Yalnız Mesajı Göster

Otomobil Markaların Tarihi

Eski 09-08-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Otomobil Markaların Tarihi



Otomobil MarkaLarın Tarihi
Otomobil MarkaLarın Tarihi
ALFA ROMEO



Alfa Romeo markası iki Milano sembolünden oluşuyordu: Mavi fonda Milano Beyliğinin simgesi yılan (Teknik Ofiste çalışan bir genç tarafından, Filarete Kulesinden Castello Meydanından geçen tramvayı koca bir yılan gibi seyrederken aklına gelen fikirden yola çıkılarak tasarlanmıştır) ve beyaz fonda kırmız haç, metalik bir daire içine alınıp üzerine ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili- Lombarda Anonim Otomobil Fabrikası) ve MİLANO yazıları Savoya Ailesinin simgesi olan düğümlerle ayrılmış olarak yazılmıştır

1910'dan bir dergi
"ALFA: tüm bir program için söylenen bir kelime veya daha iyi söylemek gerekirse, bir programın daha net bir şekilde açıklaması anlamına gelmektedir Alfabenin birinci harfini belirlerken, aynı zamanda bir başlangıç noktasını simgelemektedir, bu başlayan, gelişen yeni bir hayattır"

1915/1925 İkinci Amblem
ALFA ROMEO MİLANO yazısı amblemde Nicola Romeo'nun fabrikayı satın almasından sonra yer alan yeni yazıdır



İlk Otomobil
1920 yılında Alfa Romeo markasıyla ilk otomobil Torpedo 20-30 HP doğdu

Anonima Lombarda Fabbrica Automobili" ALFA (Lombarda Anonim Otomobil Fabrikası) isimli şirket, 1910 yılında Alessandro Darracq tarafından Milano'da Portello'nun 1907'de inşaası tamamlanan şanssız Endüstriyel tesislerinde kuruldu Şövalye Ugo Stella tarafından yönetilen Alfa, iyi donanımları ve sürülebilirlikleriyle pazarda hemen pay kapan bir seri modele hayat verdi: ilk mutlak Alfa ismini alan otomobil 24 HP (12000 Liret tutarında), ve daha dayanıklı motorlarıyla türevleri, 40-60 HP Alfa için yarış maceraları başladı ama 1915 yılında askeri siparişlerle ilgilenmeye başladığında Nicola Romeo tarafından yönetilen şirketlerin yörüngesi altına girince bu macera yarıda kesildi Savaş sonunda, 1919 yılında tekrar otomobiller başrollerine ve 1920 yılında Alfa Romeo markasıyla ilk otomobil doğdu: "Torpedo 20-20 HP" Yarışlara kaldıkları yerden devam edildi

1925/1946 Markası
Markanın etrafında defne yapraklarından metal taç efsanevi bir zaferi hatırlatmaktadır: 1 Dünya Otomobil Şampiyonasındaki P2’i (1924) Dairenin çapı 65 mm'den 75 mm'ye büyütülür 1930 yılında tekrar 60 mm'ye küçültülür ve 1945 yılına kadar değişmeden kalır

1750 Coşkusu
Pat Braden, Alfa Romeo Amerika Ortakları genel sekreteri 1961 yılında bir makalede 1750'yi tarif eder:" Alfa Romeo'nun motor seslerine kapıldım Bir tür tarif edilmez rapsodi gibiydi Bu araba hakkındaki herşey bu hissi veriyor, bu arabaya her binişimde ve motoru çalıştırdığımda, günlük hayatın sıkıntısı dağılıp gidiyor ve herşey tekrar yeni ve tazeye dönüşüyor" Peter Hull, Alfa Romeo tarihinde 1750 için 1970 yılında yazmıştır: "Muhteşem arabalar güzel kadınlar gibi heyecan vericidirler, ancak genellikle kusursuz olmazlar Bu anlamda Alfa 1750 bir istisnadır"

ANADOL

Anadol, Türkiye'de toplu olarak üretilen ilk otomobil markasıdır İlk Türk üretimi otomobil ise 1960'da TCDD tarafından yalnızca beş tane üretilen "Devrim" adı verilen örnek otomobildirVehbi Koç tarafından kurulan Otosan tarafından 1966-1986 yılları arasında İstanbul'daki fabrikada üretilmiştir Fabrika 1986'dan sonra Ford Taunus üretimi için kullanılmıştırAnadol'un ilk modelleri İngiliz Reliant/Ogle tarafından tasarlanmıştır Bütün modellerinde kaportası cam elyafı ve polyesterden yapılan Anadol'da motor olarak da Ford motorları kullanılmıştır İlk kullanılan motor, Ford'un Anglia modelinin 1198 cc'lik motorudur



Anadol adı, açılan isim yarışması sonucunda finale kalan; Anadolu, Anadol ve Koç arasından seçilmiştirAz sayıda kalan örnekleri , günümüzde genellikle ortadan kesilerek kamyonet yapılmış biçimleri ile adını aldığı Anadolu'nun küçük şehirlerinde halen kullanılmaktadır

AUDİ

Audi, Alman bir otomobil şirketidir; Volkswagen grubunun bir parçasıdır Şirketin merkezi Ingolstadt, Bavarya'da bulunmaktadırŞirketin geçmişi 1899 yılına ve August Horch'a dayanmaktadır İlk Horch otomobili kendisi tarafından 1901 yılında tasarlanmıştı 1910 yılında Horsche şirket dışarısına atılmış ve kendi adını eski ortaklarıyla olan anlaşmazlıklar nedeniyle artık yaptığı tasarımlarda kullanamayacak hale gelmişti Eski Almancada anlamı "Dinle!" olan "horch", Latincede aynı anlama gelen Audi'yi markası olarak kullanmaya başladı1932 yılında Audi, Auto Union'u oluşturmak üzere Horch, DKW ve Wanderer şirketleri ile birleşti Auto Union kullandığı birbirine bağlı dört halka da bugün Audi'nin logosu olarak kullanılmaktadır

İkinci Dünya Savaşı sonrasında, şirket DKW etrafında ürünlerini sunmaya çalıştı Ancak iki çekişli motoru o kadar ünlü olamadı Eylül 1965'de Audi tekrar bir çıkış yaparak 72 beygirlik 4 kapılı sedanını piyasaya sundu, dünyanın en modern motorlarından biriyle1970'lerde Audi 1950 yıllarında dünyanın en büyük motorsikletlerini üreten şirket olan NSU ile birleşti Bu şirket Neckarsulm, Stuttgart yakında bulunmaktaydı NSU daha küçük arabalar yapmayı öngörüyordu; daha sonrasında yeni bir rotasyon motorlarında Felix Wankel'in fikirleriyle kullanılmaya başladı 1967'de çıkartılan yeni NSU Ro 80 bir uzay çağı arabasıydı ve o gün itibariyle sundukları aerodinamik, ağırlık, güvenlik açısından kusursuzdu, ancak motorlardaki rotasyon hatası NSu için pahalıya patlamıştı Yine de günümüzde hala Audi'nin bazı modelleri Neckarsulm'da üretilmektedir

Geçen 30 yıl içerisinde Audi yüksek güce sahip bir çok model sundu 1980'de piyasaya sunulan Ünlü "Quattro" modeli ; ilk kez kullanılan 4 çekerli turbo bir spor arabasıydı Audi bu atılımla teknolojide zirveye oturdu (Bu teknoloji daha sonrasında dünya'nın hemen hemen tüm otomobil şirketleri tarafından kullanılmıştır)Audi 80 modeli ile beraber, tüm modeller "Quattro" özelliğini kazaldı Audi 80 her ne kadar 1986 yılında "dede arabası" imajına sahip olsa da unutulmaz tasarım 1989'da piyasaa sunuldu Bu model piyasaya bomba gibi düştü ve oldukça iyi satış rakamlarına ulaştıGelişen teknoloji ile, Audi dünyanın en gelişmiş motorunu kullanmaya başladı 1995'de S4 modelinde kullanılan dört çekerli motoru bu döneme damgasını vurdu

1997'de de dünyanın tamamen aliminyumdan yapılmış ilk otomobilini sunan Audi, A8 modeli ile aliminyum uzak çizgilerine ulaşmış oldu 90'ların ortasında yeni serilerini piyasaya süren Audi dünyanın en kaliteli otomobilleri arasında yerini aldı2000 yılı itibariyle 24 saatlik Le Mans yarışını 4 kez ard arda kazanan Audi 2003'de VW grubunun başka bir modeli ile ancak tamamen Audi kadrosu ile Bentley modeli altında da bu başarıya imza attı

BMW

Şirketin sloganı ve resmi kurumsal dili İngilizcedir Sloganı 'The Ultimate Driving Machine' yani 'En Gelişmiş Sürülebilen Makina' Bu sloganla, ünlü Alman teknolojisini ve AR-GE'deki kendine güveni vurguluyorŞirket, 1913 yılında Karl Friedrich Rapp tarafından Almanya'nın Münih kentinde kurulmuştur ve mimari olarak meşhur merkezi halen oradadır İlk zamanlarda sadece uçak motoru üreten şirket, 1928 yılında satın aldığı Fahrzeugtechnik Eisenach AG otomobil şirketinden sonra otomobil üretiminine girmiştir BMW ilk otomobil seri üretimini 1929'da 3/15 PS ismindeki otomobil ile başlamıştırBMW ilk olarak uçak motoru üretimi yapan bir firmaydı Bu yüzden parçalı amblemin mavi kısmı gökyüzünü beyaz kısmıda uçak pervanesini temsil etmektedir

Model Açılımları şunlar Gibidir:

000 i = İnjection, 000 x = 4 Çeker , 000 ti = Compact , 000 ci = Cabriolet , 000 d = Dizel , 000 xd = Dizel + 4 Çeker, 000 Li = Long (Limousine) , 000 Ld = Long + Dizel , Z0 = Z Series (Sport Roadster Serisi) , x0 = x Series (Arazi Serisi) , 1xx = Dusuk sınıf 1 Serisi, 3xx = 3 Serisi Orta Sedan Sınıfı , 5xx = 5 Serisi Sedan Lux Sınıf , 6xx = 6 Serisi Sport Sedan Sınıfı , 7xx = 7 Serisi Süper Lüx Sınıf , Mx = M Serisi (Performans ve Sportif Araçlar), Bx = Alpine Serisi

BMC

Türkiye'nin en büyük ticari araç üreticilerinden BMC, 1964 yılında İzmir' de kuruldu İlk yıllarda Austin ve Morris markalı ticari araçları üretti Kamyon, kamyonet, traktör ve motor üretmeye başladığı 1966 yılından itibaren giderek büyüdü ve güçlendi BMC'nin başlagıçta %74 olan yerli sermaye oranı yıllar içerisinde artarak 1989 yılında Türkiye'nin %100 yerli sermayeli tek ticari araç üreticisi olmasını sağladıTürk otomotiv sektörünün gelişmesinde önemli bir role sahip olan BMC, 1976 yılında, Türkiye'de ilk dizel motor üretimini ve benzinli motorların dizel adaptasyonunu gerçekleştirerek, Türk otomotiv sektörüne büyük katkılarda bulundu Motorlu araçların yanı sıra, Türk sanayiinin ihtiyaç duyduğu endüstriyel motorları, jeneratörleri, deniz motorlarını ve askeri amaçlı ürünleri de üretmeye başladı Yine bu yıllarda, Leyland serisine ait ilk hafif ticari araç olan Leyland 30 kamyoneti piyasaya sundu 1983 yılında Volvo Truck Corporation ile ortaklık kuran BMC, Türkiye'nin ilk turbo motorlu ticari araçları olan Yavuz serisini üretti1985 yılında anlaşma yaptığı Cummins Engine Company ile Cummins motorlu Fatih serisi kamyonları üretmeye başlayarak, dünyanın en güçlü üreticileri arasındaki yerini sağlamlaştırdı

1989 yılında şirketin bütün hisselerinin bugün Türkiye'nin en büyük holdinglerinden biri olan Çukurova Holding tarafından alınmasıyla, yeni bir büyüme stratejisi belirlendi Bunun üzerine BMC, tamamen yerli ve özgün bir tasarım yaratmak amacıyla 1990 yılında ünlü İtalyan tasarım kuruluşu Pininfarina ile işbirliği anlaşması imzalayarak, altı yıl süren yoğun çalışma ve 120 milyon ABD Doları'nı aşan yatırımın sonucunda, 1996 yılının Haziran ayında sınai ve ticari mülkiyeti BMC'ye ait olan Profesyonel'i piyasaya sundu Profesyonel serisi, BMC'nin dünya çapında tanınmasını ve uluslararası bir marka olmasını sağlayarak Türk otomotiv sektörüne dünya çapında itibar kazandırdıBMC yatırımlarına devam ederek 2004 yılında 40 milyon dolarlık yatırımla tüm mühendislik çalışmaları BMC’ye ait olan Megastar’ı yarattı 74 mühendis ve 159 teknik elemanın 5 yıl süren zorlu çalışmasının ürünü olan Megastar, yüzlerce performans, güvenlik ve dayanıklılık testinden başarıyla geçti Üstün teknolojisi ve modern tasarımıyla hafif ticari araç pazarında yepyeni bir sayfa açan Megastar’ın, farklı sektörlerin her tür ihtiyacını karşılayabilecek vanlar, kombiler, kombi vanlar, minibüsler ve kamyonetlerden oluşan 19 modeli var Halen endüstri, inşaat, iletişim ve bilişim teknolojileri, medya, nakliye ve hizmet, finansal hizmetler sektörlerindeki 144 şirketi, 34350 personeli ile Türkiye'nin en büyük holdinglerinden Çukurova Holding bünyesinde faaliyet gösteren BMC, ürün tasarım, geliştirme ve mühendislik çalışmalarını dışa bağımlı olmadan sürdüren tek Türk otomotiv kuruluşudur

BUGATTİ

En eski ve en ünlü İtalyan otomobil üreticilerinden biridir Zamanla birer klasik halini alan güçlü spor arabalarıyla tanınır Bugatti'nin Bugatti Veyron modeli, dünyanın en yüksek hızına ulaşabilen (407 km/s), en fazla motor gücüne sahip olan (1001 beygir), ve en pahalı (1 Milyon Avro) seri üretim halindeki otomobilidir

CHEVROLET

Chevrolet, 1911'de kurulmuş olan ABDli bir otomobil markasıdır Adını Kurucusu Louis Chevrolet'in soy isminden almaktadır1918'de %546'sını satın alan General Motors bünyesine geçmiştir

CİTROEN

Otomotiv tarihinde çığır açan pek çok yeniliğe imza atan Citroën, 1919 yılında André Citroën tarafından kuruldu Citroën soyadı, tüccar olan büyük büyük büyükbabasının sonradan “Citron” olarak değiştirilen “Limoenman” soyadından geliyordu; “küçük limonları olan adam” Henüz 34 yaşındayken “dişli takımı” üretmek üzere kendi şirketini kuran André Citroën, otomotiv endüstrisinde daha sonraları bir dev olarak anılacaktı Citroën’in hafızalara kazınan sembolü ”double chevron” (rütbe işareti) ise André Citroën’in kendi buluşu olan üçgen dişli sistemine bir gönderme

CHRYSLER

Chrysler Anonim Şirketi 1925`te ABD`de kurulan daha sonraki yıllarda da Dodge markasını satın alarak 1930 yıllarda amerikanın en geniş servis ağına sahip markası haline gelmiştir80'li yıllarda Mitsubishi markası ile ortak üretimler yapmış ve iflasın eşğinden Voyager-Grand voyager modeli ile dönmüştürChrysler, Dodge, Plymouth ve Jeep markaları adı altında üretim yapmıştırHalen Dodge,Jeep ve Chrysler, 2000`haziranda Daimler-Benz ile ortaklık kurarak DaimlerChrysler otomotiv grubunun parçası haline gelmişlerdir Bu ortaklığın ilk ürünü de 2002 yılında 3 milyon km test edilerek piyasaya çıkartılan, Amerikada'ki adıyla Liberty, avrupadaki adıyla Cherokee dir

DACİA

1966 yılında Romanya hükümetinin açmış olduğu ihale sonucu kurulmuş , adını Romanya topraklarının eski adı olan Dacia’dan alan , 1999 yılında Renault bünyesine geçen Romanyalı otomobil üreticisi1968 yılında bütün parçaları Fransa’dan ithal edilerek montajı yapılan ve Piteşti’deki fabrikasında boyanan Renault 8 modelini Dacia 1100 adıyla piyasaya vererek üretime başlamıştır Dacia 1100 , 4 kapılı 5 kişilik karosere ve arkadan konumlandırılmış 1100 cc’lik 4 silindirli 46 HP gücünde motora sahipti 133 km/h son hıza sahipti ve 100 km’de ortalama 6,6 lt benzin tüketmekte idi Dacia 1100 modeli 1971 yılına kadar üretimi devam etmiştir1969 yılında Renault 12 modeli Fransa’da üretime geçince Dacia’da 1300 adı ve kendi logosu altında 12’yi montajlamaya başlamıştırDacia 1300’lerde 1289 cc’lik 54 HP gücünde motor kullanılmaktaydı Maksimum hızı 144 km/h’dı ve 100 km’de 9,4 lt yakıt tüketmekte idi Türkiye’de Renaut 12’lerin üretimine Dacia’dan 2 yıl sonra 1971 yılında başlanmıştır

Dacia 1300 montaja başlandıktan itibaren donanım farkı olan üç versiyonla satışa sunulmuştur Bunlar 1300 Standart , 1300 Super ve 1301 modlleridir 1301 modeli sadece Romanya parti üyeleri için üretilen bir versiyondu ve bugünün araçlarının olmazsa olmazı olan arka cam rezistansı ve 1300 modellerinde olmayan donanımlar içeriyordu1973 yılında Fransa ile aynı anda Renault 12 Break olarak adlandırılan ve 12’nin Türkiye’de en popüler versiyonu olan Station Wagon modeli Romanya’da 1300 Break adıyla üretilmeye başlandı Yine 1975-1982 yılları arasında kısıtlı sayıda (1500 kadar) 1302 adıyla bir pick up versiyonu da üretildi 1302 modelinin çoğu Fransızların eski sömürgesi olan Cezayir’e ihraç edilmiştir Bu dönemde Renault’un orta üst sınıfta bulunan 20 modeli de montaj yöntemiyle üst düzey Romen yöneticilerin kullanımına sunulmuştur

1979 yılında Renault 12 ve dolayısıyla Dacia 1300 makyaj geçirmiş ve Doğu Avrupa markası için pek yaygın olmayan pek çok donanım sçeneği de bu yıllarda ürün gamına eklenmiş (Standart , MS , MLS , S , TL , TX) baz modelin adı 1310 olarak değiştirilmiştir İlerki yıllarda da 1185 cc’lik Dacia 1210 , 1397 cc’lik Dacia 1410 versiyonlarıyla ürün gamı genişlemiştir1981 yılında Dacia 1310 baz alınarak tasarlanmış tek kapılı 1310 Sport ve daha sonra da Dacia 1410 bazlı bir 1410 Sport modelleri sınırlı sayıda üretilmiştirDacia 1981 yılından sonra uyguladığı çeşitli makyajlarla Renault 12 modelini üretmeye devam etmiş ürettiği 2 ve 4 kapılı pick up’lar dışında 1310 modeli baz alınarak hatchback karasörlü modeli ve 12 modelinin tamamen dışında küçük boyutlu ve motorlu 500 Lastun modelini 1988-89 yıllarında kısa bir süre için üretilmiştirDacia halihazırda eski bir Peugeot modeli olan 309’u baz alarak ürettiği Solenza modeliyle özellikle Romanya’da önemli satış rakamlarına ulaşmıştır Daha önceki modeli Süper Nova’nın iyileştirilmiş versiyonu olan Solenza 1999 yılında Renault’un Dacia’yı dünya markası yapmak için geliştirilmesine büyük katkılar sağlamıştır

DAİHATSU

Daihatsu, Japon otomobil üreticisidir Özellikle ufak sınıf araçlar üretmektedir 1907 yılında Hatsudoki Seizo Co Ltd adıyla kurulmuştur 1951 yılında Daihatsu Motor Co Ltd adını almıştır
1907 Hatsudoki Seizo Co,Ltd içten yanmalı motorların üretim ve satışı için kuruldu1930 3 tekerlekli araç üretimi başladı
1939 Ikeda Fabrikası üretime başladı
1951 Şirket ismi Daihatsu Motor Co, Ltd olarak değiştirildi
1957 3 tekerlekli kompakt "Midget" modelinin üretimi başladı
1961 Ikeda II fabrikası üretime başladı
1967 Toyoto Motor Sales Co Ltd ile ortaklık anlaşması yapıldı

Alıntı Yaparak Cevapla