09-06-2012
|
#10
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi Hakkında
Cezanin PsikoDinamigi
Ceza terimi, olumsuz bir itici uyaricinin, bir davranimin yapilmasindan sonra ona bagli olarak uygulanmasi olayina verilen teknik bir isimdir
Ceza, istenmedik davranimlari bastirma tekniklerinden biridir Davranis dagarcigina bir sey katmaz, fakat davranis dagarcigindaki bir davranisin bastirilmasini saglayabilir
Bu anlamiyla ceza, yeni bir davranis ogrenmeyi degil, ,istenmedik bir davranisi yapmamayi ögretir
Ceza iki sekilde uygulanir 
Davranis itici bir uyarici ile sonuclandirilir ( mesela bir tokat gibi)
Davranis ödülün ortamdan kaldirilmasi ile sonuclanir ( sokaga cikma yasagi gibi )
Ancak ceza ile davranislari kontrol etmenin önemli sakincalari vardir Söyle ki;
Ceza cogu kez itici uyaricinin (dayak, hakaret, yasaklama gibi) kullanlmasini gerekli kilabilir ?tici uyaricilarin kullanilmasi da birey de saldirganlik, korku, kin, nefret gibi duygularin olusumuna zemin hazirlar Ayrica cezanin etkili olabilmesi icin itici uyaricinin siddeti gun gectikce artirilir Ornegin sikca yapilan hatalardan biri sudur: cocugun belirli bir davranisini kontrol etmek isteyen anne veya baba, dövme , bagirma gibi siddet dolu itici uyaricilar kullanirsa,bunlar baslangicta etkili olmus olsa bile zamanla cocugun bu uyaricilara alistigi gorulur Ve ebveynler dozu artirmak gibi kisir bir dongu icine girer 
Cezalandirilan davranislar, bireye belirli sonuclar saglayan ogrenilmis davranislardir
Ceza ile bir davranis bastirilmaya calisilirken, bir baska istenmedik davranis ortaya cikabilir Örnegin cok sevdigimiz vazoyu kiran cocugumuzu cezalandiriyorsak, bu davranisimizla cocugumuza yalan soyleme davranisi kazandirabiliriz Cocuk cezadan kacmak icin yalan soyleyecektir
Ceza etkili oldugunda, ceza veren kisinin davranislarini ödülleyici bir nitelik kazanabilir Bunun dogal sonucunda, ceza veren kisi, dikkatini , istendik davranislarin kazandirilmasina yogunlastiracagi yerde, zamanla, yalnizca istenmedik davranislarin bastirilmasina yogunlastirabilir Örnegin  bir ögretmen cazanin olumsuz yönüne yakalanabilir ve zamaninin büyük bir bölümünü ögrencilere istendik davranislari kazandirmak yerine ceza vermek ve uygulamakla gecirebilir 
BU NEDENLE CEZA, ELDEKI TÜM OLANAKLAR DENENDIKTEN SONRA ÖNCELIKLE ISTENMEDIK DAVRANISLARIN BASTIRILMASININ KACINILMAZ OLDUGU DURUMLARDA KULLANILABILECEK BIR SISTEM OLARAK DÜSÜNÜLMELIDIR
|
|
|