ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Fizik / Kimya (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=653)
-   -   Kimyasal Değişmelerde Madde Kimliği Değişikliği Deneyi (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=95110)

Şengül Şirin 10-22-2009 12:23 AM

Kimyasal Değişmelerde Madde Kimliği Değişikliği Deneyi
 
Kimyasal Değişmelerde Madde kimliği değişikliği deneyi




DENEY
DERS: Fen ve Teknoloji


SINIF: 6. Sınıf


ÜNİTE: Maddenin Tanecikli Yapısı


KONU: Fiziksel ve Kimyasal Değişim


ETKİNLİK TÜRÜ: Laboratuar içi etkinlik


DENEYİN ADI: Ne İdi Ne Oldu?


KULLANILAN ARAÇ-GEREÇLER: Kâğıt, kibrit, mum, limon, yemek sodası (kabartma tozu), sirke, patates-elma, süt, yumurta ve bıçak.


KAZANIMLAR:





3.1: Maddenin sadece görünümünün değiştiği olaylara örnek verir.(BSB–6, 8 )
3.2: Bir maddenin değişerek başka bir maddeye maddelere dönüştüğü olaylara örnekler verir.(BSB–6, 8)
3.3: Fiziksel değişimlerde değişen maddenin kimlik değiştirmediğini vurgular. (BSB–6, 8; TD–2) 3.4: Kimyasal değişimlerde madde kimliğinin değiştiğini fark eder. (BSB–6. 9)

ETKİNLİK ÖNCESİ SORULAR:


1- Mumun, kibritin, kâğıdın yanması sonucunda kimyasal değişim mi, fiziksel değişimi gerçekleşir? Bunu nasıl anlarız?
Fiziksel değişim gerçekleşmez. Mum ve kağıt siyahlaştı.
2- Mumun erimesi kimyasal bir değişim midir?
Fiziksel bir değişimdir.
3- Süt ekşidiği zaman neden annelerimiz sütü döker, neden içilmez?
Tadı bozulur.
4- Annelerimiz keke neden kabartma tozu koyar?
Büyümeleri için kabartma tozu koyarlar.
5- Meyve tabağımızdaki elmalar bir süre sonra neden kararır?
Bozuldukları için kararırlar.

DENEYİN YAPILIŞI:



1- Aşağıda verilen örnek çizelge deftere çizilir.

Maddenin
Adı
Maddenin
Özellikleri
Uygulanacak işlem
Gözlemlenen
Değişim
Son
Durum
İlk durum ile
Son durumun
Karşılaştırılması
Kâğıt
Katı
Tamamını yakalım.
Yandı
Kül oldu
Katı olan kâğıt, yanarak ısı, ışık ve gaz çıkışıyla kül oldu
Kibrit
Katı
Yarısına kadar yakalım.
Yandı
Yarısı kül oldu yarısı kaldı
Katı olan kibrit, yanarak ısı, ışık ve gaz çıkışıyla kül oldu
Mum
Katı
Yakalım.
Yandı
İpi yandı, mum eridi
İp yanarak ısı, ışık ve gaz çıkışı oldu, mum eriyerek fiz. Öz. gösterdi
Süt
Sıvı
Sirke ekleyelim.
Rengi ve tadı değişti
Ekşidi ve sarımtırak renk aldı
Tadı önceki haline göre ekşi bir hal aldı
Yemek sodası
Katı
Sirke damlatalım.
Tepkimeye girdi
Soda sirke ile tepkimeye girdi, tuz ve su oluştu
Soda eridi
Patates veya elma dilimleri
Katı
Bir süre bekletelim.
Karardı
Karadı ve eski özelliğini kaybetti
Patates kimyasal bir değişim göstererek karadı
Çay
Sıvı
Limon sıkalım.
Rengi ve tadı değişti
Çayın rengini bulanık bir hale getirdi
Çayın önceki tadı ve rengi değişti
Yumurta
Katı
Sirke içinde üç gün bekletelim.
Yumuşadı
Kabuk yumuşadı
Yumurtanın yapısı bozuldu ve eski halini kaybetti

2- Çizelgenin ilk iki sütununa maddelerin adı ve özellikleri yazılır.
3- Sütunlar etkinlik yapılırken sırası geldikçe doldurulur.
4-Örnek maddelerden kâğıt, kibrit ve mum çizelgede verilen şekilde yakılır ve meydana gelen değişimler gözlemlenir. Gözlemler çizelgeye kaydedilir.
Bu maddelerin yanmadan önceki ve yandıktan sonraki durumlarını karşılaştırıp defterlere kaydedilir.
5- Süt, yemek sodası, patates-elma dilimleri, çay ve yumurta için çizelgede verilen olaylar gerçekleştirir ve gözlem çizelgeye kaydedilir.

DENEYİN SONUCU


Maddelere uygulanan etkinlikler sonucunda maddelerin ilk durumları değişir ve yeni özellikte maddeler oluşur. Yanma sonucunda ısı, ışık ve gaz çıkışı gözlemlenir ve maddelerde kimyasal değişimler gerçekleşir. Sütün sirke katılarak ekşimesi, yemek sodasının sirkeyle verdiği tepkime, patates veya elma dilimlerinin zamanla kararması vb. etkinlikler sonucunda maddelerde eski haline dönüşümü imkânsız olaylar meydana gelir.
Maddelerin kimliklerinin değiştiği bu olaylar kimyasal değişimlerdir.

NELER ÖĞRENDİK?


Yanma, ekşime, çürüme vb. olayların maddeler üzerinde kimyasal değişimler oluşturduğunu ve kimyasal değişime uğrayan maddelerin fiziksel değişimde olduğu gibi eski haline dönüşemediği öğretilir.

YORUMLARINIZ


Bu derste kimyasal değişimlerle fiziksel değişimler arasındaki farklar yaptığımız deneylerle daha açık bir şekilde gözlemlenir. Böylece öğrencilerin kavramlar ve kavramlar arasındaki farkları daha iyi algılaması sağlanmış olur. Öğrencilerin aradaki farkları ve değişimlerin özelliklerini uygulama yaparak ve gözlemleyerek öğrenmeleri daha kalıcı ve verimli olur. Yaptığımız deneyde yanıltıcı unsurların bulunmaması deneyin daha başarılı ve etkili olmasını sağlar.


Deneyde kullanılan maddeler hayatımızda büyük oranda bulunduğu için öğrencilerin edindiği bilgi ve kazanımların günlük hayata yorumlanması daha kolay olur. Böylelikle karşılaştıkları madde değişimlerini daha kolay ayırt edebilirler. Ayrıca maddelerin günlük hayattan seçilmiş olması ve öğrencilerin bunları tanıması deney yapımını daha da kolaylaştırmıştır.

Kayıtsız 01-08-2013 08:13 PM

değişimler
 
çaya limon katılması fiziksel değişim midir kimyasal değişim midir

Şengül Şirin 01-08-2013 09:24 PM

Cevap : Kimyasal Değişmelerde Madde Kimliği Değişikliği Deneyi
 
Çayın önceki tadı ve rengi değiştiği için kimyasal değişimdir.....


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.