin sayılabilir ve ölçülebilir olması, matematiğin fen bilimleri ve teknolojinin yanında değil sosyal bilimlerde de vazgeçilmez olmasını sağlamıştır  Bu yüzden matematik her öğrencinin öğrenmesi gereken bir bilimdir  
Temel matematik bilgi ve becerileri edinmemiş bireyin yaşantısını sürdürmede, özgürleşmekte ve yaşam boyu öğrenme sürecinde çeşitli sorunları olacaktır  Bu nedenle hayatın içinden gelen matematiği yine hayatımızı kolaylaştırmak için hayata katarız  
‘Günlük yaşantımızda, okulda ve iş dünyasında matematiğin önemi ve gerekliliği yadsınmamaktadır  Bunun kanıtı, ilköğretimin ilk yıllarından başlayarak zorunlu eğitim süresi içinde öğretim programlarında matematik derslerine zaman çizelgesinde yer verilir; bir üst okulların veya bir mesleğe giriş sınavlarında bir takım matematik soruları sorulur  Bunun, kuşkusuz, bir dizi önemli ve tartışmasız kabul edilen nedenleri vardır  Bunlardan biri, matematiğin güncel yaşamda, düşünme ve karar vermede vazgeçilmez zihinsel etkinlikler içermesi iken diğer bir nedeni de matematiğin bilimsel çalışmalarda ortak dil ve araç olmasıdır  Ancak, başta matematikten ne anlaşıldığı olmak üzere okullarda neyin, niçin, ne ölçüde ve nasıl öğrenme-öğrenme konusu olacağı, sürekli tartışma konusu olmaktadır ’ (4) 
‘İnsanlar günlük yaşamda sık sık aritmetikten yararlanmakla birlikte üzerinde hemen hemen hiç düşünmezler  Örneğin; günlük dilde kullandığımız birçok sözcüğün anlamını da pek bilmeyiz  Sorulursa şaşırırız, bocalarız  Aslında düşünmeden yaptığımız birçok davranışın nedenlerini de araştırmayız  Herhangi bir şey satın alan biri ödediği ücreti ve geri aldığı para üstünü sayarken ticaretin başladığı dönemden beri kullanılan bilgileri kullandığını fark etmez bile, temel toplama ve eşitlik kavramlarını kullandığını düşünmez ’ (5) Pazarda alışveriş yaparken, arsasını ölçerken, borsaya bakıp hissesinin değerinin artış miktarını hesaplarken, kişi bilinçli bir şekilde matematik yapmakta, matematik becerilerini ve bilgilerini kullanmaktadır  
 
         
		
	
		
		
		
        
		
		
		
		
		
	
	
	 |