Konu
:
Çocuğun Gelişimi
Yalnız Mesajı Göster
Çocuğun Gelişimi
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Çocuğun Gelişimi
Çocuğun gelişimi olgunlaşma (doğa) ve öğrenme (eğitim) arasındaki karşılıklı ilişkinin sonucunda olur
Bunlardan biri eksikse gelişim olmaz
Eline okuyacağı birşey verilmeyen bir çocuk tıpkı okuyacak birçok şey mevcut olduğu halde okuyamayan bir anensefalik çocuktan farklı olmaz
Birçok yeteneğin edinilmesi hem doğaya hem de eğitime bağlıdır
Buna rağmenbazan bunlardan biri daha çok önem kazanır: meselâ az gelişmiş ülkelerde zekâyı belirlemede sosyal faktörler ? kötü doğum öncesi bakımı ortamsal stimülasyon eksikliği vs
? çok önemliyken daha olumlu bir yaşama standardına kavuşmuş ülkelerde genetik faktörler daha önemli olur identik ve identik olmayan ikizler üzerinde yapılan karşılaştırmalı incelemeler bu konuda daha çok bilgi sağlamıştır
Bir genelleme daha yapılabilir: temel yetenekler genellikle biolojik yoldan kazanılır oysa karmaşık yetenekler daha ziyade sosyal öğrenmeye bağlıdır
Meselâ İngiltere'de çocukların üç sözcüklü cümleleri söylemeyi öğrenmeleri sosyal sınıfla ilgili değildir oysa daha ileri dil yeteneği sosyal sınıfla yakından ilgilidir
Normal gelişim her zaman düzenli bir biçimde olmaz
Ayrıca yeteneklerin de hepsi aynı çabuklukla kazanılmaz
Bir çocuğun motor gelişimi ilerleyebilir fakat konuşma yeteneği gecikmiş olabilir; bunun tam tersi de görülebilir
Beyin hasarı belirtileri görüldüğünde bu durum daha karmaşıktır
Anatomik hasar (meselâ serebral felç)yüzünden birtakım fonksiyonlar gelişmeyebilir; öte yandan aynı çocukta bir doğal gelişim gecikmesi yüzünden başka yetenekler de geç gelişebilir yahut yalnızca uygun stimülasyonlardan yoksun kaldığı için yetenekleri öğrenmesi aksarSerebral felçli bir çocukta eğer motor yeteneksizliği yüzünden nesnelere dokunarak tecrübe kazanması engellenirse dokunmayla algılama alanında sekonder sorunlar gelişebilir
Amerikalı bir psikolog olan Arnold Gesell gelişim değerlendirme testlerinin öncülüğünü yapmıştır ve çocuğun gelişmesinin kantitatif değerlendirmesiyle ilgili daha sonraki bütün çalışmalarda katkısı olmuştur
Gesell yetenek gelişmelerini motor uyumsal dil ve kişisel-sosyal olmak üzere sınıflandırmıştır
Bu alanlardan herbiri için standard gelişme normları saptanmıştır
Gelişimin değerlendirilmesi çocuğun yaşıtlarına kıyasla nasıl fonksiyonda bulunduğunu gösteren bir tablo sağlar
Oysa şiddetli retardasyon oluşmuş çocuklar dışında 2-3 yaşına kadar olan çocukların ilerde nasıl bir gelişme göstereceği konusunda faydalı bir bilgi sağlayamaz
Çocuklardaki emosyonel gelişimin saptanması daha çok sorunlar doğurur çünkü emosyonel olgunluk için objektif ölçüler bulmak daha zordur
Yeni doğmuş bebekteki emosyonel ifadefrüstrasyona engellemeye ve acıya karşı tepkiden ibarettirilk iki ay içinde çocuk çoğunlukla duyduğu zevki ifade eder
Bebek altı aylık olunca korku öfke ve nefret gibi olumsuz emosyonları ayırdetmek mümkün olur
Onsekiz aylıktan küçük bebeklerde kıskançlık açıkça görülebilir
Daha ziyade erkek çocuklarda görülen öfke tepkileri 2 yaşından başlayarak 25 yaşları arasında daha amaçlı ve bilinçli olabilir iki ilâ üç yaşları arasında spesifik korkular çok görülür fakat bu yaştan sonra son derece az rastlanır
Konuşma alanındaki normlar daha açıkça saptanmıştır
İki yaşındaki çocukların %97'si tek sözcükler söyleyebildikleri ve 3 yaşındakilerin de %97'si üç sözcüklük cümleler kurabildikleri için bu normallik sınırları dışında kalan bir çocuğun durumu dikkatli bir değerlendirme gerektirir
Bkz
Çocuk psikiyatrisi
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul