28 Haziran 1945'de İstanbul’da doğdu

Babası Halit Şoray devlet demir yollarında memur, annesi ev hanımıydı

Maddi imkanların kısıtlı olduğu bir ailede dünyaya geldi

Öğrenimine Rami Taş mektebinde başladı fakat sürekli mahalle değiştirdiklerinden, eğitimini 1956’da Feriköy ilkokulunda tamamladı
1954’te Meliha ve Halit Şoray çifti boşanır

Çocuklar annede kalır

Karagümrük Sarmaşık Sokak’a taşınırlar

Burada ev sahiplerinin kızı Emel Yıldız'la tanışır, onun sayesinde de Yeşilçam’a adım atar

Bir gün onunla beraber film setine gider ve böylece ünlü “Yeşilçam Sokağı”na adımını atmış olur

Şoray o dönemde on beş yaşındadır

Emel Yıldız, o sıra “Köyde Bir Kız Sevdim” adlı filmin başrolünde oynayacaktır

Bir gün filmin setine Şoray'ı da götürür

Kenarda bir yerde otururken Türker İnanoğlunun dikkatini çeker

Şoray’la tanıştırılır

İnanoğlu başrol için Türkan Şoray’ın daha uygun olacağına karar verir

Şoray’ın Yeşilçam’a girişi de böylece gerçekleşir
Türkan Şoray bu filmin ardından yeni yeni teklifler almaya başlar

Çevirdiği filmlerle, özelikle magazin basının dikkatini çeker ve ilk kez, dönemin ün yapmış haftalık popüler dergilerinden “Sinema” ya kapak olur (15 Mart 1961, s

18)

Ardından Artist, Büyük Gazete ve Ses Dergilerine

1960 yıllarla birlikte Şoray’ın başarı grafiği de yükseliyordu

Artık yaşamında herşey değişmekteydi ve bu değişiklik sosyal durumdan fiziğine kadar her şeyine yansıyordu

Erkeklerden gördüğü ilgi ve artan seyirci ilgisi ona güven kazandırıyordu

Artık kararsızlıktan kurtulup kadınlığa adım atıyordu

Artık daha şuh biri halini alacaktır

Bu değişimiyle gerek Yeşilçam çevrelerinde gerek seyircisi arasında büyük bir etki gücüne sahip olur
"Acı Hayat” Türkan Şoray’ın sinema hayatındaki ilk dönüm noktasıdır

“Otobüs Yolcuları” ile bu dönüm noktasının ilk kıpırtılarına veren Şoray “Acı Hayat”la ilk önemli aşamasını da geçer

Bu filmindeki rolü diğerlerine göre daha tutarlı, tip olarak da gerçeğe daha yakındır

Film o güne kadar yapılmış en başarılı, en şiirsel görüntülü bir aşk filmidir
1963’te çevirdiği bu filmle 1964’te I

Antalya Film Festivalinde en iyi kadın oyuncu ödülünü alır

Ayrıca “Acı Hayat” sinema yazarlar tarafından “yılın filmi” seçilir

Artık izleyicide Şoray imgesi oluşmaya başlamıştır

Senaryo yazarları onun için öyküler oluşturabilir, yönetmenler filmlerini onun üzerine kurabilirler
Rüçhan Adlı’nın Şoray’ın hayatında önemli bir rolü vardır

Onu korumuş, hep zirvede kalmasında büyük rol oynamıştır

Eylül 1962’de bir film setinde tanışırlar

Rüçhan Adlı Şoray’dan tam 23 yaş büyüktür

Görmüş–geçirmiş bir insandı

Şoray hep bir babanın şefkatinden ve sevgisinden mahrum büyümüş, bunlara ihtiyaç duymaktadır

Şoray’da bu sevgi ve şefkati Adlı’da bulur ve 20 yılını onunla birlikte geçirir
Sultan
Şoray’ın Sultan olmasında ve kanunlarının oluşmasında Adlı’nın büyük payı vardır

Adlı, Şoray’a gönderdiği çiçek buketlerine iliştirdiği kartlarda ya da bıraktığı notlarda ona hep “Sultanım” diye hitap eder

(Canım sultanım, hanım sultan


gibi) Bunlar daha sonra basında yer alır ve dönemin ünlü gazete ve dergilerinde yayınlanır

Böylece Şoray artık Türk sinemasının da, halkın da “Sultan”ı olmaya başlar
Adlı’nın onun hayatındaki yeri ve üzerindeki etkisi, özelikle birlikte yaşamaya başladıkları 1963 yılından başlayarak önemini ve ağırlığını artırır

1966’nın sonlarına doğru ise birbiri ardına Şoray filmleri çevrilir ve aynı haftalarda Beyoğlu sinemalarında vizyona girince durum bir süre için aleyhine gelişir

Aynı haftalarda oynayan Şoray’lı filmler adeta birbirini vurur

Şoray’ın böyle bir hataya kurban gitmesinin nedeni aynı yıl içinde çok sayıda film çevirmesi ve oynadığı filmlerin aynı konuları kapsamasıdır
Bir süre sonra aleyhine gelişen bu tehlikeli sarsıntıyı güçlükle atlatır ve durumu lehine geliştirip fiyatına zam yapar

Böylece bütün yapımcılar Şoray’ı kara listeye alırlar

Bu karara göre ona film çevirttirmeyecek, mukavele süresi uzatılmayacak, sinema salonlarında da filmleri gösterilmeyecektir

O artık Akün, Acar, Arzu, Duru film




gibi büyük şirketlerin de kara listesindedir

Aleyhine gelişen tüm olaylardan sonra Şoray kendine bir savunma politikası bulur ve yapımcıların karşısına aldığı bazı kararlarla çıkıp, bu kararlardan da taviz vermeyecektir

Böylece Şoray kanunları oluşur
Şoray Kanunları
1) Türkan Şoray film senaryolarını film çekim tarihinden en az bir ay önce beğenir
2) Türkan Şoray, Senaryoyu beğenmediği takdirde yeni senaryo verilecektir
3) Her senaryoda beğendi mutabakatı şarttır
4) Filmde öpüşme ve açık sahneden olmayacaktır
5) Filmdeki modern giysiler Türkan Şoray’a tarihsel olanlar ise şirkete aittir
6) Film çekimi İstanbul dahili olup Türkan Şoray İstanbul dışına çıkamaz
7) Çalışma saatleri sabah 8 ile akşam 19 arasıdır
8) Pazar günleri Türkan Şoray çalışmaz
9) Türkan Şoray adı jenerik, afiş ilan ve sinema fenerlerinde başta ve tek olarak yazılacaktır
10) Filmin her oynadığı yerde 9

madde uygulanacaktır
11) Filmlerin seslendirilmesinde Türkan Şoray’ın sesi için kendi mutabakatı şarttır
12) Şirket filmi kendi hesabına çeker

Eğer başka şirketle ortak yapıma gidilirse Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır
13) Film renkli ise Türkan Şoray’ın mutabakatı ile çekim günleri uzayabilir
14) Çekilecek filmin rejisörü ve baş erkek oyuncusu için Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır
15) Bu şartlara riayet etmeyen film şirketi 100 bin lira ödemeyi taahhüt eder
16) İhtilaf vukuunda merci mahkemeleri İstanbul mahkemeleridir
17) Türkan Şoray şirketlerden film başına 60 bin lira alır
18) Türkan Şoray mecburi gecikmeleri 10 günden fazla beklemez
Dönemine göre bu oldukça ağır koşullar, 1967’de son halini alıp yazılı bir metne dönüştürülür

Türkan’ın ünlü ve gişe geliri öylesine yüksektir ki, hiçbir firma, yönetmen veya oyuncu ona karşı çıkamaz

Türkan Şoray’la mukavele yapmak için birbirleriyle yeniden yarışa girerler

Bu kanunlarla Rüçhan Adlı, Şoray’ın, Yeşilçam’daki imajını koruma altına alır
Filmografisi
1960:
Köyde Bir Kız Sevdim,
Aşk Rüzgarı,
Güzeller Resmi Geçidi,
Utanmaz Adam
1961:
Afacan,
Aşk ve Yumruk,
Dikenli Gül,
Gönülden Gönüle,
Hatırla Sevgilim,
Kaderin Önüne Geçilmez,
Kardeş Uğruna,
Melekler Şahidimdir,
Otobüs Yolcuları,
Sevimli Haydut,
Siyah Melek
1962:
Acı Hayat,
Allah Seviniz Dedi,
Aşk Yarışı,
Bardaktaki Adam,
Billur Köşk,
Bizde Arkadaş mıyız,
DikmenYıldızı,
Kırmızı Karanfiller,
Lekeli Kadın,
Ne Şeker Şey,
Ümitler Kırılınca,
Zorlu Damat
1963:
Acı Aşk,
Ayşecik Canımın İçi,
Badem Şekeri,
Beni Osman Öldürdü,
Bütün Suçumuz Sevmek,
Çalınan Aşk,
Çapkın Kız,
Dağlar Kralı,
Genç Kızlar,
İki Kocalı Kadın,
Küçük Beyin Kısmeti,
Sayın Bayan
1964:
Adanalı Tayfur Kardeşler,
Anasının Kuzusu,
Bomba Gibi Kız,
Bücür,
Fıstık Gibi Maşallah,
Gençlik Rüzgarı,
Gözleri Ömre Bedel,
Kader Kapıyı Çaldı,
Kızgın delikanlı,
Macera Kadını,
Mualla,
Öksüz Kız,
Yılların Ardından
1965:
Ekmekçi Kadın,
Elveda Sevgilim,
Garip Bir İzdivaç,
Hayatımın Kadını,
Komşunun Tavuğu,
Sana Layık değilim,
Seven Kadın Unutmaz,
Siyah Gözler,
Sürtük,
Vahşi Gelin,
Veda Busesi
1966:
Akşam Güneşi,
Altın Küpeler,
Anaların Günahı,
Çalıkuşu,
Çamaşırcı Güzeli,
Düğün Gecesi,
El Kızı,
Eli Maşalı,
Günahkar Kadın,
Karanfilli Kadın,
Kenarın Dilberi,
Meleklerin İntikamı,
Meyhanenin Gülü,
Siyah Gül
1967:
Ağlayan Kadın,
ana,
Ayrılsak da Beraberiz,
Bir Dağ Masalı,
Her Zaman Kalbimdesin,
Kara Duvaklı Gelin,
Kelepçeli Melek,
Ölümsüz Kadın,
Sinekli Bakkal,
Tapılacak Kadın
1968:
Abbase Sultan,
Ağla Gözlerim,
Artık Sevmeyeceğim,
aşk Eski Bir Yalan,
Ayşem, Dünyanın En Güzel Kadını,
Kadın Değil Baş Belası,
Kadın intikamı,
Kadın Severse,
Kahveci Güzeli,
Vesikalı Yarim
1969:
Aşk Mabudesi,
Ateşli Çingene,
Bana Derler Fosforlu,
Buruk Acı,
Fosforlu Cevriye,
Günah Bende mi,
Köle Olayım,
Sana Dönmeyeceğim,
Seninle Ölmek İstiyorum,
Son Bahar Rüzgarları
1970:
Ağlayan Melek,
Arım Balım Peteğim,
Birleşen Yollar,
Buğulu Gözler,
Bülbül Yuvası,
Hayatım Sana Feda,
Herkesin Sevgilisi,
Kara Gözlüm,
Mağrur Kadın,
Mazi Kalbimde Yaradır,
Merhamet,
Tatlı Meleğim
1971:
Ateş Parçası,
Bir Genç Kızın Romanı,
Bir Kadın Kayboldu,
Gelin Çiçeği,
Gülüm Dalım Çiçeğim,
Güllü,
Mavi Eşarp,
Melek mi, Şeytan mı,
Sevmek ve Ölmek Zamanı,
Unutulan Kadın,
Yedi Kocalı Hürmüz
1972:
Cemo,
Çile,
Dönüş,
Sisli Hatıralar,
Vukat Var,
Zulüm
1973:
Asiye Nasıl Kurtulur,
Azap,
Dert Bende,
Gazi Kadın,
Güllü Geliyor Güllü,
Mahpus,
Namus Borcu,
Sultan Gelin,
Yalancı
1974:
Açlık,
Bal Kız-Şenlik Var,
Çılgınlar,
Yüreğimde Yare Var
1975:
Acele Koca Aranıyor
1976:
Bodrum Hakimi,
Deprem,
Devlerin Aşkı
1977:
Baraj,
Dila Hanım,
Selvi Boylum Al Yazmalım
1978:
Bir Aşk Masalı,
Cevriyem,
Sultan,
Tatlı Nigar
1979:
Hazal,
Küskün çiçek
1981:
Yılanı Öldürseler
1982:
Mine, Seni Kalbime Gömdüm
1983:
Metres, Seni Seviyorum
1984:
Bir Sevgi İstiyorum
1985:
Bir Kadın Bir Hayat,
Körebe
1987:
Gramafon Avrat,
Hayallerim Aşkım ve Sen,
On Kadın,
Rumuz Gonca Gül
1988:
Ada
1989:
ölü Bir Deniz
1990:
Berdel,
Menekşe Koyu,
Soğuktu ve Yağmur Ciseliyordu
1993:
Şahmaran
1995:
Yerçekimli Aşklar
1997:
Nihavent Mucize
2003:
Gönderilmemiş Mektuplar
2004:
Mürüvvetsiz Mürüvvet
Diziler
1993 Tatlı Betüş
1996 Bir Aşk Uğruna
2000 Gözlerinde Son Gece
2000 İkinci Bahar
2002 Tatlı Hayat
2006 Cemile