Prof. Dr. Sinsi
|
Peyzaj Mimarlığı Peyzaj Mimarlığı Mesleği Peyzaj Mimarlığı Bölümü Peyzaj Mimar Bilgi
Peyzaj Mimarlığı Peyzaj Mimarlığı Mesleği Peyzaj Mimarlığı Bölümü Peyzaj Mimarlığı Bilgi Peyzaj Mimarlığı Hakkında Peyzaj Mimarlığı Tanımı Peyzaj Mimarı Olabilme Koşulları
Peyzaj Mimarlığı Peyzaj Mimarlığı Mesleği Peyzaj Mimarlığı Bölümü Peyzaj Mimar Bilgi Peyzaj Mimarlığı, doğa, planlama ve tasarım kavramlarını sistematik bir yapı içinde inceleyen sanat, bilim, mühendislik ve teknolojiyi biraraya getirerek alan tasarımı, planlaması ve yönetimi ile uğraşan bir meslek disiplini Dünyada yaklaşık bir yüzyıldan daha uzun süredir Peyzaj Mimarları çevreyi şekillendirmektedir
Peyzaj Mimarları parklar, bahçeler, turizm ve dinlenme alanları, üniversite kampüsleri, yerleşim alanları, ticari merkezler ve kamu yapıları ile ilgili yer seçimi yapar, lokal ve gerekse bölgesel ölçekte alan kullanım kararları üretir Aynı zamanda sulak alanlar, akarsu koridorları, maden ocakları, katı atık depolama alanları, ormanlar gibi insanlar tarafından tahrip edilmiş veya edilmekte olan alanların sürdürülebilirliği ve onarımı için planlama yapar Ulusal bögesel ve lokal kapsamdaki tarihi alanlar ve kültürel kaynakların koruma projelerini yürütür Peyzaj mimarları; mimarlar; kent plancıları, inşaat mühendisleri ve diğer mesleklerle birlikte çalışarak hem insanların gereksinimlerine hem de çevresel değerlere saygınlık çevresi içinde plan ve uygulama projeleri üreterek çevre tasarımında ve korumasında önemli rol oynarlar
Gerek doğal, kültürel ve sosyo-ekonomik çevreye ilişkin verilerin analizlerine ve değerlendirilmelerine dayalı peyzaj planlama çalışmaları, gerekse sağlıklı sürdürülebilir ve görsel kalitesi yüksek yaşam çevresi yaratmayı amaçlayan yapısal ve bitkisel peyzaj tasarımı çalışmaları, eğitimin temel konularını oluşturmaktadır Eğitim programının amacı bu temel konularda, ülke gerçekleri ve gereksinimleri de göz önünde bulundurularak, nitelikli, yetenekli, girişimci, dinamik ve mesleklerarası bilgi-koordinasyon tabanına sahip eleman yetiştirmektir
Peyzaj Mimarlığı alanında çalışmak isteyenler doğayı seven ve gözlemleyen, estetik görüşe sahip, ilgili diğer mesleklerle koordinasyon ve organizasyonu yürütebilecek kişiler olmalıdır
Eğitim çalışmaları için her öğrencinin çizim malzemesinin (mümkünse bilgisayarının) bulunması ve araştırma-inceleme amaçlı gezilere katılması gerekmektedir
Eğitim sonucunda bir Peyzaj Mimarının, peyzaj kalitesini geliştirmeye ve korumaya karşı duyarlı olması, tasarımın sanatsal ve humanistik yaklaşımlarını anlaması, tasarımda sorunu analiz etme yeteneğine sahip olması, tasarımın uygulamaya aktarımı için teknik yeterliliğinin bulunması, yönetim ve mesleki etik dahil olmak üzere mesleki uygulamaların her alanında yetenekli olması hedeflenmektedir
Mezunların kazandıkları unvanlar ve sorumlulukları:
Peyzaj Mimarlığı eğitim programını tamamlayanlar "Peyzaj Mimari" unvanı kazanmaktadır
Çalışma alanları:
Peyzaj mimarlarının ana çalışma konuları peyzaj tasarım, peyzaj planlama, doğa koruma, çevre yönetimi, peyzaj teknikleri ve peyzaj materyalleri alanlarında çalışma yapmaktır Çevre planlama ve tasarım, çevresel etki değerlendirmesi, peyzaj yönetimi, uygulama (aplikasyon, bakım ve onarım), süs bitkileri yetiştiriciliği ve pazarlaması kapsamında mesleki ya da meslekler arası işbirliğine dayalı organizasyonlar, özel sektördeki çalışma ortamlarını oluşturur
Yerel ve Merkezi yönetimler, Çevre ve Orman Bakanlığı, İller Bankası, Turizm Bakanlığı, Kültür Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, DPT, Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ gibi kurumlar ise kamu sektöründeki çalışma ortamlarını oluşturmaktadır
Peyzaj Mimarlığı aşağıdaki uzmanlık alanlarını kapsamaktadır;
* Doğanın ve Doğal çevre kalitesinin korunması,
* Ekosistem ve kaynak analizi, kaynak yönetimi,
* Sorunlu alanların onarımı,
* Özel ve kamuya ait alanların planlanması ve tasarımı,
* Kentsel peyzaj alanlarının tasarımı ve düzenlenmesi,
* Tarihi peyzaj öğelerinin korunması, iyileştirilmesi,
* Çevresel etki değerlendirme çalışmalarının koordinasyonu,
* Mesleki araştırma, inceleme ve eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi,
* Çevre sorunlarının giderilmesi,
* İklim kontrolü,
* Yaşlı ve engelli kişiler için tasarım
Peyzaj Mimarlığı aşağıdaki alanlarda planlama, tasarım ve uygulama çalışmaları yapar;
* Rekreasyon alanları, parklar, spor ve oyun alanları,
* Turizm ve dinlenme tesisleri,
* Kentsel ve kırsal yerleşim ve gelişim alanları,
* Kentsel yaya alanları, meydanlar,
* Kültürel alanlar; hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, arboretumlar,
* Açık müze ve amfi tiyatrolar,
* Okul ve üniversite yerleşkeleri (kampüsler),
* Ticari ve endüstriyel alanlar, Alışveriş merkezleri,
* Deniz ve su kıyıları, marina ve su kıyısı tesisleri,
* Tarımsal alanlar, çiftlik ve hobi bahçeleri,
* Karayolları
Peyzaj Mimarlığı
İnsanların ruhsal ve fiziksel yönden sağlıklı olabilmelerine imkan sağlayıcı mekanlar tasarlayan uygulayan bir meslek dalıdır
Kent yaşamının getirdiği günlük yorgunluktan arınmaya, temiz bir çevrede yaşamaya hepimizin ihtiyacı vardır Peyzaj Mimarlığı çalışmaları bu ihtiyacımızı karşılamaya yöneliktir Günümüzde yaşanan kentsel sorunların (hava kirliliği, düzensiz trafik, sağlıksız kentleşme vb ) bir nedeni de zamanında planlamaya Peyzaj Mimarı gözüyle bakılmamış olmasıdır
Peyzaj Mimarlığı için temel materyal bitkidir Bitki toplulukları ve yapı tekniği ile oluşturulan mekanlar kentin tampon alanlarıdır Çıplak gözle bakılınca parklar, meydanlar, yeşil alanlar, ev bahçeleri vb gibi hoşa giden mekanlar olarak nitelendirilir ve diğer fonksiyonları düşünülmez Oysa Peyzaj Mimarı gözüyle bakılınca bu alanlar kentin yerleşim birimlerini birbirinden ayıran düzensiz kentleşmeyi engelleyen, kente temiz hava sağlayan, iklimi mikro düzeyde de olsa düzenleyen, yaya ve araç sirkülasyonuna yön veren mekanlar olarak değerlendirilir İnsanların rekreasyonel ihtiyaçlarını karşılamasına yani kendini yenileme, hayata bağlanma ve yaşamaktan zevk alma duygularını geliştirmesine imkan sağlamak için yapılan çalışmalardır ki, bunlar Peyzaj Mimarlığı mesleğinin ana çalışmalarıdır Günümüzde önem verilen ihtiyaçlar sınıfına girmiş ve önem kazanmaya devam etmektedir

Peyzaj mimarlığı, tanımlanması en güç tasarım dallarından biri Bu zorluğun nedeni, doğa kadar çok yönlü ve karmaşık bir olguyla insan algılarına indirgenmiş ve soyutlanmış olarak çalışıyor olması Peyzaj mimarlığı disiplinini öne çıkaran ve gündeme taşıyan da aslında tam olarak bu indirgeme ve soyutlama Doğa, mekan ve yapay olanın arasındaki karmaşık denge, peyzaj mimarının rolünün bir simgesini oluşturuyor Doğa ve yapay olan arasındaki uyumu yakalama çabaları, insanlık tarihi kadar eski olsa da, “bizi koruyan ve besleyen çevre” ile kentlerin keskin gerçekliği arasındaki denge, bu tarihin başlangıcından bu yana çarpıcı biçimde değişti Modern toplumlarda peyzaj mimarlığına verilen önemin ve duyulan ilginin her geçen gün artması, bu farkındalıkların bir sonucu olarak karşımıza çıkıyor
Gerekliliklerin ve / veya umursamazlıkların ürünü olan projeler, mekanların karakterini zedelemeye her yeltendiğinde başvurulan peyzaj mimarı, mekan bilincini gerçekten koruyabilecek, ya da bunu en azından diğerlerinden daha iyi yapacak tek kişi mi? Disiplini anlamak için dikkate alınması gereken çalışmalardan biri olan “L’alternative du paysage” (Sébastien Marot), aradaki farkı açıkça ortaya koyuyor Marot, peyzaj mimarını, günümüz toplumunda bir mekandaki kültürel ve doğal şartları göz önünde bulundurarak “yaratıcı anamnezlerle” bir tasarım ortaya koyabilecek tek kişi olarak tanımlıyor Mimarlık disiplininden farklı olarak, peyzaj mimarlığının “her zaman geçerli yöntemleri” olması mümkün değil Açık alanda ve büyük ölçekte çalışılması ve tasarıma konu olan her alanın kendine has özelliklerinin olması, tasarımın da benzersiz olmasıyla sonuçlanıyor, zaten böyle olması da gerekiyor Ortaya çıkan her tasarım, yaratıcı olmanın risklerini de beraberinde getiriyor Kendi içinde tutarlı olan kültürel bir çevreyi oluşturmak ve onu zenginleştirmek, peyzaj mimarının en önemli görevlerinden biri
Peyzaj tasarımı, katıldığı projeye ve uygulandığı mekana değer katan bir unsur Bu değer ekonomik olabileceği gibi, aynı zamanda kültür ve algıdan meydana gelen bir karışımı da sergiliyor Mekan analizleri sonucu peyzaj mimarı, elindeki verileri tasarıma dönüştürüyor Ortaya çıkan tasarımın derin bir altlığa mı sahip yoksa sığ ve sıradan mı olduğunu ise kullanıcı davranışları belirliyor
Türkiye'de Peyzaj Mimarlığı

Bildungszentrum Zürich - Versicherungen (Rotzler Krebs Partner Landschaftsarchitektur)
Dilimizde kullandığımız Fransızca paysage kelimesi, aslında insan eli değmemiş bir doğa manzarasını anlamına geliyor Tasarımın söz konusu olduğu bir alandan bahsediyorsak, İngilizce landscape sözcüğünün anlatılmak isteneni daha iyi yansıttığı söylenebilir “Sahne” ve “uzantı” anlamları taşıyan scape, tasarımı peyzajdan daha iyi tanımlıyor
Dünya genelinden ülkemize odaklandığımızda, peyzaj mimarlığına duyulan ilginin Peyzaj Mimarı Deniz Aslan’ın da belirttiği gibi “bahar aylarında bahçeyi hatırlamak”tan ibaret olduğu gerçeğiyle karşı karşıya kalıyoruz Aslan’a göre, peyzaj mimarının kentsel mekandaki öneminin anlaşıldığını ve tasarımcı kimliğinin göz ardı edilmediğini yansıtan projeler son yıllarda artmakta, ancak temelleri oturmamış bir alanda meydana gelen bu hızlı gelişmelerin de peyzaj mimarlığının anlaşılmamış olduğu şeklinde sonuçlanması pek de imkansız görünmüyor *
Henüz tam olarak algılanamadığından bahsettiğimiz peyzaj mimarlığı, ülkemizde aslında çok yeni bir meslek 1967 yılında Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi bünyesinde Peyzaj Mimarlığı Bölümü’nün açılmasıyla başlıyor 1972 yılında ilk öğrencisini almasına rağmen, ancak 1990’daki YÖK kararıyla mezunlarının peyzaj mimarı diploması alabildiği bir bölüm söz konusu 1994’te ise odalaşma kararı alınıyor Bu açıdan bakıldığında, peyzaj mimarlığı kavramının kullanılıyor olması bile çok hızlı bir gelişme olarak nitelendirilebilir
|