09-09-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İsıgın Tanecik Modeli-İsıgın Tanecik Modeli Hakkında Genel Bilgi...
dsfdsfsdfsdfsdfdsfdsısıgın tanecik modeli-ısıgın tanecik modeli Hakkında Genel Bilgidsfdsfsdfsdfsdfdsfdsdsfdsfsdfsdfsdfdsfdsdsfds fsdfsdfsdfdsfds
ısıgın tanecik modeli-ısıgın tanecik modeli Hakkında Genel Bilgi 
IŞIĞIN TANECİK MODELİ
Işığın tanecik modeline göre ışık foton adı verilen çok küçük taneciklerden meydana gelmiştirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Bu tanecikler çok küçük yapıya sahip olup kaynaklardan oldukça fazla çıkarlardsfdsfsdfsdfsdfdsfds Tanecik modelinin bazı ışık olaylarınıdsfdsfsdfsdfsdfdsfds açıklamada yeterli ve başarılı olmasının yanı sıra bazı olaylarda başarılı olamamıştırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Şimdi tanecik modeline göre, ışığın bazı davranışlarını açıklayalımdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
ldsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işığın Yayılması: Işık doğrusal yolla yayılıp boşluktaki hızı ~3dsfdsfsdfsdfsdfdsfds105 km/sn dirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Tanecik modeline göre fotonlar oldukça küçük olup hızı çok yüksek olduğundan yörüngeleri doğrusaldırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Tanecik yavaş hareket ettiğinde Tanecik çok hızlı hareket ettiğinde
parabolik yörünge çizerdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Yörüngesi doğrusal olurdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Işığın Birbiri içinden Geçmesi: Işık ışınları birbiri içinden bir*birlerini etkilemeden geçerlerdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Tanecik modeline göre de tanecikler çok küçük ve hızlı olduklarından birbirleri içinden geçerlerdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
3dsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işığın Yansıması; Işık bir yansıtıcı yüzeye düşünce yansımaya uğrardsfdsfsdfsdfsdfdsfds Aynı şekilde tanecik modeline göre fotonları pin-pong topuna benzetirsek bir yüzeye çarptığında yansımaya uğrardsfdsfsdfsdfsdfdsfds
4dsfdsfsdfsdfsdfdsfds Aydınlanma: Birim yüzeye düşen ışık miktarı o yüzeydeki aydınlanmayı verirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Aynı şekilde tanecik modeline göre birim yüzeye düşen foton sayısı o yüzeydeki aydınlanma şiddetini verirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Işık kaynağından uzaklaşıldıkça aydınlanma azalırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Tanecik modeline göre aydınlanmanın azalması ters kare kanunu (aydınlanma uzaklığın karesi ile ters orantılıdırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds) gereği izah edilir, örneğin kaynaktan 2 kat uzağa gidilince aydınlanma dörtte birine düşerdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Kaynaktan d uzaklığında aydınlanma
E ise 2 d uzaklığında dürdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Çünkü yüzeyden geçen tanecik sayısı
dörtte birine düşerdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
5dsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işık Basıncı: Nasıl ki duvara fırlatılan bir top basınç uygularsa, tanecik modeline göre taneciklerden oluşan ışıkta düştüğü yüzeye basınç uygulardsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işık basıncı dünyada fark edilemeyecek kadar az olmasına rağmen güneşin yüzeyine yakın yerlerde dünyaya göre oldukça fazladırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işık basıncı aydınlanma ile doğru orantılı olup Radyometre denilen aygıtla ölçülürdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
6dsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işığın Soğurulması: Işığın vurduğu yüzeyden yansımayıp tutulması olayına soğurulma denirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Koyu renkli cisimler açık renkli cisimlere göre ışığı daha çok tutarlardsfdsfsdfsdfsdfdsfds Dolayısıyla koyu renkli cisimler açık renkli cisimlere göre daha çok ısınırlar, örneğin; üzerine kül dökülmüş kar, hiçbir şey dökülmemiş kardan daha erken erirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Koyu elbise açık elbiseden daha sıcak olurdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Onun için yazlık elbiseler genelde açık renkli olmalarına rağmen kışlık elbiseler biraz daha koyudurdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Soğurulma olayı tanecik modeline göre; çekicin çelik bilyeye vurulunca sıçraması, yumuşak demire vurulunca demirin ezilip çekicin sıçramaması şeklinde izah edilirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Çelik bilye beyaz zemin yumuşak demir siyah zemin gibi kabul edilirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
7dsfdsfsdfsdfsdfdsfds Işığın Kırılması; Işığın tanecik modelinin başarı ile açıklandığı olaylardan biridirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Bu modelin olaya uygunluğunu anlamak için açılar
ve indisler arasındaki ilişkiyi kurmak için bir deney sistemi kuralımdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Şekildeki kutunun üzerinden V1, hızıyla qü açısı altında yollanan bilyanın, alt yüzeyde V2 hızı ile qa açısı altında hareketi görülmektedirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds qü gelme açısı, qa kırılma açısı olarak düşünülürse ışık için bu olay az kırıcı or*tamdan çok kırıcı ortama geçen bir ışını temsil edebilirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
O halde; kutunun üst yüzeyi az kırıcı (hava) alt yüzeyi çok kırıcı (cam) ortamlara eşdeğer sayılabilirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Modelde yapılan çeşitli deneyler, bu açıların sinüsleri arasındaki oranın sabit olduğunu göstermiştirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Modelin kırılma yasasına uymasına rağmen alt yüzeyde bilyanın da*ha hızlı hareket ettiğine inanıyorsak, V2 > V1 için [IMG]file:///D:/DOCUME%7E1/can/LOCALS%7E1/Temp/msohtml1/01/clip_image016dsfdsfsdfsdfsdfdsfdsgif[/IMG] > l sonucuna varılırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Ancak deneysel sonuçlar, kırıcı ortamda hızın daha küçük olduğunu göstermektedirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Ayrıca kırılma yasasındaki bu sabit sayının (l) den küçük olmayacağını da öğrenmiştikdsfdsfsdfsdfsdfdsfds O halde, tanecik modeli hızlar arasındaki ilişkiyi açıklamada başarısızdırdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
ÖRNEK:
Işığın havadaki 3dsfdsfsdfsdfsdfdsfds105 km/sn olduğuna göre, kırılma indisi 1,25 olan saydam ortamdaki hızını tanecik modeline göre bulup gerçek değeri ile karşılaştırınızdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
ÇÖZÜM:
vH = 3dsfdsfsdfsdfsdfdsfds105 km/sn
nx = 1,25
vx = ?
Tanecik modeline göre;
dirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds = vx = 3,75 dsfdsfsdfsdfsdfdsfds 105 km/sn dirdsfdsfsdfsdfsdfdsfds
Aslında ışık hızı 3dsfdsfsdfsdfsdfdsfds10 km/sn den büyük olamazdsfdsfsdfsdfsdfdsfds Buna göre ışığın kırılma indisi 1,25 olan ortamdaki hızının gerçek değerini bulursak;
ÇÖZÜM:
|
|
|