Konu
:
Oyunun Katkıları
Yalnız Mesajı Göster
Oyunun Katkıları
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Oyunun Katkıları
Oyun
çocuğun fiziksel
zihinsel
dil ve sosyal kapasitesinin gelişmesine fırsat vererek toplum içindeki sosyal rolünün
özdeşiminin ve kendini diğer bireylerden ayıran özelliklerin farkına varmasını sağlar
Çocuk oyun sırasında kendisini ve çevresiyle ilgili bilgileri ifade etme olanağı bulur
Oyun
çocuğa kurallara uymayı
sorumluluk almayı
işbirliğini ve diğer insanlara saygılı olmayı öğretir
Ayrıca girişimci olma
tehliaaai göze alma
karar verme ve problem çözme yeteneğinin gelişmesine yardımcı olan önemli bir unsurdur
Bunların yanı sıra
oyun sırasında çocuğun kendisine güvenini geliştirme
duygusal ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamada
kendi kendine yeterli olabilme gibi nitelikler kazandırır
Çocuğun benlik gelişiminde ve sosyalizasyonunda oyun etkili bir gelişimsel süreçtir
Oyun
çocuğun dikkatinin yoğunlaştırılması ve bunun sürdürülmesine olanak sağlar
Oyun sırasında dikkatini bir noktaya toplama deneyimleri yapan çocuk bunu günlük yaşantısına da aktaracaktır
Oyun oynayan çocuk
zaman ve mekan kavramlarına ait bilgileri çok doğal bir ortam içinde öğrenir
Grup oyunlarında bekleme
devam etme
başlama
bitirme
gibi durumlar zaman kavramının yaşam içinde özümlenmesini sağlar
Ayrıca
bahçede
sınıfta değişik köşelerde yapılan etkinlikler de mekan kavramının gelişimini destekleyici niteliktedir
Bunların yanı sıra
çocuk oyun içinde oyun materyallerini değişik durumlarda kullanarak
renkleri birbirine karıştırarak
nesneleri bir kaba doldurup boşaltarak materyallerin niteliksel ve niceliksel özellikleri hakkında bilgi edinir
Oyun Tercihini Etkileyen Faktörler
Oyun gelişimini etkileyen faktörler( yaş
sosyoekonomik düzey) aynı zamanda oyun tercihini de etkilemektedir
Bunlardan başka çevre düzenlemesi
materyal seçimi
eğitimcinin fonksiyonu
çocuğun oyun tercihini etkileyen diğer faktörlerdir
Çevre Düzenlemesi ve Materyal Seçimi
Oyun
doğal
planlanmamış ve açıkça yapılandırılmamış etkinliklerse de
oyun aracılığıyla rastlantısal ve planlanmış öğrenmenin oluşması için
çocuğun yararlanabileceği şekilde çevrenin organizasyonu ve uygun materyal seçimi içeren bir hazırlığın yapılması gereklidir
Oyun ortamı çocuğun güven duyabileceği ve kolayca maniple edebileceği şekilde düzenlenmelidir
Çocuğun yetenekleri ilgileri ve gelişim düzeyi doğrultusunda
fizik ve zihin gücünü geliştirebilecek bir düzenleme yapılmalıdır
Çocuğun kapasitesi gözönünde bulundurularak ne aşırı uyarıcı yüklü
ne de potansiyelini kullanabileceğinden az uyarıcılı olmalıdır
2
Çocuğa Ait Özellikler
Çocuklar
kendi kendilerine oynarken ya da arkadaşlarıyla oynarken
YAŞ ve CİNSİYET’ leriyle ilişkili olarak
zihin
fizik özelliklerine göre oyuncak seçerler
Çocuklar cinsel kimliklerinin bilincine vardıkları dört yaşından itibaren cinsiyet tipli oyuncakları seçerler
Oyun gelişimini etkileyen faktörler;
1 - Yaş: Çocuğun yaşı
oynanan oyun tipini etkileyen en önemli faktördür
Oyun
dil
zihin
sosyal ve motor gelişim özelliklerinin yansıtıldığı bir aktivitedir
Dolayısıyla oyun
çocuğun yaşına paralel olarak bir değişim ve gelişim göstermektedir
Oyun oynama sürecinde çocuk
sosyal bir birey olarak tek başına oyundan
sosyalize olmuş oyuna doğru bir geçiş sergiler
2 - Cinsiyet: Kız ve erkek çocukları aynı gelişimsel oyun aşamalarından geçmektedir
Kız ve erkek çocuklarının oyun davranışları arasındaki tek fark
cinsiyetlerine özgü oyun tipini daha fazla tercih etmeleridir
Örnek olarak
kız çocukları daha çok sembolik oyunu
erkek çocukları ise daha çok yapı-inşa oyunlarını tercih etmeleri verilebilir
3 - Sosyo-ekonomik düzey: Çocukların oyunlarının gelişimi
sosyo ekonomik düzeylerinden etkilenmektedir
Oyun
iyi organize edilmiş zengin uyarıcılı çevresel koşullarda normal gelişimini gösterebilir
Aksi tekdirde
çocuğun gelişimine
dolayısıyla da oyunun gelişimine ket vurulmuş olur
3
Materyale Ait Özellikler
Değişik amaçlar için kullanılabilecek çok fonksiyonlu olmalıdır
Çocuğun ilgisini çekecek renk
boyut ve yapıda olmalıdır
Dayanıklı
sağlam olmalıdır
Çekici olmalıdır
Bu dikkati yoğunlaştırma ve hayal gücünü motive edici bir özelliktir
Çeşitli gelişim alanlarını birden destekleyebilecek zengin uyarıcıları içermelidir
Çocuğun farklı deneyimlerine fırsat vermek için
oyun materyalleri hem gerçek hem de bunların minyatürü olan iki boyutlu örneklerden seçilmelidir
Materyalde yenilik özelliği de önemlidir
Sürekli aynı materyalde oynayan çocuk için materyal çok fonksiyonel olsa bile ilk cazibesini kaybeder
Bu nedenle materyallerin belirli zamanlarda değiştirilmesinde yarar vardır
Çocukların yararlanabilecekleri oyun materyallerini aşağıda belirtildiği gibi gruplandırmak mümkündür
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul