Konu
:
Çocuklarımızın Arkadaşlıkları
Yalnız Mesajı Göster
Çocuklarımızın Arkadaşlıkları
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Çocuklarımızın Arkadaşlıkları
Çocuklar her yaşta arkadaş edinme potansiyeline sahiptir
En küçük bebek bile bir yaşıtını gördüğünde ona yaklaşmaya çalışır
Sesle veya dokunarak tepki verir
Bu zararsız dokunuşlar şiddetlenmeye başladığında arkadaşlarla ilgili problemler de başlamış olur
“Dostluk
mantar yemeği gibidir
Zehirli olup olmadığı ancak yendikten sonra belli olur
”
Uzakdoğu Atasözü
Çocuk küçükken
anne-babalardan sık sık duyulan “arkadaşı kızımın saçını çekti”
“eyvah oğlum kötü sözler söylüyor
arkadaşlarından öğrendi herhalde” ya da “çocuğumuz arkadaşlarını ısırıyor” sözleri
çocuk ilkokul çağlarına geldiğinde tatlı birer anı olarak hatırlanır
Çünkü başka başka problemler başlamıştır
Arkadaşlar arasında gruplaşmalar bu dönemde başlar
Gruplar arasındaki çatışma ve kıskançlıklar da bu dönemin problemlerindendir
Arkadaşlardan yeni ve hoş olmayan sözlerin öğrenilmesi de muhtemeldir
Bu dönemde bütün kaygıların arasına bir de akademik başarı kaygısı eklenir ve anne-baba
başarısızlık durumunu arkadaş seçimine yükleyebilir
Bu kısmen doğrudur da
çocukları ve hatta yetişkinleri sandığımızdan daha kötü ve sandığımızdan daha iyi yönde etkileyebilirler
İyi bir arkadaş insanı doğruya yaklaştırırken
kötü bir arkadaş yanlışa sürüklenmesine sebep olabilir
Ki çocuklar dış etkenlere çok daha fazla duyarlı olduğundan
arkadaşların onlar üzerinde etkisi daha çoktur
Eğer çocuğunuzun
arkadaşları tarafından kötü etkilendiğini düşünüyorsanız
problemin gerçekten arkadaştan kaynaklanıp kaynaklanmadığının araştırılmasıdır
Çünkü arkadaş ne kadar önemli olsa da tek etken değildir
Bunun için o arkadaş ve hatta ailesi yakından tanınmaya çalışılabilir
Bu araştırma sonucunda da çocuk için uygun arkadaş olmadığına karar verilirse çocuğa
arkadaşların önemi ve nasıl olması gerektiği konusu uygun bir dille açıklanmalıdır
Zaten doğru arkadaş konusunda bilinçli olan bir çocuğun hata yapma ihtimali düşüktür
Yalnız bazı durumlarda çocuk arkadaşının yanlış taraflarının farkında olmayabilir ve sizin göstermeye çalıştığınız şeyleri görmeyi reddedebilir
Ne de olsa çocuklar
inatçı olma özelliğine sahiptir
Böyle zamanlarda sabırlı olunması
fevri davranılmasından daha iyi sonuçlar verecektir
Eğer arkadaşlık okul ortamında sürmekteyse öğretmenle irtibata geçmek de bir yoldur ancak çocuğun bundan haberdar olmaması gerekir
Çünkü böyle bir durumda
arkasından iş çevrildiği fikrine kapılabilir ve bu da güven kaybına ya da sizinle daha da zıtlaşmasına sebep olabilir
Sonuç olarak
arkadaşlığın sizin kontrolünüzde sürmesini sağlamak en iyi yoldur
Çocuğun
arkadaşını eve davet etmesi sağlanabilir ya da birlikteyken neler yaptıkları konusunda çocuktan bilgi alınabilir
Bu şekilde ılımlı davranmanın iki sonucu olabilir
arkadaşının kendisine uygun olmadığını anlar ve bu olay ona bir hayat tecrübesi olarak yazılır ya da sizin çocuğunuz o “kötü” çocuğun “iyi” arkadaşı olur ve buradan güzel bir dostluk doğar
Ne kadar kontrol
hiç karışmamak
her şeyi onların kararlarına bırakmak da o kadar yanlıştır
Anne-baba ilk olarak çocuğa yol göstermeli
sonrasında da denetleyici olmalıdır
“Onu bırak
bunu al” dememeli ancak aldığı şeyin ne olduğunu da yakından incelemelidir
Kontrol olmazsa
“iyi” arkadaşlarla bile kötü yollara girmek mümkündür
Çocuklar kötü arkadaş problemi yanında iyi arkadaşlarıyla da problem yaşarlar
Böyle durumlarda çok üzülmelerinin yanı sıra sinirli tavırlarıyla anne babayı da üzmeleri olasıdır
Burada sizin de sinirlenmeniz
olayı daha da zora sokacaktır
Bunun yerine
çocuğun problemi paylaşması sağlanabilir
Bazen problemi paylaşmak bile çocuğun rahatlamasına sebep olur
Bunun yanı sıra bir de kendinizden örnekler vererek durumun geçici olduğunu anlatmanız olayın daha çabuk çözülmesine yardımcı olur
Çekingen
içine kapanık çocuklar arkadaşlık kurmakta zorlanabilirler
Bu tip durumlarda anne babanın çocuğu
aktif olabileceği hatta bazı becerilerini geliştirip gösterebileceği sosyal ortamlara sokması yarar sağlayabilir
Böyle ortamlarda çocuk grup çalışmasında bulunmak zorunda kaldığı gibi gelişen bireysel yeteneklerini de etrafındakilere göstermekten çekinmeyecektir
Böylece iletişim kurmanın bir yolunu keşfeder ve bunu zamanla
bulunduğu diğer ortamlara da taşıyabilir
Bazı vakıfların ve belediyelerin düzenlediği kurslar
yaz spor okulları çocuğa gereken sosyal çevreyi yaratabilir
ZORAKİ ARKADAŞLAR
Çocukların karşısına anne babanın seçtiği zoraki bir arkadaş sunmak çocuğun yapısına göre değişik tepkilere yol açabilir
Kimi çocuk
ilk defa karşılaştığı bir uyarıcıya karşı beslediği merak duygusunu bu yeni arkadaşa doğru yönlendirirken
kimisi de zorla önüne sunulan birçok şeye yaptığı gibi elinin tersiyle itebilir
Böyle durumlarda çocuğu
arkadaşlık kurması istenen çocukla
daha doğal bir biçimde karşılaştırmak olumlu yanıt verebilir
Örneğin
bir misafirlik ortamında çocukların birbirlerine yaklaşması için itici kuvvet olmadan
hatta biraz da ilgisiz davranarak onların kendi girişimleriyle iletişim kurmalarını beklemek yarar sağlayabilir
Bir süre sonra çocukların birbirlerine yaklaşmaları kaçınılmazdır
Ortada hiçbir zorlayıcı unsur bulunmadığından
“İyi dostu olanın aynaya gereksinimi yoktur
“
Mevlana
“Müdahaleci değil
denetleyici olun
denetleyici rolünüzü ön plana çıkarırsanız çocuğunuzla her konuda olan iletişiminizin olumlu yönde değiştiğini göreceksiniz
Her şey sizin kontrolünüzde ancak onların elinde olmalı
Y
apılması gereken en doğru hareket yaştan bağımsız olarak kurulan bu yeni arkadaşlıkta her şey sizin kontrolünüz altında ancak onların elindedir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul