09-07-2012
|
#8
|
Şengül Şirin
|
Qing ( Mançu ) Hanedanı Dönemi ( 1644-1911/12)
QİNG (MANÇU) HANEDANI DÖNEMİ (1644-1911/12)

Qing ( Mançu ) Hanedanı Dönemi ( 1644-1911/12) Resimdeki birkaç aykırı örneğin dışında Qing sanatı genellikle tutucu,teknikleri olağanüstü yetkin,bezemeleri de oldukça boldu Tibet Budacılığının ve Cizvit misyonerlerin etkisiyle mimarlıkta yabancı üsluplar ortaya çıktı 19 yüzyılda Çin"in güçsüzleşmesi sanatta bir durgunluk dönemine yol açarken,yabancı etkisindeki yapıların büyük bölümü de 1860"ta İngiliz ve Fransızlar tarafından yakıldığından günümüze ulaşmadı

Mançu istilasının Çin kültür yaşamını Moğol istilası gibi temelinden sarsan bir etkisi olmadı Ama Ming hanedanına bağlılıklarından ya da Mançulara güvensizliklerinden aydın ressamların çoğu gene inzivaya çekildi Bunların en önemlileri Qing Hanedanı"nınAltı Ustası Nanjing"li Sekiz Usta ve onlar gibi 17 yüzyılda ortaya çıkan,ama ne saraya ne de Dong Qinghang "ın estetik ilkelerine bağlı kalan bireyci ressamlardı Ming imparatorları soyundan gelen Zhu Da ( Bada Shanren ) bireyci ressamların en özgünü,uzak akrabası,Shintao ise 18 yüzyılda Yangzhou"da çalışmalarını sürdüren Sekiz Garip Usta"ya esin kaynağı oldu Çağdaş Batılı ressamlar gibi kendilerine özgü üslup ve davranış içindeki bu grubun üyeleri geçinmek için resim yapmak ve dikkat çekerek kendilerine koruyucu bulmak zorundaydılar Yang zhou tuz tüccarlarının koruması altındaki çalışmalarıyla da Çin resmindeki son önemli gelişmeyi temsil ettiler

Porselen sanayisi 17 yüzyılın ortalarındaki sarsıntıdan sonra 1682"de Cang Yingxuan"ın,Jingdezhen"daki imparatorluk atölyelerinin başına geçirilmesiyle yeniden canlandı Özellikle sırda yeni renkler kullanılmaya başladı "yılan balığı sarısı" "yılan derisi yeşili",turkuvaz ve "şeftali baharı" renkli sırlar denenirken "öküz kanı" denen parlak kırmızı sır kullanımı kusursuzlaştı Egemen bezeme ya da zemin renkleri yüzünden Avrupa"da famille verte ( yeşil aile) famille noire ( siyah aile) ve famille rose ( pembe aile) gibi adlarla bilinen ,sır ütü tekniğiyle beş renkte boyanmış porselen takımlar üretildi Eski tunç kapların ,altın ve yeşim eşyanın porselen taklitlerinden başka,çeşitli çalgıları,delikli ve döner kutuları da porselenden yapmaları istenen ustalar,becerilerini artırmak zorunda kaldılar 17 yüzyılda ihraç edilen porselenler tümüyle Çin tarzında bezenirken 18 yüzyılda yabancı motif ve armalara yer verilmeye başladı

Kaynak:AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|