09-06-2012
|
#5
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi Hakkında
Yaramazlik
Genelde, cocuklar mevcut duzenimize uygun davranmadigindan onlara "yaramaz-hasari" damgasi vururuz Unutulmamalidir, cocuklarin her davranisinin, her eyleminin bir amaci vardir Dolayisiyle "yaramazligin" da nedenleri vardir
Bu nedenleri soyle ozetleyebiliriz:
1- Cocuk ilginin uzerinde olmasini, yetiskinlerin kendisine hizmet etmesini ister
Verilen Mesaj:"Sizin ilginizi ancal yaramazligimla cekebiliyorum" dur
2- Cocuk mevcut otoriteye baskaldirir
Verilen Mesaj: "Burayi ben yonetecegim"dir
Cocukla bu savasin icine giren yetiskin genelde bu savasi kaybeder
3- Cocuk cevresindeki insanlardan intikam almak isteyebilir Dayak yiyen, sozel siddete maruz kalan cocuklar, yaramazliklariyla yetiskinlerden intikam alabilirler
Verilen Mesaj: "Madem beni sevmiyorsunuz, o halde benden nefret edin" dir
Yaramazlik konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir
Ona daha fazla ilgi gosteriniz "Seninle ilgilenmemi mi istiyorsun?" sorularla cocugunuza yaklasabilirsiniz
Yaramazlik onemsenmemelidir Cezalandirma ve azarlama  bu davranis bicimini (yaramazligi) pekistirecektir
Otoritenizi cocukla paylasarak, ona da kontrol edebilecegi ve yoneltebilecegi alanlar birakiniz Ornegin; odasinin sorumlulugunu ona verebilirsiniz
Cocugunuzu sevdiginizi, onu anladiginizi, onun her zaman yaninda oldugunuzu ILETEBILMELISINIZ Cocugunuz yaramazlik yaptiginda, "Ne yaparsan yap, seni sevmekten vazgecmeyecegim" diyebilirsiniz
En iyi sonuclar, odullerle alinir Bu oduller, ovgu, onay ve ilgidir Sayet ceza verecekseniz, onlari bu odullerden mahrum ediniz
Dayak ve hakaret bir ise yaramaz, ancak cocuklariniza bu tarz iletisimi ve davranis bicimini ogretmis olursunuz
BERNARD DEFRANCE adlı arastirmaci "Sanctions et discipline à l'école" adlı kitabında {Syros,l999}, okulda ceza ve disiplin konusunda ilginc bulgulara varmistir Ona gore,
Cocukların okulda aldiklari cezalarin hemen hemen hic etkisi yoktur Sorun cezalandirmak veya cezalandirmamak degil, kurali kimin hangi degerlere gore yaptigi ve yanlislarin nasil, hangi gerekcelerle tespit edildigidir
Defrance,"kurala uymama mi cezalandiriliyor, yoksa ogretmenin otoritesi mi kalici kilinmak isteniyor " diye sormaktadir
Bazi durumlarda ceza, cocuk tarafindan yetiskinin ondan intikam almasi olarak algilaniyor ve yetiskine dusmanca duygular beslemesine neden olabiliyor
Sonuc olarak su denilebilir ki, cezadan korkmak "uslu olmanin" gostergesi degildir Ceza korkusundan kaynaklanan kurallara uygun davranis ta, o kurali kabul etmek degildir
|
|
|