![]() |
Kasko Yaptırırken Dikkat Edilecek Hususlar Teknik Bilgiler
Kasko Yaptırırken Dikkat Edilecek Hususlar TEknik Bilgiler - Fiyatın öncelikli tercih olarak dikkate alınmaması gerekir.Hasarı en çabuk ve eksiz ödeyen firmaların tercih edilmesi gerekir. - Poliçede belirtilen araç değeri,aracınız yeni ise anahtar teslim fiyatı,kullanılmış ise piyasa fiyatı ile aynı olmasına dikkat edilmesi gerekmektedir. - Ferdi Kaza Sigortası ve İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortasından verilen teminatlara ve ödenecek prime dikkat edilmesi gerekiyor.Piyasada primi düşük göstermek amacıyla bu teminatlar düşük tutuluyor. - Poliçedeki genel ve özel şartların iyi okunması gerekiyor.Grev,lokavt,deprem,sel gibi teminatların bulunup bulunmadığının kontrol edilmesi gerekiyor. - Teminatlar dışında dikkat edilmesi gereken diğer bir konu ise primlerin ödeme tarihleri.Çünkü poliçede yazılı tarihlerden itibaren 15 gün içinde prim taksisi ödenmediği takdirde,sigorta teminatı durduruluyor.Bu tarihten sonra meydana gelecek hasarlar ise ödenmiyor. - Prim taksitleri acentelere veya şirketlere elden yatırıldığında karşılığında mutlaka makbuz alınması gerekiyor. Poliçenin enflasyona karşı endeksli olup olmadığına dikkat etmek gerekiyor. - Hazine müsteşarlığı tarafından her üç ayda bir belirlenen ve şirketlere bildirilen araç kasko değeri esas alınarak,kasko poliçesinin düzenletilmesi gerekiyor. Kaza sonrası yapılması gerekenler: - Kaza sonrası otomobiller hareket ettirilmeden ilgili trafik şubelerine haber vermek ve trafik polislerinin zabıt tutmalarını beklemek gerekiyor.(Eğer kaza bölgesinde trafik şubeleri yerine jandarma varsa,jandarmalar zabıt tutuyor) Alkol muayenesi yapılması gerekiyor. - Sürücünün kazanın meydana geldiği yerden veya tutanaklar tutulduktan ve araç tamirhaneye çekildikten sonra sigorta şirketlerine haber vermesi gerekmektedir. - Bu işlemler sonrasında sigorta şirketi hasarın bedel tespiti için eksper gönderir.Eksperin hasar tespit çalışmaları sırasında hasar dosyasının tamamlanması ve para alınabilmesi için tutulan tutanağın tasdikli örneğini,alkol muayenesi örneğini ve aracın ruhsatının fotokopilerini tamin etmesi gerekiyor. Aracınızın hasarlı durumunu gösteren fotoğrafları çektirmesi gerekiyor. |
Kasko Yaptırırken Dikkat Edilecek Hususlar Teknik Bilgiler
Araç kasko Aracın satılması halinde, kasko bedelinin eksiksiz geri alınabilmesi için satış sözleşmesinin sigorta şirketine de gönderilmesi gerekiyor. Aksi taktirde, sigorta şirketi, kasko bedelini sigortalıya eksik ödeyebiliyor. Okuyucularımızdan Şevket Özer de, İnterbank'tan kredi kullanarak araç satın aldı. Sigortası'nı da İnterbank'ın yan kuruluşu olan İnter Sigorta şirketine yaptırdı. Daha sonra otomobilini satarak, bankaya olan borcunu kapattı. Kasko sigortasını da iptal ettirdi. Otomobili 168 milyon liraya sigorta ettiren Özer, 55 günlük sigorta bedeli olarak 67 milyon lira ödemek zorunda kaldı. Oysa Özer'in 55 gün için ödemesi gereken bedel sadece 25 milyon liraydı. Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz İnter Sigorta yetkilileri, aradaki farkın satış sözleşmesinin sigorta şirketine gönderilmemesinden kaynaklandığını söylediler. Yetkililer, ‘‘Kaskosigorta poliçesi sigorta yaptıran kişinin değişmesi halinde fesh olur. Fesh edildikten sonra da geçen sürenin pirimi gün esasına göre hesaplanarak aradaki fark, sigortalıya geri ödenir. Bu işleminin yapılması için de sigorta ettirenin resmi noter satış sözleşmesini sigorta şirketine ulaştırması gerekiyor. Özer'den de satış sözleşmesi istendi. Ancak, satış sözleşmesi yerine aracın satılması için verdiği vekaletnameyi gönderdi. Satış sözleşmesi tarafımıza ulaşmadı. Gelen belgenin de satış sözleşmesi olmaması nedeniyle gün esasına göre iptalin yapılamayacağı kendisine bildirildi. Bu nedenle, iptal işlemi kısa müddet esasına göre gerçekleştirildi. Bu uygulamada da, yıllık primin yüzde 40'ı tahsil edilerek, geri