Konu
:
Dialektik İdealizm
Yalnız Mesajı Göster
Dialektik İdealizm
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dialektik İdealizm
DİALEKTİK İDEALİZM
Hegel’in idealizmine diyalektik idealizm denir
Hegel
tarihin ve düşüncenin diyalektik bir süreç içinde geliştiğini savunmuş
dinden siyasete
mantıktan estetiğe kadar bütün alanlar için geçerli gördüğü bu sürecin Mutlak Tin’e ya da zihne (geist) varılmasıyla son bulacağını ileri sürmüştür
Düşüncenin özünde gerçeğin ancak bir bütün olarak kavranabileceği yatar
Diyalektik
görünürdeki bütün farklılıkların birliğe kavuştuğu metafizik bir süreç “mutlak” ise
var olan her şeyi kendinde toplayandır
Varlığın diyalektik gelişim süreci
Hegel’in tin ya da zihin
bazen de idea dediği Geist’ın kendini belli bir amaca doğru geliştirmesi
özgürleşmesi sürecidir
Bu süreç içinde “idea” diyalektiğin üçlü aşamasından geçer
İlk aşamada “idea” kendi içindedir ve henüz bir olanaktır
Kendini gerçekleştirmesi için ikinci bir alan gerekir
bu da doğadır
Ama “idea” doğada kendi özüne aykırı bir duruma düşer
kendine yabancılaşır
Bu aykırılıktan üçüncü aşama olan kültür dünyasında kurtulabilir
Doğada “idea”yı yönlendiren yasa olan zorunluluğun yerini üçüncü aşamada özgürlük alır; özgürlük
tinin devlet
sanat
felsefe ve din gibi
bireylerin üstündeki bazı kurumlarda ve o kurumlarla kendini gerçekleştirmesidir
Bu son aşamada da tin üç basamak içinde kendini geliştirir
İlk basamak “öznel tin” dir ve tek tek insanların yaşamındaki henüz tamamlanmamış idedir
İkinci basamak “nesnel tin”dir ve burada kendini toplum
tarih devlet olarak gerçekleştirir
Üçüncü basamak ise “mutlak tin” dir ve burada tam bilincine ulaşarak kendini sanat
din ve felsefe ile ölümsüz kılar
Diyalektik idealizm yani Hegelci diyalektik
nesneleri soyutlayarak her birini kendi başına ve değişmez özellikleri olan birimler olarak gören “metafizik” düşünce biçiminin tersine
nesneleri hareket ve değişimleri
karşılıklı ilişkileri ve etkileşimleri içinde ele alır
Her şey sürekli bir oluş ve yok oluş süreci içindedir
Bu süreç içinde hiçbir şey sürekli değildir; her şey değişir ve yerini başka bir şeye bırakır
Bütün şeyler çelişkili yanlar ya da yönler içerir
Bu yönler arasındaki çatışma değişimin itici gücüdür ve sonunda şeylerin değişime uğramasına ya da ortadan kalkmasına yol açar
Hegel değişme ve gelişmeyi doğada ve toplumda somutlaşan “mutlak tin”in ya da ideanın bir dışavurumu olarak görür
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul