Konu
:
Çocuk Psikiyatrisi
Yalnız Mesajı Göster
Çocuk Psikiyatrisi
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Çocuk Psikiyatrisi
Çocuk psikiyatrisi olgunlaşma dönemi sırasındaki davranış ve emosyon bozukluklarını her bakımdan kapsar
Tıpkı yetişkin psikiyatrisi gibi aslında tıbbın her dalı gibi belirli sınırları yoktur
Çocuk psikiyatrisi alanı pediatri öğrenim ve sosyal yardım gibi alanlara da yayılabilir
Ayrıca çocuklarda görülen birçok zihinsel bozukluklar başlı başına patolojik durumlar olmayıpçok görülen gelişim değişkenliklerinin abartılmış biçimleridir
Dolayısıyla anormal çocuğun teşhis ve tedavisinden önce normal psikolojik olgunlaşma proçeslerini ve çocuk üzerinde etki yapabilecek birçok faktörü tanımlamak şarttır
Çocuk psikiyatrisinde oybirliğiyle kabul edilmiş bir teşhis yöntemi yoktur
Gerçekten de bazı çocuk psikiyatristleri süjenin basit teşhis etiketleri kullanılamayacak kadar karmaşık olduğuna inanarak teşhisten tamamen kaçınırlar
Burada sunulan sınıflandırma teorik bir çerçevede değildir
Bu sınıflandırma mümkün olduğu kadar gözlemlenebilen bir davranış temeli üzerine kurulmuş prognoz ve tedavi bakımından yararlı olduğu ispatlanmış bir sistemdir
Uyum bozuklukları okul öncesi yıllarında görülür ve çocukluğun ilk yıllarındaki «kontrol problemleri» olarak bilinir
Her çocuğa göre değişen mizaç farkları dolayısıyla bazan aşırı dereceye varan farklı ruhsal durumlar uyku beslenme ve dışkılama huyları görülür
Çocuğun hayatının ilk yıllarında aile ve çocuğa düşen görev hem çocuğun kapasitesi dahilinde olanhem de ailenin kabul edebileceği karşılıklı bir uyumun sağlanmasıdır
Bu uyum proçesi başarılamazsa çocuk yahut aile güçlüklerle karşılaşırsa bir uyum bozukluğundan söz edilebilir
Daha büyük çocuklardaki veya yetişkinlerdeki durumun tersine okul öncesi yıllarında «çocuk» üzerinde bir teşhis yapma çabası çoğu zaman başarısız olur fakat her zaman olmayabilir
Sabah saat 5
00'de uyanıp sonunda ailesini onu «eğlendirmek» zorunda bırakarak bir buçuk saat sürekli ağlayan 2 yaşındaki bir bebek; annesinin istediği kadar çeşitli yemek yemeyi kabul etmeyen 9 aylık bir bebek; annesi tarafından yuvaya götürülünce sürekli olarak annesinin yanında kalma isteği gösteren fakat annesi gidince hiç yakınmayan 4 yaşındaki bir çocuk bu çocukların hepsi de ailenin istediği davranış ile çocuğun bu istekleri yerine getirememesi dolayısıyla ortaya çıkan «uyum» eksikliği olarak nitelenen hafif uyum bozuklukları dolayısıyla hekime getirilebilirler
Çocuklardaki Emosyonel Bozukluklar çocuğun yaşantısında aksaklık yaratan bir bozukluk olduğu zaman ortaya çıkar
Görülen emosyonel durum çocuğun yaşadığı ortam göz önünde tutularak genellikle hiç değilse kısmen anlaşılırfakat bazan da çocuğun gösterdiği mutsuzluk veya anksiete «oransız» gözükebilir
Emosyonel bozukluklar belki de çocuklarda en çok rastlanan bir akıl bozukluğu tipidir
Anksiete belli bir nesneye bağlı olmaksızın yersiz bir üzüntü uyku bozuklukları (özellikle kâbuslar) enürez (bkz
) Devamlı nükseden karın veya baş ağrısı biçiminde yani «serbest» (bkz
) veya spesifik yahut fobik karakterde olabilir
Bütün çocuklar hayatlarının bir döneminde spesifik korkular duyarlar fakat bazılarında bu korkular çocuğun normal bir yaşantı sürdürmesini engeller
Yetişkinin tersine çocuklarda ender olarak genel sosyal anksietelere veya agorafobiye (açık yerlerden korkma) rastlanır
Spesifik hayvan korkuları (köpek kedi örümcek vs
) daha sık görülür diğer spesifik sitüasyon fobileri arasında ise okul korkusu anneden ayrılma korkusu ve karanlık korkusu vardır
Bazı çocuklardaki anksiete durumları derin düşüncelere dalmak biçiminde obsesyonel bir nitelik taşırfakat tam bir obsesyonel bozukluğa bu yaş grubunda ender olarak rastlanır
Çocuklarda depressif hastalık görülebilir fakat yetişkinlerdeki depresyonun tipik özellikleri olağan değildir
Belirgin iştah veya uyku bozuklukları göstermeyen bunalım ve genel irritabilite gibi durumlara ise daha sık rastlanır
On beş yaşından küçük çocuklarda intihar girişimleri ender görülür fakat bu durumlar en az daha büyüklerdeki intihar girişimleri kadar ciddiye alınmalıdır
Çocuklarda davranış bozuklukları çocuğun davranışında önemli asosyal özellikler görülmesidir
İlkokul yıllarında bu bozukluk yalnızca evde veya okulda saldırgan davranış ve itaatsizlik biçiminde belirir fakat çocuk büyüdükçe daha belirgin sapık davranış belirtileri ortaya çıkar
Evde sürekli hırsızlık durumlarının önemi dükkânda veya okuldaki hırsızlıktan farklıdır fakat her iki durum da bir davranış bozukluğu bulunduğunu ispatlar
Okuldan kaçma (okul fobisinden (bkz
) veya okula gitmeyi istememekten farklıdır) çocuğun okula devam isteksizliğini örtmek amacıyla okula gitmemesinden ibarettir
Sürekli kavgacılık cinsel davranış bozukluğu evden kaçma çevresine gelişigüzel zarar verme ve yangın çıkarma gibi durumlar da davranış bozukluğu belirtileridir
Fark edilsin edilmesin sürekli olarak kanuna karşı suç işleyen çocuklar suçlu sayılır
Suçluluk teorilerinin bazıları çocuğun kişiliğine bazıları ise yaşadığı ortama önem verir
Şüphesiz bazı suçlu çocuklarda aynı zamanda önemli emosyonel bozukluklar da vardır
Çocuklarda gelişim bozuklukları olgunlaşma sırasındaki normal aşamaların aşın derecede görülmeleridir
Bu durumlarda çocuğun ailesinde de benzer bozukluklar çoğu zaman sözkonusudur
Enürez'in bir anksiete semptomu olarak görülebileceğinden ileride söz edilecektir fakat istemsiz idrar yapmanın inhibisyonu için gerekli norofizyolojik mekanizmaların gelişememesi sonucunda olan enürez'e daha sık rastlanır
Encopresis (bkz
) yani uygun olmayan durumlarda istemsiz olarak dışkı durumuda bir olgunlaşma bozukluğudurfakat bu semptomda çoğu zaman önemli bir emosyonel problem sözkonusudur
Gelişimde konuşma bozukluklarına bu arada afaziye ender rastlanır
Daha sık görülen önemli okuma bozukluklarının spesifik bir disleksi veya bunun bir varyasyonundan ötürü olduğu düşünülür
Bütün bu gelişim bozukluklarındaki ortak özellikler daha ziyade erkek çocuklarda görülmeleri ve bazan umut kırıcı derecede yavaş seyreden spontan bir iyileşme göstermeleridir
Çocuklarda hiperkinetik bozukluğun karakteristikleri düşünmeden hareket etme yersiz dalgınlık ve kısa dikkat süresi ile birlikte görülen şiddetli derecede aşırı faaliyettir
Çocuklarda organik beyin bozukluğu vakalarında bu sendroma sık rastlanırsa da hiperkinetik sendrom gösteren çocukların çoğunluğunda hiçbir organik bozukluk belirtisi yoktur
Çocuklardaki psikotik bozukluklar başlıca üç gruba ayrılır
Otizm (bkz
) Çocuklukta ortaya çıkan karakteristik hareketler ve belli zekâ yetenek pattern'leri gösteren şiddetli bir «komünikasyon» bozukluğudur
Yaklaşık 10 yaşına kadar olan dönemde psikotik bozukluklara son derece az rastlanır ve rastlandığı zaman da genellikle organik bazan ilerleyici bir beyin hastalığına işaret eder
On yaşlarında ender olmakla birlikte bazan klasik şizofreni ve manik depressif psikoz görülebilir
Bu durumlara adolesans döneminde daha çok rastlanır
Yetişkinlere özgü nörotik bozukluklar da (psikonevrozlar) buluğ çağından önce az görülür
Bununla birliktehisterik ve obsesyonel bozukluklar oluşabilir ve bu yaş döneminde kendilerine özgü bir semptomatoloji gösterirler
Çocuklarda kişilik bozukluklarının teşhisi dikkatle yapılmalıdır çünkü bu teşhis uzun süreli uyumsuz davranış ve ilişkilerin belirlenmesine dayanır
Yine de bazı çocukların çok küçük yaşlardan başlayarak adolesans donemi boyunca gösterdikleri pasif veya saldırgan özellikler için «kişilik bozukluğu» uygun bir terimdir
Yukarıda sayılanların yanısıra bu sınıflandırmaya uymayan birkaç iyi bilinen sendrom daha vardır
Tik (bkz
) (vücudun hızlı sıçramalı hareketleri) bir anksiete durumunun belirtisi olabileceği gibi başlı başına bir fenomen de olabilir
Gilles de la Tourette sendromu (bkz
) Bu durumun ender görülen bir varyasyonudur ve hasta tiklere ilâve olarak istemsiz olarak müstehcen sözler söyler
On yaşından büyük çocuklarda anoreksia nervosa tam anlamıyla oluşabilir; hattâ bundan önce de aşırı derecede yemek seçme sözkonusu olabilir
Çocuğun psikiyatrik durumunun sınıflandırılması çocuk psikiyatrisinde teşhisin yalnızca bir yanıdır
Ayrıca aile içindeki ilişkilerin ve çocuğu etkileyebilecek diğer ortamsal stress'lerin çocuğun gelecekteki zekâ ve öğrenim derecesinin ve fiziksel durumunun değerlendirilmesi önemlidir
Aile ilişkilerinin değerlendirilmesi her zaman aile fonksiyonuna birkaç değişik açıdan bakılmasını gerektirir
Aileleri «iyi» ve «kötü» olarak ikiye ayırmak mümkün değildir; çünkü bir anne eşiyle fevkalâde bir ilişki kurmuşken oğluyla geçinemeyebilir; veya bazan bütün ailesiyle sağlam bir ilişki içindeyken başka bir zaman meselâ bir depresyon sırasında irrite davranışlarda bulunabilir
Aile hekimi çoğu zaman bir aileyi uzun süre tanıma imkânına sahiptir ve böylece aile içindeki ilişkilerin gelişmesini izleyebilir
Güç durumlarda aile bireylerinin birbirlerine gösterdikleri sıcak anlayışı doğrudan doğruya izlemek fırsatını bulmuşveya yalnız görüşmelerde çiftin arasındaki anlayışı veya düşmanlığı ve sevgisizliğikonuşmalardan sezmiştir
Aile-çocuk ilişkisini iki alandan veya boyuttan ele almak yararlıdır: ailenin uyguladığı kontrol veya özerklik derecesi ve gösterdiği sevgi anlayış veya bunun tersi davranışın derecesi çocuğun olduğu gibi kabul edildiği kendine güveni geliştikçe bağımsızlığının da gelişmesi için destek gördüğü bir aile atmosferinde kişiliği olumlu bir yönde oluşur
Çocuklar büyüdükçe sosyal alandaki başarıları diğer alanlardaki ? motorkognitif ve konuşma ? başarılarına kıyasla bazan geride kalır bazan da daha önde gider
Meselâ çocukların 6 aydan sonra annelerini diğer insanlardan ayırdettikleri normal pattern'i izleyerek sonunda çocuğun ailesine yakın bir bağlılık duyması ve aynı zamanda yabancılardan korkması gibi durumlar ortaya çıkabilir
Çocuk gittikçe bağımsızlığını kazanarak «yabancı anksietesi»nin üstesinden gelir ve yaşıtlarına bağlanmaya başlar
Fiziksel hastalık hastahaneye yatma vs
Gibi durumlarda çocuk eski davranış biçimine dönerannesine bağımlılık gösterir ve yanında göremediği zaman korkuya kapılır
Bu çeşit bunalımlar normal gelişmenin bir parçası olarak belirir
Meselâ çocuk ilk olarak okula gittiği zamanbunun yarattığı bunalım sonucunda annesinden ayrı kalmaya dayanamadığı için yeniden çocuksu davranışlara dönüş görülür
Çocuğun sonunda düzenli olarak okula devam etmesionun yeni bir duruma başarıyla uyduğunu kendine güvenini kazandığını ve bağımsızlık yolunda ikinci adımını atabileceğini gösterir
Çocuklukta kişilik gelişmesini zedeleyebilecek stress'ler arasında özellikle İngiliz psikiyatristi john bowlby tarafından anneden ayrılma stress'i üzerinde durulmaktadır
Oysa daha sonraki araştırmalar kötü kişilik karakteristiklerinin nedeninin yalnızca ayrılma değil yoksunluk da olabileceğini göstermektedir
Annesinden ayrılan fakat anne sevgisinin yeterince yerini tutabilecek bir akrabasının evine giden bir çocuğa kıyasla az sayıda personelden oluşan bir kuruma yetimhaneye veya çocuk yuvasına gönderilen bir çocuk daha olumsuz yönde etkilenir
Sosyal öğrenme proçesleri çocukların gösterdikleri davranışın tümünü açıklayamaz çünkü doğuştan gelen veya anneyle çocuk arasındaki çok erken ilişkiler sonucunda ortaya çıkan mizaç karakteristiklerinin çocukların davranışlarında derin ve kalıcı etkiler yarattıkları ispatlanmıştır
Uzun çalışmalar daha hayatın ilk yıllarında bile bebeklerin birçok yollardan kişiliklerini belirttiklerini bu özelliklerden çoğunun hiç değilse çocukluğun orta dönemlerine kadar sürdüğünü göstermiştir
Yeme uyuma ruhsal durum yeni sitüasyonlara karşı reaksiyon düzensizlikleri gibi özellikler hayatın ilk yıllarına dönerek incelendiğinde oldukça tutarlılık gösterir
Kolayca ağlayan uyumsuzluk ve huy bozukluğu gösteren «zor çocuğun» yetiştirilmesi daha güçtür; anne-baba tarafından bir kenara itilir ve sonucunda da emosyon ve davranış bozuklukları göstermesi daha muhtemeldir
Bazı çocuklar o kadar az sorunlar yaratırlar ki her çeşit aile terbiye yöntemi başarılı olur; oysa bazıları o kadar çok sorun doğurur ki birçok aile bu sorunlar karşısında yenik düşer
Teşhisteçocuğun zekâ ve öğrenim seviyesi değerlendirilmelidir çünkü uygun olmayan okullara gönderilme ve öğrenme güçlükleri davranış bozukluklarının etyoloiisinde önemli rol oynayabilir
Çocukla yalnız veya 8 yaşından küçük olan çocuklarla annelerinin yanında okul hayatları ilgileri ve anne-babanın onu doktora getirme nedenleri hakkında görüşme çoğu zaman güçlüklerin niteliği ve çocuğun zekâ derecesi ile ilgili yararlı bilgiler sağlayacaktır
Zekâ seviyesi için faydalı bir kılavuz çocuğun kullandığı dilin karmaşıklığıdır
Elyazısı ise şiddetli derecede bir motor yeteneksizlik veya algı bozukluğu durumlarının mevcut olup olmadığını gösterecektir
Çocuk kitap okumaktan zevk aldığı takdirde bu alanda ciddi bir öğrenim sorunu olması ihtimali azdır
Çocuğun fiziksel durumunun değerlendirilmesi her zaman önemlidir ve bedensel semptomlar olduğunda şarttır
Çocuklukta «psikosomatik» hastalık adı verilen bozuklukla diğer organik hastalık biçimleri arasında hiçbir suni çizgi çizilemez
Herhangi bir fizik semptomun emosyonel veya ortamsal bir kökeni olabilir; öte yandan herhangi tipte bir emosyonel bozukluğun yanısıra bedensel değişimler de sözkonusu olabilir
Yine de birtakım fiziksel bozukluklar ve semptomlar belki de stress sitüasyonları sonucunda olabilir; bazı fizik bozukluklar özellikle beyin hasarı (bkz
Çocuklarda beyin hasarı) ve epilepsi (bkz
) Bir çocukta psikiyatrik bozukluk oluşması tehlikesini arttırır
Tekrarlayıcı karın ve baş ağrılarının yalnızca %10'unda organik bir temele rastlanmaktadır
Geri kalan vakalardan %10-20'sinde ise emosyonel bir etken sözkonusudur
Çocuk evde veya okulda stress altında olabilir; ağrıyı dikkati üzerine çekmek amacıyla ileri sürebilir veya ailesinin evhamı dolayısıyla dikkati midesinde veya karnında toplanmıştır
Emosyonel stress'in başka birçok hastalıkta rol oynadığı ispatlanmıştır
Astımlı çocukların (bkz
) Belki de üçte biriemosyonel nedenlerle çoğu zaman heyecan veya korkudan ötürü nöbet geçirmektedir; fakat bu çocuklardan birçoğu başka sitüasyonlar özellikle allergenler dolayısıyla nöbet geçirirler
Diabetes mellitus'da (bkz
) ketonüri mevcudiyeti diabetli bir adolesantın ortamsal stress'le karşılaşmasına bağlanmıştır
Hastanın olumsuz hayat sitüasyonları içinde olduğu durumlarda epilepsinin daha sık görüldüğü bilinen bir husustur
Telemetrik incelemeler çocuklarda stimülasyon eksikliği olduğu zaman veya kapasitelerinin ötesinde öğrenme görevleriyle karşılaştıkları zaman 4-6 saniye tepe ve dalga (spike and wave) fenomenlerinde artma olduğunu göstermiştir
Çocuklardaki psikiyatrik bozukluklarla ilgili olan bu kısa genellemededaha ziyade teşhis üzerinde durulmaktadır; çünkü ancak böyle bir değerlendirmeden sonra (birçok vakada tam bir değerlendirme gerekmez) hekim önemli bir bozukluğun mevcut olup olmadığına ve mevcutsa etyolojik ve arttırıcı faktörlerinin neler olduğuna karar verebilir
Rasyonel bir kontrol ve tedavi ancak bu şekilde planlanır
Birçok vakada durumun anlaşılması sonucunda hekim sorunun niteliği ve giderilmesini sağlayacak tedbirler konusunda doğrudan doğruya aileyle tartışarak yol göstermekle harekete geçer
Aile hekiminin aldığı tedbirlere rağmen önemli derecede bozukluk yaratan bir psikiyatrik hastalık devam ederse bir çocuk eğitim kliniğine başvurulmalıdır
Şiddetli okul fobisi intihar düşüncelerine varacak derecede bir depresyon veya otistik bozukluk kuşkusu uyandıran durumlar gibi bazı vakalarda geç kalınmadan uzmanlara başvurmalıdır
__________________
Belki de yaradılışının yegane sebebi 42 yaşına gelince yoldan geçen bir kedinin hayatını kurtarmaktır
Tanrı seni bu yüzden duymuyordur
Çok önemli değilsindir belki
Ben de bu yüzden boşverdim zaten
Delileri ve sakatları seviyorum
İntihara meyilli hayattan ders alamayan sürekli baş ağrısı çeken tipleri seviyorum
Başarısızlık öykülerini başarı hikayelerinden daha heyecanlı buluyorum
Bazı insanlar kaybettikçe yaşadığını hisseder
Ne yazık ki ve de sanırım ben de onlardan biriyim
En büyük sorum cevapsız kaldı
Beni neyin mutlu edeceğini bir türlü bulamadım
Sanırım mutsuzluk mutlu ediyor beni
Elimde de sanmaktan başka bir şey kalmadı zaten
Bazen kızların aşık olabileceğini sanıyorum
Bazen hayatta iyi şeylerin de olabileceğini hatta ara sıra dünyayı kurtaracağımı düşünüyorum
Teoride çok iyiyim aslında sadece
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul