Yalnız Mesajı Göster

Çocuk Psikolojisi Hakkında

Eski 09-06-2012   #7
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çocuk Psikolojisi Hakkında



Cinsel Tacize Ugramis Cocuklar
Cinsel taciz, ne yazik ki sadece yetiskinler degil, cocuklar da maruz kalmaktadirlarBoyle bir durumla karsilastiginizda, mutlaka cocugunuzla beraber bir uzmana basvurmalısınız
Cocuklar bu durumu saklama egilimi icinde olabilirlerCinsel tacize ugramis cocuklarda gozlemlenen belirtiler söyledir:
  • cinsel organlarda surekli kasinti, dokununca agriyan popo
  • fiziksel nedeni olmayan karin agrilari
  • gece isemeleri
  • yemek düzeninin bozulmasi
  • uyku sorunlari, gece korkulari
  • cocukta bebeksi davranisların ortaya cıkması, davranıssal gerileme
  • durgunluk, arkadaslardan kacma
  • okul basarısında düsüs
Unutmayalim ki, KOTU NIYETLI INSANLARI YOK ETMEK MUMKUN DEGILDIRKarsı cınsı kotuleyerek te bir yere varamayız
COCUKLARIMIZI ASLA KORKUTMADAN, KOTU NIYETLI KISILERINDE OLABLICEGINI ONLARA ANLATARAK VE YASAMIN CİRKİN YÜZÜNÜ ASLA ONLARDAN GİZLEMEDEN, BU TIP BIR OLAYLA KARSILASTIKLARINDA NELER YAPMALARI GEREKTIGINI, ONLARA ANLATMALIYIZ

Tuvalet Egitiminde Dikkat Edilecek Noktalar
Tuvalet egitimin amaci, cocugun tuvalete gitme davranisini kontrol etmesidir12-15 aylar bu egitim icin uygundur 1-1,5 yas arasinda baslatilan egitim, anne-cocuk arasinda bir cekismeye-guc savasina donusturulmemelidir
  • Oncelikle cocugunuzun hangi saatler de tuvalete gittigini ve ne kadar sure de tuvalette kaldigini tespit ediniz
  • Onunla birlikte tuvalete gitmeli, onu tuvalete oturturarak yaninda beklemelisiniz
  • Tuvaletini yapmiyor ise 10 dakikadan fazla tuvalette beklemeyiniz Bu 3 basamak cocugunuzun tuvalet ihtiyaci hissettiginde nereye gitmesi ve ne yapmasi gerektigi konusunda yol gostericidir Daha sonra, cocugunuzu kendi kendine tuvalete gitmesi konusunda desteklemelisiniz Asagidaki her bir basamakta basari saglamadan digerine gecmeyin
  • Tuvalete goturerek oturun ancak yaninda beklemeyin Ellerini kendisi yikamali
  • Tuvaletin kapisinda getirin, iceri kendisi girmeli Tuvaletini yaparsa onu guzel bir soz veya davranis ile odullendirin
  • Bu basamakta cocugunuz tuvalete kendi basina gitmeli Kendi kendine gittikten sonra kapiyi kapatiniz
Bu surecte cocugunuzu gosterdigi gayret ve cabalardan dolayi odullendiriniz, ovunuzKendi basina bir seyler basarma duygusu hosuna gidecektir Ancak cocugunuz korkar ve tek basina tuvalete gitmek istemezse israrci olmayiniz Buraya kadar basardigini, gerisini de basarabilecegini soyleyerek onu yureklendiriniz
Bir basamagi basarmadan digerine gecmeyiniz
Basarisiz oldugunuz basamakta gerekiyorsa bir alt basamaga donerek yeniden baslayiniz

Oyun Terapisi
Oyun terapisi, çocuğun psikolojik sorunlarını gidermeyi, onun daha uyumlu olması için yardımcı olmayı amaçlayan, çocuk ve terapistin birbirlerini oyun yolu ile etkiledikleri bir yöntemdir
Oyun terapisi, konuşma problemlerinde, okuma problemlerinde, handikaplı çocuklarda etkili olabilir
Çocuklar genelde problemlerinin farkında değillerdir Yalnızlık ve anlaşılamamız olmanın yarattığı kaygı ve sıkıntıyla başedemezler Oyun terapisi ile kendi fonksiyonlarını, yeteneklerini gerçekleştirebilir, duygularını ifade eder ve yaratıcı davranışlar ortaya koyabilirler
Oyun terapisinde terapist
  • Öncelikle bu alanda yeterli eğitim ve beceriye sahip olmalı
  • Çocukla sıcak, samimi ve dostça bir ilişki kurmalıdır
  • Çocuğun duygularını açıklaması için gerekli desteğin verilmesi gerekir
  • Çocuğun faaliyetlerine karışmamalıdır, çocuk yolu belirler, terapist izler ancak (bana-kendine ve oyun odasına zarar vermemelisin) kuralı belirtilmelidir
  • Terapiyi hızlandırmamalıdır, terapi yavaş ilerler ve terapist tarafından olduğu gibi onaylanmalıdır
  • İlk karşılaşmada, terapist kendini tanıtmalı, çocuğun "evet", "hayır", yanıtları verebileceği sorular sormamalı, çömelerek onun göz hızasına inmeli, "seninle biraz oyun oynayacağız, benimle gel ve oyun odamızı, oyuncakları gör" denilebilir
  • Çocuğun o ortama getirilme nedeni, ona basit ve anlayacağı bir dille anlatılmalıdır
  • Çocuk duygularını ifade etmekte zorlanıyorsa, terapist kendi duygularından bahsederek onu teşvik edebilir Unutmayın ki açıklık açıklığı doğurur Mesela "hastalandığımda ben de çok öfkeli ve sinirli olurum" gibi
Cocugun Zihinsel Gelisimi
Piaget adli bir kuramciya göre cocugun zihinsel gelisimi 4 ana evreye ayrilmistirBunlar, duyusal motor dönem- islem öncesi dönem- somut islemsel dönem- soyut islemsel dönemdir
DUYUSAL MOTOR DÖNEM: ( 0- 2 yas) bu dönemde bebek kendisini dis dunyadan ayridedemez yani kendisinin ve cevresinin basli basina birer varlik oldugunun bilincinde degildirbu dönemde taklit geli?mistir, kaybolan nesneler gözler ile takip edilir,davran?i? düzenli ve sistemli olarak gelisir, nesne ilsikileri ögrenilir ve nesne kavrami gelisir2 yaslarina dogru zihinsel semboller üretilir, kelimelrin kullanilisi sembolik anlamlara baglidir
?SLEM öncesi dönem: ( 2- 7 yaslar )mantiksal düsünme henüz gelismemistirCocuklar henuz nesnelerin görüntüsünün etkisi altindadirlarNesneleri baska seylerin simgesi olarak kullanirlarBu dönemde dil gelismesiyle düsünce yayginlasirBu dönemde cocuk günes ve ayin hareket etmesi nedeniyle onlarin canli oldugunu düsünürdogal olaylarin insanlar tarafindan kontrol edildigine inanir
SOMUT ?SLEMSEL DÖNEM: ( 7- 11 ya?): mant?ksal dü?ünme, say? mekan, zaman kavramlari yerlesmeye baslamistirCocuklar dü?ündüklerini islevsel olarak gerceklestirmekten cok hoslanirlarmesela, yazi yazmayi ögrenmesi , toplama yapmasi hosuna gderYÜrütülen islemler herseyden önce fiziksel gercege dayanirSomut olmayan seyler hakkinda düsünce yürütemezler
SOYUT ??LEMSEL DÖNEM ( 11 ve sonrasi) yuksek düzseyde bir dengelenmeye ula?mak dönemim özelligidirEsnek ve etkin olan düsünce problem cözmeye yöneliktirBu dönemdeki zihinsel yapilar somut olarak varolmayan durumlara iliskin" eger sonra" türünde düsünceye olanak verir

Parmak Emme
Cocuklar emme faaliyetlerinden hoslanirlarAnnelerini emerek onla aralarinda duygusal bir bag kurmakta ve bu arada karinlarini da doyurmaktadirlar Cocuklarda 1 yasina kadar emme faaliyeti faydalidir ve normaldirBebek beslenmesi bittikten sonra da parmagini emerse bu yeterince emme faaliyetinin yerine getirilmediğini diger bir deyişle yeterince doyurulmadığını düşündürebilirAraştırmalar göstermektedir ki, 5-6 yaşlarina kadar parmak emme zararli değildir Ancak sosyal ortamlarda ebeveynler cocukların bu davranısından rahatsızlık duyarlar ve bu emme davranışı ebeveynler için sorun olur Bu durumda aşağıdaki davranış biçimlerinin benimsenmesi öneririm:
  • Cocugunuzu ürkütmeden hatta onunla beraber emme taklidi yaparak duygularini anlamaya çalışınız
  • Emme davranışı cocuk gelişiminde bir gereksinim olmakla beraber 6 yaşından sonra duygusal bir sorun olarak değerlendirilirbbu nedenle cocugunuzla olan iletişiminizi tekrar gözden gecirin
  • Ev ortamına katılacak yeni bir kardeş veya var olan ortamdaki değişiklikler cocugunuzda kaygi yaratabilir bunlari göz önüne alin
  • Sonucta bu davranis eleştirilmeden ilgisini başka yönlere çekilerek ortadan kaldırılabilir
Tirnak Yeme Aliskanligi
Sıklıkla cocuklarda görülmesine rağmen yetişkinlerde de görülen bir davranıştır Cocuklarda 3-4 yaşlarında başlar Aynı zamanda ögrenilmiş bir davranıştır Ailesinde tırnak yeme davranışı olan bir cocuk bunu kopyalayabilir Olası Nedenleri şunlardır:
  • Ev ortamindaki asiri baskici tutumlar, kuralci yapi
  • Sonucta güvensizlik göstergesidir Cocugun azarlanmasi, toplum içinde aşagılanması, ona yaşına uygun sorumluluk verilmemesi ( mesela odasini toplamasi, kahvaltiyi hazirlamasi, gibi basit ev işleri) kardeşler arasinda taraf tutma, ana baba ilgisizliği, yaşamış olduğu korkular gibi nedenler cocukta tırnak yeme davranışını tetikler
ALINACAK ÖNLEMLER:
  • Cocuktaki gerginlik ve huzursuzluk yaratan nedenler titizlikle araştirilmalidirSonucta tirnak yeme duygusal bir sorundur
  • Azarlamak korkutmak, başkalarını örnek göstermek veya onu tehdit etmek sorunu çözmeyeceği gibi daha da ağirlaştirir
  • Onlarda korku ve kaygi yaratabilecek film video atari gibi faaliyetlerden uzak tutmak gerekir
  • Ebeveynler cocuklarinin önünde asla kavga etmemelidirler Ederlerse bile bu bir alişkanlik haline gelmemeli anlaşmazlik nedenleri cocuga uygun bir dille aciklanmalidir
  • Sorun uzun sürerse bir uzmanla yüzyüze görüşün
UNUTMAYINIZ Kİ COCUKLAR YENİ ORTAMLARA VE YENİ KİŞİLERE UYUM GÖSTERMEKTE ZORLUK ÇEKMEZLER VE COCUKLARDA BAZİ DAVRANİS BİÇİMLERİNİN SORUNA DÖNÜŞMESİNE NEDEN OLAN YETİŞKİNLERDİR

Alıntı Yaparak Cevapla