Konu
:
Aile Baskısının Öğrenme Üzerindeki Etkisi .
Yalnız Mesajı Göster
Aile Baskısının Öğrenme Üzerindeki Etkisi .
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Aile Baskısının Öğrenme Üzerindeki Etkisi .
Son 20 yıl içinde yapılan araştırmalarda
bağışıklık sistemine aynen beyin gibi öğrenebilme kabiliyeti verildiği keşfedilince
tıp dünyasındaki bazı görüşler temelinden sarsıldı
Tıpta o zamana kadar
davranış tarzlarının değişmesinde ve karşılaşılan durumlara tepki vermede sadece beynin ve merkezî sinir sisteminin vazife gördüğüne inanılıyordu
Ader
’in öncülüğünü yaptığı yeni araştırmalar neticesinde
merkezî sinir sistemiyle bağışıklık sistemi arasında güçlü bir bağlantının varlığı; düşünce
duygu ve davranışların ayrı ayrı iletişim kanalları hâlinde değil
girift iç içe iletişim kanallarıyla işletildiği görüldü
2
3
Bir başka araştırmacı grubu ise
duyguların düzenlenmesinde vazife alan sinir alanlarında yoğun kimyevî habercilerin bulunduğunu
bunların beyinde ve bağışıklık sisteminde yaygın biçimde istihdam edildiğini ortaya koydu
Bir organın veya vücudun bir bölgesinin uyarılması gerektiğinde
beyin vasıtasıyla o organa bir sinir sinyali (impuls) gönderilir ve bir refleks hareketi yaratılır
Fakat bu uyarı bedenin bütünü ile alâkalı olduğunda
bu iş için birçok sinyal gönderilmez; hangi duygu veya refleks uyarılacaksa
o duygunun yaratılmasında vazifeli hormonların üretim merkezi olan salgı bezlerine bir sinyal gönderilir ve hormonlar hemen üretilip kan dolaşımına verilir
Böylece en geç altı saniye içinde o hormonun kullanıldığı yerde bir reaksiyon gerçekleştirilir
Bu kimyevî reaksiyonlar
bedende farklı duyguların hissedilmesine yol açar
Araştırmalar
ruhun icraat santrallerinden biri olan beyindeki duygu ve düşünme merkezleri arasında kuvvetli bir münasebet olduğunu da göstermektedir
Beyne içerden ve dışardan gelen bütün bilgiler
düşünce ile ilgili olan kısımda işlemden geçirilmeden önce
duygu faaliyetleri ile ilgili bölgeye gönderilir ve burada değerlendirilir
2
4 Üzgün veya kızgın olduğumuz zaman yeterince iyi düşünemiyor olmamızın sebeplerinden birisi
sinyallerin duygu işleme bölgelerinde hapsedilmesidir
Beyinde duyguların işlendiği merkezler (limbik sistem-amigdala)
beden üzerinde oldukça güçlü tesirlere yol açar
Öfke
kindarlık
saldırganlık
endişe-korku
keder-hüzün-depresyon gibi negatif duygular beyindeki yüksek dereceli mantıkî düşünme merkezlerini bloke ederek
kişinin bir konu üzerine odaklanmasını engelleyebilir
3
5 Bu da öğrenmeyi zorlaştırır
hattâ bazı durumlarda imkânsız hâle getirir
Duygu temelli problemler yaşayan ve bunlarla baş edemeyen çocuğun zihni
yaşadığı problemlerle meşgul olduğu için dikkat ve enerjisi negatif duygulara yönelir; dolayısıyla dikkatini derslere veremeyen çocuk bilgiyi kavrayamaz
Öte yandan
güven
sevgi
şefkat ve nükte gibi pozitif duygularla beslenen çocukta
düşünme kabiliyeti olumlu yönde harekete geçirildiğinden dolayı öğrenme de kolay olur
Kaynak: Bydigi Forum
Bilginin önemli bir kaynağı olan duygular
insanlara doğru karar almada yardım edebilir
Çünkü kararlar sadece mantığa dayanılarak alınmaz; karar alırken kişinin geçmiş tecrübelerinden derlenmiş duygu merkezli bilgeliğe de ihtiyaç vardır
Araştırmalar
kişinin his ve gönül bağlarının kopması durumunda
basit kararları bile alamadığını göstermektedir
2 Bunun sebebi
kişinin karar vermede zorlanmasıdır
Kişi
karşısındaki insanın davranışından rahatsız oluyorsa
duyguları onu hemen uyarır
Böylece
beden ve zihin sağlığını korumak için gerekli olan sınırlar kurulmuş olur
Bir kimse
üzgün veya incinmiş görünüyorsa
bu hâl
diğerlerine
‘Sizin yardımınıza ihtiyacım var!’ mesajını verir
Meselâ
bir arkadaşımızı üzüntülü gördüğümüzde
hemen yanına gidip ‘iyi olup olmadığını’ sorar
bizimle “üzüntüsünü paylaşmasını” isteriz
Hissiyatını ve ruh durumunu sözlü olarak ifade etmede başarılı olanların
his ve gönül dünyalarının ihtiyaçlarını karşılama şanslarının daha yüksek olduğu bilinmektedir
Duygularını tanıyan ve buna uygun davranışlar sergileyen kişi
hayata daha müspet bakar
Duyguların bir başka yönü
insanları belli noktalarda birleştirmeye vesile olma potansiyeline sahip olmasıdır
Duygular kişinin kendisi
başkaları ve durumlar hakkında çok değerli bilgiler verir
Meselâ
yapılması gereken bir seminerden endişe duymak
sunulacak bilgi ve veriler konusunda daha iyi hazırlanmak gerektiğini hatırlatır
Duygular üzerinden açığa çıkan ve hissedilen bilgileri kullanarak kendimizin ve çevremizdeki insanların davranışlarında yönlendirmelere sebep olmak mümkündür
Duyguları açığa çıkarıcı süreçlerin öğrenmedeki rolü
Duyguların açığa çıkması; uyarılmaya eşlik eden biyolojik-psikolojik-zihnî ve ruhî hâdiselerin
beyindeki esnek ve dinamik sinir ağları desenlerini
yeni oluşan duruma göre yeniden yapılandırmada tetikleyici rol almasıyla gerçekleşir
Olumlu
pozitif duyguları tetikleyen güvenli bir ortam
öğrenmenin hızlı ve sağlıklı olmasına vesile olur
Ayrıca verimli öğrenme için his ve gönül dünyamızın itminan içinde olması gereklidir
Çocukta güven
merak
öğrenme zevki ve iç motivasyon arttıkça
zihnî süreçlerin işleyişi kolaylaşmaktadır
Bu konuda yapılan araştırmalarda
okulda başarısız olan çocukların
duyguları işleyen ve değerlendiren zekâ potansiyeli bakımından bazı yetersizliklerinin olduğu görülmüştür
Bir öğrencinin başarısı
‘nasıl’ öğrendiğine bağlıdır
Duyguları algılayıcı ve değerlendirici zekâ tipi yüksek bir öğrenci
şahsî ve sosyal kabiliyetlerini akademik hayata uygulamada daha başarılı olur
Bu kabiliyetlere misâl olarak
öğrencilerin meslek veya kariyer tercihlerini yapacakları zaman
hangi alanlarda başarılı olduklarını bilmeleri ve bunları doğru şekilde kullanabilmeleri; bilhassa hedeflerine ulaşmada kendilerine yardımcı olacak birikimi kullanarak yüksek motivasyon seviyesine kolayca ulaşabilmeleri verilebilir
Bir çocuğun duygu ağırlıklı kabiliyetlerini kullanabilir hâle gelmesi için
eğitime onun kafasından değil
kalbinden başlanmalıdır
Unutulmamalıdır ki
Rahmân ve Vedûd olan Allah’ın
varlığa maya gibi çaldığı evrensel bir duygu olan sevgi
verilenden kat be kat fazla olarak geri döner
Bu durum
eğitim vetirelerinde de böyledir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul