ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Motorlu Taşıtlar (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=649)
-   -   Kazalarda Sürücü Hataları Hakkında (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=974636)

Prof. Dr. Sinsi 10-21-2012 06:16 PM

Kazalarda Sürücü Hataları Hakkında
 

Kazalarda Sürücü Hataları Hakkında

http://frmsinsi.net/images/frmsinsim...sinsi.net_.jpg

-İstatistiklere göre, kazaya sebep olan kusurlar arasında, sürücü hataları açık arayla önde gidiyor.Emniyet Genel Müdürlüğü’nün trafik kazalarına ilişkin raporlarına bakıldığında trafik kazalarının ciddiyeti bir kez daha anlaşılıyor. Raporlara göre, 2006 yılında 664 bin kaza meydana geldi ve bu kazalarda 3 bin 365 kişi hayatını kaybetti. 135 bin 224 kişi de yaralandı veya sakat kaldı. Kazaların yıllık maddi kaybı ise 1 milyar doları buldu.

Kazaların 2007 yılı rakamları da ürkütücü. 2007 yılının Ocak ve Şubat ayı rakamları belli oldu. Emniyetin tespitlerine göre, bu yılın ilk iki ayında toplam 106 bin kaza meydana geldi. Kazalarda 373 kişi hayatını kaybederken, 17 bin 598 kişi de yaralandı. Bu iki ayda meydana gelen kazaların maddi yükü ise 182 milyon YTL yani 182 trilyon lira.

Kazalarda sürücü hataların ilk sırada olduğu da yine raporlara yansıdı. 2007 yılının ilk iki ayında meydana gelen kazalardan 13 bin 305′inin sürücü hatalarından kaynaklandığı belirlendi.

KAZA NEDENLERİ

* Aşırı hız,

* Geçiş kurallarına uymama (hatalı sollama),

* Yakın takip, uykusuz ve dikkatsiz araç kullanma,

* Alkollü olarak araç kullanma,

* Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama,

* Kırmızı ışık ihlali,

* Emniyet kemerinin kullanılmaması.

Yetkililer, trafik kazalarına yoğun olarak sürücülerin yaptığı kural ihlallerinin sebep olduğunu, buna yaya ve yolcuların sebep olduğu kazalar eklendiğinde tüm kazaların yaklaşık yüzde 99’unun insan unsurundan kaynaklandığını belirttiler. Yetkililer, sürücü, yolcu ve yayalara şu uyarılarda bulundular:

SÜRÜCÜLERE UYARILAR

* Yasal hız sınırlarının üzerine çıkmayın.

* Yakın takip yapmayın.

* Alkollü veya uyuşturucu maddeler almış halde araç kullanmayın.

* Trafik işaret ve işaretçilerine uyun.

* Uykusuz veya yorgunken araç kullanmayın.

* Yayaların yolu kullanma haklarına saygı gösterin.

* Araç kullanma sürelerine dikkat edin.

* Sıcak havalarda mecbur kalmadıkça 11.00-15.00 saatleri arasında trafiğe çıkmayın.

* Çocuklarınızın aracın arka bölümünde oturmalarını sağlayın.

YOLCULARA UYARILAR

* Sürücünün dikkatini dağıtacak hareketlerden ve konuşmalardan kaçının.

* Araç seyir halindeyken kapıları açmayın.

* Araç durmadan araçtan inmeyin.

* İniş ve binişlerinizi aracın sağ tarafından yapın.

* Aracın camından dışarıya sarkmayın.

YAYALARA UYARILAR:

* Araçlara ayrılmış yollara girmeyin.

* Yaya kaldırımlarını kullanmaya özen gösterin.

* Kaldırımların bulunmadığı yerlerde trafiğin akışına ters yönde yürüyün ve karşıdan gelen araçlara dikkat edin.

* Karşıya geçerken yaya geçitlerini, üst ve alt geçitleri, ışıklı trafik işaret ve işaretçilerinin bulunduğu yerleri, hiçbiri yoksa köşe başlarını tercih edin.

* Duran araçların arasından, önünden, arkasından karşıya geçmeyin.

Kazaları önlemek için çalışmalarını sürdürdüklerini, trafik kontrollerinin devam ettiğini kaydeden yetkililer, trafik ekiplerinin yanı sıra araç firmalarının da kendi iç denetimlerini yapması gerektiğini ifade ettiler. Tarım işçilerinin çalışacakları alanlara kamyonlarla taşınmasını önlemek için yapılan denetimlerin de sürdüğünü belirten yetkililer, bu uygulamanın büyük ölçüde engellendiğini sözlerine eklediler.

Buradan sonra Trafik Araştırma Müdürlüğünün Kazalarda Sürücülerin Rölü adlı yazısı:

Uykusuz Yorgun Araç Kullanımı

SÜRÜCÜ YORGUNLUĞU ve UYKUSUZLUĞUNUN TRAFİK GÜVENLİĞİNE ETKİSİ

Birçok kişi alkollü araç kullanmanın ne kadar tehlikeli olduğunun bilincinde ve farkında olmakla birlikte, yorgun ve uykusuz araç kullanmanın da en az alkollü araç kullanmak kadar tehlikeli olduğu ve en önemli kaza nedenlerinden biri olduğu gerçeğini yeterince bilmemekte ya da göz ardı etmektedir. Oysa, uykusuzluk, tıpkı alkol ve uyuşturucunun etkisi altındayken olduğu gibi sürücülük performansını olumsuz etkilemekte ve ciddi trafik kazalarına neden olmaktadır;

ABD Ulusal Karayolları Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA) verilerine göre yorgun ve uykusuz araç kullanmaya bağlı her yıl yaklaşık 100.000 kaza (tüm kazaların % 1.5′i) ve yılda yaklaşık 1500 ölüm (tüm ölümlü kazaların % 4′ü) meydana gelmektedir. Ülkemizde yapılan bir araştırmaya göre, kendileriyle mülakat yapılan ağır vasıta sürücüleri en önemli kaza nedenleri olarak, alkollü iken araç kullanmak(%23.5), hatalı sollama yapmak (%22), yorgun ve uykusuz araç kullanmak (% 17.1), yeterli sürücülük deneyimi olmamak(%16.2) ve trafiğin akışına göre hızı ayarlayamamak gibi sürücü hatalarını belirtmişlerdir(Sönmez, 1999)

DİREKSİYON BAŞINDA YORGUNLUK VE UYKU BELİRTİLERİ

Direksiyon başındayken yorgunluk ve uykusuzluğun basit işaretleri vardır. Bunlar,

* Gözlerin karıncalanması

* Ensede gerginlik

* Sırt ağrıları

* Esneme

* Başı dik tutmakta güçlük çekilmesi

* Gözleri belirli bir noktaya odaklamada güçlük çekilmesi

* Trafik işaretlerinin atlanması ya da hatırlanmaması

SÜRÜCÜ YORGUNLUĞUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Özellikle ticari araç ve ağır vasıta sürücüleri olmak üzere sürücüler hangi nedenlerle yorgun ve uykusuz olarak direksiyon başına geçmektedirler? Bu alanda yapılan araştırmalar incelendiğinde, uykusuz araç kullanmaya bağlı faktörlerin dört temel grup altında toplandığı görülmektedir.

1. Zaman

Günün hangi saatlerinde ve ne kadar süreyle araç kullanıldığı yorgunluğu ve uykusuzluğu belirleyen en temel faktör olarak görülmektedir. Araştırma bulgularına göre, 8-9 saatten fazla araç kullanıldığında, yorgunluk ve dikkat dağılmasına bağlı ciddi sorunlar başlamakta, sürücülük performansı olumsuz etkilenmekte ve kaza riski önemli ölçüde artmaktadır.Özellikle kamyon sürücülerinin yorgunluğa ve uykusuzluğa bağlı kazalara daha yatkın oldukları görülmektedir . Her yıl katedilen mesafeye ek olarak, birçok kamyon sürücüsü vücudun en uykulu ve yorgun olduğu zamanda, gece araç kullanmaktadır. Ülkemizde, karayolu ile yük taşımacılığının diğer taşıma sistemleri içindeki payının %90 olduğu, yolcu taşımacılığının ise % 95 olduğu ve ölümlü trafik kazalarının % 13.9′ unun ağır vasıta kazaları olduğu göz önünde bulundurulduğunda, ağır vasıta sürücülerinin önemli bir risk grubu oluşturulduğu anlaşılmaktadır. Ülkemizde yapılan bir araştırmaya göre, kendileriyle mülakat yapılan ağır vasıta sürücüleri en önemli kaza nedenleri olarak, alkollü iken araç kullanmak(%23.5), hatalı sollama yapmak ( %22), yorgun ve uykusuz araç kullanmak (% 17.1), yeterli sürücülük deneyimi olmamak(%16.2) ve trafiğin akışına göre hızı ayarlayamamak gibi sürücü hatalarını belirtmişlerdir (Sönmez, 1999).

2. Direksiyon başına geçmeden önce uykusuz kalmak ya da yeterli uyku uyumamak

Araştırmalar göstermektedir ki, genelde ortalama 16 saatten fazla uykusuz kalma sonucunda sürüş performansında önemli derecede bozulmalar başlamakta ve trafik güvenliği açısından da ciddi tehlikeler başlamaktadır. Bir araştırmada kazaya sebebiyet veren sürücülerin aynı kazaya karışan diğer sürücülere göre kaza öncesi uyku sürelerinin daha kısa olduğu bulunmuştur.

3. Uyku bozukluğu

Ağır vasıta sürücülerinde görülme sıklığı daha fazla olan çeşitli sağlık sorunlarına bağlı (uyku apne sendromu ve narkolepsi gibi) uyku bozuklukları, sürücülerin direksiyon başında uyuya kalmasına neden olmakta ve trafik güvenliği açısından ciddi tehlikeler oluşturmaktadır

4. Çevresel faktörler

Yolların monoton olması, uyarıcı önlemlerin alınmamış olması, iklim koşullarının elverişsiz olması ya da sürücülerin ihtiyaç duyduklarında dinlenme ve uyku molalarına olanak sağlayacak tesis veya mola yerlerinin bulunmayışını da yorgunluğu artıran önemli faktörler arasında sayabiliriz. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Araştırma Merkezinin Hacettepe Üniversitesi ile ortaklaşa yapmış olduğu, ağır vasıta sürücülerinin yaşam ve çalışma koşullarına ilişkin araştırmaya göre, araştırmaya katılan kamyon, otobüs ve çekici sürücülerinin yaklaşık yirmide biri uyuyacak ve yemek yiyecek yer bulma , onda biri temizlik-tuvalet-şahsi bakım ve haberleşme ihtiyacının giderilmesi, üçte biri ise araçların küçük arızalarını gidermek için uygun yer bulmada sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir.




Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.