09-09-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Elektri Devreleri Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark Elektrik Devreleri Bilgi
Elektrik Devreleri Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark Hakkında Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark Bilgi Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark Tanımı Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Farkın Açıklaması Voltaj Voltaj Nedir Voltaj Hakkında Voltaj Bilgi Voltaj Akımın Ölçülmesi
Elektri Devreleri Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark Elektrik Devreleri Bilgi Elektrik Devrelerindeki Potansiyel Fark
Akımın Ölçülmesi
Bir elektrik devresinin herhangi iki noktası arasındaki elektrik kuvvetlerinin farkına potansiyel fark veya voltaj denir
Elektronların pilden veya güç kaynağından geçişi sırasında enerji kazanılır
Devredeki her elemana karşı potansiyel fark vardır Çünkü, akım geçtiği sürece enerji dönüşümü de meydana gelecektir
Devreden geçen akım ne kadar büyük ise potansiyel fark da o kadar büyük olur
Devreden geçen elektrik akımına karşı koyan kuvvete direnç denir Direnç ne kadar büyük ise akım o kadar küçük olur
Direnç birimine ohm denir
Bir elektrik devresinin iki noktası arasındaki potansiyel fark voltmetre ile ölçülür Voltmetreler devreye paralel olarak bağlanır
Elektrik akım şiddetini ölçmek için ampermetre kullanılır Ampermetreler elektrik devrelerine seri olarak bağlanır
Elektrik Devre Elemanları ve Sembolleri
Elektrik devresi çizilirken aşağıdaki devre sembolleri kullanılır

Aşağıdaki şekilde akım ve potansiyel farkının ölçümünde kullanılan araçların devreye nasıl bağlandığı görülmektedir
Şekildeki gibi bir devrede akım ve potansiyel farkı doğru orantılıdır
Akım ve potansiyel farkının değişimi aşağıdaki grafikte verilmiştir

OHM Kanunu
Sabit sıcaklıkta, devreden geçen akım ile voltaj doğru orantılıdır Buna Ohm Kanunu denir
Potansiyel fark ( voltaj ) =Akımxdirenç
or V = I R
(volt, V),(amper, A),(ohm )
Diyot yalnızca tek yönlü akımın geçmesine izin verir Çünkü zıt yönde yüksek dirence sahiptir
Işığda bağlı direnç azalırsa,ışık şiddeti artar
Seri ve Paralel Bağlama
*Seri Bağlama
şekile bakınız şekle bakınız
• Her pilden aynı akım geçer
• Devredeki geçen toplam potansiyel fark elemanlar tarafından eşit olarak paylaşılır Dolayısıyla her ampul eşit parlaklıkta ışık verir Ampullerin sayısı arttırılırsa parlaklıkları azalır
• Bütün elemanlardaki potansiyel fark birbirine eşittir Yani ampuller eşit parlaklıkta yanarlar Bu ampullerin sayısı arttırılınca parlaklıkları değişmez
• Ampullerin biri devreden çıkarılırsa akım kesilir, ampuller yanmaz
•Devrenin toplam direnci, devre elemanlarının geçen dirençlerinin topl----- eşittir
*Paralel Bağlama
şekle bakınız
• Devreden geçen toplam akım her bir elemandan geçen akımın topl----- eşittir
•Bütün elemanlardaki potansiyel fark birbirine eşittir Yani ampuller eşit parlaklıkta yanarlar Bu ampullerin sayısı arttırılınca parlaklıkları değişmez
• Ampullerin biri devreden çıkarılırsa akım kesilmez Diğer ampuller yanmaya devam eder

__________________________________________________ ___________
Hareket
Ortalama Hız
Seyahat sırasında aracımızın hızını sabit tutamayız Fakat alınan toplam yolu ve zamanı biliyorsak ortalama hızımızı hesaplayabiliriz
Ortalama hız(m/s)=Alınan toplam yol (m):toplam zaman(s)
Örneğin: Bir bisikletli 1 dakika (60 saniye) içinde 600 m yol alıyorsa bu bisikletlinin ortalama hızı;
Ortalama hız=600:60
=10 m/s olur
Yol-zaman grafiği
Eğer nesnemiz düz bir çizgi üzerinde hareket ediyorsa hareketlinin aldığı yolun zamana göre değişimini aşağıdaki gibi bir grafikle görebiliriz
A-B çizgisi aracın sabit hızla hareket ettiğini gösterir Her 5 dakikada araç 2 km yol almaktadır
B-C arasındaki yatay çizgi aracın durduğunu gösterir
C-D çizgisi aracın yine sabit hızla hareket ettiğini gösterir Ancak araç yavaşlamıştır, her 5 dakikada 1 km yol almaktadır
Grafikteki dik çizilen çizgi hızın daha fazla olduğunun göstergesidir
Hız-zaman grafiği
Belirli bir yöndeki hıza vektorel hız denir
Hız zaman grafiği ile cismin hareketi gösterilebilir Bir cismin hız-zaman grafiği aşağıdaki gibi olsun;

K ve L arasında aracın hızı 0 m/s' dır Yani araç durmaktadır
L ve M arasında araç düzgün hızlanan hareket yapmaktadır Her saniyede hızı 2,5 m/s artmaktadır
Grafikteki dik çizilen çizgi ivmenin daha fazla olduğunun göstergesidir
Köşegen (diyagonal) çizgi aracın sabit hızla hareket ettiğini gösterir Yani aracın ivmesi
2,5 m/s2 ' dir
M ve N arasında aracın hızı 12,5 m/s ' dir
Yatay çizgi sabit hızlı hareketi gösterir
İvme
Hızın belirli bir zaman aralığında ki artışı ivmedir
ivme(m/s2)=Hızdaki değişim (m/s) =son hız-ilk hız :zaman(s)
Örneğin; Bir araç hızını 10 m/s den 50 m/s ye 5 saniye içinde çıkardığına göre bu aracın ivmesi;
İvme =(50 - 10):5
=40:5
=8 m/s^2
Kuvvet
Çift Yönlü Kuvvetler
İki nesne birbirlerine karşı güç kullanırlar Bu güç zıt yönlü fakat eşit büyüklüktedir
Duvardan gelen güç ile arabanın gücü eşittir

Dengelenmiş Kuvvetler
Eğer cisme uygulanan kuvvet bir başka kuvvet ile dengelenirse cisim hareket etmez Eğer cisim hareket ediyorsa sabit hızla hareketine devam eder
Aracın ileriye doğru hareketine eşit değerde hava ve yoldan kaynaklanan sürtünme kuvveti vardır Dolayısıyla araç sabit hızla hareketine devam eder

Dengesiz Kuvvetler
Arabanın hızına uygulanan kuvvet değiştiğinde denge bozulur Eğer arabanın hızı sürtünme kuvvetinden fazla ise araba ivme kazanır Eğer sürtünme kuvveti arabanın hızından büyük ise araç yavaşlar
Kuvvetler farklılığa bağlı olarak araç ya hızlanır ya da yavaşlar
Duran bir cisme uygulanan kuvvet dengelenemiyorsa cisim o yönde harekete başlar
Kuvvet, Kütle ve İvme
Nesnenin ivme kazanabilmesi için mutlaka kuvvetin dengelenmemiş olması gerekir Daha fazla kuvvet uygulanırsa daha fazla ivme kazanılır
Bir cismin ivme kazanmasında kütlesi de önemlidir
Büyüklükleri farklı olan cisimlere eşit kuvvetler uygulanırsa kütlesi küçük olan daha büyük ivme kazanır
Çift katlı otobüs ile mini bir arabanın itilmesini düşünün, iki aracı hızlandırabilmek için tabi ki otobüse çok daha fazla kuvvet uygulamamız gerekir
Sürtünme kuvveti- Değişken Hareket
Sürtünme
Sürtünme kuvveti harekete zıt yönde bir kuvvettir Cisim havada veya suda hareket ettiği zaman sürtünme kuvveti meydana gelir Cismin hareketinin hızı arttıkça sürtünme kuvveti de artar
Sürtünme kuvveti cisimlerin yüzeylerinin aşınmasına neden olur Arabaların hareketinde sürtünme kuvvetinin önemi oldukça fazladır
Tekerleklerin üzerindeki tırtılların miktarı fazla olmalıdır Aksi takdirde tekerlekler yolları kavrayamazlar Fren yapılarak sürtünme kuvvetinin arttırılması araçların durmasını sağlar
Eğer aracın hızı fazla ise belirli bir mesafede durdurmak için çok daha büyük fren kuvveti uygulanmalıdır Fakat ani fren yapıldığında yol ve tekerlekler arasında sürtünme kuvveti azalacağından araç kayabilir
Durma Mesafesi
Araçların durma mesafeleri = Düşünme mesafesi + Fren mesafesi
Düşünme mesafesi
Sürücünün ne kadar mesafe sonra durabileceğine karar verip frene basmasıdır
Fren mesafesi
Frene basıldıktan sonra hareket halindeki aracın alacağı yoldur
Düşünme mesafesine etki eden faktörler:
Tekerlekler
İlaçlar
Alkol
Görme duyusunun zayıflığı
Aracın hızı
Fren mesafesine etki eden faktörler:
Aracın hızı
Tekerleklerin durumu
Fren balatalarının durumu
Yol durumu Örneğin: ıslak, yağlı veya buzlu olması
Aracın kütlesi
Son Hız
Dünyanın merkezine doğru hızla düşen bir cisme yerçekimi kuvveti etki eder
Kütleleri dünyanın merkezine doğru çeken bu kuvvete ağırlık denir
Hava ile cisim arasındaki sürtünme kuvveti, harekete zıt yöndedir
Cisim daha hızlı bir şekilde düşerse, hava direnci veya rüzgâr direnci dereceli olarak artar
Düşen cisim geniş bir yüzeye sahip ise sürtünme kuvvetinin de değeri artar
Paraşüt geniş bir yüzey alanı sağlar
Yukarı doğru olan sürtünme kuvveti, aşağıya doğru olan yerçekimi kuvvetine eşit ise, bileşke kuvvetin değeri sıfırdır
Cisim sabit hızla düşer Bu hıza son hız denir
Eğer aracın hızı sabit ise, motorun gücü havadaki ve yoldaki sürtünme kuvvetlerine eşittir
|
|
|