kalan yüzde 60 sigortalıya iade ediliyor’’ dediler. Satış sözleşmesini fakslamasının ardından da sigorta şirketi, aradaki farkı Özer'e iade etti. Kasko enflasyon farkını nasıl ödüyor? Enflasyona endeksli kasko sigortalarında kaza sonrasında araç piyasadaki nakit değeri ile değiştirilirse enflasyon nedeniyle oluşan fark ödenmiyor. Celal Baydi'de bu uygulamadan nasibini alan okuyucularımızdan... Baydi, Tempra marka otomobilini Güneş Sigorta'dan enflasyona endeksli kasko sigortası yaptırdı. Elektrik arızası nedeniyle aracı yandı. Baydi, hurdaya ayrılan aracının enflasyondan kaynaklanan farkını sigorta şirketinden talep etti. Ancak bu talebi, karşılanmadı. Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz Güneş Sigorta yetkilileri, kasko poliçelerinde kullanılmış araçların piyasadaki nakit değerinde değişme sözkonusu olduğunda enflasyon farkının ödenmediğini söylediler. Yetkililer, ‘‘Müşterimizin aracı kaza sonrasında hurdaya çıkarıldı. Aracın hurda kısmı satılarak kendisine ödendi. Kasko poliçelerinde kullanılmış araçların piyasa nakit değerlerinde değişme sözkonusu olursa enflasyondan kaynaklanan fark ödenmiyor’’ dediler. Kasko saatli bomba Hür Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, kasko branşında rekabetten kaynaklanan fiyat kırma politikası nedeniyle prim girdisinde yaşanan düşüş ve enflasyonun çok üzerinde artan hasar maliyetlerini göz önüne alarak 2002 yılında teknik karlılığı göz ardı eden şirketlerin durumunu, her an patlayabilecek bir saatli bombaya benzetti. Yılın son ayında, sigorta sektörü açısından 2001 yılını değerlendiren Hür Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, 2000 yılında hayat dışı branşlardaki üretim artışının 2001'de düştüğünü açıkladı. Ekonominin genelinde görülen kötü gidişten sigorta sektörünün de nasibini aldığına dikkat çeken Utkueri şöyle konuştu: "Ülkedeki ticari aktivite azaldığı için 2001 yılında şirketlerin üretim hacmi geriledi. Özellikle otomobil satışlarının azalması üretim düşüren etkenlerin başında geliyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 100 civarında olan üretim artışı bu yıl yüzde 40-45 arasında seyrediyor. Enflasyon oranı düşünülürse, bu yıl artış enflasyonun gerisinde. Yani reel anlamda üretim düştü. Buna paralel olarak tahsilat zorlaştı ve şirketlerin nakit girişleri azaldı. Enflasyondaki ve dolar kurundaki artış nedeniyle genel giderler artarken özellikle piyasadaki ithal araç sayısının çokluğu nedeniyle, hasar maliyetlerinin ciddi anlamda artması dikkat çekici. Hasardaki artış, yüzde 80-100 gibi yüksek bir oran. Sektörde nakit girişleri azalırken nakit çıkışlarında artış yaşayan şirketlerin, sıkıntı yaşamaya başladıklarını görüyoruz. Aynı şekilde mali gelirlerde de şirketlerin aleyhine bir tablo var. Faiz oranları yılın sonuna doğru gerilediği için şirketlerin reel anlamda mali gelir elde etme şansı kalmadı. Üretim artışı zayıfladı. Tahsilat zorlaştı. Hasar maliyetleri ve genel giderler arttı. Reel mali gelir elde etme imkanı çok sınırlı. Böyle bir ortamda sigorta şirketleri artık karlı olabilmek için teknik karlılığı öne çıkartmak zorundalar. Hür Sigorta Genel Müdürü 2002 yılıyla ilgili beklentilerini açıklarken bu yıl uygulanan yanlış fiyat politikalarının önümüzdeki yıl şirketleri zora sokabileceğini belirtti. "2001 yılında, özellikle kasko branşında, ciddi bir fiyat rekabeti yaşandı. Bunun temel nedeni, şirketlerin düşen üretimlerini telafi edebilmek için uyguladıkları fiyat kırma politikası. Bu politika, şirketlere 2002 yılında büyük yük getirecek. Şu anda yapılan poliçelerin yüksek meblağ tutan hasarları gelecek yıl ortaya çıktığında, aşağı fiyat kıran şirketlerin çok olumsuz sonuçlara katlanmak zorunda kalacağına hep birlikte şahit olacağız" diyen Okan Utkueri sözlerini "Şu anda bir arabanın tampon fiyatına yapılan kasko poliçesi var. Bu saatli bomba gibi bir durum" diyerek bitirdi. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.