Konu
:
Platon'un Ütopyası : Devlet
Yalnız Mesajı Göster
Platon'un Ütopyası : Devlet
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Platon'un Ütopyası : Devlet
Bugüne kadar farklı uygarlıkların farklı coğrafyalardaki düşünsel gelişimlerini gösteren kitapları inceledik ilk toplum tasarılarını gördük
Ancak bu ilk aşamalarda elbette dinden ayrılmış
laik bir ütopik kurgu yoktu
Bizlerin bugün kullandığımız biçimiyle ilk toplum tasarısını Platon yapmıştı
İ
Ö
428-348 yılları arasında yaşamış
Atina'lı soylu bir ailenin çocuğuydu o
Atinanın altın döneminin sonunda
Perikles'in öldüğü yıl doğdu
Küçük yaşta Sokrates ile tanıştı
Oligarşi-demokrasi tartışmaları içindeki Atina'da siyasete eğilim duydu
Sokrates'in öldürülmesi ile birlikte demokrasi taraftarlığından vazgeçti
Euklides'in yanına Megara'ya ve oradan önce Mısır ve sonra da İtalya'ya gitti
Atina'ya dönünce İ
Ö
387'de Akademia'yı kurdu ve bu akademi yüzyıllar boyu Avrupa düşünce tarihini etkiledi
Tekrar İtalya'ya dönerek genç Tiran'ın eğitimini üstlendi
ancak iki kez giriştiği bu çabadan canını zor kurtardı ve utopik cumhuriyetinin uygulamasını gerçekleştiremedi (İtalya'da tiranın politikasını eleştirince köle olarak satılıdı ama bir dostu tarafından alınıp azat edildi)
Platon'un
bilgi
idealar
cesaret
ölçülülük
yasalara saygı
dil
sevgi ve çeşitli filozoflar üzerine çok sayıda eseri vardır
Bitiremediği son eseri 'Yasalar'
yine Devlet'e ilişkin çalışmasının bir parçasıydı ve devletin iç düzenlemeleri tasarlıyordu
Askeri bir devlet modeli
Platon'un değişime kapalı Cumhuriyet tasarımı ve yaşam tarzı
Sparta kent devletinden bağımsız düşünülemez
Yalnız Platona değil
Plutarkos'un yazdığı Sparta efsanesinden çıkan düşünceler
Rousseau'nun
Nietzsche'nin ve nasyonel sosyalizmin öğretilerini biçimlemekte büyük rol oynamıştır
İki kral tarafından yönetilen ve toprakların soylu sınıfa ait olduğu oligarşik bir devletti Sparta
Toprağı
-Grek olmalarına rağmen kölelleştirilen- helioslar işlerlerdi
Onların isyanlarını engellemek için bir gizli polis düzeni vardı ki
bu düzen Platon Cumhuriyetine korucular olarak eklenmiştir
Tek amaç
kendini bütünüyle devlete adamış iyi askerler olmaktı
Devletin kuramı
hiçbir kentlinin yolsul durumuna düşmemesi ve hiçbirinin zengin olmamasıydı
Kimsenin altın ve gümüş elde etmesine izin verilmezdi
Kadınlarsa -Yunanistan'ın diğer bölgelerinden farklı olarak- yalıtılmış değillerdi
erkeklere uygulanan eğitim onlara da uygulanırdı ve birlikte jimnastik yapılırdı
Evlenme ve askere alınma için yaş belirlemeleri yapılmıştı
Çocuk doğumu yasayla desteklenmişti
Üç çocuk babası askerlik görevinin
dört çocuk babasıysa tüm devlet görevlerinin dışındaydı
Krallarının davranışlarını denetlemek ve yüksek yargı için kura yöntemi ile seçilen ephoroslar eşitler arasındaki demokrasiyi sağlıyordu
Sparta'ya karşı öbür Grek kentlerince duyulan hayranlığın bir nedeni
onun durağan oluşudur
Yalnızca devlet modeli olarak değil
yaşamın sürüş biçimi
yerleşim
giyim kuşam anlamında da otantik kalmıştı Sparta
Gerek felsefe gerekse de siyasette kendinden sonrakileri derinden etkilemiş bir düşünür olan Platon
Devlet yapıtıyla hem bir devlet teorisi tartışmasını hem de detaylı bir toplum tasarımıyla utopyalar dunyasını başlattı dersek pek de abartmış sayılmayız
Platon liberal olmayan düşünceleri enikonu allayıp pullamıştır
Böylece daha sonraki yüzyıllarda insanlar
önerilerin altında ne yattığını bilmeden onun utopik Cumhuriyetine hayranlık beslemişlerdir; daima övgüyle söz edilse de anlaşıldığından söz edilemez
Devlet
Platon sürekli olarak halka
kendisinin erdemli sandığı görüşleri savunmuştur ve düşünsel açıdan hiç de namuslu değildir
Çünkü öğretileri toplumsal sonuçlarına göre yargılamaktan çekinmez
tartışmayı erdemli saydığı bir sonuca doğru yöneltmekle felsefeye o zamandan beri süregelen bu kötülüğü getirmiştir
Dinsel eğilim
ölümsüzlüğe olan inanç
öğütçü din adamı tutumu
mağara istiaresi
matematiğe saygı
akıl ve mistisizmin kaynaşması gibi felsefesinin belli başlı motiflerini Pytagoras'ın Orpheusçu öğretisinden almıştır
Parmenides aracılığıyla
gerçeğin ilksiz-sonsuz ve zamansız olduğu
bütün değişmelerin mantıksal bakımdan aldatıcı sayılması gerektiği inancını Herakleitos'tan da bunun tersi olan öğretiyi
yani
dünyada değişmez hiçbirşey olmadığı öğretisini eklemlemiştir felsefesine
Birbiri ile çelişik bu iki düşüncenin birleşimi onu
bilginin duyular aracılığıyla türetilemeyerek ancak
akılla elde edilebileceği sonucuna götürdü
Buradan çıkardığı siyasi sonuçlar da "Devlet"inin temelini teşkil etti elbette
Onları da maddeler halinde sıralarsak;
a- İyilik ve gerçeklik ilksiz ve sonsuz olduğundan
en iyi devlet
göklerdeki modeli yakından kopye eden
en az değişme ve enbüyük statik yekinliğe sahip
yöneticileri ilksiz ve sonsuz iyiyi en iyi anlamış devlettir
b- Bir kişi iyi devlet adamı olacaksa iyi'yi bilmelidir
Bu entellektüel ve ahlaksal disiplinlerin birleşmesiyle başarılır
c- İyi bir yönetici yetiştirmek için esaslı bir eğitim şarttır
Gerçek bilgeliğe matematik öğrenmeden varılamaz
d- Bilgelik için boş zaman gerekir
Boş zaman
yaşantılarını kazanmak için çalışmak zorunda olanlar arasında değil
ayrı geçim araçlarına sahip ya da geçimlerini devletten sağlamış olanlar arasında bulunur
Sonuç Olarak
Askeri örgütlenmeye ve filozofların yani en bilgili insanların yönetimine dayalı olarak düşünülen "Devlet"
bireylerinin ne iş yapacaklarına dek kurgulanmıştı
Platon'un bilgi ve erdem ilişkisine atfettiği önem nedeni ile eğitime önem verilmişti
Ancak şu soruları sorduğunuzda Platon'un utopyasındaki mükemmellik hemen zedelenir;
a-Kime göre iyi
bilginin iyi ve kötü olanını kim belirler?
b-Bilmek iyinin garantisi midir?
c-İnsanların hangi işleri yapacakları belirlenirken
onların özgür iradeleri dikkate alınmazsa
bu insanların mutlu olması mümkün müdür ?
Ancak bütün bu sorular bundan sonraki diğer toplum tasarıları için de geçerlidir
Birilerinin
başka birilerinin yaşamını bu denli belirlediği ve onları sınıflandırdığı bir toplum tasarımı
bugün
bizim demokrasi ve özgürlük anlayışımıza kuşkusuz denk düşmüyor
Birey ve toplumu birbiri için var olan iki kategori olarak değil
bireyi toplum için feda edilebilir bir kavram olarak gördüğünüzde
zorunlu olarak baskıcı
totaliter bir yönetim öngörmüş oluyorsunuz
Ortaçağın başlangıcına
İtalyan Rönesans'ına ve sonrasında Nazizme kadar politika ve düşünsel alanda etkili olan Platon ütopyası
yani "Devlet"i
bu nedenlerle bizleri gelecek tasarımı yaparken zenginleştirmiyor
ancak bunu söylerken bir suçlu da yaratmamalı
Platon
insanlık düşünce tarihinde
yaklaşık 2400 yıl önce
kendi yaşadığı çağdaki sorunlardan
belirsizliklerden kalkarak mükemmeli yaratmak için ilk bütüncül devlet tasarımını yaptı
Sorun kendisinden sonra gelenlerin
neden bu antik çağa özgün koşullarla yaratılmış düşünce tarzını sevdikleri ve tekrarladıklarıdır
ÖMER TÜRKEŞ
Kitap Gazetesi
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul